در ایران بیش از ۳۰ درصد تصادفات و نیز ۲۳ درصد تلفات رانندگی را عابران پیاده تشکیل میدهند. این آمار گرچه در دیگر استانهای کشور متفاوت است، اما وجه اشتراک تمامی آنها در قابل توجه بودن شمار عابرانی است که به وسیله تصادف با خودرو جان خود را از دست دادهاند. حالا و در پی اجباری شدن استانداردهای ۸۵ گانه، خودروسازان داخلی نیز چند وقتی است که فکر اخذ استاندارد تست تصادف با عابر پیاده افتاده اند و ظاهرا پس از صدور مجوز برای تارا، حالا رانا پلاس ایران خودرو موفق به پشت سر گذاشتن این تست شده است.
محسن رضاییمنش با بیان اینکه استانداردهای روز دنیا، علاوه بر تامین ایمنی سرنشینان خودرو در حین تصادفات جادهای، توجه ویژهای به ایمنی عابر پیاده دارند، گفت: «آزمون ایمنی عابر پیاده که بر اساس استاندارد به روز و بینالمللی ECE R۱۲۷ انجام میشود، شبیهسازی تصادف خودرو با عابر پیاده با سرعت ۴۰ km/h است.»
این آزمون دارای دو بخش اصلی ضربههای سر و پا است و برخورد سر عابر پیاده با نقاط مختلف در موتور و برخورد پای عابر پیاده با نقاط مختلف سپر خودرو، شبیه سازی شده و مورد آزمون قرار میگیرد که باید نیروها و ضربههای وارد شده به سر و پای عابر پیاده، در محدودههای مجاز تعیین شده قرار گیرند.
رضاییمنش با بیان اینکه با تلاش تیم مهندسی و مرکز تحقیقات ایران خودرو، ارتقای کیفیت و افزایش استاندارد رانا پلاس در دستور کار قرار گرفت، گفت: «خوشبختانه این خودرو با ارتقا و بهبود عملکرد در تست مربوط در ناحیه سپر در جذب انرژیهای برخورد، موفق شد آزمون ایمنی عابر پیاده را با موفقیت پشت سر گذارد و تمامی الزامات استاندارد بین المللی ECE R۱۲۷ را برآورده کند.»
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو ادامه داد: «این آزمون، در مرکز تست معتبر اروپایی و با حضور بازرسان و نمایندگان قانونی مرجع صدور تاییدیه E mark انجام شده و مورد تایید قرار گرفت و مراحل فنی و قانونی صدور تاییدیه E mark کارسازی شده و در حال انجام است.»