چرا قدرت موتور خودرو کاهش می‌یابد؟

  امروزه با توجه به پیشرفت صنعت خودروسازی و استفاده از موتورهای پیشرفته، روند عیب یابی خودروها نیز تخصصی تر از قبل شده است.  

دوشنبه، ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴:۰۳ |


یکی از قطعات خودرو که به مرور زمان مستهلک می‌شود، موتور خودرو است. موتورهای کاربراتوری در گذشته، اگر با کاهش عملکرد مواجه می‌شدند، عمده‌ترین دلیل آن انسداد فیلتر بنزین بود. امروزه با توجه به پیشرفت صنعت خودروسازی و استفاده از موتور انژکتور به دلیل برخورداری از توانایی‌های پیچیده، دلایل کاهش قدرت موتور نیز مبهم‌تر و پیچیده‌تر شده است.

اگر شما هم هرچه بر روی پدال گاز خودروی خود فشار می‌دهید اما بازخورد موردنظر خود را دریافت نمیکنید با ما همراه شوید تا نگاهی داشته باشیم بر متداول‌ترین عواملی که توضیخ می‌دهد چرا خودرو گاز نمی‌خورد؟

متداول‌ترین عوامل کاهش قدرت موتور
با توجه به این موتور خودرو از قطعات مختلفی ساخته شده است، به همین خاطر در صورت عدم کارکرد مناسب هر قطعه، امکان کاهش قدرت موتور نیز وجود خواهد داشت. از جمله این دلایل عبارتند از:

  • نامناسب بودن نسبت هوا و سوخت
  • نشتی در پیشرانه
  • کثیف بودن سنسور هوا
  • شل بودن سیم گاز
  • فرسودگی و کثیف بودن شمع‌ها
  • بالا بودن دمای بیش از اندازه موتور
  • کثیفی و انسداد سوزن‌های انژکتور
  • فرسودگی و کثیفی مبدل کاتالیست
  • فرسودگی و کثیفی فیلتر هوا
  • خرابی و فرسودگی تسمه تایم
  • انسداد و خرابی اگزوز
  • انسداد و فرسودگی پمپ بنزین
  • نشتی سیلندر

در ادامه برای اینکه بیشتر با هر یک از دلایل کاهش قدرت موتور آشنا شوید هر کدام از این دلایل را با جزئیات بیشتری به اختصار توضیح خواهیم داد.

نامناسب بودن نسبت هوا و سوخت
برای اینکه موتور عملکرد مناسبی داشته باشد باید نسبت هوا و سوخت مناسب باشد، در غیر این صورت عملکرد مناسب موتور دستخوش تغییرات شده و از توان تولیدی موتور در ازای دریافت مقدار ثابت سوخت کاسته می‌شود، در نهایت باعث کاهش قدرت موتور خواهد شد.

نشتی در پیشرانه
هرگونه وجود نشتی در پیشرانه باعث به هم خوردن تناسب بین هوا و سوخت می‌شود که بر این اساس، شاهد کاهش قدرت موتور خواهیم بود، در این شرایط چراغ چک خودرو روشن خواهد شد.

کثیف بودن سنسور هوا
در صورتی که سنسور هوا به دلیل خرابی یا کثیف بودن، نتواند سیگنال مناسب به ایسیو ارسال نماید، اتفاقی که می‌افتد؛ این است که تناسب بین هوا و سوخت به هم خورده و این عامل باعث کاهش قدرت موتور خواهد شد. البته شایان ذکر است که یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک، خرابی سنسور هوا و نشتی پیشرانه است که این موضوع باید توسط مکانیک متبحر مورد بازبینی قرار گیرد.

شل بودن سیم گاز
یکی از دلایل کاهش قدرت موتور، شل بودن سیم گاز است. در صورتی که سیم گاز شل شده باشد دریچه هوا به خوبی باز نخواهد شد و در نتیجه میزان هوای مورد نیاز وارد موتور نخواهد شد در نتیجه از قدرت احتراق کاسته شده و در نهایت توان موتور کاهش خواهد یافت.

فرسودگی و کثیف بودن شمع‌ها
برای اینکه جرقه زنی توسط شمع‌ها به درستی انجام شود، نیازمند تمیز و سالم بودن شمع‌ها خواهد بود. در صورت کثیف بودن یا خرابی شمع‌ها، عمل جرقه زنی به خوبی انجام نمی‌شود و علاوه بر کاهش قدرت موتور، باعث عدم عملکرد مناسب استارت خودرو نیز می‌شود.

بالا بودن دمای بیش از اندازه موتور
بالا بودن دمای محفظه موتور و پیستون‌ها، باعث احتراق ترکیب هوا و سوخت قبل از اینکه عمل جرقه‌زنی توسط شمع‌ها صورت پذیرد، می‌شود، داغ بودن بدنه سیلندر و پیستون باعث عدم احتراق مناسب ترکیب هوا و سوخت و در نهایت باعث کاهش قدرت موتور خواهد شد.

