نسل نو ب ام و سری پنج ... ادامه محبوبیتی پایان ناپذیر

  «زیبایی»، «قدرت» و «ایمنی»، اولین مفاهیمی هستند که با فکر کردن به مدل های سری ۵ «ب ام و» به ذهن خطور می کنند...  

شنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳:۱۸ |

نسل نو ب ام و سری پنج

ادامه محبوبیتی پایان ناپذیر

«زیبایی»، «قدرت» و «ایمنی»، اولین مفاهیمی هستند که با فکر کردن به مدل های سری 5 «ب ام و» به ذهن خطور می کنند. مدل های مختلف این سری که از سال 1972 تا به حال در حال تولید هستند (گونه تورینگ از سال 1996 و گونه گرن توریزمو از سال 2009)، با آمار تولید بالغ بر 6/6 میلیون دستگاه، پرفروش ترین محصول کمپانی بوده و تا به حال جوایز و عناوین متعددی را کسب کرده اند که از میان جدیدترین آنها می توان این موارد را برشمرد: دریافت جایزه از طرف دولت فدرال آلمان و مؤسسه iF  به خاطر طراحی و شناخته شدن به عنوان اولین اتومبیلی که موفق به کسب بالاترین درجه در زمینه تکنولوژی های ایمنی کمکی از طرف مؤسسه Euro NCAP شده است. قرار است نسل نو این سری در چهار گونه سدان، تورینگ، گرن توریزمو و هیبرید، از اوایل ماه آگوست امسال با ظاهری مدرن تر از همیشه، پیشرانه های قوی و روزآمد و امکانات رفاهی و شاخصه های ایمنی متعدد، وارد نمایندگی های فروش شود. 

طراحی

طراحی نسل نو سری پنج، به نسبت نسل گذشته تغییر اساسی را تجربه نکرده و به گفته مدیر طراحی «ب ام و»، فقط قدری به روزتر و اسپرت تر شده است. 
در قسمت جلو «گونه سدان»، خطوط برجسته روی بخش انتهایی سپر، کاپوت کشیده با ترکیب چشم نواز چهار خط برجسته روی آن، خطوط برجسته دور پنجره جلو رادیاتور، ورودی های هوای طرفین قسمت پایینی سپر با طرح اسپرت به همراه چراغ های مه شکن LED و کروم کاری اطراف آنها، چراغ های اصلی بسیار زیبا با سیستم نور زنون به صورت استاندارد و تمام LED به صورت سفارشی و نوار LED روی قاب آینه ها، مهمترین نکات قابل توجه به شمار می روند. 

در قسمت جانبی، رینگ های فوق العاده زیبای 18 اینچی و خط شانه برجسته و آیرودینامیک که از روی برآمدگی قسمت بالای گلگیر جلو شروع شده و در چراغ های عقب ادغام می شود، اولین نکات قابل توجه هستند. پس از آن، رکاب های جانبی اسپرت، خط شخصیتی قسمت پایینی درها و شیب ملایم سقف، به زیبایی این نما کمک می کنند. 
بخش عقب، به لطف طرح و گرافیک بسیار زیبای چراغ های اصلی، متشکل از خطوط موازی و لامپ های LED، خروجی های اگزوز کروم کاری شده با چندین طرح متفاوت (بسته به مدل)، سپر و دیفیوزر زیبا به همراه نوار کرومی روی آن، چراغ های راهنمای اطراف سپر و خطوط نسبتاً برجسته روی در صندوق بار، جذاب و اسپرت به نظر می رسد. 

در بخش جلوی «گونه گرن توریزمو»، نکته متمایزی به نسبت گونه سدان به چشم نمی خورد اما درباره وجه تمایز آن در بخش جانبی می توان به فرم کوپه ای سقف، استفاده از رینگ های 19 اینچی و پنجره های بدون قاب و در بخش عقب به نکاتی نظیر: خطوط برجسته روی در صندوق بار (که با 60 لیتر افزایش هم اکنون در حالت استاندارد 500 لیتر گنجایش دارد) و وجود سه خط موازی با اندازه های طولی متفاوت که حالتی سه بعدی دارند، اشاره کرد. کابین تمامی گونه های نسل نو سری پنج، به لطف افزایش فاصله بین دو محور، جادارتر شده و موادی نظیر: کروم کاری قاب صفحه نمایش سیستم iDrive با امکان سفارش نمایشگر لمسی، قاب مشکی رنگ دور صفحه کیلومتر شمار و دریچه هوای سیستم تهویه، افزایش فضاهای جانبی داخلی (از جا لیوانی ها گرفته تا محفظه داشبورد و ...)، استفاده از مواد درجه یک در ساخت قطعات و تودوزی چرمی با رنگ های مختلف، آن را از نسل های پیشین متفاوت می کند. 

