داستر (Duster)

رنو (RENAULT)

تيـپ‌‌ها

۲۰۱۶ - ۲۰۱۷

نیو فیس نسل اول

۲۰۰۹ - ۲۰۱۵

نسل اول

داستر یک خودروی SUV کامپکت است که به صورت مشترک توسط رنوی فرانسه و زیرمجموعه رومانیایی آن یعنی داچیا از سال ۲۰۱۰ در حال تولید است. این محصول در بازار برخی کشورها مانند هند، ایران قزاقستان، روسیه، مکزیک، مصر، آفریقای جنوبی، اوکراین، امارت عربی متحده و در امریکای شمالی با نام رنو داستر عرضه می شود. همچنین این خودرو در روسیه و هند با نام نیسان ترانو ( Nissan Terrano ) هم شناخته می شود.

داچیا برای اولین بار و به صورت رسمی در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت از داستر رونمایی کرد؛ این خودرو سومین محصول این شرکت بعد از ساندرو است که بر اساس پلتفرم لوگان ساخته شده است.

در سال ۲۰۱۴، ۴۰ درصد فروش جهانی داستر با برند داجیا و ۶۰ درصد هم با برند رنو بوده است. همچنین درصد اندکی نیز با برند نیسان ترانو در روسیه و هند به فروش رسیده است. همچنین در پایان سال ۲۰۱۵ مدل پیکاپ چهار در دو کابین از داستر با نام رنو داستر اروک ( Renault Duster Oroch ) در بازار امریکا شمالی عرضه شد.

داستر در ابتدا در مسابقات سرعت روی سطح یخی در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۹ معرفی شد. نسخه تولیدی این خودرو ۸ دسامبر ۲۰۰۹ به رسانه ها معرفی و سپس در مارس سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد.

این خودرو که بر اساس پلتفرم B0 ساخته شده بود ۴.۳۱ متر طول، ۱.۸۲ متر عرض و ۲۱۰ میلیمتر ارتفاع داشت. قسمت بار داستر ۴۷۵ لیتر فضا داشت که در صورت خواباندن صندلی های عقب این فضا به ۱۶۰۰ لیتر اافزایش می یافت. این خودرو به صورت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه می شد. نسخه دو دیفرانسل یا 4WD از سیستم چرخ های متحرک نیسان بهره می برد که به راننده اجازه می داد سه حالت مختلف رانندگی را انتخاب کند:

حالت Auto ، که در این حالت و در صورتی که چرخ های جلو دچار لغزش می شدند چرخ های عقب به صورت خودکار درگیر می شدند.
حالت Lock ، که در این حالت ۵۰ درصد از گشتاور تولیدی به محور عقب خودرو منتقل می شد.
حالت 2WD، که در این حالت انتقال قدرت تنها به چرخ های جلو منتقل و بیشتر بهره وری از نظر مصرف سوخت را داراست.
در سپتامبر سال ۲۰۱۳ نسخه فیس لیفت شده داچیا داستر در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش درآمد. طراحی خارجی خودرو تغییرات مهمی داشت؛ به طول مثال در قسمت چراغ ها مجدداً طراحی شده و جلو پنجره کرومی روی خودرو نصب شده بود. همچنین علاوه بر تغییرات جزیی عقب خودرو، باربندهای سقف باز طراحی شده بودند و از رینگ های ۱۶ اینچی در این خودرو استفاده شده بود. داخل خودرو نیز از نظر طراحی و امکانات دچار تغییراتی شده بود.

رنو داستر از سیستم ترمز ضد قفل ( ABS ) بوش و سیستم توزیع نیروی ترمز ( EBD ) و دستیار اضطراری ترمز ( EBA ) بهره می برد. این خودرو همچنین دارای سیستم کنترل پایدار الکترونیکی ( ESC )، در برخی مدل ها است. داستر به صورت استاندارد با دو کیسه هوا (بسته به بازار عرضه شده) و کمربند سه نقطه ای عرضه شده است. در برخی نسخه های رنو داستر دو کیسه هوای جانبی برای محافظت از سر و قفسه سینه در تصادفات از بغل تعبیه شده است.

