نسل نو مزدا ۳ هاچ بک

  وقتی لبخند از صورت این خودرو محو می شود ...!  

چهارشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴:۲۹ |

نسل نو مزدا 3 هاچ بک

وقتی لبخند از صورت این خودرو محو می شود ...! 


کمپانی «مزدا» نسل نو هاچ بک «مزدا 3» را معرفی کرد. این مدل، سومین نمونه تولیدی از نسل نو محصولات این کمپانی بوده که مانند «مزدا 6» و CX5 بر اساس زبان طراحی بدنه KODO-Soul of Motion شکل گرفته و از تکنولوژی های پیشرفته SKYACTIV شامل شاسی ، پیشرانه و جعبه دنده، سود می برد. به لطف المان های دینامیک زبان طراحی KODO، علاوه بر زیبایی، کیفیت رانندگی و سواری نسل نو این خودرو نیز بهبود پیدا کرده است، همچنین تکنولوژی SKYACTIV در هر کیلومتری که پیموده می شود، تجربه ارتباطی عالی بین راننده و خودرو را رقم می زند (در زبان ژاپنی به این فلسفه Jinba-ittai می گویند). نسل نو سیستم ارتباطی HMI (رابط میان انسان و ماشین) که با اولویت بالای ایمنی رانندگی طراحی شده نیز در کنار طیف وسیعی از تکنولوژی های پیشرفته فعال ایمنی تحت عنوان i-ACTIVSENSE به راننده در تشخیص و اجتناب از خطرات و حوادث کمک می کنند. 


بدنه و کابین

سطوح موج دار و موزون بدنه با زبان طراحی KODO، مفاهیمی نظیر حرکت و قدرت را القاء می کنند. تایرهای بزرگ همراه با گلگیرهای پهن، چهره ای قوی و خشن به خودرو بخشیده اند، پنجره جلو رادیاتور بزرگ اتومبیل تا قسمت پایین سپر کشیده شده تا احساسی قوی از حرکت رو به جلو را تداعی کند و ضمناً طرح آن به گونه ای بوده که باعث شده حالت لبخند برجسته نسل قبلی، به طور کامل محو گردد! چراغ های تیز و خشن جلوی خودرو از چراغ های راهنما جدا شده و بالای چراغ های مه شکن، در زیر سپر قرار گرفته اند که زیبایی خاصی دارند. جریان بازتاب های دینامیک و بازی نور و سایه وی سطح بدنه، از چراغ ها و سپر جلو به سمت نمای جانبی و قسمت عقب آن ادامه یافته و حرکتی موزون و متناسب دارند. اتاق، به سمت عقب بدنه شیب ملایمی پیدا کرده که مفاهیمی چون سرعت و چابکی را در ذهن تداعی می کند. حلقه نیم دایره روی در صندوق همراه با چراغ های تیز عقب، اسپویلر سقفی و شیشه کوتاه عقب، نمای جذابی به خودرو بخشیده است.

ضریب پسار (Cd) این هاچ بک متفاوت معادل 275/0 ثبت شده که در کلاس خود بهترین است. رینگ ها در انواع 16 و 18 اینچی آلومینیومی یا 16 اینچی فولادی قابل سفارش هستند و به گونه ای طراحی شده اند تا علاوه بر نمایش حرکت دینامیک خودرو، ترکیبی از پایداری و چالاکی را ارائه کنند. طراحی محکم و سبک SKYACTIV Body در مقایسه با نسل قبل، استحکام بدنه را به میزان 30 درصد افزایش داده و این نوآوری پیشرفته با جذب انرژی توسط دو ساختار بازویی در زیر خودرو، نیروی تغییر شکل بدنه را هنگام عبور از پیچ ها خنثی می کند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد طراحی نسل نو این هاچ بک،  عقب کشیده شدن ستون های A به میزان 90 میلی متر بوده که افزایش میدان دید را به دنبال داشته است، علاوه بر این، آینه ها به جای ستون A روی درها نصب شده اند تا زیبایی و کارایی بالاتری داشته باشند. شایان توجه اینکه نسل نو در این خودرو، با هفت رنگ مختلف برای بدنه قابل سفارش است.