تنظیم پشتی صندلی ها در گونه تورینگ و گرن توریزمو به صورت 40:20:40 صورت می پذیرد و فضای بار آنها در صورت خواباندن صندلی های عقب، به ترتیب معادل 1670 و 1750 لیتر است. گنجایش صندوق بار گونه سدان نیز 520 لیتر بوده که کاملاً کافی به نظر می رسد. 

پیشرانه ها و مشخصات فنی 

نسل نو سری پنج، همانند نسل های پیشین با طیف گسترده ای از پیشرانه های قوی و روزآمد ارائه می شود که معادل 143 تا 450 اسب بخار قدرت داشته و علاوه بر مصرف سوخت کمتر نسبت به قبل، استاندارد آلایندگی «یورو 6» را نیز پاس می کنند. طبق اعلام کمپانی «ب ام و» گونه های سدان و تورینگ (استیشن) با 4 پیشرانه بنزینی و 6 پیشرانه دیزلی و گونه گرن توریزمو با 2 پیشرانه بنزینی و 3 پیشرانه دیزلی قابل خریداری هستند. البته امکان سفارش گونه سدان به صورت هیبریدی نیز وجود دارد.

اولین انتخاب پیش روی خریداران، یک پیشرانه 4 سیلندر توروبوشارژ به حجم 2 لیتر بوده که قوای محرکه مدل 518d سدان و تورینگ را تأمین می کند. قدرت و گشتاور این پیشرانه معادل 143 اسب بخار و 360 نیوتن متر بوده و شتاب اولیه اتومبیل با اتکا به کارایی آن، برابر با 6/9 ثانیه است. میزان مصرف و آلایندگی موتور مورد بحث، بسته به نوع گیربکس و تایر، بین 5/4 تا 9/4 در هر یکصد کیلومتر و 119 تا 129 گرم بر کیلومتر، متغیر است. قوای محرکه همین پیشرانه ها برای مدل 520d به 184 اسب بخار و برای مدل 525d به 218 اسب بخار می رسد.

 پیشرانه 6 سیلندر مدل 530d معادل 258 اسب بخار و نمونه استفاده شده در مدل 535d معادل 313 اسب بخار قدرت دارد. همچنین در نسخه M و برای مدل M550dxDrive سدان و تورینگ، پیشرانه دیزل از نوع 6 سیلندر تخت به حجم 3 لیتر در نظر گرفته شده که به لطف بهره گیری از سه توربوشارژر، معادل 381 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. 

برای هر سه نسخه مدل 550i (سدان، تورینگ و گرن توریزمو) یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی توئین توربو کاملاً جدید در نظر گرفته شده که علیرغم تولید 10 درصد توان بیشتر، به لطف بهره مندی از تکنولوژی هایی نظیر: تزریق مستقیم سوخت و اعمال زمان بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها (VALVETRONIC)، بنزین کمتری مصرف می کند. قدرت و گشتاور این پیشرانه 4/4 لیتری به ترتیب معادل 450 اسب بخار و 650 نیوتن متر بوده و قادر است گونه سدان را، در مدت زمان 6/4 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند. میانگین مصرف 550i سدان با این پیشرانه و بسته به نوع گیربکس و تایر، به ازای هر یکصد کیلومتر پیمایش بین 6/8 تا 8/8 لیتر و میزان آلایندگی آن، بین 199 تا 206 گرم بر کیلومتر، متغیر است. 

مدل های 535i (سدان، تورینگ و گرن توریزمو)، با پیشرانه 6 سیلندر تخت با قدرت 306 اسب بخار نیز قابل سفارش هستند و همچنین، امکان انتخاب دو پیشرانه 4 سیلندر با قدرت 184 اسب بخار برای مدل 520i و 245 اسب بخار برای مدل 528i، وجود دارد. 
سه نوع گیربکس شامل: 6 دنده معمولی، 8 دنده اتوماتیک و 8 دنده اتوماتیک اسپرت با پدال های تعویض از پشت فرمان، برای مدل های مختلف نسل نو سری پنج، قابل گزینش هستند. 
بهبود ساختار شاسی در کنار بهره مندی از سیستم فرمان الکتروهیدرولیک به همراه سامانه تنظیم سفتی فرمان به نسبت سرعت (Servotronic)، سامانه های کمکی Integral Active Steering با قابلیت تنظیم هوشمند زاویه چرخ های جلو و عقب برای بهبود فرمان پذیری، سیستم Adaptive Drive که تعدیل کننده ها و بازوهای نگهدارنده سیستم تعلیق را به نسبت شرایط جاده تنظیم می کند و سیستم تعلیق بادی هوشمند با قابلیت تنظیم اتوماتیک ارتفاع به نسبت سرعت، نهایت راحتی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می آورند. تمامی مدل ها به غیر از 520d با سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند xDrive قابل سفارش هستند. 

