دیدار با خاطره ساز خوش نام دیروز 
پژو 504 GL مدل 1977
پژو 504 اولین بار در سال 1968 میلادی و به عنوان یک خودروی خانوادگی به جهانیان معرفی شد و تولید آن تا سال 1983 در «فرانسه» و با مجوز پژو تا سال 2006 میلادی در برخی کشورها ادامه داشت. طرح این اتومبیل نخستین بار در سال 1964 توسط «پینین فارینا» شکل گرفت ولی طراح اصلی این پروژه آقای Aldo Brovarone بود. 
این خودرو در آن سال ها با مدل هایی مانند «فیات 124» و «رنو 16» رقابت نزدیکی داشت البته طرح آن نسبت به دو رقیب دیگر برتر بود و همین مهم، در کنار فضای داخلی جادار و راحت و پیشرانه قدرتمند، باعث شد تا بتوانددر 1969 عنوان خودروی سال اروپا را از آن خود کند. راحتی و دوام بالای قطعات پژو 504 سال های سال در بین مردم ما نیز زبانزد بوده است. 
نخستین بار در کشورمان نیز به سال 1952 شرکت سهامی «اتو ایران» واردات مدل 203 پژو را آغاز کرد و در سال 1958 نیز شرکت شبدیز مدلهای 404 و سپس در سال 1968 اقدام به فروش پژو 504 در کشور نمود. مدل مورد بحث ما ، از نوع 504GL مدل 1977 (با اهرم تعویض دنده در کنار فرمان) بوده که پس از 85 هزار کیلومتر کارکرد بیش از 3 دهه استراحت کرده و مجدداً به خیابان ها بازگشته است. 
هنگام بررسی این خودرو، دو نکته خاص توجه ما را جلب کرد. اول اینکه تمامی برچسب هایی که در آن سال ها روی شیشه و بدنه خودرو نصب شده بودند، همچنان سر جای خود قرار داشتند که برای جویندگان خاطره، نکته ای در خور توجه است، دوم اینکه تمامی چراغ ها و قطعات تزئینی این اتومبیل فابریک هستند و لوگوی شرکت معروف سازنده قطعات 504 مانند Ducellier و Cibie روی آن ها دیده می شود. سپرها با ضربه گیرهای فابریک، شیشه های رنگی و رینگ های فابریک GTI که کمیاب و گران قیمت هستند و از کشور مصر خریداری شده اند، از جمله شاخصه های ظاهری این ماشین به شمار می روند. 
درها به راحتی باز و بسته می شوند و بوی نویی نمونه مورد آزمایش، با باز کردن آنها به مشام می رسد. نکته ارزشمند دیگر درباره این اتومبیل، تودوزی 600 کابین است. پژو این تودوزی را از روی مرسدس بنز 600 اقتباس کرده بود و برای برخی گونه های 504GL عرضه می کرد. این اتومبیل دارای کولر است و شیشه بالابرهای آن توسط مالک با همان سیم کشی فابریک تهیه شده اند، ضمناً جاسیگاری، رودری ها و موکت کف نمونه مورد آزمایش نیز فابریک هستند. 
پژو 504 با دو پیشرانه با قدرت 82 و 96 اسب بخار و جعبه دنده های 3 و 4 سرعته ساخت ZF آلمان عرضه می شد. پیشرانه مدل مورد بحث، یک نمونه 4 سیلندر خطی به حجم 1971 سی سی و نسبت تراکم 8/8 به 1 بوده که با کد فنی XN1 شناخته می شود و با برخورداری از کاربراتور Zenith 35-40 قدرتی معادل 96 اسب بخار (مشابه قدرت پژو 405 با پیشرانه 1800 سی سی) را در 5 هزار دور در دقیقه و 158 نیوتن متر گشتاور را در 3 هزار دور در دقیقه، تولید می کند. جعبه دنده نمونه مورد آزمایش از نوع 4 سرعته است. 
هنگام رانندگی با این اتومبیل، کارکرد بدون صدا و لرزش پیشرانه، بی صدا بودن فضای اتاق، عملکرد خوب ترمزها که برای هر 4 چرخ از نوع دیسکی هستند، سواری نرم و قدرت مناسب، از جمله نکات درخور توجه به شمار می روند. میانگین مصرف سوخت مدل مورد بحث، کمتر از 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش بوده و به گفته مالک در آزمایش معاینه فنی، نسبت به مدل 405 آلایندگی کمتری داشته است! 
پژو 504 مورد آزمایش، خودروی راحتی بوده و هنگام رانندگی با آن احساس می کنید سوار یک خودروی جمع و جور لوکس شده اید!