شوالیه پر افتخار

مهم ‌ترین خودروهای تاریخ پژو

  برخی از خودروسازان بزرگ، شهرت و افتخار خود را با ساخت محصولاتی پیشتاز به منظور پیشرفت خودروسازی در آینده و به عنوان محرک صنعت مزبور به دست آورده‌اند. محصولات یادشده بسیار سرگرم کننده بوده و آنها الهام بخش سایر خودروسازان هستند و به دلیل سبک منحصر به فرد طراحی و عملکرد فوق‌العاده، استانداردهای جدیدی توسط آنها برای بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی تعریف می‌شود. خودروهای مزبور به حدی از مقبولیت و محبوبیت می‌رسند که سایر خودروسازان از سبک و سیاق آنها در تولید خودروهای گوناگون بهره می‌برند.  

پنج‌‌شنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳:۳۸ |

ما تصمیم گرفتیم که با توجه به توضیحات فوق، به برخی از موفقیت‌های چشمگیر کمپانی پژو اشاره کرده و پس از نگاهی کوتاه به نخستین خودروی پژو در قرن نوزدهم، به برخی از افتخارات خودروساز فرانسوی در طول فعالیت پر فراز و نشیب آن اشاره کنیم.

تایپ ۲ Quadricycle
پس از کسب موفقیت‌های اولیه در مسیر ساخت یک وسیله نقلیه بخاری در سال ۱۸۸۹، نوۀ بنیانگذار پژو (ژاک پیِر)، یعنی آرماند پژو، یک سال بعد به پیشرفت بزرگی دست یافت و او موفق شد که با بهره‌گیری از پیشرانه درون‌سوز، اولین خودروی چهار چرخ و بنزینی پژو را معرفی کند.

خودروی چهار چرخ پژو یا ۲ Quadricycle، یکی از اولین خودروهای بنزینی جهان بود و عامل ظهور پژو به عنوان یک خودروساز است؛ چون تا آن زمان، پژو به ساخت لوازم خانگی، آسیاب نمک و فلفل، اره، حلقه‌های دامن‌های پُف کرده، اسکنه و قهوه خُردکن اشتغال داشت.

پژو ۴۰۲ Darl’mat
نمونۀ استاندارد ۴۰۲، خودرویی کاملاً خانوادگی و جذاب است. این محصول کابینی جادار و راحت دارد و به دلیل قابلیت اطمینان بالا، برای رانندگی در سراسر اروپا گزینه‌ای مناسب بود. اما ۴۰۲ Darl’mat کاملاً خودروی متفاوتی است. خودروی مزبور رودستری فوق‌العاده زیبا بود و به همین خاطر نیز بسیاری از علاقه‌مندان آن را یکی از زیباترین خودروهای قرن ۲۰ می‌دانند. این خودرو براساس ایدۀ یک تولیدکننده خودروهای اسپرت به نام امیل دارالت تولید شده و به نام ۴۰۲ Spécial Sport هم شناخته می‌شود. مدل ۴۰۲ Darl’mat به گونه‌ای طراحی شده است که اصالت و قدرت را به تصویر ذهنی مخاطبان پژو بی‌افزاید و مطمئناً پژو این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده و به وضوح می‌توان عمق زیبایی را در این خودرو دید.

مدل ۴۰۲ Darl’mat دارای طراحی آیرودینامیک، بدنه‌ای سبک و پیشرانه‌ای قدرتمند است. گاهی از این خودرو در پیست‌های مسابقه استفاده می‌شد؛ اما در واقع ۴۰۲ Darl’mat به عنوان وسیلۀ نقلیۀ جاده‌ای ساخته شده بود. این خودرو سنت ساخت خودروهای اسپرت و زیبا توسط پژو را پایه‌گذاری کرد و این کمپانی هنوز هم مسیر گذشتۀ خود را طی کرده و خودروهایی زیبا را برای تردد در جاده‌ها می‌سازد. این خودرو به دلیل برخورداری از طراحی خاص، هرگز بدنبال فروش بالا نبود و هم اکنون نمونه‌های سالم این خودرو با قیمت ۷۰۰ هزار دلار فروخته می‌شوند.

