تجربه رانندگی با آئودی

  آلمان ها از قدیم الایام، روی سه عامل مهم در تولید اتومبیل تأکید داشته و ادعا دارند که در زمینه های طراحی، کیفیت ساخت و به کارگیری تکنولوژی های نو، در دنیا پیشتاز هستند.  

چهارشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵:۵۷ |

با ارباب حلقه ها در آن سوی آب های نیلگون خلیج فارس

تجربه رانندگی با آئودی A5-S Line


آلمان ها از قدیم الایام، روی سه عامل مهم در تولید اتومبیل تأکید داشته و ادعا دارند که در زمینه های طراحی، کیفیت ساخت و به کارگیری تکنولوژی های نو، در دنیا پیشتاز هستند. البته در مورد فاکتور اول، بسیاری از کارشناسان و علاقه مندان معتقدند که باید بازی را از حالت تک قطبی خارج کرد و تأثیر برندهای دیگر را هم پذیرفت، ولی در مورد دو فاکتور دیگر، بدون شک باید همچنان آنها را مدعی دانست، هر چند در این میان از خودروسازانی همچون «لکسس» که خصوصاً در دوران اوج رکورد اقتصادی، تولیدات آلمانی ها را لااقل از نظر کیفیت ساخت به چالش کشیدند، نمی توان غافل شد! بگذریم.

اگر صنعت خودروسازی آلمان را یک پنج ضلعی شامل: «مرسدس بنز»، «ب ام و»، «آئودی»، «فولکس واگن» و «پورشه» بدانیم، بدون شک آئودی یکی از دوست داشتنی ترین هاست.
برندی که خودروهای لوکس، با کیفیت و مدرن می سازد، طراحی و استایل دلچسبی دارد، بازار فوق العاده گسترده ای در آسیا، اروپا و به ویژه ایالات متحده داشته و البته به تازگی، دوازدهمین پیروزی خود را در مسابقات 24 ساعته «لمانز» جشن گرفته است. چندی پیش فرصتی دست داد تا در حاشیه ساحل «جمیرا»، ساعاتی را با یکی از اعضای خانواده ارباب حلقه ها، یعنی A5-S Line اسپرت بک 2012 سپری کنیم.

حدود 1300 کیلومتر آن طرف تر از تهران و پس از پروازی 90 دقیقه ای، وقتی چرخ های ارباس روی باند فرودگاه دبی می نشیند، تازه هوا، رنگ و بوی دیگری پیدا می کند ... گرمای بیش از 40 درجه و رطوبت بسیار بالا. کمی پس از رسیدن به محل اقامت، تلفن به صدا در می آید. از آن سوی خط صدای «رضا شمسا» از دوستان خوبمان را که ساکن دوبی است، می شنویم. پس از دقایقی مکالمه و استراحتی کوتاه، با چند تن از هم وطنان، گرد هم آمده و ضمن گپ و گفت، برای آزمایش یک دستگاه آئودی A5-S Line اسپرت بک، برنامه ریزی می کنیم.

مدل مورد آزمایش، اگر چه در بین انبوهی از برندها و خودروهایی که وارد امارات می شوند، خیلی خاص و چشم گیر به حساب نمی آید و فقط حدود 6 سال قدمت دارد اما، به لطف زبان طراحی خاص آئودی، به همراه فرم چراغ های عقب و جلو، پنجره جلو رادیاتور عظیم و خطوط بسیار قوی بدنه، بسیار جذاب جلوه کرده و به جرأت می توان آن را یکی از زیباترین و خوش ترکیب ترین ها در بین خودروهای اسپرت بک دانست که به نظر نگارنده، از حیث زیبایی در محصولات آئودی، هم سطح مدل R8 بوده و به نوعی، ادامه دهنده راه مدل 100 در دهه 70 میلادی که جایگزین سبک طراحی جعبه ای آئودی معروف به Boxy شد، به حساب می آید.

