بررسی فنی و آزمایش سانگ یانگ رکستون

  از وقتی بازار اتومبیل های SUV در کشورمان رونق گرفته و برای هر خودروی معروف و غیرمعروف، ضعیف یا قوی، مجهز یا معمولی و پیشرفته یا با تکنولوژی های قدیمی مشتری پیدا می شود، لذا آن چنان فضای رقابتی حاصل نشده است و همه ماشین های وارداتی مشتری پیدا می کنند زیرا همان اصل عرضه و تقاضا موجب می شود چون تقاضا بیش از عرضه است مشکلی برای فروش پیش نیاید.  

یک‌‌شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵:۳۲ |

بررسی فنی و آزمایش سانگ یانگ رکستون 

از وقتی بازار اتومبیل های SUV در کشورمان رونق گرفته و برای هر خودروی معروف و غیرمعروف، ضعیف یا قوی، مجهز یا معمولی و پیشرفته یا با تکنولوژی های قدیمی مشتری پیدا می شود، لذا آن چنان فضای رقابتی حاصل نشده است و همه ماشین های وارداتی مشتری پیدا می کنند زیرا همان اصل عرضه و تقاضا موجب می شود چون تقاضا بیش از عرضه است مشکلی برای فروش پیش نیاید. البته خودرویی که در ادامه به بررسی آن می پردازیم یک کره ای خاص است که اگر شبه SUV های چینی بازار و کره ای های صاحب نام جهانی فرصت خودنمایی به آن بدهند می تواند بیش از این مورد توجه قرار گیرد. «سانگ یانگ» Rexton که در کلاس SUV های میان اندازه (Mid Size) قرار می گیرد 12 سال است که روی خط تولید قرار دارد و آنچه در ادامه می خوانید، شرح بررسی میدانی این خودروست: 


بدنه

به خودرو که نگاه می کنیم، از همان ابتدا با طرحی مواجه می شویم که مربوط به یک نسل پیش است! چراغ های متورم و برآمده (به قول معروف قورباغه ای) ناخودآگاه انسان را به یاد فولکس بیتل در دهه 50 می اندازد. البته پنجره جلو رادیاتور استیل نسبتاً بزرگ  درپوش موتور عضلانی و کشیده آن، اوضاع را کمی بهتر کرده و طراحی قسمت جلو را بهبود بخشیده است. همراه با باز کردن درپوش موتور، پنجره جلو رادیاتور هم باز می شود که یادآور اتومبیل های «مرسدس بنز» است. چراغ های جلو روشنایی خوبی دارند اما عدم استفاده از لامپ های زنون، به نسبت کلاس و قیمت خودرو، مطلوب به نظر نمی رسد. سپر جلو، دارای طرحی عضلانی و حجیم بوده و مه شکن های کوچک را به خوبی در خود جای داده است. نور مه شکن ها مناسب بوده و طراحی گرد آن تکمیل کننده طرح تخم مرغی جلو است! سنسورهای فاصله سنج نصب شده روی سپر جلو می تواند در ترافیک و یا محل های کوچک، برای دور زدن به کمک راننده آمده و به خوبی وی را از موانع پیش رو یا اطراف مطلع سازد. 

در نمای جانبی، نخستین نکته ای که جلب توجه می کند، استفاده از بچه گلگیرهای متورم و پف کرده بوده که رکستون را بیشتر خودرویی عضلانی و قوی نشان داده و در زیبایی نمای جانبی آن تأثیر بسزایی گذاشته است. در انتهای خودرو ناگهان از آن همه برآمدگی و طرح های حجم دار قسمت جلو و کناری، به ظاهری صاف و یکدست می رسیم، گویی در این قسمت طراح خودرو عوض شده یا طراح قبلی تصور کرده: «تا همین جا خوب است، فقط یک در عقب می ماند که آن را هم نصب می کنیم، دیگر احتیاجی به طراحی ندارد»!!!

