۲۰۱۴ - ۲۰۱۶ . i8

ب ام و   ::   سری i

مشـخصات و آپشـن‌ها نمایش مشخصات کامل

ارتفاع

۱۲۹۷میلی متر

طول

۴۶۸۹میلی متر

عرض

۲۲۱۸میلی متر

کلاس بدنه

اسپرت

وزن

۱۴۸۵کیلوگرم

تعداد سیلندر

۳عدد

حجم موتور

۱۴۹۹سی.سی

حداکثر توان خروجی

۳۶۲اسب بخار

نوع موتور

هیبریدی

حداکثر سرعت

۲۵۰کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا صد

۴/۴ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

۲/۱لیتر در صد کیلومتر

ب ام و آی۸ (BMW i۸) خودروی هیبریدی است که اولین بار در سال ۲۰۱۳ اسمش به گوش رسید .کمتر کسی تصور می‌کرد مدل مفهومی i۸ ب ام و با این سرعت در خط تولید قرار گیرد. چند ماهی هست که از حضور اولین دستگاه ب ام و i۸ که از گمرک بندرعباس وارد کشورمان شد می گذرد. حال شاهد تعداد نسبتا زیادی از این خودرو در نمایشگاه های پایتخت هستیم هرچند که وجود مشکلات و حرف و حدیث های بسیار، روند دریافت مجوز تردد این خودرو را مدام به تعویق می انداخت اما سرانجام بعد از گذشت ماه ها، با پرداخت رقم یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان ب ام و i۸ توانست مجوز پلاک ملی را بگیرد.

طراحی بدنه

طراحی این خودرو بسیار شبیه به نسخه کانسپت ( مدل مفهومی) است، به گونه ای که انگار این خودرو از آینده آمده است. بی‌ام‌و سعی کرده است تمام عناصر را روی این مدل نهایی، پیاده کند. چراغ‌های جلو و عقب این خودرو به صورت استاندارد LED هستند اما خریداران می‌توانند چراغ‌های جلوی لیزری سفارش دهند که بی‌ام‌و می‌گوید ۷۰ درصد قوی‌تر از چراغ‌های LED هستند. این چراغ‌ها نوعی نور سفید روشن تولید می‌کنند که بسیار چشم نواز است. شیشه‌های این خودرو هم از گوریلا گلس ساخته شده است که در ساخت صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند از آن‌ها استفاده می‌شود. تمامی رینگ ها از نوع آلیاژ سبک ۲۰ اینچی هستند ولی برای لاستیک ها از دو سایز متفاوت (در جلو ۲۱۵/۴۵/R۲۰ و عقب ۲۴۵/۴۰/R۲۰) استفاده شده است.

بی‌ام‌و برای ساخت اتاقک سرنشینان از فیبر کربین غنی شده یا همان (CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic استفاده نموده که در عین سبکی فوق العاده مستحکم است، شاسی و قسمت های دیگر بدنه هم آلومینیومی میباشند که این موارد در کاهش وزن اتومبیل تاثیر بسزایی داشته اند. در نتیجه ب ام و i۸ علیرغم ابعاد نه چندان کوچک (طول ۴۶۸۹ و عرض ۱۹۴۲ و ارتفاع ۱۲۹۸ میلیمتر) و سه موتور و باتری های لیتیوم یونی بهمراه استحکام بالای بدنه و شاسی تنها ۱۴۸۵ کیلوگرم وزن دارد.

شاید i۸ مثل برخی خودرو های ایتالیایی روح یک اثر هنری را نداشته باشد اما طراحی بی نقص اش کاری کرده که حتی اتومبیل های گران قیمت امروزی در کنارش قدیمی و از مد افتاده به نظر میرسند!

طراحی داخلی

طراحی کابین این خودرو هم خوب است اما به اندازه طراحی بیرونی جذاب و خاص نیست. فرمان و نشانگرهای دیجیتالی پشت آمپر به همراه کنسولی متمایل به سمت راننده هر آنچه که لازم دارید دم دستتان قرار داده اند.

