مشکلات صدور گواهی اسقاط خودرو برای شماره‎گذاری وارداتی‎ها؛ مانعی که کسی پیش‎بینی نمی‎کرد

تحویل خودروهای ترخیص ‎شده از گمرک در خان هفتم!

  در سال‌های گذشته بیش از ۲۸۰ مرکز اسقاط در کشور ایجاد شد که به‎صورت حق‎العمل‎کاری از شرکت‌های واردکننده خودرو سرمایه می‌گرفتند و خودروهایی را که قابلیت اسقاط داشتند، جمع‎آوری می‌کردند. با گذشت نزدیک به یک‌ماه از فرصت مجدد دولت برای ترخیص ۱۳ هزار خودرو وارداتی مانده در گمرک، حال موضوع ارائه گواهی اسقاط خودرو برای شماره‎گذاری به مشکل جدیدی در این راه بدل شده است.  

سه‌‌شنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶:۰۹ |


به گزارش «کاردو» به نقل از اخبار خودرو، در سال‌های گذشته بیش از ۲۸۰ مرکز اسقاط در کشور ایجاد شد که به‎صورت حق‎العمل‎کاری از شرکت‌های واردکننده خودرو سرمایه می‌گرفتند و خودروهایی را که قابلیت اسقاط داشتند، جمع‎آوری می‌کردند. با گذشت نزدیک به یک‌ماه از فرصت مجدد دولت برای ترخیص ۱۳ هزار خودرو وارداتی مانده در گمرک، حال موضوع ارائه گواهی اسقاط خودرو برای شماره‎گذاری به مشکل جدیدی در این راه بدل شده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره می‌گوید: «این مراکز پس از طی مراحل اسقاط، مشخصات این خودروها را به عنوان گواهی اسقاط در یک سامانه قرار می‌دادند و لاشه خودرو یا قطعات خودرو اسقاط‎شده را به فروش می‌رساندند. سامانه‎ای نیز برای عملیات صدور و انتقال گواهی اسقاط طراحی شده بود که مرکز اسقاط گواهی را به صفحه شرکت‌های واردکننده انتقال می‌داد و واردکنندگان خودرو این گواهی را به سایر مدارک الصاق می‌کردند و درنهایت خودرو را برای شماره‎گذاری می‌فرستادند. قیمت نیز برای اسقاط کردن خودروها به‎صورت تفاهمی و توافقی بین مراکز اسقاط و واردکنندگان خودرو تعیین می‎شد.»

اما در مقابل، محمدحسین گودرزی؛ رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور با تاکید بر این‎که این انجمن به‌دنبال انحصار و بالا بردن قیمت‎ها نیست، بیان می‌کند: «در نشستی که با مسئولان انجمن واردکنندگان خودرو داشتیم، مقرر شد واردکنندگان آنالیز قیمتی از خودروهای فرسوده خارجی ارائه کرده و خودشان قیمت ریالی برای اسقاط اعلام کنند. در این صورت، اگر قیمت پیشنهادی این انجمن عادلانه بود، آن را می‎پذیریم و در غیر این صورت حاضریم با همان قیمتی که اعلام می‌کنند، خودرو را از آن‌ها تحویل بگیریم و گواهی اسقاط را صادر کنیم.»

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران، مشتریان حاضر به پرداخت هزینه‎های اضافه نیستند

به‎رغم درخواست انجمن واردکنندگان خودرو، ستاد سوخت برای حل این موضوع هیچ‎گونه جلسه‌ای با این انجمن نداشته است. اما از آن‎جا که قانون به کسی اجازه انحصارطلبی در فعالیت‌های اقتصادی را نمی‌دهد، ما خواستار ورود سازمان بازرسی‌کل کشور و نهادهای نظارتی به این موضوع شده‎ایم.

از سوی دیگر ستاد مدیریت حمل‎ونقل و سوخت کشور مسئولیت انحصاری تامین گواهی اسقاط را  بر عهده انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو گذاشته و واردکنندگان را ملزم به خرید گواهی اسقاط از این انجمن کرده است، مراتب مذکور با معاون پارلمانی وزیر راه و شهرسازی و دیگر نهادهای نظارتی در میان گذاشته شده و در دست بررسی است. بر این اساس، انجمن واردکنندگان خودرو از اعضای خود خواسته است تا اطلاع ثانوی از خرید هرگونه گواهی اسقاط خودداری کنند.