از ناهماهنگی قسمت عقب با جلو و کنار که بگذریم، طرح زیبای چراغ های خطر و در صندوق ساده آن را نباید نادیده گرفت. یکی از نکات جالب در مورد این خودرو، امکان باز شدن شیشه در صندوق عقب است که برای گذاشتن یا برداشتن اشیاء کوچک کاربرد دارد. نکته ای که درباره چراغ های عقب سؤال برانگیز است، عدم استفاده از لامپ های LED یا نئون بوده که بیشتر سازندگان SUV در این کلاس از آن سود می برند. در کل، طراحی رکستون با کمی ارفاق خوب بوده و با توجه به اینکه ما ایرانی ها از طرح های به اصطلاح تخم مرغی و انحنادار خوشمان می آید، قابل قبول است! از دیگر معایب رکستون می توان به عدم استفاده از مکانیزم باز کردن الکترونیکی در صندوق عقب اشاره کرد، موردی که بیشتر خودروها در این کلاس از آن بهره مند هستند. رینگ های 18 اینچی رکستون کاملاً شبیه «هیوندای سانتافه» مدل 2011 بوده، با این تفاوت که آرم هیوندای در وسط رینگ، جای خود را به نشان سانگ یانگ داده است! 


کابین

با باز کردن در، بوی چرم به کار رفته در داخل اتاق به مشام می رسد. مواد استفاده شده در ساخت داشبورد، از کیفیت بالایی برخوردار هستند. رکستون همانند برادر کوچک خود «کایرون» با دو نمونه رنگ داشبورد مشکی و بژ عرضه می شود، با این تفاوت که در داشبورد رکستون با هر دو رنگ، طرح زیبای چوب هم تکمیل کننده طراحی عالی آن است. تنها نکته منفی درباره داشبورد رکستون را می توان استفاده از ساعت دیجیتال با نوری کمرنگ و ظاهری ارزان قیمت و قدیمی عنوان کرد که با اولین نگاه، توی ذوق خریدار یا بیننده می زند! کنسول میانی زیبا با طرح چوب، محیط ارگونومیک خوبی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد و دسترسی راحت راننده را به ادوات و دکمه های کنترلی ضبط صوت و سامانه تهویه مطبوع، میسر می سازد. در جلو داشبورد رکستون، مانند «اکتیون» و «کایرون» اثری از زوایای تیز و شکسته وجود ندارد و سعی شده با انحنای ملایم، جلوه ای لوکس به خودرو داده شود. البته در این بین، نقش استفاده از طرح چوب و طرح استیل اهرم تعویض دنده و اهرم باز کردن درها را نباید نادیده گرفت. در کل می توان اینطور عنوان کرد که طراحی کابین رکستون، از طراحی بدنه آن بهتر از آب درآمده است! 

این خودرو دارای سه ردیف صندلی و 7 نفر ظرفیت بوده که البته صندلی های ردیف آخر برای بزرگسالان زیاد کاربرد ندارد، به طروی که می توان از آنها تنها برای کودکان استفاده کرد. صندلی راننده و سرنشین جلو دارای تنظیم برقی، به ترتیب در 8 و 4 جهت هستند. صندلی راننده دارای 3 حافظه برای تنظیم بوده و مادامی که تنظیم روی حالت Auto قرار بگیرد، با سوار شدن به داخل خودرو جا انداختن سوئیچ در جای خود، صندلی به حالت تنظیم ذخیره شده (SET) در می آید و بعد از بستن و درآوردن سوئیچ، به عقب رفته و پیاده شدن از خودرو میسر می شود. صندلی های ردیف اول و دوم مجهز به گرم کن هستند اما مدت زمان زیادی طول می کشد تا گرم شوند، به طوری که اگر در یک صبح زمستانی، گرم کن صندلی را روشن کنید، فرآیند گرم شدن آن بین 5 تا 7 دقیقه به طول می انجامد! 

گنجایش صندوق بار مناسب بوده و برای مسافرت های طولانی کاربردی است. اما اگر از صندلی های ردیف سوم نیز استفاده کنید، نزدیک به 80 درصد فضای صندوق گرفته می شود، به همین منظور برای حمل اشیاء باید از باربند روی سقف کمک بگیرید. برای رکستون، خروجی های برق 12 ولت در جلو و عقب نصب شده که می توان به آنها یخچال مسافرتی و ادواتی از این قبیل را وصل کرد. در طراحی کف و کنار صندوق بار، جامه دان هایی نصب شده که می توان وسایل مسافرتی و ضروری در آنها جای داد، بدون اینکه از فضای بار کاسته شود. جک، آچار چرخ و ابزارآلات ضروری، زیر ردیف دوم صندلی سمت چپ خودرو قرار دارد که با 2 حرکت، ابتدا خواباندن پشتی صندلی روی کفی آن و سپس بلند کردن کفی صندلی به سمت راست، می توان به آن دسترسی پیدا کرد. 