ریموت این خودروی زیبا که برای اولین بار در دنیا تولید شده است مانند یک گوشی هوشمند و به صورت لمسی بخشی از عملکردهای i۸ را کنترل می کند در این ریموت کنترل که داری صفحه نمایش رنگی و با کیفیت بسیار بالا عرضه شده است اطلاعاتی مانند سطح شارژ باطری، میزان مصرف سوخت و میزان مسافتی که با سوخت موجود می توان طی کرد به نمایش در می آید. همچنین میزان مصرف باطری و مقدار مسافتی که می توان با شارژ موجود طی کرد نیز در این ریموت کنترل به نمایش در می آید.

بدلیل طراحی حجیم رکاب ها، زاویه درب ها و فریم کابین، ورود و خروج به i۸ کمی دشوار و بیشتر شبیه ماشین های مسابقه ای شده است. اما وقتی وارد کابین شدید این سختی را فراموش خواهید کرد. از بیرون به نظر میرسید که دید اطراف نامناسب باشد و در فضایی خفه قرار بگیریم اما بر خلاف تصور پشت فرمان i۸ دید به جلو و طرفین عالی است و فقط طراحی خاص انتهای اتومبیل و شیشه عقبی دید را محدود کرده که این مشکل هم بوسیله دوربین مرتفع گردیده است.

مشخصات فنی

سیستم موتور i۸ پیچیدگی خاصی ندارد و از خیلی جهات شبیه خودروهای هیبریدی مرسوم است. با این تفاوت که توسط نازل مخصوص از بیرون بوسیله برق شهری هم شارژ می‌شود به طوری که با هر بار شارژ باتری لیتیوم یونی آن، می توان با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و تا ۳۷ کیلومتر (در حالت تمام برقی) را بدون نیاز به موتور بنزینی پیمود. ( زمان مورد نیاز جهت شارژ کامل طبق ادعای کمپانی کمتر از ۲ ساعت است ولی احتمالاً منظور ب ام و، در شرایط استفاده از ایستگاه های شارژ مخصوص ۲۴۰ ولتی و با آمپر مناسب بوده، چرا که طبق تجربه ما شارژ باتری ها توسط برق شهری به زمانی بسیار بیشتر یعنی حدود ۶، ۷ ساعت نیاز دارد).

این خودروی هیبریدی در کلاس خودروهای اسپرت کوپه دو درب و با قابلیت ۴ سرنشین قرار دارد و دارای سه موتور است. ب ام و i۸ در جلو از یک پیشرانه الکتریکی ۱۳۱ اسب بخاری و در عقب، از یک پیشرانه سه سیلندر توربوی ۱.۵ لیتری ۲۳۱ اسب بخاری بهره می برد. همچنین یک موتور کوچک برقی که بیشتر نقش ژنراتور را بازی می کند نیز وجود دارد که در صورت لزوم به کمک پیشرانه بنزینی خواهد شتافت تا اتومبیل با کمترین وقفه وظیفه اش را انجام دهد. بنابراین با این توضیحات، با یک کوپه ۳۶۲ اسب بخاری رو به رو هستیم که این روزها به خاطر ظاهر بسیار منحصر به فرد و خاص خود و شتاب بسیار بالا آن هم با حداقل مصرف سوخت، گرد و خاک زیادی به پا کرده است و سوپر اسپرت های پر ادعا را توانسته به چالش بکشد. در حقیقت نقطه اوج این شاهکار هنری علاوه بر طراحی، هماهنگی و اتحادی است که بین دو نوع نیرومحرکه یعنی موتور بنزینی و برقی خودرو وجود دارد.

گیربکس متصل به پیشرانه بنزینی از نوع ۶ سرعته اتوماتیک و گیربکس متصل به پیشرانه الکتریکی دارای دو دنده است. در مجموع این دو گیربکس ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور راهی چرخ های i۸ می کنند. محور محرک این خودروی هیبریدی، بسته به حالت رانندگی می تواند در سه وضعیت محورجلو، محور عقب و یا چهار چرخ محرک قرار گیرد. با وجود سیستم تعلیق قابل تنظیم، از پستی و بلندی های سطح جاده به راحتی می توان عبور کرد. مرکز ثقل پایین و تعادل تقریباً تمام و کمال این خودرو، آن را از هرگونه تکان و لغزشی دور می‌کند. هم‌چنین، سیستم چهار چرخ محرک آن باعث می‌شود، صرف نظر از شرایط جاده، اصطکاک در بالاترین حد ممکن باشد.