این خودرو بر پایه مدل A4 و با هدف پر کردن فاصله بین A4 و A6 شکل گرفت و در دنیای امروزه مهندسی خودرو، به آن A5 اسپرت بک سدان هم گفته می شود! حال شاید این سؤال مطرح گردد که چرا آئودی، دو مدل تقریباً یک اندازه مثل A4 و A5 اسپرت بک تولید می کند؟ جواب خیلی ساده است، چون A5 یک ماشین برای طراح هاست و دقیقاً تداعی کننده جمله مرسوم و معروف طراحان بوده که می گویند: «برای مردم اتومبیل طراحی کنید نه برای طراحان!»

«ب ام و سری 5 جی تی»، «پورشه پانامرا» و «آستون مارتین رپید» نیز جزء همین گروه هستند و در مقام مقایسه، می توان آنها را در کنار «مرسدس بنز CLS» و «پاسات CC» قرار داد، خودروهایی که بخش های بازاریابی کمپانی ها، به آنها لقب کوپه های 4 در داده اند! کیفیت مواد به کار رفته در ساخت ادوات داخل کابین این ماشین بسیار بالا بوده و نحوه طراحی ان به ویژه کنسول میانی، کاملاً شبیه به نسخه کوپه است. البته فضای سرنشینان عقب، مانند A4 جمع و جور بوه و در بحث «راحتی»، نمره قبولی نمی گیرد.

 به دلیل کوتاه بودن سقف و شیب رو به پایین، بخش عقبی آن برای افراد بلند قد با سایش سر به سقف و عدم راحتی تمام و کمال همراه خواهد بود، هر چند صندلی های راحت چرمی آن، هر شخصی را راضی نگاه می دارد. ارگونومی کابین مطلوب بوده و حتی سرنشیان جلو به راحتی به ردیف عقب دسترسی دارند. دید راننده به جلو کاملاً خوب و پذیرفتنی است. علیرغم اینکه صندلی های جلو بدن را به خوبی در بر می گیرند اما برای اشخاصی که به دنبال نرمی و راحتی بالا هستند، چندان مناسب به نظر نمی رسند. مهندسین آئودی ساخت این کابین را، با نهایت ظرافت و دقت به پایان برده اند و شاید برایتان جالب باشد بدانید که برای این خوردوساز آلمانی، ریزترین امکانات مثل جاسیگاری، چراغ مطالعه، آینه پشت آفتاب گیر و ... جزء گزینه های انتخابی محسوب می شوند. و بعضاً هنگام سفارش یک آئودی، بیش از یکصد گزینه انتخابی وجود دارد که اکثر آنها هم ارزان نیستند که برای مثال، می توان به سیستم انحصاری MMI اشاره کرد که با اضافه پرداخت 6 هزار دلار، روی اتومبیل های آئودی نصب می گردد!

زیر کاپوت این اتومبیل زیبای آلمانی، پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر TFSI (پیشرانه توربوشارژ مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت) قرار دارد که از آن به عنوان یکی از برترین و بهترین نمونه های تولیدی گروه خودروسازی فولکس واگن یاد می شود. این پیشرانه با 211 اسب بخار قدرت، امکان سواری پر شتاب و کشش بالایی را فراهم می آورد، نسبت تقسیم قدرت به وزن این پیشرانه نیز معادل یک اسب بخار برای هر 8 کیلوگرم بوده که از این لحاظ با مرسدس بنز CLS 350 برابری می کند. یکی از نتایج بهره مندی از چنین پیشرانه پرتوانی در کنار جعبه دنده روزآمد 7 سرعته دو کلاچه اتوماتیک و البته سیستم چهار چرخ متحرک Quattro ثبت شتاب صفر تا 100 کیلومتر در کمتر از 7 ثانیه و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 241 کیلومتر در ساعت است.

