شمع ماشین و نکات کلیدی قبل از خرید

  در خرید شمع خودرو باید به نکات ریز و درشتی دقت کرد تا جنسی مرغوب را خریداری کنید. خودروها پس از مدتی نیاز به تعویض شمع خودرو پیدا می کنند.  

سه‌‌شنبه، ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳:۳۸ |


می ‌خواهیم بدانیم شمع خودرو دقیقا چیست؟ و چه‌کاری انجام می‌دهد؟شمع خودرو از آن دسته  قطعات مصرفی خودرو است که وجود آن برای کارکرد صحیح خودرو ضروری است بنابراین شمع خودرو یک وسیله لوکس نیست. یک قطعه پرکاربرد و تخصصی است.

برای روشن شدن موتور و به حرکت در آمدن خودرو ها، باید جرقه ای میان بنزین و محفظه هوا درون سیلندر های ماشین رخ دهد که مسئول ایجاد این جرقه یا این حرارت، شمع خودرو است.

پس شمع خودرو و کیفیت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در خرید شمع خودرو باید به نکات ریز و درشتی دقت کرد تا جنسی مرغوب را خریداری کنید. خودروها پس از مدتی نیاز به تعویض شمع خودرو پیدا می کنند.

برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

عمر مفید شمع خودرو
اگر علاقه مند هستید بدانید معنی شمع ماشین به انگلیسی چیست باید بدانید کلمات car pile  و Car spark plugs بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

حال در صورتی که مشکلی برای این قطعه پیش نیاید و بسته به نوع مواد اولیه استفاده شده در ساخت آن می توان به طور کلی گفت که از ۲۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ کیلومتر عمر مفید شمع خودرو است. البته ممکن است که به دلایل دیگر احتراق در خودرو شما به صورت ناقص انجام گیرد و این امر موجب جمع شدن رسوبات بر روی الکترود شمع گردد. در این شرایط شمع موتور شما خراب شده و باید زود تر از موعد تعویض گردد.

علائم خرابی شمع خودرو
 این سوال همواره در ذهن بسیاری از مردم ایجاد می شود که چگونه بفهمیم شمع خودرو خراب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شناخت نشانه های خرابی شمع خودرو موضوع چندان پیچیده ای نیست.

در عین حال اگر بخواهیم علت ریپ زدن خودرو و کارکرد نامطلوب موتور به خصوص در حالت درجا را مورد توجه قرار دهیم به طور حتم این مورد یکی از علائم خرابی شمع خودرو است. از طرفی موارد زیر نیز ممکن است نشان از خراب بودن شمع خودرو داشته باشند.

  • شتاب گیری سخت یا کند
  • افزایش مصرف سوخت
  • سخت روشن شدن خودرو
  • روشن شدن چراغ سنسور چک

کد حرارتی شمع ماشین
هر شمع خودرو از یک کد حرارتی انحصاری برخوردار است که اصولا میزان آن در بازه ۴۵۰ تا ۸۰۰ سانتیگراد در نظر گرفته شده است. یادتان باشد نوع موتور و همین‌طور سوخت خودروی شما در تشخیص درست میزان این حرارت بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

از طرفی فراموش نکنید که شمع‌‌هایی با کد حرارتی کمتر از ۴۵۰ اصطلاحاً باعث خام سوزی سوخت و بیشتر از ۸۰۰ درجه سانتیگراد نیز باعث ایجاد صدماتی جدی به موتور و دیگر قطعات نزدیک به شمع می‌شود.

نوع خودرو و انتخاب شمع خودرو
زمانی که می خواهید بهترین شمع خودرو را انتخاب کنید، لازم است که به نوع خودرو نیز توجه داشته باشید و زیر نظر تعمیرکار خبره این کار را انجام دهید. این موضوع مخصوصا در خودروهای جدید اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

تعداد سیلندر و نوع موتور خودرو و انتخاب شمع خودرو
هنگام انتخاب و خرید شمع خودرو تعداد سیلندر و نوع موتور بسیار اهمیت دارد. این دو فاکتور گویای این است که شما به چند شمع نیاز خواهید داشت.

مشخص بود گیربگس دستی یا اتوماتیک و انتخاب شمع خودرو
دستی یا اتوماتیک بودن دنده یا گیربکس نیز در نوع شمع خودرو بسیار اهمیت دارد. به تناسب نوع دنده خودروی خود و شمعی که به طور اولیه روی خودرو به کار گرفته شده می توانید بهترین شمع را برای خودرو انتخاب کنید.

نوع سوخت خودرو و انتخاب شمع خودرو
برای خودروهای گاز سوز بهترین انتخاب برای شمع خودرو شمع های چند الکترودی است. اما نوع سوخت به کد حرارتی نیز ارتباط خواهد داشت.

دسته بندی شمع خودرو
 شمع‌ها بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که همین مساله تنوع آن‌ها را بالاتر برده است. این فاکتورها عبارتند از؛

بر اساس کد حرارتی

بر اساس جنس الکترود

بر اساس تعداد الکترود

انواع شمع خودرو
شمع‌های خودرو انواع مختلفی دارند برای مثال شمع‌های خودرو در انواع شمع سرد، شمع گرم، شمع سوزنی، شمع نیکل، شمع پلاتینیومی، شمع ایریدیومی ‌‌‌و شمع‌های چند الکترودی در بازار موجود هستند.