پژو ۲۰۳
قبل از جنگ جهانی دوم، پژو ۲۰۱ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای پژو بود و علاوه بر این، اولین مدلی بود که پژو برای نامگذاری آن از سیستم شماره‌گذاری ۳ رقمی و قرار دادن یک صفر در میان دو رقم استفاده کرد. مدل ۲۰۳ جانشین ۲۰۱ بوده و استقبال زیادی از آن شد. این محصول برای جذب نسل جدید رانندگان اروپایی و بدست آوردن پول‌هایی ساخته شد که آنها پس از جنگ خرج می‌کردند. پژو ۲۰۳ در آن زمان به دلیل شباهت زیاد به خودروهای آمریکایی، از محبوبیت بالایی برخوردار بود.

مدل ۲۰۳ در نسخه‌های مختلفی تولید شد و از آن جمله باید به مدلی خاص با فاصلۀ زیاد بین دو محور اشاره کرد که امکان حمل بار را فراهم می‌کرد. مدل ۲۰۳ در کارخانه Sochaux ساخته شد؛ جایی که اکنون یکی از مراکز اصلی و استوارترین سایت تولید خودرو در جهان است.

پژو ۴۰۴
پژو تا دهه شصت میلادی مشغول ساخت خودروهایی معتبری و جذاب برای عموم مردم بود. این کمپانی خیلی راحت به اهداف خود رسید و دوران مزبور فرصتی ایده‌آل را به منظور بیشتر کردن جذابیت‌های پژو به وجود آورد. پژو قبلاً عرضۀ انبوه خودروهای کوپه و کابریولت به بازار را امتحان کرده بود و از جملۀ اتومبیل‌های مزبور که در دهه شصت میلادی ساخته شدند، باید به Eclipse ۴۰۱ منحصر به فرد با سقف تاشو و ۶۰۱ اشاره کرد. اما پژو با ۴۰۴ کابریولت دست به جاه طلبی جدیدی زد. مدل ۴۰۴ توسط پینینفارینا طراحی شده و حقیقتاً یک خودروی زیبا بود.

جای تعجب ندارد که ۴۰۴ کابریولت طرفداران و عاشقان زیادی جذب کرد و به سرعت در مجلات مد و در میان رانندگانی که بدنبال جلب توجه بودند، به یکی از گزینه‌های اصلی تبدیل شد. حتی امروزه هم ۴۰۴ محبوب است و نمونه‌های سالم و دست نخورده آن با قیمت ۵۵ هزار دلار فروخته می‌شوند.

پژو ۲۰۵
این خودرو از همان لحظات نخست رونمایی و عرضه، یک کلاسیک واقعی بود. طراحی فوق‌العاده و لبه‌های تیز و استفاده از موتورهایی عالی که از آن جمله باید به برخی از قدیمی‌ترین پیشرانه‌های دیزل و بسیار قابل اعتمادی اشاره کرد که بعدها پژو به خاطر آنها مشهور شد و البته نسخه GTI افسانه‌ای که نام آن قلب علاقه‌مندان به خودرو را به تمپش می‌اندازد.

پژو ۲۰۵ افسانه‌ای برای شرکت در مسابقات رالی قهرمانی جهان ساخته شد و پژو با استفاده از آن توانست در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ به مقام قهرمانی برسد و سپس بر رویدادهایی مانند رالی داکار-پاریس تمرکز کرده و با ۲۰۵ به دو مقام قهرمانی رسید. اما توانایی‌های بی‌نظیر ۲۰۵ در حرکت بر روی زمین‌های ناهموار تنها عامل عامل محبوبیت آن نبود؛ در واقع پژو ۲۰۵ خودرویی فوق‌العاده است، یکی از بهترین خودروهای ساخته شده در جهان!

پژو ۳۰۸
یکی از ویژگی‌های قابل ذکر برند پژو در سال‌های اخیر، تولید خودروهایی با ظاهر زیبا است که از داشتن آنها لذت برده و یک رانندگی فوق‌العاده را تجربه می‌کنید. آخرین نسل ۳۰۸ دقیقاً با توصیف‌های مزبور دربارۀ پژو مطابقت دارد. این خودرو در انگلستان معرفی شد و جایزۀ اتومبیل سال اروپا در ۲۰۱۴ را به دست آورد. فضای داخلی آن مینیمالیستی و بسیار متفاوت است و فقط چند دکمه برای کنترل ابزارهای اصلی خودرو در درون کابین قرار گرفته‌اند.

