سوپراسپرت تولید محدود فراری دیتونا SP۳ معرفی شد

  فراری در سال ۲۰۱۸ با معرفی مدل‌های مونزا SP۱ و SP۲ سری جدیدی از مدل‌های تولید محدود خود بنام آیکونا را آغاز کرد.  

دوشنبه، ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵:۴۰ |

سری آیکونا شامل خودروهای خاصی می‌شود که با الهام از مدل‌های کلاسیک فراری طراحی و ساخته می‌شوند. حال این شرکت از سومین عضو سری آیکونا با نام دیتونا SP۳ رونمایی کرده است. این سوپراسپرت خاص برای ادای احترام به پیروزی فراری در مسابقه ۲۴ ساعته دیتونا سال ۱۹۶۷ طراحی شده است. دیتونا SP۳ مثل مدل‌های قبلی این سری، خودرویی تولید محدود است و تنها ۵۹۹ دستگاه از آن ساخته می‌شود که هرکدام ۲ میلیون یورو قیمت دارند و همگی فروخته شده‌اند.

طراحی بیرونی فراری دیتونا SP۳
در دیتونا SP۳ طراحان فراری در این ماشین از فرم نرم و منحنی مدل‌های P۳/۴، P۳۳۰ و ۴۱۲P الهام گرفته‌اند که در دهه ۶۰ بر مسابقات دیتونا پادشاهی می‌کردند. در جلوی خودرو یک اسپلیتر برجسته به چشم می‌خورد که به مدل ۳۳۰ P۴ سال ۱۹۶۷ اشاره دارد درحالی‌که دماغه تیز که پایین‌تر از گلگیرهای برآمده خودرو قرار گرفته یادآور خودروهای مسابقه‌ای قدیمی فراری است. چراغ‌های LED جلو ساختار پیچیده‌ای دارند و با قسمت‌های پلک مانندی که مثل چراغ‌های پاپ‌آپ باز می‌شوند، بازهم به گذشته اشاره می‌کنند. در پروفیل جانبی خودرو، به لطف ورودی‌های هوا که روی درهای پروانه‌ای نصب شده‌اند، نیازی به ورودی‌های هوای جانبی سنتی نبوده که این امکان طراحی جذاب‌تر و تمیزتری را برای گلگیرهای منحنی عقب فراهم کرده است. رینگ‌های پنج پره اختصاصی SP۳ هم با لاستیک‌های پیرلی P Zero کورسا پوشیده شده‌اند که به‌طور خاص برای این خودرو توسعه پیدا کرده‌اند.

جذاب‌ترین قسمت در نمای بیرونی دیتونا SP۳ اما شاید بخش عقبی آن باشد که هم شبیه به کانسپت به نظر می‌رسد و هم حال و هوایی رترو دارد. کل قسمت بالای دیفیوزر فیبر کربنی خودرو با تیغه‌های متعددی پوشیده شده و در بالای آن‌ها یک نوار LED به شکل یکپارچه تعبیه شده است. سر اگزوزهای مستطیلی که در ارتفاعی نسبتاً بالا نصب شده‌اند هم سمفونی جذاب V۱۲ را پخش می‌کنند. در طراحی این خودرو آئرودینامیک نقشی کلیدی دارد تا جایی که به گفته فراری، SP۳ بالاترین سطح راندمان آئرودینامیکی غیرفعال را در بین همه مدل‌های این شرکت ارائه می‌کند. مهم‌ترین نوآوری آئرودینامیکی این هایپرکار اما قابل‌مشاهده نیست زیرا چند مجرای هوا در کف خودرو تعبیه شده‌اند که به بال‌های عقب متصل می‌شوند تا با به حداکثر رساندن جریان هوا، داون‌فورس را افزایش دهند.

داخل فراری دیتونا SP۳
در داخل، صندلی‌های ثابت بخشی جدایی‌ناپذیری از کابین محسوب می‌شوند. این صندلی‌ها از طرفین تا روی رکاب‌ها و همین‌طور کنسول مرکزی خودرو کشیده شده‌اند. این طراحی از خودروهای مسابقه‌ای دهه ۶۰ الهام گرفته که راننده روی بالشتک‌هایی می‌نشست که مستقیماً به شاسی متصل بودند. داشبورد SP۳ طراحی ساده‌ای دارد و با روکش جیر پوشیده شده است. اصلی‌ترین ویژگی در اینجا یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۶ اینچی خمیده با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است. غربیلک فرمان با یک انتخاب‌گر فیزیکی قرمزرنگ و دکمه‌های لمسی کاملاً مشابه لافراری است که به لطف این دکمه‌ها، راننده می‌تواند بدون دست برداشتن از روی غربیلک فرمان به ۸۰ درصد از عملکردهای خودرو دسترسی داشته باشد.

پیشرانه فراری دیتونا SP۳
هرچند ساختار مونوکوک فیبر کربنی دیتونا SP۳ با لافراری مشترک است اما در اینجا خبری از سیستم هیبریدی نیست تا حال و هوای سنتی‌تری داشته باشد. این ماشین از نیروگاه ۶.۵ لیتری V۱۲ تنفس طبیعی آشنای فراری با کد F۱۴۰HC استفاده می‌کند که بر اساس موتور ۸۱۲ کامپتیزیونه شکل گرفته اما در قسمت‌های منیفولد هوا و اگزوز به‌روزرسانی‌هایی را تجربه کرده تا امکان جابجایی آن به قسمت وسط خودرو فراهم گردد. این موتور با تولید ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۷ نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین پیشرانه درون‌سوز تاریخ فراری محسوب می‌شود. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه که سریع‌تر از گیربکس‌های فرمول یک است با کمک دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، هم شاسی و هم بدنه SP۳ کاملاً از مواد کامپوزیتی مثل کولار و فیبر کربن ساخته شده‌اند تا وزن خودرو به کمتری حد ممکن برسد. درنتیجه این اقدامات، دیتونا SP۳ ظرف ۲.۸۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در ۷.۴ ثانیه به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن فراتر از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. در این خودرو اما چیزی که بیشتر از شتاب در خط مستقیم اهمیت دارد، دینامیک رانندگی است که با استفاده از سیستم‌های کمکی الکترونیکی مثل آخرین نسخه از سیستم SSC فراری و سیستم FDE (مخفف تقویت دینامیک فراری) بهبود پیدا کرده است. این سیستم با استفاده از ترمزها، زاویه انحراف خودرو را کنترل می‌کند.


سوپراسپرت تولید محدود فراری دیتونا SP۳ معرفی شد
گزارش

کد محتوا: ۲۲۴۱۷

ارسال: دوشنبه، ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵:۴۰

به روز شده: دوشنبه، ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶:۱۸

کلید واژه‌‌ها: فراری، فراری دیتونا SP۳

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۴۳۲

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.