آگهی‌های برگزیده نمایش همه آگهی‌ها
موردی برای نمایش یافت نشد.

بحث‌برانگیزترین طراحی‌های خودروی تاریخ، از موستانگ فاکس بادی تا بی‌ام‌و XM

  در طول تاریخ، خودروهای زیادی ساخته شدند که طراحی جنجالی و بحث‌برانگیزی داشتند و به همین دلیل در یادها باقی ماندند.  

شنبه، ۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹:۴۲ |


برخی خودروها آن‌قدر طراحی فوق‌العاده‌ای دارند که موردتوجه علاقه‌مندان خودرو قرار می‌گیرند و در تاریخ جاودانه می‌شوند. از سوی دیگر، برخی خودروها به دلیل طراحی‌های جنجالی و غیرمتعارف، به شکل منفی نام خود را در کتاب تاریخ خودروسازی ثبت کرده‌اند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با خودروهایی آشنا شویم که در هنگام معرفی بیشترین جنجال را به راه انداختند.

۱-شورلت کورویر سال ۱۹۶۰

کورویر کاملاً با شورلت‌های زمان خود متفاوت بود اما چیزی که در این خودرو جنجالی شد، طراحی نبود بلکه ویژگی فنی بود. ازآنجایی‌که پیشرانهٔ کورویر در عقب نصب شده بود، هندلینگ خودرو بشدت موردانتقاد قرار گرفت تا جایی که نویسنده‌ای بنام «رالف نادر» در کتاب خود کورویر را ناایمن در هر سرعتی توصیف کرد. بااین‌حال، بعداً مشخص شد که این انتقادات خیلی درست نبوده زیرا تحقیقات NHTSA نشان داد پایداری و هندلینگ کورویر در حد دیگر خودروهای کامپکت آن سال‌ها بوده است.

۲-فورد موستانگ نسل سوم سال ۱۹۷۹

نسل سوم موستانگ که به فاکس بادی شهرت دارد، هنگام معرفی در سال ۱۹۷۹ جنجال زیادی بین طرفداران موستانگ به راه انداخت. دلیل اصلی این جنجال‌ها، طراحی فاکس بادی بود که کاملاً با ظاهر کلاسیکی که تا آن زمان موستانگ را تعریف کرده بود تفاوت داشت. در نسل سوم، نمای تهاجمی که مشخصهٔ اصلی نسل اول موستانگ بود، جای خود را به فرمی بسیار ساده و بی‌روح داده بود که بسیاری آن را خیانت به نام بزرگ موستانگ می‌دانستند. بااین‌وجود، فاکس بادی ۱۴ سال روی خط تولید باقی ماند.

۳-مرسدس بنز A کلاس سال ۱۹۹۷

موضوعی که در نسل اول مرسدس A کلاس بیش از طراحی تخم‌مرغی جنجالی شد، عملکرد خودرو در شرایط اضطراری بود. در سال ۱۹۹۷، یک نشریهٔ سوئدی A کلاس را تحت آزمایش گوزن قرار داد (آزمایشی که برای سنجش توانایی خودرو در تغییر مسیر ناگهانی هنگام مواجهه با یک مانع بزرگ انجام می‌شود) و هاچ‌بک مرسدس واژگون شد. این اتفاق لطمهٔ بزرگی به وجهه A کلاس زد و هرچند مرسدس در ابتدا سعی کرد روی آن سرپوش بگذارد اما نهایتاً مجبور شد برای تمام نمونه‌هایی که تا آن زمان فروخته شده بود فراخوان بدهد و سیستم تعلیق A کلاس را اصلاح کند.

۴-فیات مالتی‌پلا سال ۱۹۹۸

مالتی‌پلا را در لیست زشت‌ترین خودروهای زیاد دیده‌ایم و دیلی تلگراف طراحی آن را شبیه «اردک کارتونی روان‌پریش» توصیف کرد. البته در سال ۲۰۰۴ فیات این خودروی بحث‌برانگیز را فیس‌لیفت کرد و طراحی عجیب قسمت جلوی آن را با نمایی معمولی‌تر جایگزین کرد. با وجود این طراحی بحث‌برانگیز و استقبال ضعیف در بازارهای جهان، مالتی‌پلا در بازار داخلی ایتالیا فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرد زیرا با ابعاد جمع‌وجور می‌توانست خانواده‌های پرجمعیت را در جاده‌های باریک این کشور جابجا کند.

۵-ب‌ام‌و سری ۷ نسل E۶۵ سال ۲۰۰۱

دوران کریس بنگل در ب‌ام‌و دورانی جنجالی بود زیرا خودروهایی که توسط این طراح نام‌آشنا طراحی شدند، عناصر جدیدی داشتند که طرفداران ب‌ام‌و در ابتدا روی خوشی به آن‌ها نشان ندادند. یکی از این مدل‌های جنجالی، سری ۷ نسل E۶۵ است. موردانتقادترین ویژگی طراحی این خودرو، درب صندوق بزرگ و برآمدهٔ آن بود تا جایی که علاقه‌مندان به خودرو و رسانه‌ها به تمسخر برای توصیف این طراحی اصطلاح «باسن بنگل» را ابداع کردند! البته با وجود تمام این انتقادات، خیلی‌ها هم به طراحی E۶۵ علاقه‌مند شدند.

