مرسدس بنز اس ال۵۵؛ یک خودرو دیدنی با ظریف کاری ژاپنی!
مرسدس بنز SL۵۵ مدل ۲۰۰۵ (شاسی R۲۳۰) که یکی از پیشرفتهترین خودروهای دوران خود و آخرین شاهکار طراحی برونو ساکو به شمار میرفت و از موتور افسانهای M۱۱۳K V۸ سوپرشارژ ۵.۵ لیتری AMG بهره میبرد، تبدیل به یک خودروی نمایشگاهی منحصربهفرد شده است.
معرفی جنسیس مگما جیتی ۲۰۲۵: مسیر ۱۰ سال آینده این برند
کانسپت جنسیس مگما جیتی ۲۰۲۵ تازهترین و مهمترین محصول عملکردی جنسیس است؛ مدلی که بهعنوان نقطه عطف، مسیر ۱۰ سال آینده این برند در حوزه خودروهای پرفورمنس و موتوراسپرت را مشخص میکند. این کانسپت در مراسم «جنسیس مگما ورلد پریمیر» برای اولینبار معرفی شد و فراتر از یک طرح مطالعاتی، بیانیهای جدی درباره آینده خودروهای اسپرت جنسیس به شمار میرود.
این نیسان روگ یک میتسوبیشی است!
دلیلی کاملا منطقی وجود دارد که چرا نیسان روگ پلاگین هیبرید جدید هیچ شباهتی به دیگر نسخه های این کراس اوور کامپکت ندارد: این خودرو در واقع یک نیسان واقعی نیست!
فورد اسپرتکا؛ تخم مرغ محبوب اروپایی!
دههها پیش از محبوبیت محصولات کلاس Mini-GTI مانند امروز، فورد با معرفی مدل اسپرتکا تلاش کرد تا به تنهایی وارد این بازار شود. اسپرتکا، نسخهای با توان فنی و ظاهری بهبودیافته از مدل عمومی فورد کا بود که در دوران محصولات خستهکننده فورد معرفی شد.
تارا توربو یا دنا پلاس توربو؛ رقابت خانوادگی جذاب ایرانی!
تارا توربو و دنا پلاس توربو دو محصول پرقدرت ملی بوده که رقابت تنگاتنگی با هم دارند. در این محتوا به مقایسه این دو برادر پرداختهایم.
سنسور باران چیست؟ معرفی و مکانیزم عملکرد؛
سالهاست که خودروسازان برای افزایش تمرکز، دقت و سهولت رانندگان در شرایط بارانی و برفی، به دنبال حذف تیغههای برف پاک کن خودروها و یا دست کم کنترل خودکار سرعت برف پاک کنها هستند و طرحهای مختلفی را آزمایش کردهاند. این طرحها شامل تشخیص بارندگی به واسطه ارتعاشات حاصل از برخورد قطرات باران با شیشه اتومبیل، ایجاد پوششهای ویژه برای جلوگیری از تشکیل قطرات باران بر روی شیشه و یا حتی زدودن قطرات با استفاده از امواج فراصوت بودند که اصلاً نیازی به برف پاک کن نداشتند.
راهنمای تعریف ریموت انواع خودرو
در مطلب زیر سعی شده به دور از هر گونه حاشیه پردازی به اموزش نحوه تعریف ریموت در انواع خودرو بپردازیم.
پنج عمل ویرانگر موتور خودرو را بشناسید
موتوری که به علت عدم رسیدگی نیازمند تعمیر یا تعویض است، معمولا پرهزینهترین مشکل در نگهداری خودرو به حساب میآید که یک راننده ممکن است با آن مواجه شود.
مبدل کاتالیزور اگزوز چگونه کار می کند؟
مبدل کاتالیزوری مورد استفاده در اگزوز اتومبیل ها ، کاربرد جدیدی از کاتالیزور سطحی است
مواردی که دانستن آنها خوشایند تعمیرکارها نیست!
اکثر رانندگان با اتکا به نظر مکانیکها، خودروهای خود را به دست آنها میسپارند تا ایرادهای آن را پیدا کرده و برطرف کنند. اما برخی نکات هستند که مکانیکها به هیچ عنوان دوست ندارند که رانندگان از آن مطلع شوند تا حتما برای رفع ایراد به آنها مراجعه شود.