مدل تک دیفرانسل رنو داستر از مارس ۲۰۱۰ در بازار اروپا، ترکیه، الجزایر و مراکش با قیمت پایه ۱۱۹۰۰ پوند قابل خرید بود و نسخه پایه مدل دو دیفرانسل نیز ۱۳۹۰۰ پوند قیمت داشت. همچنین این خودرو با برند رنو در از سال ۲۰۱۱ در کشورهای اوکراین، اردن، سوریه، مصر، لبنان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و بعدها نیز توسط رنو ایران در کشورمان عرضه شد.

رنو داستر در سایت های تولیدی کوریتیبا در برزیل برای توزیع در کشورهای برزیل، آرژانتین، شیلی، در سایت سوفاسا در کلمبیا برای توزیع در کشورهای مکزیک و اکوادور و در سایت آوتوفراموس در کشور روسیه تولید می شود. همچنین در ژوئن سال ۲۰۱۵ نسخه به روز شده ای از رنو داستر با بهبودهایی در موتور و برخی امکانات آن در کشور روسیه معرفی شد. به علاوه اینکه داستر تحت برند داچیا از سال ۲۰۱۲ در بازار بریتانیا نیز عرضه شد.

نسل دوم رنو داستر در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد و مدل پایه آن ۶ هفته بعد در بازار کشور رومانی عرضه شد. این مدل همانند قبل بر پایه پلتفرم B0 به کار رفته در رنو تندر ۹۰ و با همان طول و ۵ صندلی استاندار معرفی شد.

رنو داستر در ایران
رنو داستر به عنوان یک خودروی SUV یا همان شاسی بلند در دو تیپ SE و PE به صورت تک دیفرانسیل (2WD) و دو دیفرانسیل (4WD) توسط شرکت نگین خودرو به عنوان شریک تجاری رنوی فرانسه وارد کشورمان شد. سواری نرم، استهلاک کم، مصرف سوخت پایین و برند معتبر منجر شد که رنو داستر در ایران به جایگاه مقبولی برسد و مورد توجه علاقمندان به خودروهای شاسی بلند قرار گیرد.

یکی از نکاتی که رنو داستر را بیشتر مورد توجه قرار می داد این بود که این محصول مشترک رنو و داچیا بر اساس پلتفرم X90 ساخته شده بود و نکته مهتر این بود که به عنوان یک خودروی شاسی بلند از قابلیت رانندگی در خارج از جاده یا همان آفرود برخوردار بود؛ موردی که در برخی شاسی بلند های موجود در بازار ایران به چشم نمی آمد.

نگین خودرو کمی بعد از ورود نسخه اولیه رنو داستر واردات نسخه فیس لیفت این محصول را نیز آغاز کرد و با توجه به بهبودهای چشمگیر این خودرو مشتریان بیشتری به سوی خرید این شاسی بلند فرانسوی حرکت کردند. البته تفاوت میان این محصولات بیشتر بر روی طراحی و امکانات آنها بود چرا که موتور و پلتفرم مورد استفاده دچار تغییرات شگرفی نشدند.

طراحی ظاهری رنو داستر
طراحی رنو داستر یک طراحی ساده و به دور از پیچیدگی های خاص است. مهندسین طراح این خودرو در وهله اول تمام تلاش خود را انجام داده اند که حس و حال یک خودروی شاسی بلند را به سرنشینان این خودرو تقدیم کنند و در این موضوع نیز تا حد بسیار زیادی موفق بوده اند. رنو داستر دارای ظاهری عضلانی مناسب برای یک خودروی شاسی بلند و البته آفرود است که تشنه ماجراجویی کردن در طبیعت نیز هست.

در نمای جلوی رنو داستر طراحی خوشه مانند چراغ های بزرگ جلو به چشم می خورد. این دو چراغ توسط یک نوار کرومی زیبا که در پس زمینه اش نیز جلو پنجره مشکی رنگ چشم نوازی می کند به لوگوی بزرگ و کرومی رنو می رسند. نکته قابل توجه در نمای جلوی رنو داستر این است که مهندسین طراح این خودرو برای القای حس یک خودروی آفرود شاسی بلند و البته به دلیل جلوگیری از آسیب دیدن قطعات جلویی خودرو از یک اسکید نقره ای زیر سپر جلو استفاده کرده اند تا نمای ساده اما زیبایی را خلق کنند.

