خودروی ژاپنی یا کرهای؟ رقابت خودروسازان شرق آسیا در ایران!
تحلیل کامل تفاوت کیفیت، دوام، طراحی و خدمات دو رقیب دیرینه ژاپنی و کره ای در بازار ایران
معرفی لامبورگینی روئلتو منصوری با قدرت بیشتر و ماسک فیبر کربنی!
منصوری با پکیجی به نام Initiate، لامبورگینی روئلتو را به یک هیولای ۱۰۷۰ اسب بخاری با ظاهری تهاجمی از فیبر کربن تبدیل کرده است.
معرفی پورشه ماکان GTS: اسپرتترین شاسیبلند برقی پورشه
پورشه با معرفی مدل ماکان GTS، خط تولید شاسیبلندهای تمامبرقی خود را گسترش داده است. این مدل که پنجمین عضو از خانواده ماکان برقی محسوب میشود، با تمرکز ویژه بر ویژگیهای اسپرت و رانندگی پویا (Driver-Focused) طراحی شده و استانداردهای جدیدی را در چابکی و دینامیک رانندگی تعریف میکند.
هزینه باورنکردنی تعمیر بوگاتی با قطعاتی گرانتر از فراری صفرکیلومتر!
هزینه بازسازی یک بوگاتی شیرون تصادفی سرسامآور است تا جایی که فقط قیمت چراغهای جلو بهتنهایی با یک پورشه ۹۱۱ صفرکیلومتر برابری میکند.
مزایا و معایب خودروهای سدان، هاچبک، شاسیبلند و وانت پیکاپ
خریداران خودروهای سدان، هاچبک، شاسیبلند و وانت پیکاپ در زمان انتخاب خود باید هدف کاربری و فاکتورهای مهم دیگر را در نظر بگیرند.
انواع تونل باد و چگونگی آزمایش های آیرودینامیکی خودرو
بهبود ویژگی های آیرودینامیکی خودروها، تنها با آزمایش در تونل باد میسر می شود.
علت سفت شدن پدال ترمز خودرو چیست؟
ترمز خودرو یکی از مهمترین بخشهای آن به شمار میرود و علت سفت شدن پدال آن در این نوشتار بررسی شده است. چنین مشکلی می تواند در زمان رانندگی خطرات زیادی را در پی داشته باشد و به همین خاطر میخواهیم به دلیل رخ دادن آن در خودروهای داخلی بپردازیم. همراه ما باشید.
چگونه روغن موتور ماشین را خودمان در منزل تعویض کنیم
در بحث نگهداری خودرو، کمتر چیزی به اندازه پایبندی به برنامه زمانی تعویض روغن، آسان و در عین حال مهم است. مزایای تعویض به موقع روغن موتور بسیار زیاد و غیرقابل کتمان است. تعویض منظم روغن، عملکرد موتور را بهبود میبخشد، طول عمر آن را افزایش میدهد و به خودرو کمک میکند تا به بالاترین بازده مصرف سوخت دست یابد. روغن تمیز برای روغن کاری مناسب و تضمین عملکرد روان موتور و تمیز ماندن اجزای داخلی پیشرانه کاملا ضروری است.
شیوه صحیح تعویض دنده خودرو در جهت افزایش عمر موتور چگونه است؟
یکی از اقداماتی که عمر موتور و گیربکس را افزایش میدهد، نحوه تعویض دنده خودرو است که می تواند ضربه سنگینی به خودرو وارد کند.
چگونه رنگ شدگی خودرو را تشخیص دهیم؟
خرید خودروهای کارکرده یا دست دوم به یکی از رخدادهای مرسوم در بازار خودرو ایران تبدیل شده است. به دلیل کمبود عرضه خودروهای صفر کیلومتر و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده بسیار داغ است و از این رو لازم است تا مصرفکنندگان تکنیکهای تشخیص رنگ شدگی خودرو را به خوبی آموخته باشند.
دوشنبه، ۱۲ آبانماه ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۵
شنبه، ۱۰ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۶
دوشنبه، ۵ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۵
شنبه، ۳ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۱
دوشنبه، ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۴
پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۸
یکشنبه، ۱۴ بهمنماه ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
سواری کوتاه با مزدا ۳ مدل ۲۰۱۹+فیلم
چهارشنبه، ۲۴ بهمنماه ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
اولین رانندگی با فورد موستانگ شلبی GT۵۰۰
شنبه، ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
ای سی شنیتزر؛ برترین خودروهای شرکت تیونینگ زیرمجموعه بی ام و
سهشنبه، ۱۵ بهمنماه ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
قوانین مربوط به نصب چراغ در اتومبیل
دوشنبه، ۵ بهمنماه ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
کارشناسی خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
بهترین خودروهای اسپرت ژاپن در دهه ۱۹۹۰
دههی ۱۹۹۰، عصر شکوفایی خودروهای اسپرت برندهای ژاپنی بود. مدلهای تولیدی آن دوران هنوزهم در فهرست بهترینهای تاریخ خودروسازی قرار دارند.
یکشنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲:۰۰ |
پس از چند دهه آزمون و خطا، خودروسازی ژاپن در دههی ۱۹۹۰ به مرحلهای رسید که نمونههای اسپرت بهیادماندنی تولید کند. محصولات اسپرت اواخر دههی ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ خودروسازهای ژاپنی، حاصل تلاشهای شبانهروزی برای شکستدادن رقبای اروپایی و گاهی هم آمریکایی بود. باورکردنی نبود؛ اما در آن دوران، رانندگان بهترین خودروهای اروپایی مثل فراری، نگران محصولات پرفرمنس و اسپرت و پرقدرت از برندهای هوندا، مزدا، نیسان، میتسوبیشی و تویوتا شدند. بدون شک خودروهای اسپرت ژاپنی بهاندازهی محصولات اروپایی جذاب و پیشرفته بودند. این نکات را درکنار قیمت کمتر و قابلاعتمادبودن بیشتر از خودروهای اسپرت اروپا قرار دهید تا شاید دلیل جذابیت این مدلها حتی در بین نسل جدید علاقهمندان خودرو بهتر درک شود. دههی ۱۹۹۰ دورانی بود که فراری برای پیروزی بر رقبای جدید ژاپنی، در محصولاتش تغییرات اساسی باید بهوجود میآورد. امروزه، خودروسازان اروپایی در بخش مدلهای اسپرت چندان نگران شرکتهای ژاپنی نیستند. تعداد خودروهای اسپرت ژاپنی که چند دهه پیش بهطور غیرمنتظره به کشورهای مختلف رسیدند، بسیار کمتر شده است. درواقع، از بین مدلهای مختلف و متنوع، شاید فقط نیسان GT-R باقی مانده باشد. فراموش نکنیم حالوهوای خودروسازی هم با دههی ۱۹۹۰ تفاوت بسیاری دارد. برای مثال، نسل جدید تویوتا سوپرا با همکاری مهندسهای بیامو تولید میشود. با این مقدمه که احتمالا برای بسیاری از افراد آشنا و درمقابل، برای برخی افراد عجیب است، به چند مدل اسپرت ماندگار خودروسازی ژاپن در دههی ۱۹۹۰ نگاهی میاندازیم. پنج مدلی که در ادامه آورده شدهاند، پیشنهاد وبسایت موتور وان هستند. درپایان، به چند مدل دیگر اشاره میکنیم که قطعا جزو ستارههای درخشان صنعت خودروسازی ژاپن هستند. هوندا NSX تولید نسل اول از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ هوندا NSX که در بازار آمریکا با برند «آکورا» فروخته میشد، گرانترین خودرو این فهرست است؛ اما NSX قیمت گرانش را با انواع فناوریهای مدرن و پیشرفته جبران میکرد. این کوپهی اسپرت موتورمیانی برای رقابت مستقیم با محصولات V۸ فراری براساس مدل مفهومی HP-X محصول سال ۱۹۸۴ تولید شد. ژاپنیها NSX را کاملا طراحی کرده بودند. گفتنی است کابین این خودرو با الهام از جت جنگندهی F-۱۶ طراحی شده بود. یکی از ویژگیهای مهم هوندا NSX، دخالت مستقیم آیرتون سنا فقید در آخرین مراحل توسعه و تولید بود. تیم مهندسی هوندا در اولین مدلهای تولیدی NSX، از پیشرانهی ششسیلندر Vشکل سه لیتری با قدرت ۲۷۰ اسببخار و مجهز به فناوری VTEC و جعبهدندهی شش سرعتهی دستی (قابلسفارش با جعبهدندهی چهار سرعتهی اتوماتیک) استفاده کرد. پیشرانهی V۶ هوندا درست در پشت صندلی راننده و مرکز بدنهی آیرودینامیک از جنس آلومینیوم قرار گرفت. مدل کروک با سقف تارگا از NSX سال ۱۹۹۵ عرضه شد. در سال ۱۹۹۷، حجم پیشرانه به ۳.