منتظر افزایش قیمت خودرو به‌شکل رسمی باشید!

  مطابق دستورالعمل شورای رقابت، این شورا می‌تواند هر سه ماه یک بار قیمت خودرو را تغییر دهد و اکنون نیز باید منتظر نرخ‌های جدید باشیم.  

دوشنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱:۴۰ |


مطابق دستورالعمل شورای رقابت، این شورا می‌تواند هر سه ماه یک بار قیمت خودرو را تغییر دهد. اکنون که سه ماه از اعلام نرخ‌های پیشین گذشته است، نهادهای تصمیم‌گیر و همچنین خودروسازان در تب‌وتاب اعلام نرخ‌های جدید هستند. بنابر اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت خودرو در کارخانه بین ۳۵ الی ۳۸ درصد افزایش خواهد یافت.

بنابر گفته‌های دبیر انجمن خودروسازان، سازمان حمایت هفته گذشته لیست قیمت‌های پیشنهادی خود را در اختیار شورای رقابت قرار داده است. این لیست براساس صورت‌های مالی خودروسازان در سال ۱۴۰۱ تهیه شده؛ بنابراین همچنان بایستی انتظار افزایش قیمت را در آینده داشته باشیم؛ چرا که صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ هنوز مبنای محاسبه قیمت قرار نگرفته‌اند.

بازگشت شورای رقابت به بخش قیمت‌گذاری خودرو
در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، شورای رقابت بار دیگر به حوزه قیمت‌گذاری خودرو بازگشت. این شورا در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، قیمت خودرو در کارخانه را بین ۱۰ الی ۴۹ درصد افزایش داد. البته قیمت خودروهای مونتاژی یک بار دیگر مورد بررسی این شورا قرار گرفت؛ چرا که خودروسازان از نرخ‌های اعلامی رضایت نداشتند. خودروسازان پیشنهاد افزایش ۷۰ درصدی قیمت خودرو را ارائه کرده بودند. این پیشنهاد با توجه به تورم ۵۰ درصدی سالیانه کشور ارائه شده بود. بااین‌حال، معاون اول رئیس‌جمهور با دخالت در فرایند قیمت‌گذاری، نرخ‌ها را تا حدودی تعدیل کرد.

پس از اعلام نرخ‌های شورای رقابت درخصوص قیمت خودروهای مونتاژی، شاهد سیل انصراف از خرید خودرو در سامانه یکپارچه بودیم. پیش از این مشتریان امیدوار بودند خودروهای مونتاژی را با قیمت‌ کمتری خریداری کنند، اما پس از تجدیدنظر شورای رقابت در قیمت خودروهای مونتاژی، چنین اتفاقی رخ نداد. براساس اظهارات مدیر سامانه یکپارچه، بیش از ۹۰ درصد مشتریان کرمان موتور از خرید منصرف شده‌اند و دو خودروساز خصوصی دیگر مرحله دوم نیز در همین وضعیت به‌سر می‌برند. البته میزان استقبال مشتریان از محصولات سایپا نیز چشمگیر نبوده است. نیمی از متقاضیان خودروهای سایپا نیز در جریان مرحله دوم انصراف داده‌اند.

راه‌های پیش روی شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو
درحال‌حاضر شورای رقابت دو راه برای تعیین قیمت خودرو در اختیار دارد. راه نخست بازگذاشتن دست خودروسازان در اعلام قیمت‌هاست. براساس الزامات جدید سازمان استاندارد، خودروسازان بایستی امکانات ایمنی جدیدی همچون سنسور نور و باران یا استانداردهای حفاظت از عابر پیاده را در خودروهای تولیدی اعمال کنند؛ بنابراین آن‌ها از سازمان حمایت و شورای رقابت خواهند خواست تا قیمت خودروها را افزایش دهد.

نخستین راهی که شورای رقابت در پیش دارد، این است که به خودروسازان اجازه دهد به‌ازای امکانات اضافه‌شده قیمت خودروها را افزایش دهند. رویه قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط این شورا که در تیرماه شاهد آن بودیم، باعث شده است تا این شورا حمایت افکار عمومی را از دست بدهد. بنابراین ممکن است اعضای شورا به‌دلیل جلوگیری از حمله مجدد افکار عمومی، این روش را برای قیمت‌گذاری انتخاب کنند.

عیب بزرگ این روش عدم شفافیت آن است. به عبارت دیگر، هرکدام از خودروسازان می‌توانند برای آپشن‌های جدیدی که روی خودرو نصب کرده‌اند، قیمت متفاوتی اعلام کنند.

راه دوم پیش روی شورای رقابت، افزایش قیمت مطابق رویه گذشته است. البته هنوز مشخص نیست که شورای رقابت با چه میزانی از افزایش قیمت موافقت خواهد کرد. بااین‌حال، افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت خودرو برای شش‌ماهه دوم سال، این شورا را به متهم اصلی ماجرا تبدیل خواهد کرد. علاوه‌برآن، این افزایش ممکن است باعث حذف خود شورا از فرایند قیمت‌گذاری شود.

مزایا و معایب افزایش قیمت
بازار خودرو از اردیبهشت‌ماه سال جاری تاکنون در وضعیت رکود به‌سر می‌برد. افزایش قیمت در کارخانه، رکود این بازار را بیش‌ازپیش تشدید خواهد کرد. بنابراین افزایش قیمت کارخانه فقط جنبه منفی ندارد، چرا که باعث می‌شود تقاضای سفته‌بازانه باقی‌مانده از بازار خارج شود. بدیهی است درصورت کاهش شدید تقاضا برای خرید خودرو، نیازی به اجرای سامانه‌های مختلف همچون قرعه‌کشی خودرو یا سامانه یکپارچه نخواهد بود.


منتظر افزایش قیمت خودرو به‌شکل رسمی باشید!
گزارش

کد محتوا: ۲۲۶۰۷

ارسال: دوشنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱:۴۰

به روز شده: دوشنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵:۵۷

کلید واژه‌‌ها: خودرو، افزایش قیمت، خودروسازان، سایپا

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: digiato

بازدید: ۲۹۲

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.