۶-پورشه کاین سال ۲۰۰۳

هرچند امروز شسی‌بلندهای بزرگ و لوکس بازار بسیار پررونق و پرسودی دارند ولی دو دهه پیش این مفهوم کاملاً غیرمتعارف بود. پورشه کاین که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد نقش مهمی در تغییر این تفکر داشت. این خودرو هرچند امروز یکی از پرفروش‌ترین محصولات پورشه محسوب می‌شود ولی در هنگام معرفی سروصدای زیادی به راه انداخت. اعمال عناصر طراحی خودروهای اسپرت پورشه روی یک شاسی‌بلند بزرگ در ابتدا با واکنش منفی طرفداران متعصب این برند آلمانی مواجه شد ولی این انتقادات نه‌تنها راه به جایی نبردند بلکه موفقیت کاین باعث ورود برندهای دیگری مثل لامبورگینی، آستون‌مارتین و بنتلی به این بخش شد.

۷-جیپ چروکی سال ۲۰۱۴

نسل پنجم جیپ چروکی که پس از یک سال وقفه با مدل ۲۰۱۴ به بازار آمد، به خاطر طراحی غیرمتعارف با انتقاد مواجه شد. چراغ‌های جلوی دوقسمتی با دی‌لایت‌های باریک در بالا و طراحی عجیب جلوپنجره با شیارهای کوتاه باعث شد خیلی‌ها ظاهر چروکی را زشت توصیف کنند. جیپ نیز این انتقادات را شنید و با یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۸ مشکلات را برطرف کرد. البته این طراحی جسورانه و بحث‌برانگیز باعث کاهش فروش چروکی نشد ولی بااین‌وجود، جیپ ترجیح داد طراحی این خودرو را سنتی‌تر کند زیرا طراحی این شرکت اعتراف کرد که طراحی چروکی به تغییر نیاز داشته است.

۸-ب‌ام‌و M۳ / M۴ سال ۲۰۲۰

نسل کنونی M۳ و M۴ هردو عنصری در طراحی خود دارند که انتقادات زیادی را برانگیخته است. منظور جلوپنجرهٔ بسیار بزرگی است که بیشتر جلوپنجرهٔ کبدی شکل محسوب می‌شود تا کلیوی شکل! یکی از دلایل اصلی انتخاب این جلوپنجرهٔ بزرگ که بخش بزرگی از دماغهٔ خودرو را اشغال کرده، جذب خریداران جهانی و خصوصاً چینی‌ها است که به جلوپنجره‌های بزرگ در خودروها علاقهٔ زیادی دارند. بااین‌حال، در اروپا یعنی جایی که معمولاً جلوپنجره‌های کوچک‌تر ترجیح داده می‌شوند، M۳ و M۴ جنجال زیادی به راه انداختند.

۹-ب‌ام‌و XM سال ۲۰۲۳

ب‌ام‌و که انتقادات و جنجال‌های حاصل از طراحی جلوپنجرهٔ M۳ و M۴ را کافی نمی‌دانست، با معرفی XM طراحی بحث‌برانگیز را تقویت کرد! در این شاسی‌بلند پلاگین‌هیبریدی، نه‌تنها با حاشیه‌های قرمز یا طلایی، روی جلوپنجرهٔ بزرگ تأکید بیشتری شده بلکه طرفین این جلوپنجره هم چراغ‌های دوقسمتی طراحی شده تا عناصر جنجالی دوچندان شود. XM قرار بود پرچم‌دار و ویترین توانایی‌های ب‌ام‌و باشد ولی طراحی بحث‌برانگیز و قیمت بالا به فروش بسیار پایینی انجامید و درنهایت ب‌ام‌و تصمیم گرفت این شاسی‌بلند پرماجرا را در سال ۲۰۲۸ کنار بگذارد.

۱۰-تسلا سایبرتراک سال ۲۰۲۴

جدیدترین خودرو در لیست ما نه‌فقط به خاطر طراحی غیرمتعارف بلکه به دلایل دیگری هم به یکی از بحث‌برانگیزترین خودروهای تاریخ تبدیل شده است. از مشکلات ایمنی گرفته تا فرایند طولانی تولید و عرضه، سایبرتراک را به نقل محافل خودرویی تبدیل کرده است. بااین‌حال، بدون شک جنجالی‌ترین ویژگی این ماشین، طراحی عجیب با خطوط تیز و فاقد هرگونه ظرافت است. این ویژگی باعث شده به خاطر قوانین محافظت از عابر پیاده، سایبرتراک نتواند جواز تردد در اروپا را داشته باشد.


بحث‌برانگیزترین طراحی‌های خودروی تاریخ، از موستانگ فاکس بادی تا بی‌ام‌و XM
گزارش

کد محتوا: ۲۲۷۴۰

ارسال: شنبه، ۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹:۴۲

به روز شده: شنبه، ۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲:۱۳

کلید واژه‌‌ها: بی‌ام‌و، شورلت، فورد، مرسدس بنز، فیات، پورشه، جیپ، تسلا

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: پدال

بازدید: ۸۴

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.