سرانجام پس از 2 سال این اتومبیل به مرحله تولید رسید 
آینده حمل و نقل شخصی، تا حد زیادی تحت تأثیر مسائل زیست محیطی و اقتصادی قرار گرفته و همین مهم، خودروسازان را برای بیان و ترویج ایده های نو به جهت تولید اتومبیل های کم مصرف و پاک، به تکاپو انداخته است. «ب ام و» نیز به عنوان یک خودروساز صاحب سبک و صاحب تکنولوژی، مسئولیت مهمی بر دوش داشته و همچنین، نقش غیرقابل انکاری در شکل گرفتن خط مشی نسل بعدی خودروهای شخصی ایفا می کند. یکی از مهم ترین اقدامات این کمپانی در زمینه تولید اتومبیلی که بتواند میان نیازهای خریداران و الزامات حرکتی آینده تعادل ایجاد کند، آغاز پروژه تحقیقاتی i در سال 2007 میلادی بود که به توسعه باتری های لیتیوم- یون پیشرفته و تولید کانسپت هایی مثل ActiveE و البته i3 منجر شد. اتومبیلی که نسخه نهایی آن سرانجام پس از حدود 2 سال به مرحله تولید رسیده و قرار است از اواسط سال 2014 میلادی و به عنوان نخستین نمونه تجاری دنیا که از سامانه تأمین قوای محرکه تمام الکتریکی سود می برد، وارد بازارهای جهانی شود. 
بدنه و کابین 
برای تولید اتاق این مدل، به طور گسترده از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن (CFRP) سود برده شده است. این ماده، به علت سبکی (در عین ماقوم بودن)، باعث گردیده تا i3 نسبت به یک خودروی مشابه با موتور معمولی، وزن کمتری داشته باشد، به طوری که با مجموعه باتری ها 1195 کیلوگرم وزن دارد. طول، عرض و ارتفاع بدنه i3 به ترتیب معادل 3999، 1775 و 1578 میلی متر بوده که آن را از این حیث، به عنوان خودرویی ایده آل جهت استفاده روزمره در مسیرهای پر ترافیک شهری و همچنین مسافرت های کوتاه بین شهری، مطرح می سازد. 
درهای جانبی عقب و جلو برخلاف جهت یکدیگر باز می شوند و همچنین به لطف استفاده از CFRP در سازه بدنه، حذف ستون B به آسانی امکان پذیر شده که این دو مورد، دسترسی راحت به ردیف عقب خودرو را فراهم آورده اند. یکی از شاخصه های ظاهری i3 نوار مشکی پهنی است که از درپوش موتور و روی سقف عبور کرده و تا قسمت عقب خودرو امتداد می یابد. همچنین شیشه های کناری، بزرگ و پهن طراحی شده تا احساس نشستن در فضایی بزرگ و جادار، به سرنشینان القاء شود. 
نمای جلو با پنجره جلو رادیاتور انحصاری «ب ام و» و چراغ های خاص با لامپ های U شکل LED در دور آن، زیبا جلوه کرده و چراغ های U شکل LED نیز با حالتی خاص، در عقب خودرو تعبیه شده اند. برای این ماشین، رنیگ های استاندارد 19 اینچی از جنس آلیاژ سبک فورج کاری شده در نظر گرفته شده که دور آنها را تایرهای اندازه 70/155 با کد سرعت R در بر می گیرند، البته رینگ و تایر 20 اینچی نیز برای i3 قابل سفارش است. 