ظاهر بیرونی و بدنۀ ۳۰۸ بسیار زیبا بوده و می‌توان حرف‌های شنیدنی ۳۰۸ در رابطه با ذات درونی آن را با مشاهدۀ خطوط تیز روی بدنه شنید. انواع پیشرانه‌ها برای ۳۰۸ در نظر گرفته شده‌اند. در این خودرو می‌توان از موتور پیشرفتۀ دیزلی BlueHDi و یا جدیدترین موتور بنزینی به نام PureTech استفاده کرد. پژو ۳۰۸ دارای ۵ ستاره ایمنی اروپا و NCAP بوده و به مجموعه‌ای از فناوری‌ها پیشرفته مجهز شده است و به همین خاطر از ۳۰۸ به عنوان یکی از برترین محصولات پژو یاد می‌شود.

پژو HDi FAP ۹۰۸
پژو در دهه ۲۰۰۰، نام خود را به عنوان یکی از متخصصان جهان در زمینۀ ساخت پیشرانه‌های دیزلی مطرح کرد. پژو در سال ۱۹۹۹ اولین فیلتر ذرات دود دیزلی را با توان کاهش ۹۹.۹ درصد ذرات دود ناشی از انتشارگازهای گلخانه‌ای را با مدل ۶۰۷ HDi FAP معرفی کرد. این فناوری در حال حاضر در اکثر موتورهای توربو دیزل جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پژو با توجه به موفقیت‌های خود در رالی‌های دهه هشتاد میلادی، علاقه‌مند بود که شانس خود را در رقابت‌های موتوراسپرت امتحان کند.

در سال ۲۰۰۹، پژو با خودروی HDi FAP ۹۰۸ وارد مسابقات ۲۴ ساعتۀ لمانز شد و با استفاده از تخصص بی‌نظیر خود در زمینۀ ساخت پیشرانه‌های دیزل، به عنوان قهرمانی رسید. پژو که از پیروزی‌های خود سرمست بود، در مسابقات جام بین قاره‌ای لمان به میزبانی شهر جوهای چین حاضر شد و بار دیگر مقام‌های اول و دوم را به دست آورد. این اتفاق نه تنها قدرت و رقابت‌پذیری پژو در مسابقات اتومبیلرانی را ثابت کرد؛ بلکه این کمپانی با ۹۰۸ به جهان نشان داد که پیشرانه‌های دیزل تا چه حد خوب هستند.

پژو RCZ
این کوپۀ اسپرت و زیبا، یک اتومبیل مفهومی براساس ۳۰۸ بود؛ اما خیلی زود از یادها رفت. برای نامگذاری این خودرو حتی از شیوۀ معمول پژو و شمارۀ‌گذاری‌های معروف آن هم استفاده نشد و در مجموع باید آن را یکی از کمیاب‌ترین محصولات پژو دانست. با این حال مراقب بوده و فریب نخورید؛ چون هر سانتی‌متر از RCZ یک پژو واقعی بوده و این خودرو نقشی مهم در تاریخ پژو دارد. از ویژگی‌های بارز آن باید به هندلینگ سریع، ظاهری فوق‌العاده با سقفی حبابی شکل و امکان انتخاب موتورهای پرقدرت بنزینی و دیزلی اشاره کرد.

پژو RCZ خودرویی کاربُردی و شگفت‌انگیز است؛ اما تجربۀ رانندگی روزمره با آن لذت بخش‌تر خواهد بود. اگر شما در بازار جهانی و در میان خودروهای اسپرت بدنبال چهار چرخی خاص هستید؛ ما به شما RCZ و بخصوص نسخۀ توسعه یافتۀ آن به نام RCZ R را معرفی می‌کنیم.


شوالیه پر افتخار
مهم ‌ترین خودروهای تاریخ پژو
مقاله

کد محتوا: ۲۲۳۳۳

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳:۳۸

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷:۵۵

کلید واژه‌‌ها: پژو

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۱۲۴

زبان: پارسی

(۱ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۰ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.