داخل اتاق به گونه ای طراحی شده تا ارتباط برقرار کردن با آن راحت باشد، همچنین به آسایش و رضایت تمامی سرنشینان، توجه ویژه ای شده است. صفحه نمایش فعال رانندگی (ADD) مواردی نظیر سرعت، اطلاعات سیستم ناوبری و سایر پارامترهای مهم مورد نیاز راننده را روی صفحه عمودی پشت فرمان، به نمایش در می آورد. پانل جدید راننده شامل یک صفحه آنالوگ در قسمت میانی است که توسط دو صفحه دیجیتال به شکل بال محصور شده، ضمن اینکه صفحه مرکزی دارای اعداد متالیک سه بعدی بوده که جذاب و زیبا جلوه می کند. حلقه قرمز رنگ دور صفحه آنالوگ با باز شدن در خوردو و ورود راننده به داخل اتاق، چشمک می زند و صفحات دیجیتال ADD پس از استارت خودرو، روشن می شوند. اهرم تعویض دنده نیز با چرم مرغوب روکش شده که در کنار کروم کاری پایه آن، به خاصیت اسپرت درون کابین، می افزاید.

داشبورد و کنسول وسط به رنگ مشکی براق تزئین شده اند که در هماهنگی کامل با ادوات داخلی خودرو به سر می برند. صندلی ها با وجود کاهش وزن و فریم و ساختار ساده ارگونومی ایده آلی داشته، سرنشینان را به خوبی در بر می گیرند و با دو روکش چرمی به رنگ های مشکی و سفید و دو نوع روکش پارچه ای با رنگ های مشکی و خاکستری قابل سفارش هستند. فضای پای سرنشینان عقب نیز مناسب بوده و کاربرد مواد و رنگ های متفاوت برای روکش صندلی ها، خاصیت اسپرت کابین را افزایش می دهد. سیستم جدید ارتباط انسان و ماشین (HMI) بر مبنای نمایشگر فعال رانندگی (ADD) برای تمرکز بیشتر راننده روی رانندگی و جاده و تأمین ایمنی طراحی شده است. سیستم سرگرمی و اطلاعات انحصاری «مزدا» در اتصال با گوشی تلفن هوشمند راننده، امکان دسترسی به اینترنت را فراهم می آورد. این سامانه همچنین می تواند توسط CD و سایر سیستم های پخش صوت، موسیقی را با کیفیت بالا، درون اتاق خودرو پخش کند، ضمن اینکه امکان اتصال به رادیوهای اینترنتی مانند Aha و Stitcher را نیز دارد.

سیستم صوتی قدرتمند ساخت BOSE یا تکنولوژی پخش مجازی Surround به عنوان یک گزینه انتخابی برای این خودرو قابل سفارش بوده و می تواند با تکنولوژی تبدیل متن به صدا، ایمیل ها و پیام های کوتاه را برای راننده بخواند. این سیستم پیشرفته همچنین با اتصال به گوشی تلفن همراه این قابلیت را دارد تا آخرین خبرهای توئیتر و فیس بوک را برای راننده و سرنشینان بخواند، امکان جستجو در اینترنت و سایر سایت های اجتماعی را فراهم اورد و پیغام های صوتی را برای افراد مشخص ارسال کند. اطلاعت و نقشه های سیستم ناوبری نیز به عنوان یک گزینه انتخابی، روی یک  SD Card در دسترس قرار خواهند گرفت. 


