دوو

DEAWOO

تاسیس: ۱۹۶۷

کره جنوبی

مـدل‌‌ها (تعداد تيپ‌‌ها)

دوو، (به کره‌ای: 대우، به انگلیسی: Daewoo) شرکت خوشه‌ای کره‌ای بود، که در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۶۷ توسط کیم وو چونگ، در شهر سئول تاسیس شد. نام شرکت دوو از دو بخش (Dae) که در زبان کره‌ای، به معنی عالی و (woo) که از نام بنیانگذار این شرکت گرفته شده است.

تا پیش از بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷، شرکت دوو، پس از هیوندای، دومین شرکت بزرگ در کشور کره جنوبی محسوب می‌شد. شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی گروپ نیز، در رتبه‌های سوم و چهارم قرار داشتتند. شرکت دوو دارای بیش از ۲۰ شرکت تابعه و زیرمجموعه بود، که بعضی از آنها امروزه به عنوان شرکت‌های مستقل، در زمینه‌های مختلف صنعتی، فعالیت می‌نمایند.


تاریخچه 

شرکت دوو در سال 1967 بعنوان صنعت نساجی کار خود را آغاز کرد. رییس جمهور وقت کره به مدیریت این شرکت خصوصی آقای کمک زیادی کرد تا از کمک های مالی بانک ها استفاده کند. این کمک ها طی برنامه های توسعه 5 ساله کره Kim Woo Choong همچنان با سایر سیاستمداران کره ارتباطات Kim . که شامل وام های کم بهره و استفاده از نیروی کار ارزان در کره بود استفاده می کرد نزدیکی برقرار کرد و از این طریق اعتبارات فراوانی برای شرکتش جذب نمود. بازگشت این پول ها معمولا توسط دولت تضمین می شد. در دهه ه ای 70 و 80 میلادی شرکت دوو بسرعت رشد کرد و در صنایع مختلف سرمایه گذاری نمود . در سال 1978 شرکت دوو وارد عرصه خودروسازی شد . از اوایل دهه 90 دوو به فعالیت های فرا مرزی خود پرداخت که شامل مشارکت در 400 پروژه و 85 شرکت سرمایه گذاری بود و در این هنگام دوو در گروه 18 شرکت بزرگ بین المللی دنیا در آمده بود. 

طی این دوره دوو به بزرگترین خودروساز کره و هفتمین خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شده بود. در سال های آخر دهه 90 شرکت دوو یعنی بزرگترین خودروساز کره جنوبی با مشکلات مالی مواجه شد. این مشکلات در سال مالی منتهی به سال 2000 میلادی منجر به بار آمدن10٫43 میلیارد دلار زیان شده بود. بعد از این زیان ارزش سهام شرکت 94 درصد افت کرد. کارشناسان میزان زیان واقعی را سه برابر میزان گزارش شده می دانستند.تا آن تاریخ این بزرگترین میزان زیان یک شرکت در کره جنوبی بوده است. سهم بازار این شرکت نیز بشدت کاهش یافت. بررسی ها نشان می داد که دوو مقادیر زیادی پول برای برنامه های توسعه ای خود بصورت وام از منابع مالی دریافت کرده بود. در سال 1999 میزان بدهی های داخلی و خارجی این شرکت بالغ بر 16٫06 میلیارد دلار می شد. یکی دیگر از دلایل شکست این غول اقتصادی کره سرمایه گذاری در مناطق و کشورهای پر ریسک بوده است. بعنوان مثال ویتنام SCSS یکی از این بازارها بوده است. دوو سعی داشت که محصولات خود را بصورت ارزان در این بازار به فروش برساند تا سهم بازار را از سایر رقبا بگیرد. نیروی کار نیز یکی از دلایل ضربه خوردن این شرکت بود.در سال های آخر دهه نود در اکثر کارخانجات این شرکت کارگران مشغول اعتصاب برای حقوق بیشتر و یا علیه عملکردهای مالی ضعیف مدیران یا عدم امنیت شغلی بودند. بحران مالی جنوب شرق آسیا در سال های 97 و 98 به مشکلات دوو افزود. تامین کنندگان اعتبارات شرکت فشار بیشتری برای Kim Woo Choong بازپسگیری اعتبارات خود به دوو وارد می کردند و در این میان مدیریت ضعیف و فساد مالی مدیرعامل وقت مزید بر علت بود.
ضعف شدید در مدیریت شرکت دوو و عدم توانایی شرکت در تعامل با بانک ها و موسسات اعتباری به عنوان عمده دلایل شک ست شرکت نه تنها شرکت دوو موتور بلکه کل گروه Kim Woo Choong دوو شناخته می شود. کارشناسان معتقدند بدلیل مدیریت ضعیف صنعتی دوو متحمل زیان های جبران ناپذیری شد.
شرکت دوو ر ا به قیمت GM در سال 2000 دولت کره اموال و دارایی های شرکت دوو را به حراج گذاشت . 
مدیریت دوو معتقد بود توسعه و گسترش یعنی موفقیت. با این دیدگاه توجه اندکی به سودآوری کسب و کارهای جدید معطوف بود. در میانه دهه 90 میلادی شرکت دوو مسوول فساد مالی شناخته شد . آنها از بسیاری از شرکت های زیرمجموعه با مستندات ساختگی پول دریافت می کردند. میزان این اختلاس 20 میلیارد دلار آمریکا و بصورت غیر رسمی تا 38 میلیارد دلار تخمین زده می شود. این شرکت با سند سازی میزان سودآوری شرکت را غیر واقعی و بالا نشان می داد.
در صنعت خودروسازی وارد شد . Saehan Motor Company گروه صنعتی دوو از سال 78 با خرید 50 درصد از سهام شامل 50 درصد سهام جنرال موتورز آمریکا بود. 

از سال 83 شرکت جنرال موتور موافقت کرد که نام شرکت خودرو سازی Saehan گرفتند که به تولید خودرو سواری Bupyong دوو باشد. در سال 84 شرکا تصمیم به ساخت یک کارخانه مونتاژ، پرس و موتور سازی در اختصاص داشت. در سال 87 حدود نیمی از خودروهای تولیدی به امریکا و سایر کشورهای صادر می شد.
بدهی زیادی به میزان 1٫3 میلیارد دلار بدلیل سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه به بار Kim مشکلات دوو از زمانی آغاز شد که به شرکت زیان وارد کرد. در سایر کشورها نیز مانند Ssangyong Motor آورد و 1٫1 میلیارد دلار نیز بابت خرید شرکت کره ای ویتنام، اکراین، رومانی و ازبکستان نیز سرمایه گذاری های نا موفقی در خصوص تاسیس کارخانه صورت گرفته بود. دولت های کشورهای مذبور نیز در این مشکلات درگیر شده بودند . مثلا در کشور لهستان دوو به دولت قول سرمایه گذاری 1٫1 میلیارد دلاری و اشتغال20000 نفری را داده بود که محقق نشد و دولت آن کشور نیز از این مسئله ناراضی بود.

 

 


در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.