سوزوکی

SUZUKI

تاسیس: ۱۹۰۹

ژاپن

مـدل‌‌ها (تعداد تيپ‌‌ها)

میچو سوزوکی سال ۱۸۸۷ در هاماماتسو به دنیا آمد و در ۱۹۰۹ شرکت صنایع نساجی سوزوکی را تاسیس کرد تا برای صنعت بزرگ ابریشم سازی ژاپن، ماشین نساجی تولید کند. او به رغم موفقیت و سابقه ی طولانی اش در نساجی تصمیم گرفت تا کار خود را تنوع ببخشد، به همین دلیل در ۱۹۳۷ پروژه ی طراحی یک خودروی کامپکت را شروع کرد. پیش نمونه های اولیه خودروی او به یک موتور چهار سیلندر آب خنک با ظرفیت کمتر از ۸۰۰ سی سی و توان ۱۳bhp مجهز بودند و به صورت کاملا ابتکاری، کارتری از جنس آلومینیوم ریخته گری شده داشتند. با این حال آغاز جنگ جهانی دوم باعث توقف این پروژه شد.

مدتی طول کشید تا سوزوکی بتواند دوباره وارد کار تولید وسایل نقلیه بشود. سال 1951 او موتورهایی را تولید کرد که روی دوچرخه نصب می شدند(همان کاری که هوندا چند سال پیش از این آغاز کرده بود.) میچیو در 1954 نام شرکت را به خودروسازی سوزوکی تغییر داد و اولین موتور سیکلت کامل خود به نام کوِلدا را ساخت. نخستین خودروی تولیدی سوزوکی، سوزولایت اس اف در 1955 به بازار آمد. اس اف که شباهت زیادی به خودروی آلمانی لوید داشت، به موتور دو زمانه و دو سیلندر 360 سی سی با چرخ محرک جلو مجهز بود. اس اف در کلاس خودروهای کی ژاپنی قرار می گرفت و مطابق با مقررات کی جیدوشا (خودروی سبک) ساخته شده بود.  خودروهایی که ابعاد و قدرت موتورشان در محدوده ی قانونی این کلاس باشدف حق بیمه و مالیات کمتری می پردازند. اولین اس اف ها سیستم تعلیق تماما مستقل داشتند، اما این نوع فنر بندی مناسب وضعیت بد جاده های آن دوران نبود،  به همین دلیل در 1956 فنرهای تخت جایگزین شدند. از 1958 اس اف فقط به صورت ون ساخته شد و یک سال بعد ون سوزولایت تی ال،  جای آن را گرفت که ظاهری مدرن تر داشت و درب عقب آن از لولای  بغل باز می شد. مدل سواری سوزوکی فرونته در 1962 به بازار آمد و سه سال بعد فرونته 360 جدید با موتور سه سیلندر هوا خنک در عقب و قدرت بیشتر رونمایی شد. سوزوکی فرونته 500 را با موتور بزرگ تر در 1969 برای صادرات عرضه کرد.

در 1970 سوزوکی اولین مدل از خط تولید طولانی خودروهای چهارچرخ محرک و کوچک خود را رونمایی کرد. ال جی 10 بر پایه ی هوپ استار ااِن360 ساخته شد که تولید شرکت خودروسازی هوپ بود. هوپ فقط 15 دستگاه از این مدل 4*4 را با موتور میتسوبیشی ساخته بود که با مشکلات مالی روبه رو شد. در 1970 سوزوکی آن را خرید و با اعمال تغییراتی در اُاِن 360آن را با نام ال جِی10 به بازار فرستاد. خودروی جدید موتور دو زمانه و دو سیلندر سوزوکی داشت، بدنه اش باز طراحی شده و تایر زاپاس آن از عقب به داخل صندوق انتقال یافته بود تا طولش کاهش یابد. این کار ال جی 10 را در کلاس خودروهای کی قرار داد که اولین 4*4 بود که به این کلاس راه می یافت. ال جی 20 در 1972 به موتور آب-خنک و ال جی 50 (با نام اس جِی 10 در ژاپن) در 1974 به یک موتور سه سیلندر جدید 539 سی سی با توان 33bhp مجهز شدند. در نهایت سوزوکی در 1977 از برترین مدل این سری با نام ال جی 80 (اس جی 20 در ژاپن) با یک موتور چهار سیلندر خطی آب-خنک با ظرفیت 797 سی سی و توان 41bhp رونمایی کرد. ال جِی 80  به موفقیتی بزرگ برای سوزوکی در خارج از مرزهای زاپن تبدیل شد. علاوه بر اینف وانت ال جی 81 نیز از همین مدل، نام استاک من در استرالیا به فروش رفت. نسل دوم سوزوکی های 4*4ف سری اس جی که پهن تر و درازتر بودند در 1981 رونمایی شدند.

