نگاهی به بازار خودروی چین در ۲۰۱۹؛ از خرید سهام دایملر تا صادرات خودروهای کارکرده

  پیشرفت صنعت خودرو در چین به رغم تمامی حواشی موجود؛ واقعیتی غیرقابل انکار است.  

پنج‌‌شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶:۴۰ |

اگر محصولات خودرویی چین به تولیدات کارخانه های مطرح جهان شباهت دارند و حتی کاملا کپی می شوند و یا آنکه در بخش فنی فاقد کیفیت ایده آل هستند اما به هرترتیب این فاصله روز به روز کمتر از قبل می شود و در نهایت این صنعت خودروی کشور چین است که مسیر پیشرفت را طی خواهد کرد.

همانطور که مشاهده می کنیم؛ این روزها بزرگترین خودروسازان چین در حال صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف هستند و هرکدام نیز با یک یا چند کمپانی مطرح بین المللی پیمان همکاری دارند تا از تجربه و تکنولوژی طرف مقابل در مسیر پیشرفت خود بهره برداری کنند.

در ادامه این مطلب و با توجه به آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، نگاهی خواهیم داشت به مهمترین رویدادهای خودرویی چین در سالی که گذشت:

خریداری سهام دایملر توسط بایک

گروه خودروسازی پکن(بایک) ۵ درصد از سهام گروه خودروسازی دایملر آ گ آلمان را خریداری کرد و تبدیل به سومین سهامدار بزرگ کمپانی مادر مرسدس بنز شد. بایک و دایملر همکاری های نزدیکی با یکدیگر دارند که از جمله می توان به پکن بنز اتوموتیو اشاره کرد که وظیفه تولید مدل های مرسدس بنز در چین را برعهده دارد. همچنین فوتون دایملر که خط تولید آن به خودروهای سنگین اختصاص دارد.
 
آغاز تولید تسلا در چین

تسلا که نام شماره یک جهان در تولید خودروهای الکتریکی است در سال ۲۰۱۹ تولید سدان مدل۳ را در شانگ های آغاز کرد. بدین منظور کارخانه به ارزش ۲ میلیارد دلار راه اندازی شده که اولین کارخانه تسلا در خارج از آمریکا نیز محسوب می شود.  جالب آنکه تولید مدل۳ در چین حدود ۶۵ درصد ارزانتر از نمونه تولیدی در آمریکا است.

 سهم ۲۵ درصدی انرژی های نوین در بازار خودرو

پیش بینی می شود وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی های نوین ۲۵ درصد کل فروش خودرو در بازار چین تا سال ۲۰۲۵ را به خود اختصاص دهند. این چشم انداز در سال ۲۰۱۷ برابر با ۲۰ درصد اعلام شده بود.

با توجه به سهم بالای خودروهای الکتریکی و هیبریدی در خطوط تولید کمپانی های چینی می توان انتظار داشت تا سال ۲۰۳۵ این کشور جز قدرتمندترین تولیدکنندگان جهان در این حوزه باشد.
 
کاهش یارانه خودروهای الکتریکی

وزارت بازرگانی چین در ماه مارس ۲۰۱۹ از کاهش یارانه خودروهای الکتریکی خبر دارد. این تصمیم از منظر منتقدان موجب کاهش فروش خودروهای مبتنی بر انرژی های نوین خواهد شد. البته هنوز آمار از رشد این بازار خبر می دهند اما باید منتظر بررسی های جدیدتر بود تا نتیجه دقیق تر مشخص شود.

براساس آخرین اطلاعات موجود، طی ۱۱ ماهه نخست ۲۰۲۹ فروش کل وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی های نوین برابر با ۱.۰۴ میلیون دستگاه بوده است که بیانگر رشد ۱.۳ درصدی در مقیاس سالانه است.

 سئات در راه بازگشت به چین

بزرگترین خودروساز اسپانیا بدنبال حضور مجدد در بازار چین برای سال ۲۰۲۱ است. این خبری است که فولکس واگن کمپانی مادر سئات در ماه می بدان اشاره کرد.

سئات در سال ۲۰۱۴ پس از دو سال ثبت نتایج ضعیف در فروش تصمیم به ترک بازار چین گرفت.

هم اکنون گروه خودروسازی جی ای سی(جک)، فولکس واگن و سئات با سرمایه گذاری ۵۷۹ میلیون دلاری در حال ساخت یک مرکز تحقیق و توسعه در هفی هستند که سال ۲۰۲۱ افتتاح خواهد شد.
 
اجازه قانونی برای خودران ها

اداره کنندگان شانگ های با تصویب قوانینی شرایط لازم برای آزمایش خودروهای خودران را در این منطقه فراهم کردند. این رویداد در مسیر پیشرفت تکنولوژی خودران در کشور چین اهمیت بسیار زیادی دارد و زمینه ای را فراهم می کند که در دیگر مناطق چین نیز قوانین مشابهی شکل بگیرد.

 همکاری گریت وال با ب ام و

گریت وال به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان کشور چین از همکاری خود با ب ام و خبر داد. این همکاری توجه ویژه ای به تولید محصولات الکتریکی خواهد داشت و سهم هر کدام از طرفین برابر با ۵۰ درصد است. ارزش اولین سرمایه گذاری کمپانی های مذکور نیز برابر با ۷۲۹ میلیون دلار بوده است. تولید خودروی مینی الکتریکی یکی از برنامه های این همکاری است.
 
خودروسازان بدنبال شرکای خارجی

همانطور که ابتدای متن اشاره شد همکاری با خودروسازان خارجی یکی از اولویت های تولیدکنندگان خودرو در کشور چین است. در سال ۲۰۱۹ نیز این سیاست توسط آنها دنبال شد.

همکاری جیلی با پروتون برای تولید شاسی بلند اکس۷۰ در مالزی طی ماه دسامبر و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری گریت وال در روسیه برای احداث خط تولید طی ماه ژوئن از جمله مهمترین رویدادهای خودرویی چین در سال گذشته میلادی بود.

 کاهش فروش خودرو

براساس مطالعات بازار و آمار ارائه شده در رابطه با بازار خودروی چین، شاخص های فروش از کاهش ۸ درصدی در مقیاس سالانه حکایت دارند. در ۱۱ ماهه نخست ۲۰۱۹ برابر با ۲۳.۱۱ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در چین به فروش رسیده که کاهش ۹.۱ درصدی در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ را نشان می دهد. اتحادیه خودروسازان چین پیش بینی می کند کاهش میزان فروش خودرو تا سال ۲۰۲۲ کماکان روند کاهشی خود را دنبال کند اما از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ شاخص رشد ۳ تا ۵ درصدی برای این بازار پیش بینی می شود.
 
رشد صادرات خودروهای کارکرده

چین برنامه دقیقی را برای صادرات خودروهای کارکرده طی سال گذشته میلادی دنبال کرد. مرحله اول این طرح در ۹ منطقه از جمله پکن، جینینگ، کینگدائو، گوانگدونگ و .... به اجرا گذاشته شد. وزارت بازرگانی چین از تقاضا و پتانسیل بالا برای واردات خودروهای کارکرده از چین در بازارهای هدف خبر می دهد.


نگاهی به بازار خودروی چین در ۲۰۱۹؛ از خرید سهام دایملر تا صادرات خودروهای کارکرده
یادداشت

کد محتوا: ۲۰۸۸۴

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶:۴۰

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰:۱۹

کلید واژه‌‌ها: خودرو چین، تسلا، دایملر،‌ب ام و، سئات

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: عصر ایران

بازدید: ۸۱۵

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.