شمع سرد
شمع سرد، ظرفیت حرارتی بالا و ظرفیت انتقال حرارت بالایی دارد و عایق آن تقریبا کوتاه است. استفاده از شمع سرد در هوای گرم و نیز در موتورهایی که دور موتور بالاتری داشته و گرمای بیشتری تولید می‌کنند، مناسب‌تر است. این شمع‌ها گرما را به مدت کوتاهی در خود حفظ می‌کنند و عملکرد موتور را در بلندمدت بهینه نگه می‌دارند.

شمع گرم
شمع گرم برای آب و هوای سرد گزینه بهتری است چرا که به دلیل عدم انتقال سریع گرما، گرما را مدت بیشتری در خود نگه می‌دارد و باعث می‌شود حتی در صورت ورود هوای بسیار سرد به موتور، گرمای کافی برای جرقه زنی و احتراق وجود باشد. استفاده از شمع‌های گرم در موتورهایی که عملکرد پایینی دارند، بهتر است.

شمع نیکل
این شمع‌ها، شمع‌های استاندارد و معمولی هستند که اغلب شرکت‌های خودروسازی روی خودروهای خود قرار می‌دهند. جنس آن‌ها معمولا از نیکل است. این شمع‌ها حدود ۲۰ هزار کیلومتر عمر می‌کنند.

شمع‌ پلاتینیوم
شمع پلاتینیوم کمترین واکنش‌پذیری در بین تمامی‌فلزات را دارد و همچنین مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی دارد و حتی در محیط‌های بسیار داغ نیز این ویژگی را حفظ می‌کند. بیشتر کاربردهای پلاتینیوم به دلیل این ویژگی‌ها و خاصیت کاتالیزوری بالای آن است. جنس آلیاژ این گونه از شمع‌ها از فلز پلاتینیوم ساخته شده است که مقاومت حرارتی در حدود ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد دارند. مقاومت حرارتی بالا باعث می‌شود در دمای زیاد و دور موتور بالا افت ولتاژ جرقه در سر شمع رخ ندهد و کیفیت جرقه ثابت باقی بماند.

این حد از مقاومت حرارتی باعت می‌شود تا این شمع‌ها با توجه به کیفیت بنزین مصرفی در کشور ما تا حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر مفید داشته باشند این شمع‌ها باعث افزایش بازده موتور با ایجاد شعله تا ۲۱ درصد بزرگتر در اتاق انفجار موتور می‌شوند.

شمع ایریدیوم
شمع ایریدیوم به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر رسوب کربن بسیار مقاوم باشد. تفاوت فلز پلاتینیوم و ایریدیوم از نظر ارزش و قیمت، فلز پلاتینیوم قیمت مناسب‌تری دارد و فلز ایریدیوم قیمت بالاتری دارد. شمع‌های ایریدیوم در دو مدل معمولی و لیزر تولید می‌شوند که از نظر ساختار تولید تفاوت‌هایی با هم دارند و نمی‌توان گفت که کدام مدل بهترین است اما می‌توان گفت مدل لیزری بالاترین کیفیت را دارد و بنابراین عمر بسیار طولانی‌تری نیز دارد.

شمع‌های سوزنی
این یک نکته علمی‌اثبات شده است که الکترود‌هایی که باریک، نازک و به شکل سوزن هستند، از قابلیت اشتعال زایی بالایی بهره می‌برند. از سوی دیگر، یک الکترود سوزنی از جنس نیکل، یا ایتریم که شمع‌های عادی عمدتا از آن‌ها ساخته می‌شوند، به سرعت، در اثر کارکرد و حرارت شعله خود، مصرف می‌شوند و قابلیت خود را از دست می‌دهند.

سازندگان شمع خودرو برای ساختن شمعی که بتواند با ساختار سوزنی در محیط اتاقک انفجار خودرو کار کند، به سمت فلزات گران‌بها مانند ایریدیم و پلاتینیوم با توانایی‌های بالا رفته‌اند. این خاصیت شمع سوزنی باعث می‌شود که جرقه حاصل از شمع بسیار دقیق، در راستای سیلندر و خیلی قوی‌تر از یک شمع معمولی باشد. زمانی که جرقه قوی‌تر باشد شعله ایجاد شده از انفجار، بزرگتر و در نتیجه بنزین داخل سیلندر به طور کامل می‌سوزد و تمامی‌انرژی آن آزاد می‌شود و باعث افزایش شتاب خودرو می شود.

