مقایسه هوندا سیویک LX و تویوتا کرولا LE مدل 2013
نبرد دو ژاپنی خوش نام! 
از سال ها پیش، بین هوندا «سیویک» و تویوتا «کرولا»، در بخش سدان های کلاس متوسط، رقابتی تنگاتنگ وجود داشته و همواره این دو خودروساز با به روزآوری طرح بدنه و کابین، ارائه تجهیزات مناسب و کاربرد تکنولوژی های جدید، سعی بر پیشی گرفتن از یکدیگر داشته اند. تاریخ معرفی «سیویک» به 1972 و زمان معرفی «کرولا» به 1966 میلادی باز می گردد و از همان هنگام تاکنون، هر دو به عنوان مورد اعتمادترین و کم مصرف ترین خودروهای کلاس خود، مطرح بوده اند. آنچه در ادامه می خوانید، برگردان گزارش مقایسه ای است که اوایل سال جاری میلادی، بین «سیویک LX» و «کرولا LE» توسط یک نشریه تخصصی خودرویی آمریکایی انجام شده است: 
کابین
تزئینات و ادوات داخلی «سیویک»، نسبت به مدل پیشین، تغییرات عمده ای را تجربه کرده و زیباتر جلوه می کند، ضمن اینکه برخورداری از صفحه کیلومترشمار دیجیتال، برگ برنده آن نسبت به «کرولا» است. 
قطعات و مواد به کار رفته در داشبورد و ادوات داخلی «سیویک»، در مقایسه با «کرولا» از کیفیت بهتری برخوردارند و این ماشین برخلاف رقیب، دارای دستگیره ها و جایگاه استراحت بازوی صاف و نرم است. 
هر دو خودرو، از صفحه نمایشگر و ناوبری سود می برند، ولی نمایشگرها و کیلومترشمار درخشان و شفاف «سیویک»، نسبت به «کرولا» دارای برتری نسبی بوده و دکمه های کنترلی بزرگ آن کاربرد راحت تر سیستم های صوتی، ناوبری و ... را برای راننده فراهم می آورد. 
سیستم صوتی «سیویک» دارای کیفیت بهتری بوده ولی در عوض، طرح دکمه های کنترلی سامانه تهویه مطبوع آن، ادوات داخلی خودروهای مدل دهه 1990 را در ذهن تداعی می کند! صندلی «هوندا» از فضای بیشتری نسبت به «تویوتا» برخوردار بوده و برای حمایت پاهای راننده، دارای نشیمن مناسب و بزرگ منحنی است. 
البته صندلی های «کرولا» نرم تر ساخته شده اند ولی این شاخصه، مطمئناً مورد پسند همه مشتریان نخواهد بود. در ردیف عقب «کرولا»، فضای زانو حدود 5 سانتی متر بیشتر از «سیویک» بوده ولی در فضای زانوی صندلی های جلو، هر دو مدل مشابه هستند. 
در سرعت های بالاتر و رانندگی در مسیرهای بزرگراهی، با وجود اینکه «کرولا» در مقوله NVH (مخفف Noise, Vibration And Harshness توضیح اینکه، آزمایش NVH میزان صدای ورودی به داخل کابین، لرزش اتاق و کیفیت سواری، خصوصاً به هنگام عبور از مسیرهای ناهموار را مورد بررسی قرار می دهد)، دارای استانداردهای متعددی است، صدای پیشرانه آن بیشتر به داخل نفوذ می کرد که برتری «سیویک» را به همراه داشت. 
بدنه
هر دو خودرو، دارای ظاهری اسپرت و زیبا هستند ولی در طراحی اجزای بدنه «سیویک»، تمرکز بیشتری روی خواص آیرودینامیکی مبذول داشته شده که باعث کاهش میزان مصرف سوخت می گردد. «کرولا» در مقایسه با «سیویک»، به غیر از قسمت عقب که ظاهری متفاوت با سایر قسمت های بدنه دارد، دارای ظاهر جعبه ای شکل و ساده تری است. رنگ پنجره جلو رادیاتور یکپارچه «کرولا» همرنگ با سپر و بدنه خودرو تعبیه شده، در حالی که در «هوندا»، یک زه کرومی در زیر پنجره جلو رادیاتور مشکی رنگ آن قرار گرفته و کنتراست جالبی ایجاد می کند. 
از دید کمپانی های سازنده، کیفیت ساخت در خودروهای کلاس سدان متوسط از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که این نوع اتومبیل ها معمولاً تا زمانی که به خودرویی غیر اقتصادی تبدیل شوند (یا به اصطلاح خودمان به خرج بیفتند)، مورد استفاده و خرید و فروش در بازار دست دوم ها قرار می گیرند و کیفیت بالاتر به معنی عمر مفید بیشتر خودرو خواهد بود.
گارانتی هر دو مدل معادل 36 ماه یا 60 هزار کیلومتر است. اتاق آنها برای حمل 5 سرنشین طراحی شده ولی حجم صندوق عقب «سیویک» 353 لیتر بوده که نسبت به حجم 348 لیتری محفظه بار «کرولا»، برتری دارد. «کرولا» در شش رنگ مختلف در دسترس مشتریان بوده، در حالی که «سیویک» در پنج رنگ ارائه می شود. چراغ های اتوماتیک جلو با لامپ های LED به همراه سامانه خاموش شدن خودکار، به صورت استاندارد برای «سیویک» در نظر گرفته شده ولی در «کرولا»، جزء تجهیزات اختیاری است. 