ب ام و مورد بحث با چهار رنگ متالیک و دو رنگ غیرمتالیک قابل انتخاب بوده که همگی، با نوار مشکی دور بدنه کنتراست جذابی ایجاد می کنند. در داخل اتاق، خطوط و سطوح داشبورد و درهای جانبی، احساساتی نظیر اطمینان و راحتی را القاء می کنند. ترکیب چرم طبیعی، پشم، چوب و مواد تجدید پذیر خام برای تزئین ادوات داخل کابین، فضایی لوکس به وجود آورده که هم مشتریان مشکل پسند و هم طرفداران محیط زیست را راضی نگاه خواهد داشت! چرم به کار رفته در اتاق، توسط عصاره برگ درخت زیتون پرداخت گردیده و در درهای جانبی، از پلی اورتان Sensatec و فیبر گیاه کناف (Kanaf) سود برده شده است. 
صندلی های سبک وزن i3 دارای پشتی باریک هستند و به لطف ارتفاع نسبتاً زیاد نشیمنگاه، محدوده دید مناسبی را فراهم می آورند. اهرم تعویض دنده و سوئیچ سیستم توقف/ حرکت، به عنوان مجموعه ای یکپارچه، روی ستون فرمان قرار داشته و پنل داشبورد راننده و صفحه نمایش کنترلی 5/6 اینچی و 8/8 اینچی سامانه iDrive هر دو به صورت مجزا و عمودی روی داشبورد قرار گرفته اند. دریچه های سیستم تهویه مطبوع، از بالای داشبورد تا قسمت زیرین آن امتداد یافته و حالتی جذاب و چشم نواز دارند. 
امکانات 
ادوات داخل کابین بر اساس سلیقه مشتری و در چهار نسخه Suite، Lodge، Loft و Atelier (استاندارد) طراحی و ارائه می گردد. تجهیزات استاندارد i3 شامل این موارد است: ناوبری، سیستم صوتی، هندزفری تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن صندلی ها، سقف شیشه ای برقی، سیستم کنترل فاصله پارک (PDC) با سنسورهای عقب و محافظه بار با حجم متغیر. 
همچنین این تجهیزات به صورت سفارشی در دسترس مشتریان قرار می گیرد: بلوتوث، تلفن، ورودی USB، خروجی برق 12 ولت، ناوبری پیشرفته با نقشه کامل کشورهای اروپایی و سامانه مسیریاب جهانی (GPS)، مجموعه کمکی راننده (Driving Assistance Plus) که شامل سامانه های هشدار تصادف (CWS) و کروز کنترل پویا (ACC) بوده و در صورت لزوم، علاوه بر هشدارهای صوتی و تصویری، به صورت خودکار ترمز را درگیر کرده و سرعت را کم یا خودرو را متوقف می کند، سامانه کمکی پارک (PAS)، نمایش اطلاعات مربوط به محدودیت سرعت (SLI) و دوربین دید عقب. 
ب ام و i3 اولین خودروی تمام شبکه ای دنیا لقب گرفته و هیچ خودروی دیگری، قادر نیست در چنین سطحی، به اختیار گذاشتن اطلاعات، بین ماشین، راننده و فضای بیرون کابین اقدام کند. سیستم Connected Drive توسط یک سیم کارت فعال شده و از طریق سامانه ناوبری، نمایندگی های سرویس خودرو، ایستگاه های شارژ و البته نزدیک ترین و اقتصادی ترین مسیر را معرفی کرده و همچنین با توجه به شرایط جاده، به راننده پیشنهاد می کند در حالت Eco یا Eco Pro Plus به مسیر خود ادامه دهد. از سوی دیگر، راننده می تواند با استفاده از برنامه کاربردی .i Remote App توسط تلفن همراه هوشمند خود، با کابین خودرو ارتباط برقرار کند و از اطلاعات ضروری مثل وضعیت شارژ باتری ها با خبر شود. 
این خودرو قادر است با تجزیه و تحلیل مسیر حرکت، میزان سوخت مورد نیاز برای رسیدن و میزان سوخت باقی مانده پس از رسیدن به مقصد را پیش بینی کند. در طول مسیر، اطلاعات مربوط به وضعیت ترافیک به صورت لحظه ای به اطلاع راننده می رسد و در صورت بروز سانحه، سیستم هوشمند اعلام تصادف، واحدهای امدادی را سریعاً در جریان امر قرار می دهد. مجموع این عوامل، باعث به وجود آمدن سطح بالایی از حس اطمینان و اعتماد به نفس در راننده و سرنشینان خواهد شد. 
