
توسعه GR GT با هدایت مستقیم رئیس تویوتا، آکیو تویودا (موریزو) و با همکاری رانندگان حرفهای و مهندسان تویوتا انجام شده است. هدف اصلی، خلق یک خودروی رانندهمحور بوده؛ خودرویی که نیازهای راننده را در مرکز فرایند توسعه قرار میدهد.

ادای احترام به ۲۰۰۰GT و لکسوس LFA
تویوتا میگوید GR GT و GR GT۳ در مسیر میراث خودروهای نمادینی همچون Toyota ۲۰۰۰GT و Lexus LFA قرار میگیرند. بخشی از هدف پروژه، انتقال «رازهای ساخت خودروهای خاص» به نسل جدید مهندسان تویوتا بوده است. تجربه تیم توسعه LFA نیز در طراحی و ساخت این خودرو نقش مهمی داشته است.

سه محور کلیدی توسعه GR GT
به گفته تویوتا، GR GT بر اساس سه اصل بنیادین طراحی شده:
۱. مرکز ثقل فوقالعاده پایین
برای رسیدن به چابکی و هندلینگ دقیق، ارتفاع خودرو و موقعیت نشستن راننده تا حد امکان پایین آورده شده است.
مجموعه قوای محرکه شامل موتور ۴ لیتری V۸ تویینتوربو با سیستم خشککار، ترنساکسل عقب و باتری هیبریدی در پایینترین نقاط ممکن نصب شدهاند.
۲. وزن کم و استحکام بسیار بالا
GR GT اولین خودروی تویوتا با شاسی تمامآلومینیومی است.
استفاده هوشمندانه از آلومینیوم، قطعات CFPR و پلاستیک سبک باعث کاهش وزن و افزایش سختی پیچشی شده است.
۳. آیرودینامیک پیشرفته
برخلاف خودروهای معمولی، ابتدا یک «مدل آیرودینامیکی» طراحی شد و سپس تیم طراحی بر اساس آن ظاهر خودرو را شکل داد.
هدف، دستیابی به پایداری در سرعتهای بسیار بالا و خنککاری بهینه بوده است.
قلب هیبریدی GR GT؛ V۸ تویینتوربو + موتور برقی
GR GT از یک سیستم هیبریدی قدرتمند استفاده میکند که شامل:
-
موتور ۴ لیتری V۸ تویینتوربو جدید
-
-
یک موتور الکتریکی تقویتکننده قدرت
-
-
انتقال نیرو به ترنساکسل عقب جدید با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
مشخصات هدفگذاریشده:
-
قدرت سیستم: بیش از ۶۵۰ اسببخار
-
-
گشتاور سیستم: بیش از ۸۵۰ نیوتنمتر
-
-
توزیع وزن: ۴۵ به ۵۵ (عقبمحورتر برای پایداری و چسبندگی بهتر)
صدای پیشرانه نیز با دقت ویژه طراحی شده تا حس یک خودروی مسابقهای واقعی را منتقل کند.
طراحی داخلی
کابین GR GT بر اساس ارگونومی حرفهای طراحی شده است:
-
دید کافی در رانندگی سرعتی و پیست
-
-
قرارگیری کلیدهای کنترلی نزدیک فرمان برای عملکرد بدون حواسپرتی
-
-
نمایشگرهای کاملاً قابلخواندن برای تعویض دنده و اطلاعات کلیدی
-
-
کاربری مناسب هم برای پیست و هم برای استفاده روزمره
ویژگیهای کلیدی شاسی و سیستمهای حرکتی:
-
تعلیق دابلویشبون آلومینیومی جلو و عقب با قرارگیری در ارتفاع پایین
-
-
تایرهای Michelin Pilot Sport Cup ۲ توسعهیافته مخصوص GR GT
-
-
ترمزهای کربن سرامیکی برمبو
-
-
سیستم کنترل پایداری با تنظیم چندمرحلهای برای انواع سطح جاده و مهارت راننده
-
-
استفاده از روشهای توسعه مسابقهای مانند رانندگی شبیهساز و تستهای طولانی در نوبورگرینگ، فوجی اسپیدوی و پیستهای تویوتا
GR GT۳؛ نسخه مسابقهای با استاندارد FIA GT۳
GR GT۳ بر پایه GR GT ساخته شده و مطابق استانداردهای FIA GT۳ است؛ ردهای که محبوبترین کلاس مسابقات مشتریمحور در جهان محسوب میشود.
هدف تویوتا:
-
ساخت خودرویی که رانندگان حرفهای برای پیروزی انتخاب کنند
-
-
اما درعینحال برای رانندگان نیمهحرفهای هم قابلکنترل و لذتبخش باشد
-
-
فراهمکردن سیستم پشتیبانی کامل برای تیمهایی که این خودرو را در مسابقات مشتریمحور استفاده میکنند
شروع تولید احتمالی از ۲۰۲۷
تویوتا اعلام کرده توسعه GR GT و GR GT۳ ادامه دارد و هدفگذاری برای عرضه در سال ۲۰۲۷ انجام شده است.
این دو خودرو آمدهاند تا نقش پرچمدار تویوتا در دوران جدید خودروهای پرفورمنس و مسابقهای را ایجاد کنند.