۲۰۰۴ - ۲۰۰۸ . نسل پنجم

هیوندایی   ::   سوناتا

مشـخصات و آپشـن‌ها نمایش مشخصات کامل

ارتفاع

۱۴۷۵میلی متر

طول

۴۷۹۸میلی متر

عرض

۱۸۳۰میلی متر

کلاس بدنه

سواری

وزن

۱۴۹۳کیلوگرم

تعداد سیلندر

۴عدد

حجم موتور

۲۴۰۰سی.سی

نوع موتور

بنزینی

حداکثر سرعت

۲۰۲کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا صد

۱۰/۴ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

۸/۸لیتر در صد کیلومتر

برای رفتن به سراغ هیوندای سوناتا، داستان را مثل یک فیلم سینمایی به دو پرده تقسیم می کنیم. پرده نخست شرایط فنی و هزینه های نگهداری تا قبل از ۱۰۰۰کیلومتر و پرده دوم پرداختن به فاکتورهای مذکور بین ۱۰۰ تا ۱۳۰هزار کیلومتر .

پرده اول:

به سال 2006 برمیگردیم . با آغاز واردات ، شرکت آسان موتور شروع به پیش فروش هیوندای سوناتا 4 و 6 سیلندر با قیمت حدودی 32 تا 38 میلیون کرد . این اتفاق در حالی رخ داد که در همان زمان رقیب پرقدرت ژاپنی یعنی تویوتا کمری 2006 از سوی ایرتویا با قیمت حدودی 35 میلیون تومان به بازار عرضه می شد . در این میان نسل نو کمری (مدل 2007) با قیمت حدودی 50 میلیون تومان به دست مشتری می رسید . فاکتور قیمت در مقایسه با نسل جدید در کنار ظاهر به روزتر نسبت به نسل قدیم کمری باعث شد این خودرو به سرعت جایگاه مناسبی در بازار پیدا کند.

سوناتا با توجه به سطح تجهیزات اضافی (چون دزدگیر فابریک با ایموبلایزر، رینگ اسپرت 16 اینچی ، دو ایربگ ، پرژکتورهای جلو و ...) با قیمت نقدی 31 میلیون و 500 هزار تومان به صورت وارداتی خریداری شد . در آن زمان این خودرو کاملا به روز، جادار و دارای صندوق بار بزرگ و مناسب برای یک سفر 5 نفر خانوادگی بود. از دیگر نکات مثبت آن می توان به مواردی چون پیشرانه پر قدرت 4 سیلندر 4/2 لیتری و 164 اسب بخاری اشاره کرد که در کنار بی صدایی و کم مصرفی ، مورد آزمایش عملی قرار گرفته بود.

عایق بندی داخل اتاق چنگی به دل نمی زند و صدای آسفالت نه چندان صاف و مسطح برای سرنشینان ، مانند کنسرت هنرجویان سال اول موسیقی بود. در بخش بعدی به فرمان پذیری و شرایط رانندگی آن می رسیم که به نسبت گذشتگان کره ای خود با ثبات تر و قابل اعتمادتر بود در صورتی که نمی توان صفت نرم تر بودن را به آن افزود . چنین خصلت هایی سبب شده تا فرمان ماشین اطلاعات کاملی از سطح مسیر را به دستان راننده منتقل نماید.

مصرف سوخت در بازه مسافت 100 کیلومتری در خارج شهر، تنها به 2/6 لیتر می رسید که با وجود چنین مشخصات فنی ، عدد معقول و مناسبی بود . در مسیرهای مستقیم تا سرعت حدود 160 کیلومتر بر ساعت ، خودرو از پایداری و چسبندگی قابل قبولی برخوردار بود اما با گذر سرعت سنج از این سرعت کم کم هیجان جای خود را به استرس می داد.