فرسودگی و کثیفی فیلتر هوا
برای اینکه میزان هوای مورد نیاز موتور تأمین شود، باید فیلتر هوا از هرگونه گرفتگی و خرابی به دور باشد. با توجه به جنس فیلتر هوا که از کاغذ با تراکم بالا می‌باشد، ۹۹ درصد ذرات معلق در هوا را به خود جذب می‌کند، که به مرور زمان دچار گرفتگی و فرسودگی می‌شود و از ورود هوای کافی به موتور جلوگیری می‌کند، در نهایت باعث کاهش قدرت موتور خواهد شد.

خرابی و فرسودگی تسمه تایم
تسمه تایم یکی از قطعات بسیار حائز اهمیت در بخش موتور خودرو به شمار می‌آید که جنس آن از لاستیک است. در صورت خرابی و فرسودگی عملکرد موتور را با اخلال مواجه خواهد کرد و باعث می‌شود که عملکرد سوپاپ‌ها به درستی انجام نشوند، در نهایت باعث کاهش قدرت موتور می‌گردد.

انسداد و خرابی اگزوز
ترکیب سوخت و هوای اضافه موتور به همراه دود و گازهای تولیدی باید از قسمت اگزوز  خارج شود تا موتور در بهینه‌ترین حالت ممکن به کار خود ادامه دهد. در صورتی که اگزوز دچار انسداد و خرابی شود صداهای ناهنجاری تولید می‌شود که علاوه بر کاهش قدرت موتور، نشان از خرابی و انسداد اگزوز می دهند.

انسداد و فرسودگی پمپ بنزین
پمپ بنزین در بین مسیر سوخت از مخزن بنزین به موتور خودرو قرار دارد، تا بتواند سوخت مورد نیاز موتور را از مخزن بنزین تأمین نماید. در صورتی که پمپ بنزین دچار گرفتگی و خرابی شود، عمل پمپاژ سوخت به خوبی انجام نمی‌شود در نتیجه سوخت کافی به موتور خودرو نمی‌رسد و در شرایط همچون مسیرهای سربالایی این اختلال بیش از هر زمانی واکنش نشان خواهد داد؛ در برخی مواقع علاوه کاهش قدرت موتور، حتی باعث خاموش شدن و توقف کامل خودرو می‌شود.

نشتی سیلندر
هرگونه نشتی در بخش سیلندر باعث عدم تراکم لازم برای احتراق مناسب می‌شود و در نتیجه باعث خارج شدن ترکیب هوا و سوخت خواهد شد که همین امر باعث کاهش قدرت موتور می‌شود.

اگر دلایل گفته شده را بررسی کنید متوجه خواهید شد که چرا موتور خودرو شما با کاهش قدرت و توان مواجه شده است.

البته ناگفته نماند که شما با خواندن یک مقاله در این خصوص متخصص نخواهید شد و قطعا این مکانیک‌کار است که دلیل اصلی کاهش قدرت موتور خودروی شما را تشخیص خواهد داد.

متداول‌ترین عوامل کاهش قدرت موتور خودرو چیست؟
نامناسب بودن نسبت هوا و سوخت، نشتی در پیشرانه، کثیف بودن سنسور هوا، شل بودن سیم گاز، فرسودگی و کثیف بودن شمع‌ها، بالا بودن دمای بیش از اندازه موتور و کثیفی و انسداد سوزن‌های انژکتور از جمله دلایلی هستند که سبب می‌شوند موتور خودرو گاز نخورد.

چگونه نشتی در پیشرانه سبب کاهش قدرت موتور خودرو می‌شود؟
هرگونه وجود نشتی در پیشرانه باعث به هم خوردن تناسب بین هوا و سوخت می‌شود که بر این اساس، شاهد کاهش قدرت موتور خواهیم بود، در این شرایط چراغ چک خودرو روشن خواهد شد.

بالا بودن دمای بیش از اندازه موتور چگونه سبب می‌شود قدرت موتور خودرو کاهش یابد؟
بالا بودن دمای محفظه موتور و پیستون‌ها، باعث احتراق ترکیب هوا و سوخت قبل از اینکه عمل جرقه‌زنی توسط شمع‌ها صورت پذیرد، می‌شود، داغ بودن بدنه سیلندر و پیستون باعث عدم احتراق مناسب ترکیب هوا و سوخت و در نهایت باعث کاهش قدرت موتور خواهد شد.


چرا قدرت موتور خودرو کاهش می‌یابد؟
دانشنامه

کد محتوا: ۲۲۵۰۴

ارسال: دوشنبه، ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴:۰۳

به روز شده: دوشنبه، ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲:۴۱

کلید واژه‌‌ها: موتور خودرو، کاهش قدرت، موتور، فیلتر بنزین، انژکتور، پدال گاز، سنسور هوا، شمع، مبدل کاتالیست، فیلتر هوا، اگزوز، پمپ بنزین، سیلندر

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: digiato

بازدید: ۴۷۳

زبان: پارسی

(۵ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.