چهارشنبه، ۵ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۲
شنبه، ۱ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۱
چهارشنبه، ۲۸ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۶
دوشنبه، ۲۶ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۱
دوشنبه، ۱۹ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۷
خودروهای مدل ۲۰۱۹ با کمترین هزینههای نگهداری
شنبه، ۱۸ خردادماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
نگاهی عمیق به مدلهای مختلف نسل اول فورد موستانگ
چهارشنبه، ۲۹ خردادماه ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
مهمترین خودروهای تاریخ کدامند؟
یکشنبه، ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
بهشت چهار چرخ
مرسدس بنز ۶۰۰ W100
دوشنبه، ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
نگهبانان تکنولوژیک برای حفظ جان بشر؛ راهنمای جامع سیستم های ایمنی خودرو
چهارشنبه، ۱ خردادماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
کارشناسی خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
مکلارن و رویای شکستن رکورد سرعت زمینی در دهه ۹۰؛ روایتی خواندنی از یک پروژه نافرجام
دهه ۹۰ میلادی را می توان جزو دوران طلایی صنعت خودرو نامید، چرا که جنگ بر سر تولید سریع ترین خودروی خیابانی، سبب شکل گیری مدل های جاودانه ای چون بوگاتی EB۱۱۰، جگوار XJ۲۲۰، فراری F۵۰، لامبورگینی دیابلو و مرسدس بنز CLK-GTR شد.
شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱:۴۸ |
اما بی تردید مکلارن F۱ را باید پادشاه سرعت دهه ۹۰ میلادی دانست. این ابر خودروی افسانه ای که بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ تولید شد، توانست با دستیابی به نهایت سرعت ۳۹۱ کیلومتر در ساعت، سال ها عنوان سریع ترین اتومبیل تولیدی را در اختیار خود نگه دارد. تقریبا همزمان با توسعه F۱، شرکت مکلارن رویای دیگری در سر می پروراند. در سال های آغازین دهه ۹۰ میلادی وقتی که این کمپانی قهرمان بی چون و چرای رقابت های فرمول یک بود، ایده شکستن رکورد سرعت زمینی در ذهن ران دنیس، مدیرعامل جاه طلب مکلارن شکل گرفت. به طور دقیق تر همه چیز از سال ۱۹۹۱ آغاز شد. در آن زمان آیرتون سنای فقید دوران اوج خود را سپری می کرد و بخش اعظمی از موفقیت های مکلارن مرهون رانندگی های جسورانه وی در پیست های مختلف بود. در سال ۱۹۹۳ تلاش برای شکستن رکورد سرعت زمینی شتاب بیشتری به خود گرفت، به همین جهت مکلارن به شکلی نسبتا عجیب به سراغ ریچارد نوبل رفت. آقای نوبل پیشتر با جت زمینی Thrust۲ رکوردشکنی کرده و مشغول کار روی Thrust SSC بود، همان مدلی که هم اکنون نیز سریع ترین خودروی زمینی محسوب می شود. بر اساس شنیده ها، ماموریت برقراری ارتباط با ریچارد نوبل به یکی از کارکنان مکلارن محول می شود. این فرد از آقای نوبل تقاضا می کند در صورت امکان ویدیوهای مربوط به تلاش برای رکوردشکنی را در اختیار او بگذارد. پس از مدتی معلوم می شود دیگر همکاران آقای نوبل نیز با درخواست های مشابهی روبرو شده اند و اینگونه بود که شایعاتی مبنی بر قصد مکلارن برای رکوردشکنی همه جا را فرا گرفت. ریچارد نوبل در مقابل خودروی رکوردشکن Thrust SSC چند ماه بعد و در میانه های دسامبر ۱۹۹۳، مکلارن یک کنفرانس مطبوعاتی را در مقر خود در ووکینگ ترتیب داد. در این کنفرانس خودروساز انگلیسی رسما اعلام می کند گروهی از مهندسانش در چند سال گذشته مشغول توسعه خودرویی با موتور جت برای شکستن رکورد سرعت زمینی بوده اند. به منظور نشان دادن پیشرفت پروژه، مکلارن یک ماکت از آنچه که قرار بوده ساخته شود را به حضار نشان می دهد. متاسفانه از آنجایی که اجازه حمل دوربین به شرکت کنندگان در کنفرانس داده نشده بود، تصویری رسمی از این ماکت در دست نیست. جالب اینکه عبور از رکورد سرعت ده ساله ریچارد نوبل، تنها هدف مکلارن نبود و این کمپانی می خواست با شکستن دیوار صوتی نام خود را جاودانه کند. پس از مدتی کوتاه مکلارن پروژه رویاپردازانه خود را به تیمی جدید سپرد. این تیم "خودروهای پیشرفته مکلارن" (McLaren Advanced Vehicles) یا به اختصار MAV نام داشت و به لحاظ بودجه با محدودیت چندانی مواجه نبود. ماحصل این پروژه هم با نام Maverick شناخته می شد. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، آیرتون سنا کاندیدای اصلی برای نشستن پشت فرمان جت زمینی مکلارن بود، هر چند مدیران این شرکت هرگز به طور رسمی نامی از وی نبرده بردند. اما نکته عجیب اینکه پیش از کنفرانس مذکور، سنا جدایی خود از تیم فرمول یک مکلارن را رسما اعلام کرده بود. ۲۳ می ۱۹۹۳؛ آیرتون سنا و ران دنیس در حال جشن گرفتن پیروزی در گرند پری موناکو خودروی رکوردشکن مکلارن یا همان Maverick، به لحاظ ساختاری با Thrust SSC که ریچارد نوبل و دیگر همکارانش با آن در سال ۱۹۹۷ رکورد جهان را جابجا کردند، تفاوت های زیادی داشت. Maverick تا دو برابر کوچک تر و وزن آن به اندازه یک سوم Thrust SSC بود؛ همچنین به جای دو موتور، پیشرانه Maverick را فقط یک موتور تشکیل می داد. با توجه به تجارب ارزشمندی که مکلارن از مسابقات فرمول یک کسب کرده بود، Maverick به لحاظ تکنولوژی در سطحی پیشرفته قرار داشت و صرفا به قدرت بالای موتور برای دستیابی به سرعت های بالا متکی نبود. برای نمونه به جای آلومینیوم و فولاد، بخش قابل توجهی از سازه و بدنه این خودرو از فیبرکربن و کامپوزیت های سبک وزنی چون کولار ساخته شده بود تا وزن آن بسیار پایین تر از Thrust SSC باشد. همچنین در Maverick توجه ویژه ای بر مباحث ایرودینامیک و بهینه بودن طراحی شده بود. صندلی جداشونده در شرایط اضطراری، دیگر وجه تمایز مکلارن Maverick با Thrust SSC و دیگر خودروهای موتور جت به شمار می رفت. همانگونه که قابل حدس است، در مواقعی که سیستم های کامپیوتری احتمال واژگونی Maverick را تشخیص می دادند، صندلی راننده به بیرون پرتاب می شد. مکلارن Maverick طول و عرضی به ترتیب برابر با ۱۲.۸ و ۵.۱ متر داشت و بدنه آن یک جت جنگنده بدون بال را در ذهن تداعی می کرد. قرار بود نیروی این خودروی مافوق صوت توسط موتور توربو یونیون RB۱۹۹ تامین شود، همان موتوری که در جنگنده تورنادو به کار گرفته شده و ۳۸ هزار اسب بخار قدرت تولید می کند. برای مقایسه بد نیست بدانید موتور ساخت رولزرویس در Thrust SSC برابر با ۱۱۰ هزار اسب بخار قدرت داشت! اندی گرین در کنار Thrust SSC سیستم تعلیق تطبیق پذیر کامپیوتری، دیگر قابلیت منحصر بفرد Maverick محسوب می شد که در حقیقت از خودروهای فرمول یک مکلارن به این جت زمینی منتقل شده بود. این قابلیت وظیفه داشت ارتفاع و رفتار سیستم تعلیق را با سرعت حرکت تنظیم کند. مکلارن برای رکوردشکنی در تابستان ۱۹۹۸ برنامه ریزی کرده بود، اما بنا به دلایلی نامشخص این اتفاق هرگز نیفتاد. وضعیت به گونه ای پیش رفت که پروژه جاه طلبانه این کمپانی نیمه کاره رها شده و Maverick در همان مرحله ساخت پروتوتایپ باقی ماند. درباره دلایل توقف پروژه، چند حدس و گمان مطرح است. درگذشت تراژیک آیرتون سنا در سال ۱۹۹۴ یکی از این دلایل به شمار می رود که البته تردیدهایی در رابطه با آن وجود دارد. در زمان وقوع حادثه مرگبار، این راننده برزیلی عضو تیم ویلیامز بود، همچنین او قبل از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشهور مکلارن جدایی خود از تیم فرمول یک این شرکت را رسانه ای کرده بود. دلیل دیگری که باورپذیرتر است، به حس وطن پرستی ران دنیس نسبت داده می شود. وقتی اندی گرین و دیگر توسعه دهندگان Thrust SSC که ملیتی بریتانیایی دارند، در سال ۱۹۹۷ موفق به رکوردشکنی شدند، آقای دنیس بر این باور بود رقابت با یک تیم هموطن مصلحت نبوده و وجهه برند مکلارن را تحت تاثیر قرار می دهد. اما منطقی ترین دلیل بی سرانجام ماندن پروژه Maverick را باید اتمام بودجه و مشکلات مالی مکلارن دانست. در آن دوران این کمپانی بر رقابت های فرمول یک تمرکز نموده بود و بخش قابل توجهی از بودجه خود را صرف این مسابقات می کرد. از سوی دیگر غرور ران دنیس اجازه نمی داد وی برای چنان پروژه بلند مدتی به دنبال اسپانسر و جذب منابع مالی از خارج کمپانی باشد. رکوردشکنی Thrust SSC در سال ۱۹۹۷ و ثبت سرعت باورنکردنی ۱,۲۲۸ کیلومتر در ساعت روی زمین هم آخرین میخی بود که بر تابوت پروژه Maverick مکلارن نواخته شد.
کد محتوا: ۲۰۸۳۱
ارسال: شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱:۴۸
به روز شده: شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶:۰۵
کلید واژهها: مک لارن،مرسدس بنز، لامبورگینی، فراری، بوگاتی، جگوار
نوع: مقاله
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: DIGIATO
بازدید: ۱۶۱۹
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.