کشش اولیه خودرو به قدری خوب بود که تمامی تصوراتمان را بر هم زد! گیربکس این ماشین، راحت و نرم عمل کرده و وقتی روی حالت اسپرت قرار می گیرد، فاصله تعویض دنده ها به طرز محسوسی کاهش می یابد. یکی از نقاط قوت پیشرانه این ماشین، گشتاور 350 نیوتن متری آن است که برای یک مجموعه 2 لیتری واقعاً بی نظیر بوده و باعث می شود A5-S Line در سرعت های بالای 100 کیلومتر در ساعت و در مسیرهای مستقیم، بی رحمانه به سطح جاده شلاق زده و بتازد! البته Lag یا تأخیر توربو در آن، بیش از پیشرانه های 2 لیتری «گلف» حس می شود که چنین نقیصه ای، در اکثر خودروهای محدوده متوسط با پیشرانه توربوشارژ دیده شده و چندان دور از انتظار نیست. صدای خروجی از اگزوز A5 در حالت تخت گاز، بلند و البته دلنشین بوده و به خوبی خوی اسپرت ماشین را به رخ می کشد.

ترمزهای قوی، بالانس حرکتی بسیار عالی، برخوردار بودن از شاسی قوی (که سبب هندلینگ بالا و پایداری در سواری شده) و غربیلک فرمان خوش دست، از دیگر نقاط قوت این آلمانی خوش استایل به شمار می روند. البته عملکرد سیستم فرمان در برخی پیچ ها سنگین بوده و در سرعت های پایین، حس خاصی از سطح جاده به دستان راننده منتقل نمی کند، در ضمن، هنگام عبور از پیچ های تند، به دلیل بهره مندی از سیستم 4 چرخ متحرک، گویی چرخش تایرها کاملاً حس می شود!

اتاق خودرو از حیث عایق بندی، بی نظیر بوده و صدای آزار دهنده ای از زوزه های ریز باد یا برخورد تایرها با سطح جاده (آنهم علیرغم وجود رینگ های 19 اینچی اسپرت) به گوش نمی رسد. تنها نکته منفی هنگام رانندگی با این ماشین، کوبش های متعدد وارد آمده به اتاق بوده که البته برای خودرویی با رینگ های بزرگ، ارتفاع کم، مرکز ثقل پایین و مهم تر از همه سیستم تعلیق اسپرت، دور از انتظار نبوده و نمی توان از آن، به عنوان یک نقطه ضعف یاد کرد. در کل، آئودی A5 اسپرت بک را باید خودرویی دانست که به جز تکان های شدید هنگام سواری و فضای کم قسمت عقب (که با توجه به ماهیت و کلاس خودرو کاملاً پذیرفتنی است) مشکل دیگری ندارد.



مشخصات آئودی A5-S Line اسپرت بک

گنجایش پیشرانه (لیتر)    2
تعداد سیلندر و سوپاپ    4 سیلندر- 16 سوپاپ
حداکثر قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه)    211/4300 الی 6000
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه)    350/ 1500 الی 4200
شتاب صفر تا 100 کیلومتر (ثانیه)    6/6
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)    241
جعبه دنده    7 سرعته دو کلاچه اتوماتیک
وزن خالص (کیلوگرم)    1690
میانگین مصرف سوخت در 100 کیلومتر شهری    8/8 لیتر
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)   61
طول/ عرض/ ارتفاع (میلی متر)    4712/ 1854/ 1382
فاصله بین دو محور (میلی متر)    2810


تجربه رانندگي با آئودي
تجربه رانندگي با آئودي
تجربه رانندگي با آئودي


تجربه رانندگی با آئودی
مقاله

کد محتوا: ۱۰۴۱

ارسال: چهارشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵:۵۷

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴:۲۵

کلید واژه‌‌ها: آئودی /رانندگی با آئودی /اطلاعات در مورد آئودی /تجربه ی رانندگی با آئودی

نوع: مقاله

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۹۰۱

زبان: پارسی

(۱ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.