مدل های صادراتی آن با موتورهای بزرگ تر هم عرضه می شدند و قدرتشان به حد چشمگیری افزایش یافته بود.
سری اس جی با نام های متفاوت به فروش گذاشته شد و شورلت در بازار آمریکا و هولدن در استرالیا، آن ها راعرضه کردند. این خودروها همچنین تحت لیسانس سوزوکی، توسط شرکت سانتانا در اسپانیا و ماروتی در هند تولید شدند. در کنار این خودروهای کوچک اما توانمند بیابانی، سوزوکی به تولید خودروهای سواری نیز ادامه داد و کوپه فرونته را در1971 رونمایی کرد. فرونته ترکیب منحصر به فردی از خودروی سایز کی، بدنه ی 2+2 طراحی جورجتو جوجارو و موتورهایی تا توان 37 bhp بود و به نسبت اندازه اش، عملکردی فوق العاده داشت. علاوه بر فرونته، در دهه 1970مدل های سِروُ و آلتو نیز به خط تولید سوزوکی اضافه شدند و کوپه ی باز طراحی شده ای از سروُ با نام اس سی 100 نیز به بازار آمد، که همگی سهم فروش سوزوکی از صادرات را افزایش دادند.

در سال 1981 جنرال موتورز 5.3 درصد از سهام سوزوکی را خرید و بعدا آن را به 20 درصد رساند. از آن پس، تمام خودروهای سواری سوزوکی در آمریکا با برند شورلت از جنرال موتورز به فروش رفتند. در 1988 شاسی بلند کامپکت جدید سوزوکی با نام های ویتارا، اسکودو و یا ساید کیک در بازارهای مختلف عرضه شد. اندازه ی کاملا مناسب ویتارای سه در، طراحی ساده به اضافه ی عملکرد خوب آن در جاده و خیابان، ویتارا را به موفقیتی بزرگ تبدیل کرد، و با آمدن مدل پنج درش در 1990 جذابیت آن چندین برابر افزایش یافت. سال بعد سوزوکی از کاپوچینو رونمایی کرد که یکی از محبوب ترین خودروهای آن بود. این رودستر ژاپنی با موتور توربو شارژ دار 675 سی سی و دو میل سوپاپه در جلو و چرخ محرک عقب به بازار آمد. پنل های سقفی کاپوچینوی دو نفره جدا و در قسمت بار آن تعبیه می شدند. این خودرو تا سال 1997 تولید می شد و توانست عمر طولانی تری نسبت به رقبایی چون هوندا بیت، دایهاتسو لیزا اسپایدر و اتوزَم (مزدا) ای زد1 داشته باشد.

سوزوکی با مدیریت اُسامو سوزوکی در دهه 1980 توسعه یافت و شعبی را در هند و پاکستان افتتاح نمود؛ در دهه 1990 نیز طی قراردادی با مجارستان و کره جنوبی، کارخانه های جدیدی در این کشور احداث کرد. در پروژه ی مشترکی با جنرال موتورز، سوزوکی خودروی کوچک واگن آر+ را در مجارستان تولید نمود. این شرکت همچنین دامنه ی محصولاتش را گسترش داد و خودروهای سایزبزرگی مانند شاسی بلند هفت نفره ی گرند ویتارا، مدل های جدیدی از هاچ بک آلتو و سوییفت و کراس اور اس ایکس را نیز به بازار فرستاد. اس ایکس خودرویی با ظاهری مشابه خودروهای بیابانی 4*4 است که عملکرد و قیمتی مشابه خودروهای خیابانی معمول دارد.

در سال 2009، فولکس واگن حدود 20 درصد سهام سوزوکی را خرید و این دو شراکتی طولانی مدت را آغاز کردند. با ثبات مالی که سرمایه گذاری فولکس واگن برای سوزوکی به ارمغان آورد و نیز رونمایی از مدل کیزاشی (که سوزوکی را وارد بازار مهم سدان های سایز متوسط کرد) و همچنین بازگشت اسامو سوزوکی به عنوان مدیر عامل  به نظر می رسد این شرکت آینده ی روشنی پیش رو داشته باشد.

در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.