اینفینیتی اخیراً دورانی سخت را در بازار انگلستان داشته است. هاچبک Q30 و کراس اوور QX30 وارد کلاسهایی شدهاند که رقبای سرسختی در آنها حکمرانی میکنند. هماکنون نظرها به سوی Q60 کوپه جلب شده و ما این خودرو را در ایالاتمتحده آزمایش کردهایم تا ببینیم که آیا این خودرو توانایی ایجاد طوفان در اروپا را دارد یا خیر.
این خودرو کم ارتفاع بوده و ظاهری صیقلی و نرم دارد؛ اما جزئیات غیرعادیای در آن به چشم میخورد که از آن جمله میتوان به ستون C عجیب و جلوپنجرهی عریض اشاره کرد. این موارد باعث شدهاند که خودروی موردبحث ظاهر بسیار متمایزی داشته باشد و آن را رقیبی قدر در برابر خودرویی مثل مرسدس C کلاس کوپه نشان میدهد.
در نگاه اول کابین خودرو کمی شلوغ به نظر میرسد. علیرغم وجود دو صفحهنمایش، دکمههای زیادی در داشبورد وجود داشته و در بخش پایینی نیز سوئیچهای اضافی برای کنترل نقشه قرار گرفته است؛ اما کیفیت همهی اجزا خوب بوده و از مواد باکیفیتی در کابین استفاده شده است. صندلیها نرم و راحت بوده و حمایت خوبی را از سرنشین به عمل میآورند. صندلیهای جلو و غربیلک فرمان تنظیمات مناسبی داشته و یافتن موقعیت رانندگی مناسب کار آسانی است.
پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی موجود در سینه Q60S حاضر در این تست دارای قدرت مناسب 400 اسب بخار است. این میزان خروجی برای کنار راندن رقبایی چون مرسدس-ایامجی C43 با 362 اسب بخار، 349 اسب بخاری آئودی S5 و 321 اسب بخاری بامو 440i کافی است؛ اما اینفینیتی خیلی پرفورمنس بالای خود را نشان نمیدهد. علیرغم شتاب صفر تا 100 کیلومتر 5 ثانیهای، اگزوز خودرو کاملاً آرام و ساکت بوده و هیچ صدای غیرضروری وجود ندارد. در عوض پیشرانه به نرمی دور میگیرد.
Q60S بنا به ادعای اینفینیتی مصرف سوخت 9.1 لیتری در هر صد کیلومتر دارد بنابراین بهطور خاص کممصرف نیست اما خب با این پول قدرت 400 اسب بخاری را به دست میآورید. اگر میخواهید که در هزینههای خود صرفهجویی کنید، بهتر است که نسخهی پایهی 4 سیلندر 2 لیتری توربو را با 9 هزار پوند کمتر خریداری نمایید. این گزینه اقتصادیتر بوده و بنا به ادعای شرکت در هر صد کیلومتر 6.8 لیتر سوخت میسوزاند.
همانند بامو، آئودی و مرسدس بنز، این خودرو نیز دارای گیربکس اتوماتیک با مبدل گشتاور سنتی است؛ اما درحالیکه رقبای آلمانی هرگز شما را از وجود نسخه دوکلاچه ناامید نمیکنند، گیربکس Q60S کند واکنش نشان میدهد و تعویض دندهها نیز سست هستند. اگرچه که نسبت دندهها پایین در نظر گرفته شدهاند اما این امر به معنی تعویض سریع نیست زیرا گیربکس کلاً کاراکتر تنبلی دارد.
تکمیلکننده کار قوای محرکهی آرام، نبود صدای باد و لاستیک است که باعث میشود کابینی ساکت در اختیار مالک قرار بگیرد. همین امر باعث شده که Q60S هرگز سریع احساس نشود.
به منظور رانندگی سریع تجهیزات خوبی در خودرو بکار رفته است. دامپرهای تطبیقپذیر حرکات بدنه را تحت کنترل دارند و البته باعث بهبود سواری راحت خودرو میشوند. متأسفانه اینفینیتی در بخش سیستم تعلیق به اندازه قوای محرکه و کابین خوب عمل نکرده و تا زمانی که در جادهای کاملاً صاف رانندگی نکنید شاهد سواری ناهنجار و ناآرام آن خواهید بود.
همانند بسیاری از رقبا Q60S بهصورت چهارچرخ محرک عرضه میشود. البته نیرو اکثر اوقات به چرخهای عقب انتقال مییابد اما یک دیفرانسیل مرکزی میتواند گشتاور را در موقع لزوم به چرخهای جلو منتقل کند. Q60S همچنین دارای گشتاور برداری است و زمانی که این سیستم با چهارچرخ محرک ترکیب میشود احساس چابکی زیادی را در خودرو ایجاد میکند.
متأسفانه فرمان خودرو اطلاعات زیادی را از طریق لاستیکهای جلو انتقال نمیدهد. هرچند قاطعانه به چرخشهای فرمان پاسخ میدهد. انتخاب حالت رانندگی اسپورت پلاس و خاموش کردن سیستم پایداری الکترونیکی باعث بهبود حس اسپورت بودن خودرو می شود اما هنوز هم برای اینکه خودرو کاملاً جذاب باشد جای کار وجود دارد.
اینفینیتی Q60 یک کوپهی شیک و قدرتمند است. این مدل اسپورت تجهیزات ایمنی زیادی از جمله کروز کنترل راداری و دستیار حفظ خودرو بین خطوط را دارد. هرچند هیجان زیادی از پشت فرمان نصیب راننده نمیشود و در نهایت عملکرد این خودرو برای به چالش کشیدن رقبای اثباتشده آلمانی کافی نیست.