۲۰۱۳ - ۲۰۱۶ . 320i - F30

ب ام و   ::   سری سه

مشـخصات و آپشـن‌ها نمایش مشخصات کامل

ارتفاع

۱۴۲۹میلی متر

طول

۴۶۲۴میلی متر

عرض

۱۸۱۱میلی متر

کلاس بدنه

اسپرت

وزن

۱۴۲۰کیلوگرم

تعداد سیلندر

۴عدد

حجم موتور

۱۹۹۷سی.سی

حداکثر توان خروجی

۱۸۴اسب بخار

نوع موتور

بنزینی

حداکثر سرعت

۲۳۵کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا صد

۷/۱ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

۵/۹لیتر در صد کیلومتر

سری ۳ به عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان ب‌ام‌و در سراسر دنیا شناخته می‌شود.‌این سدان اسپرت نخستین بار در سال ۱۹۷۵ معروفی شد و تا کنون در ۶ نسل روانه بازار شده است. نسل فعلی سری سه از سال ۲۰۱۰ در بازار حضور دارد و اخیرا نیز فیس لیفتی مختصر را در بازار جهانی تجربه کرده است اما تمامی سری سه های وارد شده به کشورمان از مدل های قبل از فیس لیفت و حتی از نمونه های قبل از ۲۰۱۵ هستند، چرا که ظاهرا به دلیل قیمت بالا و تمایل خریداران نسبت به انتخاب سری پنج، بازار سری سه کوچک شده است و شرکت وارد کننده نیز برای سال رو به اتمام ۲۰۱۵ از واردات سری سه خودداری کرده است.
سری ۳ ب ام و در سه نسخه سدان، استیشن (Touring) و گرن توریسمو (Gran Turismo) در بازارهای جهانی عرضه می شود. نسخه های سدان و گرن توریسمو توسط پرشیا خودرو وارد کشور شده است که هر یک از این دو نسخه دارای دو مدل ۳۲۰i و ۳۲۸i هستند.

طراحی خارجی

طراحی سری ۳ به خوبی خبر از خشونت نهفته شده در باطن ‌این خودرو می‌دهد. طراحی چراغ‌های جلو از سبک جدید ب‌ام‌و پیروی می‌کند و همچون سایر مدل‌های جدید به جلو پنجره متصل شده اند، همچنین نمای قسمت عقب و طراحی چراغ ها به ب ام و سری ۵ شباهت بسیاری دارند.

ب ام و با ایجاد تغییری دور از ذهن در طراحی جلوی خودرو با متصل کردن چراغ های جلو، که به اصطلاح در بین عاشقان به چشم فرشته معروف شده به جلو پنجره نمادین خود که همواره در مرکز و جدا بوده، روحی تازه و شاداب به سری ۳ بخشیده است. فشرده شدن و کشیده شدن چراغ ها ماهیت اسپرت آن را بسیار غالب تر کرده و خبر از نگاه بی ام و به آینده می دهد. همواره نمای جلوی ب ام و دلرباترین نمای خودرو بوده و این بار هم مسحور کننده تر از همیشه طراحی شده است.

طراحی داخلی

در نسل جدید ب ام و سری ۳، شاهد ارتقای کیفیت قطعات کابین و بکارگیری جدیدترین سامانه ها و سیستم های ایمنی و رفاهی هستیم. چیدمان کابین نیز دست خوش تغییرات گسترده ای شده و نسبت به قبل جذابیت بیشتری دارد. سری۳ جدید در چهار تیپ اسپرت، مدرن، لاکچری و M Sport Package عرضه میشود. مدل فول آپشن یا همان مدرن، از امکاناتی نظیر سیستم پارک اتوماتیک، صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن، سردکن و حافظه بهره می‌برد. سیستم صوتی BOSS با ۱۶ بلندگو و قدرت خروجی ۶۰۰ وات تکمیل‌کننده امکانات رفاهی کابین است. اما در نمونه اسپرت لاین که نمونه پایه سری۳ به شمار می رود، شاهد سطح محدودتر تجهیزات هستیم و از امکاناتی نظیر دوربین دید عقب و صندلی های برقی خبری نیست.

این خودرو به عنوان بزرگترین سری ۳ تاریخ، فضای داخلی نسبتا وسیع و راحتی را به خصوص برای سرنشینان عقب ارائه می دهد. در واقع این اولین نمونه از ب ام و سری سه است که جا پای نسبتا بزرگی برای سرنشینان عقب دارد،چرا که فاصله محوری در این مدل را می توان با فاصله محوری سری پنج های چند نسل قبل مقایسه کرد. البته باید اذعان داشت که ۳ نفر بزرگسال به سختی در عقب آن جا می شود که خوب شاید از یک سدان کوچک شهری هم همین توقع برود.

کیفیت متریال داخلی کابین به خصوص در نمونه های پایه (غیر سفارشی) چندان جالب نیست و داشبورد شکل گرفته با پلاستیک خشن با سطح توقعات از برند ب ام و فاصله دارد،البته برای مدل های فیس لیفت شده جدید، متریال داخلی نیز بهبود یافته و ب ام و به نظرات مشتریان در این خصوص اهمیت داده است، اما همانطور که گفته شد خودروهای موجود در ایران از مدل های قبل از فیس لیفت هستند.