امکانات 

بدیهی است نسل نو سری پنج به عنوان یکی از پرفروش ترین و با سابقه ترین مدل های تولیدی «ب ام و»، برای حفظ مقام خود در بازار، به فهرست متعددی از شاخصه های ایمنی و امکانات رفاهی مجهز شده که از میان مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره داشت: کیسه های هوای روبه رو، جانبی و پرده ای، سیستم کنترل کشش، سامانه کنترل ثبات، سیستم کنترل آغاز حرکت، سامانه Driving Assist Plus (شامل کروز کنترل پویا و سیستم Stop & Go برای حفظ امنیت هنگام رانندگی در ترافیک)، سامانه Attentiveness Assistant که با کنترل پارامترهایی نظیر نوع رفتار راننده با فرمان، پدال ها و ... در صورت نیاز، به او برای پارک و استراحت هشدار می دهد، امکان بسته شدن اتوماتیک سانروف، شیشه ها، تنظیم فشار کمربندهای ایمنی و تنظیم پشتی صندلی ها در صورت بروز سانحه، سیستم تشخیص و کنترل تعویض خط که از 15 تا 70 کیلومتر در ساعت فعال است، سامانه Traffic Jam Assist یا سیستم کمک رانندگی در ترافیک که در سرعت های 40 کیلومتر به بالا فعال شده و با کمک رادار، فاصله و سرعت ماشین به نسبت خودروی جلویی و محل قرارگیری آن به نسبت خط ترافیک را تنظیم می کند، نسل نو سیستم ConnectedDrive، دوربین دید در شب با قابلیت تمیز دادن انسان و حیوانات و سامانه کمکی Dynamic Light Spot که نور چراغ را دقیقاً روی سوژه می تاباند، هشدار برخورد با اشیاء از جلو و عقب، نمایشگر اطلاعات روی شیشه جلو (HUD)، سیستم نور هوشمند، نسل نو High Beam Assist (تنظیم میزان نور بالای چراغ ها به نسبت شرایط جاده)، قابلیت برقراری اتوماتیک ارتباط با واحدهای امداد و پلیس در صورت بروز تصادف و اعلام اطلاعات ضروری و جانبی از تعداد سرنشینان گرفته تا تعداد کیسه های هوای باز شده و مشخصات خودرو مانند رنگ، شماره شاسی و ... دوربین دید عقب و 360 درجه ای اطراف، سیستم کمکی پارک، پارک اتوماتیک، تلفن، قابلیت اتصال تلفن های هوشمند و اتصال به اینترنت، امکان دریافت و ارسال پیام کوتاه و ایمیل، اعلام لحظه ای وضعیت ترافیک، رادیو ماهواره ای، سامانه توقف/ حرکت و بازیابی انرژی حاصل از ترمزگیری، ناوبری پیشرفته و ... شایان توجه است، مدل های مختلف این سری بین 50 تا 71 هزار قیمت دارند. 


نسل نو ب ام و سري پنج ... ادامه محبوبيتي پايان ناپذير
نسل نو ب ام و سري پنج ... ادامه محبوبيتي پايان ناپذير
نسل نو ب ام و سري پنج ... ادامه محبوبيتي پايان ناپذير
نسل نو ب ام و سري پنج ... ادامه محبوبيتي پايان ناپذير


نسل نو ب ام و سری پنج ... ادامه محبوبیتی پایان ناپذیر
مقاله

کد محتوا: ۱۰۵۵

ارسال: شنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳:۱۸

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸:۴۳

کلید واژه‌‌ها: سری ۵/ب ام و سری ۵/ب ام و

نوع: مقاله

فرستنده: سرپرست

منبع: مجاه ماشین

بازدید: ۱۱۴۳

زبان: پارسی

(۴ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.