کیلومتر شمار خودرو با نور زمینه سفید و عقربه های قرمز رنگ، ظاهری زیبا و اسپرت داشته، میزان نور آن قابل تنظیم بوده و برای رانندگی در شب، خسته کننده نیست. از دیگر معایب رکستون می توان به عدم بهره گیری از رایانه سفری اشاره کرد که برای خودرویی با این قیمت، اصلاً جای توجیه ندارد. 

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی 

رکستون مجموعه کاملی از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد که عبارتند از: کیسه های هوای روبه رو و کناری، ترمزهای 4 چرخ دیسکی که توسط سامانه های کمکی ABS و EBD (ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ ها) حمایت می شود، سیستم کنترل ثبات و پایداری (ESP)، سامانه ضد واژگونی (ARP)، سیستم کنترل سرعت در سرازیری (HDC)، سنسورهای جلو و عقب، دوربین دید عقب، ایموبیلایزر، فرمان هیدرولیک حساس به سرعت، شیشه برقی مجهز به سامانه تشخیص مانع، تنظیم تابش نور چراغ های جلو، برف پاک کن مجهز به سنسور باران و المنت یخ زدا، کروز کنترل، ناوبری، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، سانروف و ... 

آزمایش

مدل مورد بحث، همانند «کایرون» به یک پیشرانه 6 سیلندر خطی با گنجایش 2/3 لیتر مجهز بوده که حداکثر توان خروجی آن 220 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 312 نیوتن متر است. سیستم انتقال نیرو در رکستون از نوع چهار چرخ متحرک (AWD) بوده که با شاسی نردبانی مستقل و سیستم تعلیق چند میله ای، حرکت در مسیرهای آف رود را میسر می سازد. پشت فرمان می نشینیم، صندلی را تنظیم کرده و سوئیچ را باز می کنیم. صفحه کیلومتر جذاب آن روشن می شود. پس از استارت زدن (مانند دیگر محصولات سانگ یانگ) صدای زیادی از قسمت پروانه فن خنک کننده سیستم مولد قدرت به گوش می رسد. پای خود را روی پدال ترمز قرار می دهیم تا سوئیچ استپ اهرم تعویض دنده عمل کرده و از حالت قفل خلاص شود. سپس آن را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می کنیم. پیشرانه 6 سیلندر آن سریع واکنش نشان داده و دور موتور آن به سرعت بالا می رود. پای خود را بیشتر و تا انتها روی پدال گاز قرار می دهیم اما شتاب گیری خودرو همانند دور گرفتن پیشرانه آن نبوده و نسبتاً کند است، البته از این خودروی تقریباً 2 تنی، بیشتر از این انتظار نمی رود. دور موتور بالا رفته و دنده ها به نرمی و بدون تکان تعویض می شوند که باید این مهم را مدیون گیربکس با تکنولوژی آلمانی آن دانست.

اگر بخواهیم در رکستون آغاز حرکت را با حداکثر شتاب شروع کنیم، صدای پیشرانه واقعاً کر کننده می شودو نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند! گیربکس 5 دنده رکستون هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد و به محض فشردن ناگهانی پدال گاز، حساسیت خود رانشان داده و فوراً با معکوس کردن دنده ها، جواب محکمی به راننده در اثر فشردن زیاد پدال گاز می دهد! همچنین این گیربکس قابلیت تعوییض دنده را به وسیله دکمه های روی فرمان و یا شاسی کوچک نصب شده روی اهرم تعویض دنده، دارد.

