ایران خودرو

IRAN KHODRO

تاسیس: ۱۳۴۱

ایران

مـدل‌‌ها (تعداد تيپ‌‌ها)

ایران خودرو، با نام پیشین ایران ناسیونال شرکت خودروسازی ایرانی است، که در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی بنیانگذاری شد و پس از انقلاب ۱۳۵۷ توسط دولت جدید اداره شد .

این شرکت مهم‌ترین شرکت خودروسازی ایرانی است، که انواع خودروهای سبک و سنگین را با همکاری شرکای خارجی یا به تنهایی مونتاژ می‌کند. ایران خودرو سالانه حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌نماید.

تاریخچه

نخستین نشان ایران‌خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو (ایران ناسیونال پیشین) در 12 مهرماه سال 1341 توسط برادران خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی و حسن خیامی با هدف تأسیس و ادارهٔ کارخانجات به منظور تولید و تهیهٔ انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و با سرمایه‌ای در حدود 10 میلیون تومان در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد.

این شرکت در اسفند 1342 با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد. بعد از این مدیران شرکت بر آن شدند تا با کارخانه‌های دنیا ارتباط برقرار کرده و خودرویی برای قشر متوسط مردم تولید کنند. شرکت‌های فورد، پژو، فولکس و تالبوت از جمله گزینه‌هایی بودند که با آن‌ها تماس برقرار شد. در نهایت در سال 1345 قراردادی با شرکت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود به امضا رسید. با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن موقع زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، در اردیبهشت 1346 تولید پیکان با ظرفیت 60 هزار دستگاه آغاز شد و به تدریج به 120 هزار دستگاه افزایش یافت.

گروه صنعتی ایران خودرو بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی ایران و خاورمیانه‌است که به طور متوسط 50 تا 55 درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص داده‌است. این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر 14 بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج سابق) واقع است در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه و بابل نیز دارای پایگاه‌های تولید خودرو است. این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.

همکاری با پژو

از سال 1374 شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. در سال 1384 درآمد شرکت پژو از بازار خودرو ایران یک میلیارد یورو بود. در سال 1391 با بالا گرفتن تحریم‌های علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا،پژو روابطش را با ایران خودرو قطع کرد.در بهمن سال 1394 پژو طبق یک قرادداد به ارزش 400میلیون یورو که با ایران خودرو به امضا رسید به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو 2008،208 و 301 در دستور کار قرار گرفت.

محصولات شعبه‌های داخلی :

ایران‌خودرو خراسان

شرکت ایران خودرو خراسان (سهامی خاص) اولین و بزرگ‌ترین مجموعه خودروسازی پس ازانقلاب است که به دست متخصصان گروه صنعتی ایران خودرو ساخته شده و بیش از 80 درصد ماشین‌آلات و تجهیزات آن ساخت صنعتگران ایرانی است. این شرکت در تاریخ پنجم دی ماه 79 تأسیس ودرمورخه ششم دی ماه 79 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی مشهد با هدف استفاده از پتانسیلهای اقتصادی و صنعتی منطقه شرق کشور در زمینه صنعت خودرو در مساحتی به وسعت 760 هکتار در کیلومتر 55 جاده مشهد- نیشابور و در مجاورت شهر جدید بینالود و در شهرک صنعتی بینالود به منظور تولید انواع خودرو سواری و تجاری نظیر سدان، suv، ون، وانت وکامیونت به ثبت رسیده و براساس پروانه بهره‌برداری شماره 12270 تاریخ پنجم خرداد ماه 84 شروع به تولید کرده است. فعالیت اجرایی احداث کارخانه، مشتمل بر خطوط تولید بدنه، رنگ، تزئینات و تکمیلکاری در سال 82 با هدف تولید 150هزار دستگاه خودرو سواری درسال آغاز شده، سالن تزئینات در سال 1384 و سالن‌های رنگ و بدنه در سالهای 1386 و 1387 به بهره‌برداری رسیده‌اند.

ایران خودرو خراسان یکی از موفق‌ترین طرح‌های تمرکز زدایی است که درفضایی به وسعت 730 هکتار و در مسیر خطوط انتقال برق، بزرگ راه‌های ترانزیتی و شاهراه‌های اطلاعاتی کشور احداث شده و بزرگترین پروژه صنعتی اجرا شده در استان خراسان رضوی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسیده است. مجموع سرمایه‌گذاری این پروژه بالغ بر 2000 میلیارد ریال است. ظرفیت نهایی تولیدخودرو سواری در ایران خودرو خراسان سالانه 150 هزار دستگاه و فروش تقریبی آن 2200 میلیارد تومان است که سهم عمده‌ای را در اشتغال زایی، توسعه و رونق اقتصادی منطقه بینالودو نیز شکوفایی اقتصادی استان را در پی دارد. ایران خودرو خراسان در احداث سایت‌های خارج از کشور الگویی برای انتقال فناوری به سایر کشورها بوده و دانش کسب شده از این راه، یکی ازافتخارات جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

ایران‌خودرو تبریز

هم اکنون وانت باردو (پیکان وانت) در ایران خودرو تبریز تولید می‌شود.

ایران‌خودرو سمنان

با تصویب هیئت دولت در جلسه استانی خود در سمنان کارخانهٔ ایران خودرو سمنان در 16 اسفند 1389 باحضور رئیس جمهور افتتاح شد.

ایران‌خودرو آذربایجان

این کارخانه دومین کارخانه ایران خودرو در استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. این کارخانه در 4 فاز احداث خواهد شد که فاز اول این کارخانه به تنهایی بزرگترین کارخانه خودرو سازی خاورمیانه محسوب می‌شود. در فاز اول این کارخانه خودروهای پژو 206 و 207 تولید خواهند شد. فاز اول این کارخانه تا آخر سال 90 افتتاح و در فاز اول برای 2500 نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. ایران خودرو آذربایجان در بخش ممقان ودر سه کیلومتری ایران خودرو تبریز قرار دارد.

ایران خودرو آذربایجان با مشارکت 60٪ بخش خصوصی (علی منافلویان و حسین نقدی) و 40٪ شرکت ایران خودرو، مرحله تولید آزمایشی را پشت سر گذاشت که به دلیل اختلافات مالی بین شرکای بخش خصوصی تا کنون به بهره‌برداری نرسیده؛ که در بهار 1391 علی منافلویان 30٪ سهام خود را با امضای مصالحه نامه‌ای به حسین نقدی واگذار کرد.

شعبه‌های خارجی

دفاتر شرکت ایران خودرو در کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، امارات متحده عربی، چین و ترکیه دایر هستند. ایران خودرو تاکنون در کشورهای ونزوئلا، سنگال، روسیه سفید، سوریه و جمهوری آذربایجان کارخانجاتی را برای تولید خودرو احداث کرده‌است. شایان ذکر است علاوه بر سایت‌های تولیدی شرکت ایران خودرو در خارج از کشور، این شرکت از طریق شبکه نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش خود در جهان سالانه بیش از 10 درصد از تولیدات خود را به حدود 40 کشور خارجی صادر می‌نماید. میزان صادرات شرکت ایران خودرو که از اوایل دهه 80 رشد چشمگیری یافت در سال 1387 از مرز یک صد هزار دستگاه گذشت.در بهمن ماه 1394 ایران‌خودرو برای مشارکت در تولید محصولاتش با کشور عمّان به توافقی رسید که به موجب آن ایران خودرو با مشارکت غیر نقدی و ارا‌یه ی خدمات فنی مهندسی به بخش خصوصی و دولت عمّان اقدام به راه اندازی خطوط تولید محصولات ایران‌خودرو در این کشور نماید.
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.