مشخصات فنی
موتور الکتریکی i3 با وزنی معادل 50 کیلوگرم، روی محور عقب خودرو نصب شده و 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ های عقب منتقل می گردد. انرژی الکتریکی موتور از سلول های باتری لیتیوم- یون تأمین می شود که از 8 مجموعه (هرکدام شامل 12 سلول) تشکیل شده، با وزن 250 کیلوگرم، در قسمت وسط و کف خودرو قرار دارد و 360 ولت برق با خروجی 22 کیلووات ساعت ایجاد می کند. 
باتری در حالت شارژ کامل، انرژی لازم برای طی مسافت 130 الی 160 کیلومتر را فراهم آورده و خودرو با اتکاء به کارآیی موتور الکتریکی، قادر خواهد بود شتاب صفر تا 100 کیلومتر را در 2/7 ثانیه ثبت کرده و به حداکثر سرعت 150 کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکتریکی) دست پیدا کند. 
زمان رسیدن این اتومبیل به سرعت 60 کیلومتر در ساعت نیز حدود 7/3 ثانیه گزارش شده است! مجموعه باتری توسط اتصال به برق شهری، ایستگاه های عمومی ویژه شارژ خودرو و BMW I Wallbox قابلیت تجدید نیرو دارد و «ب ام و» برای مدت 8 سال یا مسافت 100 هزار کیلومتر، آن را گارانتی کرده است. البته مسئولین کمپانی قصد دارند، در آینده ای نزدیک، گارانتی آن را برای تمام عمر مفید خودرو توسعه دهند! 
نکته قابل توجه در خصوص i3 کنترل تک پدالی آن بوده که شامل چند حالت مختلف، از جمله Recuperation یا بهبود می شود. در چنین حالتی، زمانی که پا از روی پدال گاز برداشته شود، موتور الکتریکی از حالت محرک به یک ژنراتور تغییر کاربری می دهد، به باتری انرژی منتقل می کند و همزمان، اثر ترمزگیری قابل توجهی در اختیار راننده قرار می دهد، به طوری که می توان گفت پدال گاز خودرو، عملاً به پدال ترمز تبدیل می گردد! 
در این حالت، پدال گاز نسبت به سرعت حساس بوده، در سرعت بالا، عملکرد و راندمان مناسبی از خود نشان می دهد و در سرعت های پایین، خاصیت ترمزگیری قدرتمندی به وجود می آورد. سیستم مدیریت باتری، عواملی مانند دمای باتری، شارژ و دشارژ شدن آن را کنترل می کند. گاز خنک کننده سیستم تهویه مطبوع، برای خنک کردن باتری نیز به کار می رود تا دمای کارکرد آن را در شرایط بهینه 20 درجه سانتی گراد، تنظیم کند. 
مسافت طی شده با شارژ کامل باتری می تواند توسط یک پیشرانه بنزینی دو سیلندر 650 سی سی با قدرت 34 اسب بخار که در کنار موتور الکتریکی، روی محور عقب سوار شده، در حالت های Eco Pro و Eco Pro Plus به میزان 300 کیلومتر افزایش یابد. مجموعه کنترل پایداری دینامیکی (DSC) شامل: سامانه ضدقفل ترمز (ABS)، کنترل عملکرد ترمز در هنگام عبور از پیچ ها (CBC)، سیستم کمکی ترمز (BAS)، کنترل دینامیکی ترمز (DBC)، سامانه کنترل کشش دینامیکی (DTC) و سیستم خشک کردن دیسک ترمز (BDF)، برای این اتومبیل در نظر گرفته شده تا سواری پایدار و مطمئنی را برای آن به ارمغان بیاورد.