سواری کلی هم نسبتاً خشک میباشد اما این میزان از خشکی اصلاً آزار دهنده نیست، در واقع باید به اندازه یک اتومبیل کوپه اسپرت از این خودرو توقع داشته باشیم که در این صورت عملکردش حتی بهتر از رقباست، ولی اگر فکر میکنید چون خیلی پول داده اید باید آب در دلتان تکان نخورد این طور نخواهد بود. عملکرد ترمزها که البته به غیر از وظیفه اصلی شان توان شارژ باتری ها را هم دارند مناسب است و کاملاً قابل اعتماد به نظر میرسند.
شتاب صفر تا صد این خودروی ۱.۵ تنی در حالت هیبریدی (ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی) معادل ۴.۴ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می رسد. ب ام و حتی به فکر تاخیر توربو هم بوده و با استفاده از موتور سوم آن را جبران می نماید. این در حالی است که این شتاب فوق العاده با مصرف سوخت ۲.۱ لیتری بنزین در هر صد کیلومتر (بعضی از منابع اروپایی مصرف سوخت را ۷ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش کرده اند) برای i۸ بدست می آید و میزان دی اکسید کربن خروجی از آن تنها ۴۹ گرم در هر کیلومتر است.


این خودرو هیبریدی، پنج حالت مختلف برای رانندگی ارائه می‌دهد: حالت هایeDrive و eDrive EcoPro (که هر دو تمام الکتریکی هستند)، حالت هایComfort وComfort EcoPro (که نیمه الکتریکی و نیمه بنزینی هستند)، و در نهایت حالت Sport که حداکثر توان هر دو منبع نیرو را به کار می‌گیرد. ب ام و i۸ در حالت تمام الکتریکی شتاب بی‌نظیری دارد، ولی این شتاب خیلی زود فروکش می‌کند. همانطور که انتظار می‌رود، اوج هیجان وقتی است که حالت Sport فعال بشود. نور آبی رنگ و زیبای صفحه کیلومترشمار به سرخی می‌گراید و موتور کوچک بنزینی با خشمی باورنکردنی می‌غرد.

جمع بندی

ب ام و i۸ در بازارهای جهانی قیمتی حدود ۱۳۷.۵۰۰ دلار دارد و با توجه به اینکه برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی، دولت با حذف سود بازرگانی تنها ۴ درصد تعرفه یا حقوق ورودی و میزان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می کند، قیمت این خودرو با تمامی هزینه های اعم از بارنامه و غیره نباید بیشتر از ۷۰۰ میلیون تومان برای وارد کننده تمام شود. اما این روزها به دلیل خاص بودن این خودرو شاهد محدوده قیمتی ۱.۲ تا ۲ میلیارد برای i۸ هستیم که این موضوع از سود سرشار واردات چنین خودروهایی حکایت می کند. i۸ تنها با مجوزهای خاص ورزشکاری و جانبازی پلاک می‌شود و این طور که معلوم است، این مجوز تنها به تعداد محدودی از i۸ های وارد شده تعلق می‌گیرد و سرنوشت مابقی در هاله‌ای از ابهام است. همچنین باید گفت که هیچ یک از این i۸ ها را نیز پرشیا خودرو (نمایندگی ب ام و در ایران) وارد نکرده و مسئولیتی در قبال خدمات پس از فروش، تامین قطعات و گارانتی آن‌ها ندارد. اکثر مدل‌های وارد شده به کشور، از دبی خریداری شده‌اند و به ایران آمده‌اند. بنابراین می توان گفت که خدمات پس از فروش i۸ در هاله ای از ابهام قرار دارد. بخصوص که تکنولوژی به کار رفته در این خودرو آن قدر بالاست که امکان سرویس و تعمیرات توسط مکانیک های تجربی، و آموزش ندیده ممکن نیست.
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.