در نمای جانبی نیز همان طراحی عضلانی و البته تهاجمی به چشم می خورد مخصوصاً در قسمت گلگیر های خودرو که این عضلانی بودن در آنها مشهود است. خودروی رنو داستر در نمای جانبی مانند دیگر خودروهای شاسی بلند دارای یک رکاب برای سوار و پیاده شدن سرنشینان است که استفاده از نوار کرومی به زیبایی آن افزوده است. نباید فراموش کرد که دستگیره های درب های خودرو نیز به رنگ خود ماشین هستند.

این طراحی ساده در نمای پشتی خودرو نیز ادامه داشته است. استفاده از چراغ های عمودی بزرگ در قسمت عقب و لوگوی کرومی رنو در مرکز درب قسمت عقب و همچنین نوار کرومی که نام DUSTER روی آن درج شده است زبان طراحی عقب خودرو را شکل می دهد. به علاوه اینکه برای تقارن با طراحی جلوی خودرو و همچنین جلوگیری از آسیب به قطعات زیرین ماشین در هنگام آفرود از یک اسکید نقره ای در زیر سپر عقب بهره برده شده است.

طراحی داخلی رنو داستر
مهندسین رنو در فیس لیفتی که در سال ۲۰۱۷ بر روی رنو داستر انجام دادند بازنگری و تغییراتی را هم در طراحی داخلی کابین این شاسی بلند اعمال کردند، این تغییرات بیشتر در طرح داشبورد، رودری های خودرو، نمایشگر کیلومتر شمار و غریبلک فرمان به چشم می آید. داشبورد رنو داستر از ترکیب دو رنگ ساخته شده است و ارگونومی کابین و صندلی ها نیز افزایش یافته است؛ البته سادگی زبان طراحی خارجی در داخل کابین نیز دیده می شود اما این مورد چیزی از دقت به جزییات کم نمی کند.

در ساخت دستگیره درب ها، رو دری ها، اطراف دریچه های هوا و روی غربیلک فرمان خودرو نیز از نوارهای کرومی بهره برده شده است تا بر زیبایی رنو داستر افزوده شود. صندلی های رنو داستر پارچه ای و صندلی راننده قابلیت تنظیم دارد. همچنین صندلی های عقب برای افزایش فضای بار به صورت ۱.۳ و ۲.۳ تاشو هستند. سیستم صوتی خودرو نیز از ظریق صفحه نمایشگر ۷ اینچی با قابلیت اتصال بلوتوث و USB که در مرکز داشبورد رنو داستر قرار گرفته است در دسترس است.

امکانات رنو داستر
رنو داستر دارای امکاناتی مانند صندلی شش حالته راننده، کیسه ایمنی هوا راننده و سرنشین جلو، دستگیره داخلی درب ها روکش کرومی، آیینه های بغل برقی، فرمان هیدرولیک، بشکن، تلسکوپی، شیشه برقی با محافظ، ریموت کنترل، کروز کنترل، صفحه نمایش دمای بیرون،چراغ مه شکن جلو، سنسور عقب – در مدل دو دیفرانسیل با قابلیت تنظیم اتومات توسط راننده – ترمز جلو دیسکی از نوع خنک شونده و ترمز عقب کاسه ای، باربند، سیستم صوتی با قابلیت اتصال AUX و USB، بلوتوث، چراغ روشنایی روز و رینگ ۱۶ اینچی آلیاژی است.

به علاوه رنو داستر به سیستم مسیریابی مجهز است که از نقشه ایران هم پشتیبانی می‌کند. حسگر دنده عقب و دوربین دنده عقب برای کمک به پارک خودرو نیز در این خودرو تعبیه شده است. همچنین رنو داستر قابلیت انتخاب حالت رانندگی و نحوه توزیع نیرو به چرخ ها را از طریق کنترل کننده ای در داشبورد جلوی خودرو در اختیار راننده قرار داده است که البته این مورد مختص مدل دو دیفرانسیل رنو داستر است. در کنار این موارد کامپیوتر سفر اطلاعات کاملی را در اختیار شما می‌دهد، که تنظیمات آن از طریق دکمه روی برف پاک کن امکان پذیر است.

ایمنی رنو داستر
رنو داستر دارای کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو خودرو است. همچنین رنو داستر از سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) ، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل مرکزی، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای عقب، هشدار دهنده باز بودن کمربند ایمنی راننده و سرنشین جلو و قلاب های ISOFIX برای نصب صندلی کودک، سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل هرزگردی بهره می برد.
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.