علت صدای چرخ ماشین

  ممکن است که شما هم گاهی اوقات در زمان رانندگی حس کرده باشید که صدای غیرعادی از چرخ‌ها به گوش می‌رسد. با اینکه صدای غیرعادی از چرخ‌ها گاهی نشانه مهمی نیست و خطری ندارد، اما گاهی هم می‌تواند خطرساز باشد.  

یک‌‌شنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱:۳۸ |

ممکن است که شما هم گاهی اوقات در زمان رانندگی حس کرده باشید که صدای غیرعادی از چرخ‌ها به گوش می‌رسد. با اینکه صدای غیرعادی از چرخ‌ها گاهی نشانه مهمی نیست و خطری ندارد، اما گاهی هم می‌تواند خطرساز باشد.

اگر این موضوع برای شما نیز دغدغه ایجاد کرده و می‌خواهید علت صدای چرخ خودرو را بدانید، با ما همراه شوید.

از دلایل اصلی شنیدن انواع صدای غیرعادی از چرخ‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

اندازه و جنس تایرها
قبل از بررسی هر مشکل فنی حاد، بهتر است حالت‌های آسان‌تر برای خرابی چرخ‌ها بررسی شده و سپس به سراغ بررسی موارد حادتر برویم. بهتر است قبل از هر چیز به اندازه یا جنس لاستیک‌ها توجه شود. چراکه جنس و اندازه عاج لاستیک‌ها در صدا دادن آن تأثیر دارند. در صورت اینکه پی بردید علت صدای چرخ خودرو شما اندازه یا جنس نامرغوب تایرها است، از تایرهای با اندازه استاندارد خودرو خود و از جنس باکیفیت استفاده نمایید.

سطح خیابان
باید در نظر داشت سطح خیابان تاثیر به سزایی در جیغ کشیدن لاستیک دارد. معمولا این صداها در زمان‌هایی که شما در حال عبور از خط کشی و یا علایم ترافیکی هستید، به وضوح شنیده می‌شوند.

سرعت بالا
سرعت بالا نیز می‌تواند در جیغ کشیدن لاستیک خودرو موثر باشد. تصور کنید با سرعت بالا در حال رانندگی در اتوبان هستید. حال قصد خروج از اولین خروجی را دارید؛ در صورتی که با سرعت بالا بپیچید، قطعا چرخ خودرو شما جیغ خواهد کشید.

خرابی در ترمز
شاید فکر کنیم که این موضوع هیچ ربطی به این اتفاق ندارد و به‌سرعت از آن رد شویم. اما در بعضی از مواقع خرابی و یا فرسودگی در ترمز باعث ایجاد صدایی به حالت جیرجیر در چرخ خودرو می‌شود. در این صورت شما می‌توانید به‌راحتی متوجه شوید که مشکل از ترمز است یا خیر. اما برای اینکه بتوانیم بهتر بفهمیم که صدای چرخ خودرو برای این مورد است، باید به زمان‌هایی که این صدا می‌آید توجه کنید. اگر این صداها تنها در زمان‌هایی می‌آید که ترمز می‌گرفتید، مشکل صدای چرخ خودرو خرابی در ترمز خودرو خواهد بود. اگر صدای چرخ خودرو به شکل گفته شده بود، حتماً در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنید، زیرا این موضوع می‌تواند جزو دلایل حادثه‌آفرین صدای چرخ خودرو باشد.

نوع مسیر و سبک رانندگی
یکی از دلایل صدای چرخ خودرو، می‌تواند سبک رانندگی یا مسیر رانندگی باشد. زیرا این موارد نیز تأثیر بالایی بر صدای چرخ خودرو دارند. البته باید ببینیم که آیا تنها در بعضی از مواقع صدای چرخ خودرو می‌آید یا همیشه و در همه‌جا این صدا می‌آید. اگر این مورد تنها در بعضی زمان‌ها و بعضی از مکان‌ها اتفاق می‌افتد، به‌احتمال زیاد صدای چرخ خودرو به همین دلیل خواهد بود.

خرابی در بلبرینگ چرخ‌ها
بلبرینگ چرخ‌ها زمانی دچار خرابی می‌شود که خودرو با سرعت زیادی با سرعت‌گیرها برخورد کند. اگر بلبرینگ‌های خودرو دچار خرابی یا فرسودگی شوند به چرخ‌های خودرو فشار وارد می‌کنند و این فشار در طول زمان باعث ایجاد صدای چرخ خودرو می‌شود. برای اینکه از خرابی در بلبرینگ‌های خودرو جلوگیری کنیم، باید هنگامی که به سرعت‌گیرها نزدیک می‌شویم از سرعت خودرو کم کنیم تا در این ناحیه از چرخ خودرو خرابی ایجاد نشود.

خرابی در دیشلی گیربکس
خرابی در دیشلی گیربکس خودرو یا به زبان ساده‌تری، خرابی در دنده‌های هرزگرد خودرو، نیز می‌تواند دلیلی برای صدای چرخ خودرو باشد. برای اینکه بفهمیم صدای چرخ خودرو دلیلش این مورد است، باید به زمان‌هایی که صدای چرخ خودرو به گوش می‌رسد توجه کنیم. اگر تنها در پیچ‌ها این صدا به گوشتان می‌رسد، به‌احتمال بالا صدای چرخ خودرو همچنین دلیلی دارد. توجه کنید که اگر در این مورد، به صدای چرخ خودرو بی‌توجه باشید، پس از مدتی خرابی‌های دیگر در خودرو ایجاد می‌شود و یا حتی خودرو دچار حادثه‌هایی می‌شود.

