پنج ابهام در مصرف سوخت

  بسیاری از رانندگان اتومبیل های سبک و خودروهای سنگین، بر اساس شنیده ها یا با تکیه بر سعی و خطای خود، معتقدند که انجام دادن یا غفلت از برخی موارد، اثر مستقیم در مصرف سوخت داشته و همواره دیگران را نیز به رعایت این اصول تشویق می کنند.  

دوشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳:۱۲ |

5 ابهام در مصرف سوخت


بسیاری از رانندگان اتومبیل های سبک و خودروهای سنگین، بر اساس شنیده ها یا با تکیه بر سعی و خطای خود، معتقدند که انجام دادن یا غفلت از برخی موارد، اثر مستقیم در مصرف سوخت داشته و همواره دیگران را نیز به رعایت این اصول تشویق می کنند. نگارنده هم در جایگاه یک راننده مدعی، از این موضوع مستثنی نبوده و نکات خاصی را درباره کاهش مصرف سوخت در ذهن داشته ام. اما از چندی پیش تصمیم گرفتم برای اطمینان، درباره برخی از این موارد تحقیق کرده و سپس آنها را بپذیرم. در ادامه 5 مورد از موضوعات مبهم، بدون پشتوانه یا برخی موارد که از قدیم مرسوم بوده اند را بررسی و روشن کرده ایم.


 


افزایش مصرف سوخت با فیلتر هوای کثیف


آزمایش های صورت گرفته روی خودروهای مجهز به کامپیوتر مدیریت موتور (ECU) نشان می دهند که به دلیل تعریف شرایط مختلف رانندگی در حافظه آنها در صورت کثیف شدن فیلتر هوا و کاهش حجم هوای ورودی به موتور، نسبت اختلاط سوخت به هوا همچنان در حد تعیین شده حفظ می گردد و به این ترتیب میزان مصرف سوخت تغییری نمی کند. نباید فراموش کرد که اگر چه مصرف سوخت ثابت می ماند اما گرفتگی منافذ فیلتر هوا و در نتیجه تنفس سخت موتور، روی عملکرد و به ویژه شتاب خودرو تأثیر منفی خواهد داشت.


این موضوع درباره اتومبیل های کاربراتوری یا انژکتوری قدیمی صدق نمی کند و با کثیف شدن فیلتر هوا، مصرف سوخت آنها بیشتر می شود، زیرا نسبت اختلاط هوا و سوخت در سیستم های سوخت رسانی قدیمی، به شکل مکانیکی تنظیم شده و به شرایط رانندگی یا موتور بستگی ندارد.


 


گرم کردن موتور قبل از حرکت


یکی از مهم ترین وظایف رانندگان در دوره پیشرانه های کاربراتوری یا انژکتوری قدیمی، پیش گرم کردن موتور قبل از آغاز حرکت بود، موردی که دیگر با حضور سامانه های تزریق سوخت الکترونیکی، هیچ تعریفی ندارد. بدیهی است بالاترین راندمان هر موتور در دمای معین عملکرد (بسته به نوع خودرو و پیشرانه ان بین 60 تا 90 درجه سانتی گراد) به دست می آید اما با تکیه بر سیستم های مدیریتی در موتورهای جدید می توان پس از استارت زدن، شروع به حرکت با دور پایین کرد تا موتور به دمای لازم برسد.


 


سوخت بیشتر با سوخت گیری در هوای خنک


ما نیز قبلا گفته بودیم که سوخت گیری در هوای خنک صبحگاهی، سوخت بیشتری را نصیب رانندگان می کند. چنین تفکری از آنجا به وجود آمده که از لحاظ تئوری، سوخت سردتر، دانسیته بیشتری نسبت به سوخت گرم تر دارد اما محاسبات صورت گرفته نشان می دهند با توجه به آنکه مخازن سوخت جایگاه ها در زیر زمین قرار دارند، تبادل حرارتی ناچیزی بین سوخت مخزن و محیط اطراف شکل می گیرد. بر همین اساس مازاد سوخت در هوای سرد، به قدری کم است که نمی توان روی آن حساب کرد.


 


همیشه بنزین سوپر بهترین است


از قدیم همواره گفته شده بنزین معمولی یعنی خوب و بنزین سوپر یعنی بهترین (البته در اروپا و آمریکا حدوسطی با عنوان Midgrade نیز عرضه می شود). واقعیت اینجاست که بنزین سوپر با اکتان بالای 91، مقاومت بیشتری در مقابل خود احتراقی دارد تا سوخت به صورت غیرقابل کنترل در سیلندر مشتعل نگردد. پیشرانه های با کارآیی بالا (خودروهای اسپرت و لوکس) به دلیل کار در دمای بالا بیشتر به این معضل دچار شده و به همین علت، همواره استفاده از بنزین سوپر در آنها توصیه می شود. در صورت توجه نکردن به این موضوع، چنین موتورهایی به قله تولید نیروی خود نرسیده و اتومبیل در شتاب گیری یا عبور از سربالایی های شدید، دچار افت می گردد که البته بیشتر رانندگان خیلی متوجه این نقص نمی شوند.


نکته اینجاست که بسیاری از اتومبیل های موجود در بازار برای استفاده از بنزین عادی طراحی شده اند و مصرف بنزین سوپر به غیر از اضافه پرداخت، حاصل دیگری برای مالکان آنها ندارد. بهترین روش برای دستیابی به بالاترین کارآیی یک موتور مراجعه به دفترچه خودرو یا دقت روی نوشته های درپوش مخزن سوخت است تا مشخص شود سوخت مناسب آن کدام است.


 


افزایش مصرف سوخت در حرت با شیشه های باز


برخی از مردم با اعتقاد به اینکه بکارگیری سیستم تهویه مطبوع با تحمیل اضافه بار روی موتور موجب بالا رفتن مصرف سوخت می گردد، هنگام حرکت شیشه های اتومبیل خود را پایین می کشند و در مقابل بعضی دیگر معتقدند باز بودن شیشه ها به ویژه هنگام حرکت در جاده ها به دلیل تغییر در آیرودینامیک خودرو، موجب اتلاف سوخت بیشتری می گردد. برای روشن شدن مسئله، آزمایش کوچکی انجام شد. در این آزمون یک دستگاه هوندا آکورد با سرعت ثابت بین 100 تا 105 کیلومتر بر ساعت، یکبار با روشن کردن سامانه تهویه و بار دیگر با پایین کشیدن شیشه ها بررسی شد، حاصل آن نیاز به حدود 2 لیتر سوخت بیشتر در 100 کیلومتر مسافت با استفاده از کولر بود، در حالی که تأثیر پایین بودن شیشه ها روی مصرف اصلاً به چشم نیامده و قابل محاسبه نبود.


 


پنج ابهام در مصرف سوخت
مقاله

کد محتوا: ۹

ارسال: دوشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳:۱۲

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۵۷

کلید واژه‌‌ها: کاهش مصرف سوخت

نوع: مقاله

فرستنده:

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۷۰۸

زبان: پارسی

(۴ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.