ملاقات با شورولت سیلورا دو مدل 2013
آیا جای چنین اتومبیل هایی در کشورمان خالی نیست؟
در بازارهای خودرو، پیکاپ ها از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردارند و به همین دلیل، اغلب کمپانی ها، با ساخت مدل هایی در کلاس های متفاوت (از نظر وزن، تعداد سرنشین، ظرفیت حمل بار و ...) برای کسب سهم بیشتر از این بخش، تلاش می کنند. نسل نخست شورولت «سیلورادو» که پس از فورد F-150 پرفروش ترین پیکاپ دنیاست.
بین سال های 1999 تا 2007 و نسل دوم آن از سال 2007 تاکنون در سه تیپ LD, HD و LTZ عرضه می گردد. چندی پیش طی سفر به جزیره زیبای «کیش»، یک دستگاه سیلورادو 2500 HD LTZ مدل 2013 را در کنار آب های نیلگون «خلیج همیشه فارس» مورد بررسی قرار دادیم که شرح آن در پی می آید: 
بررسی ظاهری را از نمای جلو آغاز می کنیم. نخستین نکته جالب توجه درباره این بخش، پنجره جلو رادیاتور دو تکه بزرگ با قاب کرومی و ورودی های هوای مشبک بوده که آرم طلایی رنگ «شورولت» در قسمت میانی آن خودنمایی می کند. درپوش موتور بلند و کشیده با خطوط برجسته و فرورفتگی های اطراف، به همراه سپر بزرگ و ساده با چراغ های مه شکن در کناره ها و دو قلاب بکسل، چهره ای با ابهت به «سیلورادو» بخشیده اند. چراغ های اصلی نیز همانند پنجره جلو رادیاتور، توسط قابی کرومی به دو بخش تقسیم شده اند که به جذابیت و هماهنگی ظاهری اجزا با یکدیگر، کمک شایانی می کند. 
نمای جانبی بسیار ساده و بدون هیچ شاخصه قابل توجهی شکل گرفته و در نمای عقب نیز سپر با روکش استیل، تنها نکته جالب توجه به شمار می رود. قسمت بار 1285 لیتر حجم داشته که باری حمل بارهای حجیم، کاملاً مناسب به نظر می رسد. طول، عرض، ارتفاع و فاصله دو محور این ماشین معادل 5847، 2029، 1877 و 3023 میلی متر است. 
کابین نیز همانند بدنه در نهایت سادگی شکل گرفته و ترکیب رنگ های کرم، مشکی و طرح چوب، نمایی نسبتاً زیبا به داخل بخشیده که البته کمی هم شبیه به «سمند» خودمان است! طرح کلیدهای کنترلی سیستم تهویه و سیستم صوتی، ساده اما در عین حال زیبا بوده و 3 کلید، زیر آنها در کنسول میانی تعبیه شده که برای کنترل قطع و وصل کردن سامانه های کنترل کشش و کنترل پایداری به کار می رود. 
همچنین، دو کلید گردان در سمت چپ غربیلک فرمان تعبیه شده که توسط آنها، می توان وضعیت انتقال نیرو را بین حالت های تک و دو دیفرانسیل، انتخب کرد. 
امکان انتخاب 5 نوع پیشرانه بنزینی برای نسل دوم «سیلورادو» وجود دارد که شامل یک نمونه 6 سیلندر خورجینی 3/4 لیتری به قدرت 195 اسب بخار و چهار نمونه 8 سیلندر خورجینی با گنجایش 8/4، 3/5 (نمونه مورد آزمایش) 6 و 2/6 لیتر با تعریف قدرت 295، 315، 367 و 403 اسب بخار می شود. 
قلب تپنده این ماشین، با صدای معروف پیشرانه های V8 آمریکایی، به حرکت در می آید! دنده فرمانی را روی حالت Drive گذاشته و رانندگی را آغاز می کنیم. درون کابین «سیلورادو» می توان کاملاً آرامش را حس کرد که صندلی های چرمی راحت و بی آلایش بودن طرح کابین، به همراه دید خوب به اطراف و عملکرد مناسب سیستم فرمان، از جمله عوامل مؤثر در این موضوع هستند. 
به لطف گشتاور 454 نیوتن متری پیشرانه، واکنش این پیکاپ به پدال گاز سریع بوده و شتاب اولیه را با وجود 3 سرنشین و روشن بودن کولر، در 5/11 ثانیه ثبت می کند. البته سریع رفتن با این ماشین، بهای نسبتاً گرانی دارد که مصرف 18 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر است! گیربکس 6 سرعته «سیلورادو» قابلیت تعویض غیر اتواتیک را نیز از طریق دکمه های کوچک روی شیفتر داراست که البته زمان زیادی برای عادت به آن نیاز بوده و اغلب، راننده را با مشکل مواجه می کند. 
از میان مهمترین امکانات ایمنی و رفاهی این وانت بار محبوب، می توان به این موارد اشاره داشت: 8 کیسه هوا، ترمز دیسکی جلو و کاسه ای عقب به همراه سامانه ضدبلوکه در هر چهار چرخ، قفل اتوماتیک دیفرانسیل، رینگ های 20 اینچی با تایرهای مخصوص خارج جاده، سیستم صوتی BOSE با 6 بلندگو، رادیو ماهواره ای، گرم/ خنک کننده صندلی های جلو، دوربین دید عقب و ... 
در کل، با حضور خودرویی نظیر «سیلورادو» در کشور، هر چند با برچسب قیمت 175 میلیون تومانی در «جزیره کیش»، می توان نیاز بسیاری از خانواده های ایرانی را برطرف کرد و انحصار یان بازار را از خودروهایی همچون تویوتا «هایلوکس»، گریت وال «وینگل» و «کاپرا» گرفت.