خرابی در کلگی بیرون پلوس
خرابی در کلگی بیرون پلوس نیز می‌تواند دلایلی باشد برای ایجاد صدای تق‌تق در چرخ‌های خودرو. برای اینکه بتوانیم بفهمیم این مورد باعث ایجاد صدا در چرخ‌های شده یا نه باید به زمان ایجاد این صدا و حالت صدا توجه کنیم. اگر هنگام چرخاندن فرمان خودرو صدای تق تقی را شنیدید، می‌تواند مشکل صدای چرخ خودرو از این مورد باشد.

بالانس نبودن چرخ ها
یکی دیگر از علت‌های شنیدن صدای چرخ ماشین، بالانس نبودن چرخ‌ها است که سیستم تعلیق خودرو را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر چرخ‌های خودرو چه از لحاظ باد و یا هم‌سطح بودن، بالانس نباشند، این امکان وجود دارد که صدا از چرخ‌ها به گوش برسد. دیگر دلیل بالانس نبودن چرخ‌ها و یا به اصطلاح پله شدن چرخ‌ها، خرابی جلوبندی خودرو است که باعث می‌شود لاستیک چسبندگی خود را به زمین از دست دهد و صدایی سنگین‌تر از سوت را از خود ساطع کند. اکسل چرخ‌ها نیز بسیار مهم هستند که باعث بالانس نشدن چرخ‌ها می‌شوند. تنها راه برطرف کردن صدا این است که مشکل و محل صدا را پیدا کرده و سپس اقدام به تعمیر آن کنید.

دما و تغییرات هوا
شاید کمی عجیب باشد، اما تغییرات دما و آب و هوایی نیز می‌تواند علت صدای چرخ ماشین باشد. همانطور که می‌دانید انبساط و انقباض دو پدیده فیزیکی هستند که در اکثر اجسام تاثیر می‌گذارند. لاستیک‌ها در تغییرات آب و هوایی دچار انبساط و انقباض شده که موجب ایجاد صدا از لاستیک‌ها می‌شود. البته بیشتر زمانی که هوا بسیار گرم است، لاستیک نرم‌تر شده و میزان چسبندگی نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین در زمان پیچیدن صداهای عجیبی از لاستیک شنیده می‌شود.

علت صدا دادن چرخ جلو هنگام حرکت
رایج‌ترین علت صدا دادن چرخ جلو هنگام حرکت، خراب شدن بلبرینگ است. این مشکل زمانی‌که لاستیک و آج آن دارای ساییدگی نیز باشند، بیشتر و شدیدتر خواهد شد، به‌ویژه اگر صدا با شتاب خودرو بلندتر شود.

علت صدای لاستیک هنگام دور زدن
احتمالاً تا حالا از خود پرسیده‌اید که: «چرا هنگام چرخاندن فرمان صدای ناله، جیغ، کلیک یا خراش می‌آید؟» چه چیزی باعث ایجاد صدای ناله در هنگام چرخش می‌شود؟

اگر هنگام چرخاندن چرخ با سرعت کم‌صدا دریافت می‌کنید، ممکن است ایراد از سیستم فرمان برقی یا سیستم تعلیق باشد. اگر هنگام چرخاندن چرخ با سرعت کم‌صدای ناله می‌شنوید، ممکن است پمپ برقی فرمان مشکل داشته باشد.

علت صدا دادن لاستیک ماشین هنگام ترمز
عمدتاً لاستیک‌های فرسوده و خشک بودن آن جنس تایر و اصطکاک بین لاستیک و جاده از بارزترین علت‌هایی است که باعث صدا دادن آن در هنگام ترمز می‌شود. با این‌حال این مشکل می‌تواند ناشی از لنت‌های ترمز فرسوده نیز باشد.

صدای تق تق چرخ جلو تیبا
وجود صدای تق تق چرخ جلو تیبا، به خیلی موارد بستگی دارد مثلا می تواند از اگزوز باشد. به همین خاطر بهتر است تا ایراد پیدا نشده است قطعات عوض نشود.

صدای تق تق چرخ جلو ۲۰۶
یکی از دلایل صدای تق تق چرخ جلو پژو ۲۰۶ لق شدن گالیور ترمز است.

صدای چرخ جلو پژو ۴۰۵
صدای چرخ جلو پژو ۴۰۵، علت صدای چرخ جلو پژو ۴۰۵ چیست؟ یکی از دلایل صدای چرخ ۴۰۵ می تواند از دسته موتور باشد.

بسیاری از افراد با شنیدن صداهای غیرعادی به دنبال یافتن علت صدای چرخ خودرو خود هستند. این مشکل می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اما اگر با رانندگی محتاطانه‌تر نتوانستید صدا را از بین ببرید، مشخص است که این مشکل علت فنی دارد و باید توسط مکانیک بررسی شود.


علت صدای چرخ ماشین
دانشنامه

کد محتوا: ۲۲۵۶۱

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱:۳۸

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷:۵۲

کلید واژه‌‌ها: چرخ ماشین، لاستیک، تایر، عاج لاستیک، سرعت، ترمز، بلبرینگ،‌ گیربکس، بالانس، تیبا۴۰۵، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۸۳۰

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.