۲ لیتر افزایش یافت و پیش از توقف تولید، در سال ۲۰۰۲ مدل فیسلیفت با حذف چراغهای جلو مخفیشونده عرضه شد. هوندا NSX سوپراسپرتی تمامعیار بود که در آن دوران، رقیب سرسخت محصولات اروپایی شمرده میشد. نسل دوم هوندا NSX از سال ۲۰۱۶ عرضه شده که همان داستان دههی ۱۹۹۰، یعنی خودرو اسپرت خوشساخت با فناوری روز و قیمت مناسب است. نسل اول NSX هنوزهم یکی از خودروهای اسپرت پرطرفدار دنیای تیونینگ، بهخصوص در خانه است. مزدا RX-۷ تولید نسل سوم از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ سری RX-۷ مزدا سال ۱۹۷۸ متولد شد؛ اما نسل سوم آن با کد FD، احتمالا محبوبترین و آخرین مدل باشد. نمایندهی پیشرانهی روتری (Rotary) مزدا هنوزهم یکی از کوپههای جذاب اسپرت ژاپن با طراحی بهیادماندنی شمرده میشود. نسل سوم مزدا مجهز به پیشرانهی ۱.۳ لیتری ۱۳Bروتری با قدرت ۲۵۵ اسببخار و دو توربوشارژر و جعبهدندههای پنج سرعتهی دستی و چهار سرعتهی اتوماتیک، اولین محصول تویینتوربوشارژ خودروساز ژاپن بود که به بازار جهانی عرضه شد. RX-۷ کوپهی اسپرت قدرتمندی نبود؛ ولی سواری و فرمانپذیری این مدل نمونه نداشت. درحقیقت، RX-۷ نسل سوم هنوزهم یکی از خودروهای اسپرت خوشفرمان و بینقص جهان درنظر گرفته میشود. از مشکلات پیشرانهی خاص روتری که بگذریم، یکی از دلایل توقف تولید RX-۷ ابعاد بزرگ آن برای خیابانهای ژاپن و پرداخت مالیات بیشتر سالانهی مالک بود. پهنای بدنهی این مدل براساس استانداردهای مشخص در قوانین راهنمایی و رانندگی درخورتوجه بود. بههمیندلیل برخلاف دو نسل گذشته، در کلاس خودروهای اسپرت لوکس ژاپن قرار میگرفت. پس از توقف تولید RX-۸ در سال ۲۰۱۲ بهعنوان جایگزین RX-۷، گمانهزنیهای زیادی برای نسل جدید خودرو اسپرت مزدا با پیشرانهی روتری وجود داشته است؛ اما هنوزهم با گذشتن از سالگرد تولید پنجاه سالگی این سری، خبری از نسل جدید نیست. البته مدتی پیش، مسئولان مزدا از تولید احتمالی RX-۹ با سیستم هیبرید خبر دادند که پیشرانهی روتری، نقش کمکی در قوای فنی ایفا خواهد کرد. مزدا RX-۷ نسلهای دوم و سوم هنوزهم از انتخابهای اول طرفداران تیونینگ خودرو و دریفت و مسابقات خیابانی غیرقانونی ژاپنیها هستند. میتسوبیشی ۳۰۰۰GT تولید از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ کوپهی اسپرت، گرندتورر و موتور جلوی میتسوبیشی ۳۰۰۰GT که در بازار ژاپن با نام GTO عرضه میشد، رقیب مستقیم محصولات اروپایی و نمونههای داخلی شامل هوندا NSX، نیسان GT-R، سوبارو SVX و تویوتا سوپرا بود. مدلهای پایهی میتسوبیشی GTO برای بازار آمریکا با پیشرانهی ششسیلندر Vشکل با قدرت کمتر از ۲۰۰ اسببخار و سیستم انتقال قدرت محورجلو همراه بودند. بااینحال، نمونههای بازار ژاپن با دو توربوشارژر و قدرت ۳۰۰ اسببخار (بازار جهانی با کد VR۴)، سیستم تمامچرخ محرک (AWD)، فرمانپذیری چهارچرخ و آیرودینامیک هوشمند با تنظیم خودکار بالههای جلو و عقب خودنمایی میکردند. این مدل در سال ۱۹۹۴ فیسلیفت شد تا در سپر و چراغهای جلو، مهشکنها، در کاپوت، دریچههای هوای جانبی، سپر عقب و فضای داخلی تغییر کند. متأسفانه میتسوبیشی این روزها وضعیت متفاوتی دارد و برای فروش بیشتر، بر تولید انواع شاسیبلند و کراساور تمرکز کرده است. تقریبا ناممکن است که نسل جدیدی از کوپههای اسپرت میتسوبیشی عرضه شود. نیسان ۳۰۰ZX تولید نسل چهارم سری Z از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ در خانوادهی Z نیسان که از سال ۱۹۶۹ تولید شده، مدلهای مختلفی جلب توجه میکنند. مدلهای Z نیسان که در ژاپن با کد Fairlady Z عرضه میشوند، در بازار جهانی با نامهای نیسان S۳۰ ،S۱۳۰ ،۳۰۰ZX ،۳۵۰Z و ۳۷۰Z وجود دارند. نیسان ۳۰۰ZX نسل چهارم این