اطلاعاتی در مورد خودروی روسی LADA

  مدتی است که در بازار خودروی ایران دوباره پس از ۳ دهه نام «لادا» به گوش می رسد. «لادا» نام تجاری یک خودروساز روسی به نام Avto VAZ در تولیاتی، سامارا اوبلاست است.  

شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹:۵۳ |

اطلاعاتی در مورد خودروی روسی LADA

مدتی است که در بازار خودروی ایران دوباره پس از 3 دهه نام «لادا» به گوش می رسد. «لادا» نام تجاری یک خودروساز روسی به نام Avto VAZ در تولیاتی، سامارا اوبلاست است. در ابتدا یعنی بعد از تاریخ ژوئن سال 1970، کمپانی مذکور اقدام به واردات خودرو به بازار داخلی شوروی سابق تحت نام Zhiguli کرد. خودروهای «لادا» در طول دو دهه آخر دوران شوروی سابق در کشور روسیه فعلی و کشورهای اروپای شرقی، محبوبیت پیدا کردند که این محبوبیت در میان کشورهای بلوک شرق اروپا بیشتر بود. جایی که آنها تبدیل به نشانه و سمبل زندگی شهرنشینی شدند. 

«لادا»های اولیه که عمدتاً به منظور صادرات به کشورهای بلوک شرق بود، به صورت سدان و استیشن واگن بودند و در طول حیات (که تا اواسط سال 2012 ادامه داشت) جمع تولیدات این کمپانی به بیش از 20 میلیون خودرو رسید و بدین ترتیب باید گفت پرفروش ترین خودرویی است که در طول حیات خود بدون تغییر عمده به خریداران عرضه شده است. 

اگر به نشان و علامت «لادا» توجه کنید، شباهت زیادی به کشتی وایکینگ ها دارد. اما «لادا» در اروپای غربی، خود را با فروش تعداد زیادی مدل VAZ-2101 (که بر اساس فیات 124 شکل گرفته بود) به عنوان یک خودروی ارزان قیمت و کم مصرف معرفی کرد که این موضوع مربوط به سال های دهه 1980 میلادی بوده اما مدل هایی که در سال های پس از آن عرضه شد از موفقیت کمتری برخوردار بودند. 

محبوب ترین مدل سدان «لادا» که آن را در غرب یک خودروی کلاسیک می دانستند، مدل VAZ 2104/2105/2107 بود که در کانادا با نام Sigvet، در بریتانیا با نام ریوا Riva و در آلمان با نام نوا Nova شناخته می شد و بر اساس فیات 124 سدان مدل 1966 شکل گرفته و یک خودروی صادراتی موفق بود. دلایل موفقیت این مدل در بازارهای جهانی، قیمت پایین، دوام زیاد، تکنولوژی ساده، امکان تعمیر توسط افراد عادی و کاربری مناسب بود. 

بعد از سال 1980 بیش از 15 میلیون «لادا» اضافه شدند به 5 میلیون خودرویی که در حد فاصل سال های 1969 لغایت 1979 تولید شده و تحت نام های «لادا» 1200 سدان، 1200 استیشن واگن و 2103 عرضه می شدند که چراغ های بزرگ جلوی آنها به صورت چهار گوش بوده و اندکی لوکس تر از مدل های اولیه بودند. 

میزان صادرات چشمگیر این خودرو در طول دهه های 1980 و 1990 «لادا» را تبدیل به یک محصول سودآور برای شوروی سابق کرد. بیش از 60 درصد تولیدات این کمپانی به خارج از کشور صادر می شود (اغلب به کشورهای غربی) و تنها کشوری که اثری از «لادا» در آن دیده نمی شد، ایالات متحده بود. ظاهر زمخت «لادا»ی کلاسیک از فولاد سنگین ساخته شده بود که بتواند سازگاری لازم با شرایط سخت سیبری را داشته باشد، این امر در کنار جاده های نامناسب و مراکز تعمیراتی اندک در بخش بزرگی از روسیه، آن را تبدیل به خودرویی کرده بود که می توانست در طول حیات خود مسافتی معادل 480 هزار کیلومتر را طی کند. 

