دستپخت جدید کرمان موتور

  در اواخر سال ۹۵ قرارداد تولید هیوندای i۱۰ و i۲۰ در کشورمان توسط کرمان موتور و هیوندای کره جنوبی امضا شد و خط تولید این خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم راه اندازی گردید .  

سه‌‌شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۳۹ |

i20 که یک خودروی کوچک و مناسب برای سفرهای داخل شهری بوده و توسط کشورهای هند و ترکیه هم تولید می شود و اکنون ایران هم به لیست تولید کنندگان ان پیوسته است ، از اواخر سال گذشته در کانون توجه مردم ایران قرار گرفته و درباره ان پرسشهایی مطرح می شود که زمینه ساز تهیه این مطلب شده است . هیوندای i20 از سال 2008 به بازار جهانی راه پیدا کرد و در کشور ما نیز نمونه های وارداتی شامل یک مدل ساده و یک مدل فیس لیفت شده هستند که هر دو جزو نسل اولند ( مدلهای 2009 و 2013 ) . اما خودروی مورد نظر ما  نسل دوم بوده و از سال 2014 در بازار جهانی به فروش می رسد .

هاچ بک خوش چهره

طراحی چراغهای جلو و هماهنگی با مجموعه دماغه جلو و فرم گلگیر ها مثال زدنی است و در نمای کنار ، رینگ های 16 اینچی 8 پره نقره ای جلب توجه می کند ولی نکته ای که جذابیت را بیشتر کرده مشکی رنگ بودن ستون C ماشین است که با ترکیب چراغ های عقب جذاب با خطوط سیاه داخلی ، نمود بیشتری پیدا کرده و البته شیشه عقب هم با خطوط مشکی اطرافش به تکمیل این ترکیب بیشتر کمک می کند . اما طراحی ظاهری امری سلیقه ای است و شاید شما نظر دیگری داشته باشید . پس کلید را برمی داریم و داخل i20 جدید می نشینیم . 
گفتیم کلید ! بله تعجب نکنید چون این ماشین کی لس ندارد پس باید سوییچ را در جای خودش بچرخانید تا روشن شود . فضای داخلی کابین و نوع رنگی که در طراحی به کار رفته ناخوداگاه شما را یاد الفارمئو جولیتا می اندازد و باید اعتراف کنیم هیوندای در افزایش کیفیت داخلی تلاش زیادی کرده است . دستگیره پلاستیکی در ، شبیه رنگ فلز و کروم مات است و صندلی نیز به صورت دستی تنظیم می شود . 
در کنار در و به خصوص کنسول وسط فضاهای متعددی برای قرار گرفتن اشیای مختلف طراحی شده که خیلی خوب و بجاست . دسترسی به تمام دکمه ها خیلی سهل و اسان است و فضای سرنشین با توجه کلاس خودرویی عالیست . از مالک که هیکل درشت تری داشت خواستیم جای راننده نشسته و صندلی را تنظیم کند بعد به صندلی عقب امده و دقیقا پشت صندلی راننده بنشیند ، فضای پا هنوز وجود داشت و با توجه به فرم داخلی طراحی سقف ، فضای بالای سر هم مناسب بود . صندوق بار هم برای قرار دادن دو چمدان کوچک کافی به نظر میرسید . 