سری است که در مدلهای کوپه و کروک با ظرفیت دو بهعلاوه دو سرنشین تولید شد. پیشرانهی ششسیلندر Vشکل سه لیتری تویینتوربوشارژ (با ۳۰۰ اسببخار قدرت) و تنفس طبیعی (با ۲۲۲ اسببخار قدرت) و سیستم فرمانپذیری تمامچرخ و طراحی متفاوت از ویژگیهای منحصربهفرد ۳۰۰ZX است. مانند تمام خودروهای اسپرت اواسط دههی ۱۹۹۰، نیسان ۳۰۰ZX هم قربانی رشد سریع شاسیبلندها و سپس، کراساورها شد. آخرین مدل و نسل ششم از سری Z نیسان، ۳۷۰Z است که از سال ۲۰۰۹ تابهامروز، تولید میشود. تویوتا سوپرا تولید نسل چهارم از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ اگر نیسان GT-R لقب «گودزیلا» را نمیگرفت، قطعا نسل چهارم سوپرا شایستهی بعدی این عنوان بود. مهندسان ژاپنی چهار سال تلاش کردند نسل چهارم تویوتا سوپرا با کد A۸۰، از هرنظر بهتر از مدلهای گذشته باشد. همانطورکه میدانیم، تلاشهای مجموعهی تویوتا پرثمر بود و سوپرا A۸۰ با قدرت بیشتر و وزن کمتر درمقایسهبا نسلهای قبل، موفقیتی شیرین محسوب میشد. مدل پایهی نسل چهارم سوپرا با وزن ۱۴۵۹ کیلوگرمی، از پیشرانهی شش سیلندر خطی سه لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۲۲۰ اسببخار و گشتاور ۳۲۵ نیوتنمتر استفاده میکرد. مدل توربوشارژ با قدرت ۳۲۰ اسببخار و گشتاور ۴۲۷ نیوتنمتر، برای اولینبار با جعبهدندهی شش سرعتهی دستی همراه بود تا پورشه ۹۱۱ کاررا را کنار بزند و در کمتر از پنج ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت برسد. شاید ۳۲۰ اسببخار قدرت براساس استانداردهای امروز درخورتوجه نباشد؛ اما فراموش نکنیم فراری ۳۴۸ هم فقط ۳۰۰ اسببخار داشت و در آخرین مدلهای تولیدی، از ۳۱۲ اسببخار قدرت بهره برد. نسل چهارم تویوتا سوپرا در عمر نُه سالهاش در مسابقات مختلف داخل و خارج از ژاپن جاودانه شد. سال ۱۹۹۵، سوپرا برای اولینبار در مسابقات ۲۴ ساعتهی لمانز کنار مدلهایی چون نیسان اسکایلاین GT-R، فراری F۴۰، ونتوری LM۶۰۰ و مکلارن F۱ GTR بزرگ قرار گرفت و مقام چهاردهم را کسب کرد. در لمانز سال ۱۹۹۶، عملکرد سوپرا موفقیتآمیز نبود و پس از طی ۲۰۵ دور، بهدلیل نقص فنی از مسابقه کنار رفت. بهترینهای دوران طلایی خودروهای اسپرت ژاپن همانطور که پیشتر ذکر شد، پنج مدل معرفیشده پیشنهاد وبسایت موتور وان است. بااینحال، وقتی از بهترین خودروهای اسپرت ژاپن در دههی ۱۹۹۰ صحبت میشود، باید فهرست مفصلتری داشت. درادامه مدلهای اسپرت ژاپنی دیگری آورده شده که از دیدگاه نگارنده باید در این فهرست قرار میگرفت. میتوان فهرست بلندتری از بهترین خودروهای اسپرت داشت که درآنصورت، باید از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ را درنظر بگیریم. تویوتا MR۲ نیسان اسکای لاین GT-R نسخههای R۳۲ و R۳۳ هوندا سیویک نسل پنجم و ششم مزدا میاتا نیسان سیلویا S۱۴ هوندا اینتگرا نسل سوم میتسوبیشی لنسر ایوولوشن نسلهای اول تا پنجم سوبارو ایمپرزا نسل اول
کد محتوا: ۱۹۶۰۱
ارسال: یکشنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲:۰۰
به روز شده: یکشنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴:۰۸
کلید واژهها: هوندا، مزدا، میتسوبیشی، نیسان، خودرو اسپرت، خودرو ژاپنی
نوع: نقد و بررسی
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: زومیت
بازدید: ۲۶۸۰
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.