ب ام و ۳۳۰Ci مدل ۲۰۰۵

  تولید چهارمین نسل از ب ام و سری ۳ که با کد E۴۶ شناخته می شود  

پنج‌‌شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶:۱۰ |


ب ام و 330Ci مدل 2005

تولید چهارمین نسل از ب ام و سری 3 که با کد E46 شناخته می شود. از ماه می سال 1998 میلادی، در دو نسخه کوپه و تورینگ آغاز شد و نسخه های هاچ بک و کانورتیبل آن نیز، از سال 2000 میلادی به بازار معرفی شدند. 

نسل چهارم نسبت به پیشینیان خود تغییرات عمده ای را تجربه کرده بود که مهم ترین آنها، در نظر گرفتن یک سیستم مدیریت کامپیوتری پیشرفته برای کنترل بخش های مختلف (از رادیو گرفته تا تلویزیون و سیستم های تلماتیک و ...) بود، همچنین نسل نو حدود 70 درصد از مدل های پیشین سبک تر بود که تأثیر در خور نگرشی روی نحوه عملکرد و راندمان پیشرانه ها می گذاشت. چندی پیش فرصتی دست داد تا ساعاتی را با یکی از خاص ترین مدل های این سری یعنی 330Ci کوپه سپری کنیم، مدلی که در طول 8 سال عمر خود، حدود 12 هزار کیلومتر مسافت پیموده و اگر این روند همینگونه ادامه پیدا کند، بدون شک در آینده آن را در جمع اتومبیل های کلاسیک خاص کشور خواهیم دید. 

در بررسی کلی طراحی، می توان انحنای بدنه در کنار خطوط سیال و روان را، از شاخصه های اصلی این اتاق برشمرد. از قسمت جلو خودرو که شروع به بررسی کنیم، فرم زیبا و بی نقص چراغ ها نخستین نکته قابل توجه بوده که به جرأت می توان گفت حتی از نمونه طراحی شده برای مدل M3 نیز زیباتر است! پس از آن، درپوش موتور با خطوط برجسته، پنجره جلو رادیاتور خاص با قاب کروم کاری شده و چراغ شوی جلو، دیگر مواردی هستند که به زیبایی اتومبیل کمک می کنند. در نمای جانبی، رینگ های بسیار زیبای BMW Motorsport، خط شانه و خط شخصیتی برجسته، رکاب های جانبی پهن و زیبایی قاب آینه ها، از جمله نکات درخور توجه به شمار می روند.

قسمت عقب نیز به لطف سپر اسپرت، دیفیوزر زیبا، خروجی دوبل اگزوز و اسپویلر روی در صندوق بار، جذاب و چشمگیر جلوه می کند. شایان توجه است، این اتومبیل مجهز به کیت بدنه M بوده که رکاب ها، سپرها، لیپ سپر جلو، آینه های جانبی و بالچه روی در صندوق را شامل می شود. 4448 میلی متر طول، 1757 میلی متر عرض، 1369 میلی متر ارتفاع و 2725 میلی متر فاصله بین دو محور، سایر مشخصات ظاهری آن هستند. 

در بررسی طراحی داخلی، ارگونومی مثال زدنی کابین به همراه بوی نویی قطعات، اولین نکاتی هستند که جلب توجه می کنند. صندلی های چرمی بسیار راحت، غربیلک فرمان خوش دست و اسپرت با روکش چرم و کنترلرهای سیستم صوتی، بلوتوث تلفن همراه و ... طرح ساده و در عین حال جذاب نشانگرهای کیلومتر شمار، روکش چرمی اهرم تعویض دنده به همراه دوردوزی دو رنگ آبی و قرمز و به کار بردن طرح کربن در سه قسمت: بخش جلویی داشبورد، کنسول میانی و جای استراحت دست ها، از جمله شاخصه های کابین این ب ام و به شمار می روند. 
پیشرانه مدل مورد بحث، یک نمونه قدرتمند 2979 سی سی بوده که با کد M54 شناخته می شود و از نوع تنفس طبیعی 6 سیلندر خطی با 24 سوپاپ است. ضریب کمپرس یا نسبت تراکم هوا به سوخت برای این پیشرانه معادل 2/10 به یک تعریف شده و قطر سیلندر در کورس پیستون آن 84 در 6/89 میلی متر است.

 قدرت و گشتاور موتور این خودرو که از سیستم سوخت رسانی زیمنس (MS43) سود می برد، به ترتیب معادل 231 اسب بخار (در دور موتور 5900 rpm) و 300 نیوتن متر (در دور موتور 3500 rpm) بوده که از طریق جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل شده و قادر است سرعت این کوپه زیبای 1400 کیلوگرمی را، در مدت زمان 5/6 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت رسانده و به رقیب سرسختی برای مدل های جدید تبدیل کند! حداکثر سرعت 330Ci کوپه به صورت الکترونیکی روی 206 کیلومتر در ساعت محدود شده است. 

سواری این مدل به لطف وجود سیستم تعلیق «مک فرسون» در جلو و چند اتصالی در عقب نرم و راحت بوده و در مواجه با دست اندازهای کوچک خم به ابرو نمی آورد اما هنگام عبور از سرعت گیرها که بعضاً غیر استاندارد هستند ، خشکی و اسپرت بودن سیستم تعلیق کاملاً نمایان می شود که البته با توجه به ماهیت خودرو، طبیعی است. هماهنگی پیشرانه و جعبه دنده با یکدیگر و عملکرد ترمزها تحسین برانگیز بوده و هنگام شتاب گیری، ترمزهای شدید، مانورهای مختلف و ... هیچ گونه کم و کاستی احساس نمی شود. میانگین مصرف این مدل نیز بسیار مناسب بوده و به ازای هر یکصد کیلومتر پیمایش در سیکل شهری و بزرگراهی، حدود 11 و 8 لیتر سوخت می سوزاند. 


ب ام و 330Ci مدل 2005
ب ام و 330Ci مدل 2005
ب ام و 330Ci مدل 2005


ب ام و ۳۳۰Ci مدل ۲۰۰۵
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۰۶۹

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶:۱۰

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷:۰۳

کلید واژه‌‌ها: ب ام و ۳۳۰/۳۳۰ci/ ب ام و ۳۳۰ci مدل ۲۰۰۵

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۴۲۷۷

زبان: پارسی

(۲ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.