قیمت ارزان و سادگی تعمیرات، آن را مناسب ترین خودرو برای پلیس، رانندگان تاکسی، خودروهی دفاعی در بسیاری از نقاط اروپا، آفریقا و ساحل کارائیب کرده بود. 

در ماه مارس سال 2008، کمپانی رنوی فرانسه 25 درصد سهام کمپانی AutoVAZ را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری کرد و همگان انتظار داشتند که این مشارکت منجر به طراحی و تولید «لادا»ی جدید در خطوط تولیدی موجود در روسیه شود. الباقی 75 درصد سهام کمپانی مذکور کماکان تحت مالکیت یک مؤسسه دولتی روسی به نام Rostekhnologia قرار دارد. امروزه «لادا» در واقع بخشی از گروه رنو- نیسان- لادا بوده و از نظر درآمد حاصل از فروش بعد از کمپانی تویوتا و گروه فولکس واگن سومین گروه خودروسازی جهان است. 

علیرغم حضور گسترده خودروهای غربی در بازار کشور روسیه، طی سال های اخیر، «لادا» کماکان توانسته موفقیت برتر خود را در بازار داخلی حفظ کند. سال 2011 سال متفاوتی برای لادا بود، چرا که تولید مدل هایی مانند کلاسیک که بر اساس فیات 124 بود و همین طور مدل های 2105 و 2107 به طور کامل از کارخانه Togliatti برچیده شدند تا فضای کافی برای تولید مدل جدید «لادا» 2116 ایجاد شود. 

در آوریل سال 2012 شرکت AutoVAZ رسماً توقف تولید مدل 2107 را پس از 40 سال اعلام کرد و ضمناً تأیید شد که تولید مدل های Priora، Kalina و Granta کماکان ادامه خواهد داشت. 

در اوت سال 2012 خودروی ایده ای XRry در سالن نمایشگاه خودروی مسکو به نمایش گذاشته شد و کار طراحی آن توسط آقای «استیومیسن» (که قبلاً در کمپانی های ولوو و مرسدس بنز اشتغال داشته) صورت گرفت. 

مدل های مختلف «لادا» عبارتند از: 

Niva 4×4: یک خودروی بیابانی است و به صورت 3 در و 5 در عرضه می شود. 

Samara: یک خودروی ارزان قیمت و کم مصرف بوده و در انواع هاچ بک 3 در و 5 در و سدان، عرضه می شود. 

Priora: یک خودروی اصطلاحاً جمع و جور است که به صورت های سدان، هاچ بک، استیشن واگن و کوپه عرضه می شود. 

Kalina: یک خودروی کوچک بوده که به صورت استیشن واگن و هاچ بک عرضه می شود. 

Granta: خودروی کوچک با همکاری رنو و بر اساس Kalina شکل گرفته است. 

Largus: یک خودروی خانوادگی بوده که روی پلت فرم داچیا لوگان MCV ساخته شده است. 

برنامه آینده این کمپانی، در مورد «لادا» ارائه دو مدل به شرح زیر است:

Granta به صورت مدل لیفت بک و «لادا» X Ray که یک SUV جمع و جور است. 



اطلاعاتي در مورد خودروي روسي LADA
اطلاعاتي در مورد خودروي روسي LADA
اطلاعاتي در مورد خودروي روسي LADA
اطلاعاتي در مورد خودروي روسي LADA


اطلاعاتی در مورد خودروی روسی LADA
گزارش

کد محتوا: ۱۰۸۸

ارسال: شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹:۵۳

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۳:۳۸

کلید واژه‌‌ها: lada/لادا/خودروی روسی/خودروی محبوب

نوع: گزارش

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۲۲۵۳

زبان: پارسی

(۴ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.