ازمایش رانندگی 

سویچ را برمی گردانم و i20 خیلی ارام و بی صدا روشن می شود . مسیری را انتخاب میکنیم که هم سربالایی و هم سرپایینی داشته باشد . زمانی که با این ماشین میرانید احساس خوبی به شما منتقل می شود ، نرم و بدون کوبش روی اسفالت حرکت می کند . سیستم مدیای بهینه شده مدرن هم با یک مانیتور لمسی وجود دارد که مهمترین نکته ان سامانه رهیابی است که کاملا فارسی سازی شده ، نقشه مسیر را نشان می دهد و با صدایی به زبان فارسی شما را برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان نظیر پمپ بنزین ، رستوران های اطراف و ... راهنمایی می کند . 
راستی صحبت از کرمان موتور شد ، مالک i20 از نحوه تحویل گرفتن ماشین و برخورد پرسنل این شرکت راضی بوده و می گفتند در بخش تحویل پذیرایی خوب بود و منتظر شدم تا ماشین اماده و شسته شود که این خود در نوع خود در کشور ما جالب است .  
شاید نباید از هاچ بک شهری انتظار زیادی داشته باشیم اما با وجود اینکه قویترین پیشرانه این این ماشین 1/4 لیتر است ولی باز هم توانش کافی به نظر نمی رسد . چند بار در سطح صاف و پیچ های مختلف رانندگی کردم و تقریبا بیست دقیقه ای زمان برد . وقتی برای به چالش کشیدن بیشتر کولر را روشن کردم و ماشین را در مسیری با شیب رو به بالا قرار دادم ، باز هم رضایت بخش نبود ، در ضمن دمای موتور با توجه به وضعیت مطلوب هوای بیرون مقداری زیاد به نظر می رسید . ماشین سر پیچ ها پایداری خوبی داشت و وقتی سیستم کنترل پایداری را هم خاموش کردم ، نتوانستم عقب خودرو را زیاد روی زمین سر دهم . نکته جالب و خوبی که در این ماشین همه را متعجب کرد به کارگیری تایر پیرلی بود ! پس حالا دلیل نرمی در حرکت و تعادل در سر پیچ ها مشخص شد . 
برای تست ترمز هم با توجه تجربه ترمزگیری با خودروهای مختلف در سرعت های گوناگون ، در یک بلوار خلوت خط عابر پیاده ای را در نظر می گیرم که باید قبل از رسیدن به ان با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت توقف کنم . با توجه به چهار چرخ دیسک بودن ماشین ترمز گیری خیلی خوب ، ایمن و بدون انحراف انجام شد و بیراهه نگفتم اگر بگویم مثل یک ماشین المانی ترمز گرفت ، نه مثل یک هیوندای !

تفاوت i20 وارداتی با مونتاژی

از نظر امکانات ، مدلی که توسط کرمان خودرو عرضه می شود با نمونه وارداتی که دارای قیمت بیشتری است متفاوت است . مثلا نمونه وارداتی 6 ایربگ دارد اما نمونه مونتاژی دو ایربگ و یا همینطور نداشتن سانروف . البته امکانات پایه خوبی در هر دو مدل هست مثلا کول باکس که برای نگهداری یک نوشیدنی خنک داخل داشبورد وجود دارد ، دوربین دید عقب که صفحه نمایش 7 اینچی فارسی سازی شده ان را نمایش می دهد و سنسور باران و اخطار دهنده فشار باد و کنترل ایستایی در سربالایی و کلی اپشن های کوچک دیگر مثل پخش فرمت MP5 و خروجی برق 12 ولت و تصفیه کننده هوای یونیزه . 

نظر نهایی

در مجموع می توان گفت i20 یک هاچ بک شهری با طراحی مدرن و حس رانندگی مطلوب است که نیاز شما را برای یک رانندگی خانوادگی داخل شهری به بهترین شکل رفع می کند و با توجه به خدمات در دسترس شرکت داخلی ، اینده خوبی برای بازار ان قابل پیش بینی است . 
نکته جالب اینکه در بررسی مجله معروف المانی Auto Zeitung که خودروهای کلاس B شامل فورد فیستا ، اپل کورسا ، سئات ایبیزا و فولکس واگن پولو را در کنار هم قرار دادند ، i20 بهترین نمره را گرفت . 


دستپخت جديد كرمان موتور
دستپخت جديد كرمان موتور
دستپخت جديد كرمان موتور
دستپخت جديد كرمان موتور


دستپخت جدید کرمان موتور
نقد و بررسی

کد محتوا: ۸۲۴۱

ارسال: سه‌‌شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۳۹

به روز شده: شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۳۶

کلید واژه‌‌ها: i۲۰ جدید ، مشخصات فنی i۲۰ ، i۲۰ کرمان خودرو

نوع: نقد و بررسی

فرستنده:

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۱۳۲۵

زبان: پارسی

(۳ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.