هندلینگ و سواری 
«سیویک»، از نظر فرمان پذیری و هندلینگ نرم و مناسب، در مقایسه با «کرولا» موفق تر بوده و حتی راننده های مبتدی هم می توانند به کیفیت برتر سیستم فرمان آن پی ببرند، ولی سامانه هیدرولیک «کرولا»، بهتر عمل کرده و لذا فرمان آن نرمی بیشتری دارد که مورد دلخواه بسیاری از رانندگان است. گیربکس 4 سرعته اتوماتیک «کرولا» تعویض دنده ها را به شیوه ای نرم و سریع انجام می دهد ولی در مقایسه با گیربکس 5 سرعته اتوماتیک «سیویک»، عملکرد ضعیف تری دارد.
در حین رانندگی با این دو خودرو، تفاوت گیربکس های آنها اختلاف قابل توجهی در کشش، دینامیک و تجربه رانندگی ایجاد می کند و همین موضوع، «سیویک» را در جایگاه بالاتری نسبت به رقیب خود قرار می دهد. سیستم ترمز هر دو اتومبیل مناسب و ایده آل است، البته در رانندگی با سرعت معمولی، ترمز «سیویک» عملکرد بهتری دارد و در توقف های ناگهانی نیز سریع تر از ترمز «کرولا» عمل می کند. 
در تیپ 25 هزار دلاری «سیویک» یعنی GX سیستم های کنترل کشش (TCS) و کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) نیز ارائه می گردد که به ارتقاء ضریب ایمنی آن کمک می کند ولی در تمام تیپ های «کرولا»، سامانه های فوق الذکر به صورت استاندارد تعبیه شده اند که مزیتی چشم گیر به حساب می آید. 
عملکرد فنی
هر دو خودرو، به پیشرانه 4 سیلندر خطی 8/1 لیتری مجهز شده اند و دارای سیستم انتقال نیرو به چرخ های جلو هستند. پیشرانه «کرولا» قدرتی معادل 132 اسب بخار (در 6000 rpm) دارد، در حالی که پیشرانه «سیویک» قدرتی برابر با 140 اسب بخار (در 6500 rpm) تولید می کند. مصرف سوخت «سیویک» به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش در سیکل شهری 4/8 لیترف در سیکل جاده ای 6 لیتر و در سیکل ترکیبی 4/7 لیتر بوده، در حالی که «کرولا» با همین ترتیب و توضیحات، معادل 9، 7 و 8 لیتر سوخت مصرف می کند. 
ظرفیت باک مدل های مورد بحث 50 لیتر بوده و سوخت آنها، بنزین بدون سرب است. هر دو رقیب، در بزرگراه دارای شتاب و کشش مناسبی هستند، کیفیت رانندگی خوبی را ارائه می کنند و اختلاف چندانی در شتاب و حداکثر سرعت قابل دستیابی ندارند. 
سامانه های ایمنی و رفاهی 
امکانات چند رسانه ای نظیر: اتصال بلوتوث تلفن همراه، ناوبری با قابلیت دریافت فرامین صوتی، خودروهای رادیو ماهواره ای XM و سیستم صوتی AM/FM با پخش CD و 4 بلندگو، در هر خودرو به صورت استاندارد تعبیه شده اند. قیمت خودروهای مورد آزمایش، تقریباً یکسان بوده و کمی بیش از 18 هزار دلار است. «سیویک»، تجهیزات استاندارد ایمنی بیشتری نسبت به «کرولا» داشته و در رتبه بندی ایمنی مؤسسه بیمه امنیت بزرگراه ها (IIHS) پنج ستاره ایمنی اخذ کرده، در حالی که «کرولا» چهار ستاره ایمنی را از همین مؤسسه دریافت داشته است. 
هر دو رقیب، در تست تصادف سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های ایالات متحده (NHTSA)، موفق به کسب پنج ستاره ایمنی شده اند که کسب این امتیاز در «کرولا» به دلیل ایمنی راننده در برخورد جانبی به صندلی جلو و در «سیویک»، به علت ایمن بودن سرنشین در برخورد به صندلی عقب بوده است. هر چند «سیویک» به صورت استاندارد دارای سیستم الکترونیکی کمکی پارک عقب، همراه با دوربین دید عقب (RVC) بوده که «کرولا» فاقد آن است. کروز کنترل، ترمز ضد بلوکه (ABS)، کنترلرهای روی غربیلک فرمان، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، دزدگیر با آلارم و سانروف و آینه های برقی، از جمله امکاناتی هستند که به صورت استاندارد، برای هر دو خودرو در نظر گرفته شده اند. 
جمع بندی
همانطور که از شرح این متن برمی آید، «سیویک» و «کرولا» از بسیاری جهات مشابه یکدیگر هستند و شاید اساسی ترین اختلاف بین آن دو، این بوده که «سیویک» در 13 گونه سدان چهار در و کوپه دو در با گزینه های سفارشی متعدد و محدوده قیمتی 15 هزار و 300 تا 25 هزار دلار ارائه شده، در حالی که «کرولا» در پنج گونه سدان چهار در با آیتم های مختلف سفارشی به مشتریان عرضه می گردد. در هر صورت، مهم این است که کدام یک از این تیپ ها با هم مقایسه شوند، زیرا هر دو رقیب، از نظر فنی، ایمنی و رفاهی در سطح ایده آلی هستند، اختلاف چشمگیری ندارند و هر دو می توانند انتخاب مناسبی در کلاس خودروهای سدان متوسط باشند، هر چند باید اذعان داشت، هوندا «سیویک»، مزایای نسبی بیشتری در مقایسه با «کرولا» دارد.