در بحث چسبندگی در زمان ورود به پیچ ها، عموما با دو برابر سرعت مجاز ( به نسبت زاویه پیچ) خودرو کمی دچار لغزش در چرخ های جلو می شد ، امام در صورت عدم استفاده از ترمز، ماشین به سلامت از پیچ عبور کرده و قسمت عقب تعادل مناسبی داشت . اما به این مورد نیز اشاره می کنیم که انجام هرگونه حرکات غیر حرفه ای در شرایط پر استرس و بحرانی رانندگی سبب می شد عملا سوناتا به خودرویی غیر قابل کنترل حتی برای رانندگان حرفه ای تبدیل شود . برای پرداختن به مقوله ایمنی جدا از برخی نمونه های وارداتی آن زمان که فاقد ترمز ضد بلوکه و بالشتک هوا بودند ، قطعا نوشتن از کیفیت و قدرت ترمز گیری می تواند بهترین سنگ محک برای افراد باشد که در خصوص سوناتا هنگام عرضه کاملا نیازهای راننده را برطرف کرده و در کلامی ساده تر نه ترمز پرقدرتی داشت و نه ضعیف.

در مورد خودروهای کره ای همیشه کیفیت ساخت مقوله مورد بحث در بین طرفداران و البته منتقدین بی شمار آن بوده که البته این دسته از افراد یا طرفدار ماشین های ژاپنی هستند یا اروپایی (به خصوص آلمانی). به همین منظور سوناتای مورد بحثمان در اولین مورد می توان به آن اشاره داشت ، از بین رفتن تمام و کمال روکش فرمان در کیلومتر 60 هزار بود که منجر به تعویض آن با پرداخت قیمت 170 هزار تومان در سال 1388 شد . مورد بعدی لق شدن هر دو آفتابگیر خودرو در کیلومتر 80 هزار بود که با پرداخت 180 هزار تومان در سال 1390 و بعد از گذشت 8 ماه از ثبت سفارش! در نمایندگی تعویض شد . ضمنا تا کیلومتر 100 هزار کیفیت مواردی چون صندلی های پارچه ای ، دسته دنده ، ادوات کنسول و... با کیفیتی همانند سال های نخست باقی ماند .همچنین کیفیت کلی خودرو از جمله نمای بیرونی و فنی به شکل جالبی همچنان با کمترین میزان تغییر در کیلومتر بالا حفظ شده و تا جایی که حتی خودرو را نیازمند میزان فرمان جزیی نیز نکرده بود.

 

پرده دوم:

از اینجا به بعد، کیلومتر سوناتای ما عدد 100 هزار کیلومتر را رد کرد و از این پس به گفته مالک رابطه بین افزایش کیلومتر خودرو با کم شدن موجودی حساب شما کاملا مشهود بوده و به قولی ماشین روی خرج می افتد . یکی از این موارد پر شدن کاتالیست سیستم اگزوز بود که منجر به یاتاقان زدن و صرف هزینه بیش از 7 میلیون تومان برای تعمیر کلی پیشرانه شد ، مبلغی که با استعلام از نمایندگی تا 3 برابر میزان استاندارد درخواست شد.

از دیگر موارد، ایجاد مشکل در سیم کشی ، پولوس و جلوبندی ، کمک فنرها و ایرادات جزیی را می توان نام برد که زمزمه فروش خودرو در ذهن مالک را به صدا درآورد و شاید به نوعی بتوان تفاوت بیش از 15 میلیون تومانی سوناتای مذکور با کمری هم نسل خود در سال 1385 را بی دلیل ندانست . اشاره به این نکته نیز لازم است که سوناتا در مدل فول آپشن ، دارای تجهیزاتی چون تهویه مطبوع مجزا برای سرنشینان جلو، صندلی چرم با تنظیم برقی ، سیستم صوتی پیشرفته اینفینیتی( Infinity)، سانروف، 10 ایربگ، کروز کنترل، سنسور پارک و رینگ های 17 اینچی و... است.
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.