رکستون را برای آزمایش خارج جاده ای، به تپه ها ی اطراف اصفهان می بریم. حرکت در جاده های خاکی به نرمی و با حالتی شناور انجام دشه و کمتر تکان یا ضربه ای به اتاق وارد می شود، گویی خودرو در مسیر آسفالت حرکت می کند! وارد یک سربالایی با شیب تند می شویم. رکستون بدون اینکه خم به ابرو بیاورد، به راحتی از آن بالا رفته و راننده را ناامید نمی کند! در جایی از مسیر، به قدری پستی و بلندی زیاد بود که چرخ عقب سمت چپ خودرو از زمین بلند شد اما رکستون نرم و آرام این مانع را درنوردید و از آن بالا رفت. نکته قابل توجه درباره رانندگی با این SUV در مسیرهای خارج جاده ای، عدم بکسوات در سربالایی های خارج جاده ای، عدم بکسوات در سربالایی های همراه با مانع بود، همچنین با اینکه هنگام آزمایش، وزن ناخالص زیاد خودرو روی عملکرد آن تأثیر گذاشته بود، اما باز هم گشتاور خوب پیشرانه و عملکرد فوق العاده گیربکس، احساس کمی و کاستی را القاء نمی کرد. 

در راه برگشت از مسیر شیب دار، سامانه HDC (کنترل حرکت در سراشیبی) یا به اصطلاح بازار، «شیب سنج» را وارد مدار کرده و پای خود را از روی پدال ترمز برمی داریم. حالت ترمز موتوری آن فعال شده و در جاهایی که سراشیبی تند می شود، رکستون خود به خود ترمز کرده، سرعت را کنترل می کند و نمی گذارد آب در دل راننده و سرنشینان تکان بخورد! ترمزهای رکستون عملکرد خوبی داشته و به راحتی این SUV میان اندازه را متوقف می سازند. اگر به رانندگی آف رود، به علاوه لوکس بودن خودرو اهمیت می دهید، رکستون می تواند انتخاب مناسبی باشد، به خصوص که با توجه به گشتاور بالا، عملکرد خوب جعبه دنده و سیستم تعلیق مستقل، می تواند تقریباً از عهده هر مانعی برآید، قابلیتی که در دیگر همتایان کره ای آن، به این خوبی دیده نمی شود. از جمله معایب مدل مورد بررسی، می توان به مصرف سوخت بالا (19 لیتر در شهر و 12 لیتر در جاده به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش) و اصطکاک بالا اشاره کرد. 

سیستم تعلیق از نوع چند میله ای مستقل بوده که ضربات وارده را به خوبی دفع می کند و مانع تکان خوردن بیش از حد سرنشینان می شود. به لطف ارتفاع زیاد کابین، دید خوب و کافی بوده و تسلط به محیط اطراف مناسب است. با توجه به اینکه موقعیت کابین بالا بوده، شاید موانع کوچک که در جلوی خودرو وجود دارد رؤیت نشود، به همین جهت 2 سنسور روی سپر جلو نصب شده که راننده را از وجود موانع مطلع می سازد. 

از جمله رقبای رکستون می توان به «هیوندای ix55» و «کیا موهاوی» اشاره داشت. این خودرو از نظر قیمت فروش، بالاتر از رقیبان قرار می گیرد اما در مواردی مانند ارزش از دست رفته هنگام فروش دست دوم، محبوبیت، طراحی و خدمات پس از فروش، در رده آخر گروه جای دارد! 


مزایای رکستون در یک نگاه: امکانات خوب، قابلیت حرکت در مسیرهای آف رود، طراحی داخلی زیبا و چشم نواز، پیشرانه با گشتاور بالا، دید مناسب نسبت به محیط اطراف، سیستم تعلیق و شاسی با استحکام عالی، ایمنی خوب و استفاده از تکنولوژی مرسدس بنز در ساخت سامانه مولد و انتقال قدرت. 


معایب رکستون در یک نگاه: مصرف سوخت بالا، نایاب و گران بودن لوازم یدکی، کمبود نمایندگی خدمات پس از فروش، صدای زیاد پیشرانه، افت قیمت شدید به هنگام فروش دست دوم. 



بررسي فني و آزمايش سانگ يانگ ركستون
بررسي فني و آزمايش سانگ يانگ ركستون
بررسي فني و آزمايش سانگ يانگ ركستون
بررسي فني و آزمايش سانگ يانگ ركستون


بررسی فنی و آزمایش سانگ یانگ رکستون
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۰۹۰

ارسال: یک‌‌شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵:۳۲

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴:۱۵

کلید واژه‌‌ها: سانگ یانگ/سانگ یانگ رکستون/رکستون/بررسی سانگ یانگ/بررسی رکستون

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۴۲۴۳

زبان: پارسی

(۱ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.