مشخصات فنی

سری۳ جدید در دو نوع ۳۲۰ و ۳۲۸ وارد کشور می‌شود. که نمونه ۳۲۸ به عنوان قوی‌ترین نمونه موجود در ایران، از یک پیشرانه ۴سیلندر ۲ لیتری بهره می‌برد که با بهره‌گیری از دو توربو شارژر قادر است ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

توربوشارژرهای سری ۳ به سامانه تویین اسکرول (TwinScroll) مجهز شده‌اند.‌ این سامانه موجب سریع‌تر شدن عکس العمل توربوها شده و باعث می‌شود تا سری ۳ در دورهای پایین چالاکی مناسبی از خود نشان دهد. حالت‌های رانندگی با سری ۳ در ۴ برنامه ECO PRO, COMFORT, SPORT و SPORT PLUS تنظیم می‌شود. تعویض دنده‌ها در حالت کامفورت در دورهای پایین‌تر انجام می‌شود. هم‌چنین در حالت اکو یا اقتصادی، تمام تنظیمات در جهت کاهش مصرف سوخت تغییر می‌کند و بوست توربوها در‌این حالت با سایر حالت‌ها تفاوت دارد. در حالت اسپرت و اسپرت پلاس اما سری ۳ ذات وحشی خود را به نمایش می‌گذارد. در‌این حال دنده‌ها در دورهای بالاتر تعویض شده و ESP نیمه فعال می‌شود. گیرباکس ۸ سرعته ZF لذت سواری با سری ۳ را دو چندان می‌کند. در حالت دستی می‌توان دور موتور را تا آخر بالا برد و کامپیوتر خودرو دخالتی در تعویض دنده‌ها انجام نمی‌دهد.


هندلینگ و فرمان پذیری سری ۳ فوق العاده است و با وجود میل تعادل‌های مجزا در هر قسمت، کیفیت سواری و پایداری خودرو دو چندان شده است. یکی از نکات منفی سری ۳ جدید صدای ‌اندک پیشرانه و اگزوز است که برای یک سدان اسپرت کمی‌کسل‌کننده به نظر می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو روی۲۵۰ کیلومتر محدود شده و صفر تا ۱۰۰ را ظرف ۶.۱ ثانیه طی می کند که از این نظر خودرو چابکی به نظر میرسد.

برای ب‌ام‌و سری ۳ جدید که موتور آن تویین توربو است به دلیل اضافه شدن یک مدار جهت روغن‌کاری توربو، حتما باید از روغن مخصوص تمام سنتتیک استفاده کرد. همچنین ب‌ام‌و همانند تمام خودروهای توربو دیگر حساسیت زیادی به کیفیت بنزین دارد و میزان تاخیر پدال گاز یا LAG TURBO نیز به این مهم وابسته است. در صورت استفاده از بنزین معمولی، علاوه برای احتمال آسیب دیدن پیشرانه باید انتظار تاخیر آزاردهنده پدال گاز را نیز داشته باشید. این حساسیت در ب‌ام‌و‌های مدل پایین‌تر از ۲۰۱۰ کمتر است.

یکی از نکات نه چندان خوشایند سری ۳ جدید، شاید سامانه استارت استاپ (START/STOP) باشد که با هدف کاستن از مصرف سوخت و خاموش کردن پیشرانه در توقف های کوتاه طراحی شده است اما عملکرد آن به گونه ایست که بسیاری افراد ترجیح می دهند تا هزینه بیشتر سوخت را به جان بخرند و این سامانه را از مدار خارج کنند چرا که خاموشی های مکرر پیشرانه در توقف های بسیار کوتاه در ترافیک سنگین شهری مانند تهران، می تواند به امری آزار دهنده مبدل شود. در واقع شاید بد نبود که امکان تنظیم میزان حساسیت این سامانه بر اساس مدت زمان توقف وجود داشت.

جمع بندی

از رقبای سری۳ جدید در بازار ایران، می‌توان به بنز کلاس C و لکسوس IS جدید اشاره کرد. ب ام و در سری ۳ جدید توانست است روح اسپرت را به خوبی چه در ظاهر و چه در باطن خودرو پیاده کند. نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد نگهداری ویژه از ب ام و سری ۳ است به طوری که این خودرو بسیار حساس و پرخرج می باشد و از طرفی تعمیر کردن آن نیز کار هر کسی نیست. همچنین عدم استقبال بازار از ۳۲۸ با برچسب قیمتی حدود ۳۵۰ میلیون تومان و فروش فوق العاده خوب ۵۲۸i خود گویای این امر است که سلیقه عموم مشتریان در بازار ایران حتی برای ب ام و سواری نیز به سمت رفاه رانندگی، فضای بزرگ کابین و امکانات رفاهی گرایش دارد و کمتر خریداری یک مدل اسپرت و کوچک را به سدان بزرگ خانوادگی ترجیح می دهد.
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.