مشخصات فنی

قوای محرکه نسل نو مزدا 3 هاچ بک شامل پیشرانه های بنزینی با گنجایش 5/1، 2 و 5/2 لیترموسوم به SKYACTIV-G و پیشرانه دیزل 2/2 لیتری موسوم به SKYACTV-D تأمین می شود. این پیشرانه ها به دو نوع گیربکس شامل یک نمونه 6 سرعته اتوماتیک موسوم به SKYACTIV-Drive و یک نمونه شش سرعته معمولی موسوم به SKYACTIV-MT متصل هستند. در ضمن پیشرانه هیبریدی- بنزینی نیز برای نسخه سدان این خودرو در دسترس خواهد بود که البته تنها در بازار ژاپن ارائه می شود. پیشرانه 5/1 لیتری با گیربکس اتوماتیک قدرتی در حدود 115 اسب بخار تولید کرده و گشتاوری معادل 150 نیوتن متر ایجاد می کند. نمونه 2 لیتری با گیربکس اتوماتیک که برای بازار اروپا در نظر گرفته شده قدرتی معادل 155 اسب بخار و گشتاوری برابر با 203 نیوتن متر تولید می کند و در نسخه کم مصرف با گیربکس معمولی، دارای قدرتی معادل 162 اسب بخار و گشتاوری برابر با 210 نیوتن متر است. نمونه 5/2 لیتری بنزینی که با گیربکس اتوماتیک و در بازار آمریکای شمالی عرضه می شود، حداکثر قدرت و گشتاوری معادل 184 اسب بخار و 250 نیوتن متر دارد. حداکثر قدرت و گشتاور برای موتور پاک و اقتصادی 2/2 لیتری دیزل با گیربکس معمولی نیز، به ترتیب برابر با 147 اسب بخار و 380 نیوتن متر است.

سیستم انحصاری i-Stop همانند سامانه توقف/ حرکت در سایر خودروها عمل کرده و با خاموش کردن پیشرانه در هنگام توقف طولانی مدت پشت چراغ قرمز یا ترافیک شهری، به کاهش میزان مصرف سوخت کمک می کند. همچنین سیستم منحصر به فرد بازیافت انرژی ترمز موسوم به i-ELOOP در هنگام ترمزگیری، الکتریسیته تولید شده را در یک خازن جمع آوری کرده و مقدار برق مورد نیاز موتور خودرو را کاهش می دهد تا بدین ترتیب، از میزان مصرف سوخت کاسته شود.

شاسی مزدا 3 هاچ بک در نوع خود بسیار سبک بوده، عملکرد بالایی دارد و طوری مهندسی شده که وزن خودرو را به میزان یکنواخت بین محورهای جلو و عقب منتقل و چسبندگی مناسبی را بین چرخ ها و جاده ایجاد کند. پایداری و هندلینگ خودرو، چسبندگی چرخ ها به جاده و همچنین راحتی رانندگی، توسط تنظیم دقیق سیستم تعلیق، فنرها، کمک فنرها و میله های تعادلی افزایش یافته است. سیستم فرمان مکاترونیک جدید با سامانه کمکی هیدرولیکی، روی افزایش راحتی سواری، تأثیر در خور توجهی می گذارد. سیستم ترمز نیز به خوبی پاسخگوی وزن و قدرت بوده و کنترل عالی را در سرعت های بالا فراهم می آورد. پیشرفت های مستمر در توسعه این سامانه، باعث کاهش میزان اصطکاک در تجهیزات آن شده و ضمناً، مسافت توقف خودرو را به حداقل رسانده است. 


سیستم های ایمنی

نسل نو مزدا 3 هاچ بک، به تجهیزات ایمنی پیشرفته ای مجهز گردیده که تحت عنوان i-ACTIVSENSE شناخته می شوند. این تجهیزات با استفاده از حسگرها، رادارها و دوربین ها، راننده را در تشخیص خطرات و اجتناب از تصادفات حمایت خواهند کرد که مواردی نظیر: سیستم هوشمند کنترل نور بالا (HBCS)، سامانه نمایش نقطه کور (BSM)، سیستم مونیتورینگ خودروی عقبی (RVM)، سامانه هشدار خروج از خط حرکت (LDWS)، سیستم پشتیبانی هوشمند ترمز (SBS) و سامانه کروز کنترل راداری مزدا (MRCC) را شامل شده و در کنار اربگ های راننده و سرنشین، پرده ای و جانبی، ایمنی را به حداکثر می رسانند.


نسل نو مزدا 3 هاچ بك
نسل نو مزدا 3 هاچ بك
نسل نو مزدا 3 هاچ بك


نسل نو مزدا ۳ هاچ بک
مقاله

کد محتوا: ۱۰۴۳

ارسال: چهارشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴:۲۹

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱:۴۰

کلید واژه‌‌ها: نسل نو مزدا ۳ هاچ بک/مزدا ۳ /مزدا ۳ هاچ بک /مزدا ۳ هاچ بک جدید

نوع: مقاله

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۱۰۹۸

زبان: پارسی

(۱ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.