شمع چند الکترودی
شمع‌های چند الکترود، انواعی از شمع‌ها هستند که می‌توانند از دو یا تعداد بیشتری (معمولا ۴) الکترود ساخته شده باشند. در بازار ایران اصطلاحات به این شمع‌ها دو پلاتینه یا چند پلاتینه گفته می‌شود. دقت داشته باشید حتی اگر شمع شما ۴ الکترود هم داشته باشد باز هم فقط یک جرقه در محل احتراق موتور رخ می‌دهد، زیرا خاصیت الکتریسیته طوری است که همیشه کوتاه‌ترین مسیر را برای اشتعال انتخاب می‌کند.

نکات مهم در انتخاب شمع خودرو
هنگام انتخاب شمع خودرو لازم است که به چند فاکتور توجه کنید زیرا انتخاب درست این قطعه جزو  نکات طلایی برای افزایش عمر موتور خودرو نیز محسوب می شود.

  • جنس الکترود
  • پایه رزوه شمع موتور
  • کد حرارتی
  • تعداد الکترود ها
  • نوع سر الکترود مرکزی ( مثبت )
  • گپ یا فاصله دو سر الکترود منفی و مثبت

شرکت‌های معتبر تولیدکننده شمع خودرو
شرکت های مختلفی در زمینه تولید و عرضه شمع خودرو، فعال هستند. ان جی کی، بوش، بورگ جرمنی، تویوتا جنیون پارتس، چمپیون، هلا، اتولایت، دنسو، ب  ام دبلیو، هیوندای جنیون پارتز، پاتیگ، اتو داینو، مرسدس بنز، ام وی ام، لیفان، جک موتورز، متریکس، موبیس، ان جی و. . . از مشهورترین برند های این زمینه هستند.

محصولات این برند ها، از کیفیت مطلوبی برخوردارند و هم اکنون در بازار به به وفور یافت می شوند.

تفاوت شمع تقلبی و اصلی
در ادامه این مطلب درباره تفاوت‌های شمع اصلی و تقلبی می پردازیم. به این نکات در مواقع خرید شمع خودرو توجه کنید.

الکترود و آبکاری شمع
به رنگ و نظم و قالب دور الکترود در شمع اصلی دقت کنید. توجه کنید که سوزن شمع کاملا در جای خود قرار گرفته باشد. در شمع‌های تقلبی به دلیل بالا بودن هزینه آبکاری چند لایه فقط صرفا جهت رفع رجوع و شبیه شدن با اصلی انجام می‌شود که این آبکاری با کوچکترین ضربه ریزش خواهد کرد.

شمع چینی اصل و تقلبی
برای ساخت شمع‌های از جنس چینی اصلی از آلومینیوم سیلیکات مرغوب استفاده می شود .رنگ چینی اصلی، روشن‌تر و دندانه‌های آن منظم و دقیق است. نکته دیگر محل اتصال چینی به شاسی فلزی است که در شمع‌های اصلی محل اتصال دارای یک چسب خمیری است و این خمیر به عنوان نشتی گیر و محافظ عمل می‌کند. در شمع‌های تقلبی این خمیر وجود ندارد. نکته دیگر نوع چاپ شماره سریال و فونت است که با نسخه اصلی تفاوت دارد.

ترمینال شمع
ترمینال شمع یا محل اتصال وایر یکی از مهم‌ترین قطعات در شمع است. رسانایی بالا در کنار مقاومت بسیار ناچیز از ویژگی‌های این قطعه است. این موضوع برای تولید کننده‌های شمع‌های اصلی بسیار مهم است. آن‌ها را مجبور می‌کند که از آلیاژهای خاص در تولید ترمینال استفاده کنند. اما در شمع‌های تقلبی کوچکترین اهمیتی به ترمینال‌ها داده نمی‌شود  و صرفا یک فلز رسانای معمولی شبیه اصلی استفاده می‌شود.

حک شماره سریال به روی جعبه
در برخی مدل‌های شمع شماره سریالی به روی درب باز شده جعبه شمع وجود دارد .که در برخی از جعبه‌های مدل تقلبی وجود ندارد.

تفاوت وزن
به دلیل گران‌تر بودل فلزات سنگین در شمع‌های اصلی، وزن آن‌ها چند گرم بیشتر از قطعات تقلبی است.

جعبه بسته بندی
خاصیت جعبه‌های بسته بندی شمع‌های اصلی این است که کیفیت چاپ و نوع رنگ استفاده شده در آن‌ها بهتر از بسته بندی شمع‌های تقلبی است. اما در برخی نمونه‌های تقلبی تشخیص این مورد دشوار است.

چه نکاتی عمر شمع را افزایش می‌دهد؟
هر چند شمع خودرو جزو قطعات مصرفی به شمار می رود اما با در نظر گرفتن چند نکته مهم زیر می توان به افزایش طول عمر آن کمک کرد.

– استفاده کردن از محصول با کیفیت

– انتخاب شمع متناسب با خودرو

– اطمینان از سالم بودن موتور

– استفاده از سوخت  مناسب


شمع ماشین و نکات کلیدی قبل از خرید
دانشنامه

کد محتوا: ۲۲۴۵۷

ارسال: سه‌‌شنبه، ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳:۳۸

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸:۲۸

کلید واژه‌‌ها: شمع ماشین، شمع ماشین و نکات کلیدی قبل از خرید

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۹۲۱

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.