مهم‎ترین مشکل در این زمینه، عدم اجرای صحیح قوانین از سوی مسئولان اجرایی است. از اسفندماه سال گذشته ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، سامانه اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور را بسته و اصرار به خرید گواهی اسقاط از شرکت تعاونی مراکز اسقاط دارد، درحالی‎که بیش از ۲۸۰ مرکزاسقاط در کشور وجود دارد که تعاونی یادشده فقط یکی از این مراکز است.

از نظر این انجمن، ارزش گواهی اسقاط حداکثر ۲میلیون تومان است، اما تعاونی مذکور ۸میلیون تومان بابت هر گواهی طلب می‌کند، درحالی‎که این رقم باید توافقی باشد. بدین‌منظور، ارزش موتور، شیشه، تجهیزات، قطعات و غیره خودروها مشخص است و می‎توان قیمت خودروهای اسقاطی را آنالیز کرد.

از نظر ما، سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان و تولیدکنندگان مرجع تعیین‎کننده ارزش گواهی اسقاط است و بستن سایت‌ها و خرید گواهی از تنها یک مرکز به معنای انحصار مطلق است. گواهی‌های اسقاط خودرو به منزله پول نقد و از اموال شرکت‌های واردکننده است و انتقال آن‌ها بدون حکم قضایی در سامانه، نوعی تخلف محسوب می‎شود.

ما این موضوعات را به حراست وزارت راه‌وشهرسازی، معاون وزیر راه، سازمان بازرسی کل کشور، دادسرای کارکنان دولت، حراست ستاد مدیریت حمل‎ونقل و سوخت و رئیس این ستاد گزارش کرده‎ایم. این مشکلات در حالی است که در گذشته برای شماره‎گذاری یک خودرو وارداتی باتوجه به حجم موتور آن باید بین ۲، ۳ یا ۴ دستگاه خودرو فرسوده اسقاط می‎شد، اما سال قبل آن را به ۴، ۶ و ۸ دستگاه افزایش دادند.

بر این اساس، مقرر شده است برای خودروهای وارداتی تا ۱۵۰۰ سی‎سی گواهی اسقاط ۴ خودرو، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‎سی ۶ خودرو و از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‎سی ۸ خودرو ارائه شود و برای شماره‎گذاری خودروهای ترخیص‎شده هم نیاز است تا گواهی اسقاط صادر شود.

در چنین شرایطی، ایجاد هرگونه انحصار و دخالت در بازار تعاملی بین شرکت‎های واردکننده و مراکز اسقاط به معنای تحمیل فشار افزایش قیمت‎ها به مشتریان بوده و این در حالی است که مشتریان به‌دلیل تحویل نگرفتن به‎موقع خودروهای خود و افزایش قیمت خودروها حتی حاضر به پرداخت ریالی هزینه‎های اضافه نیستند.

بنابراین دریافت مبلغ هشت‌میلیون‌تومان از مردم که برعهده انجمن واردکنندگان خودرو ایران گذاشته شده، خلاف قانون است. البته آخرین مصوبه دولت در مورد ارزش‎گذاری گواهی اسقاط مربوط به سال ۱۳۸۸ است که در آن زمان ارزش هر گواهی اسقاط یک‎میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و این عملیات بر اساس قانون هوای پاک اجرا می‌شد.

علیرضا احمدی، معاون ستاد مدیریت حمل‎ونقل و سوخت، پیکان مدل ۶۰ هم دیگر با یک‎میلیون تومان معامله نمی‎شود!

درست اجرا نشدن قانون مراکز اسقاط خودرو به دو عامل مربوط می‌شود. نخست این‎که محل مصرف کل گواهی‌های صادره در سنوات اخیر، در بحث واردات و تولیدات داخل بوده است. اما خودروسازان داخلی به دلایلی و با پیشنهاد وزارت صمت به هیات‌وزیران و برای حمایت از تولید داخل از بحث اسقاط خودرو معاف شدند.

از سوی دیگر به علت تصمیمات اتخاذشده واردات خودرو هم قطع شد. به همین‌علت، به‎رغم سرمایه‎گذاری مراکز اسقاط و انجام اسقاط تعداد قابل توجهی از خودروهای فرسوده، گواهی خودروهای اسقاط‎شده در مراکز تجمیع شد. این مشکل زمانی شدت گرفت که تعداد گواهی‌هایی که در صفحات اسقاط مراکز وجود داشت، بسیار زیاد شد.

عامل دومی که در این راستا مشکل‎ساز شد، تفاوت و افزایش قیمت خودروهای داخل است. در مصوبه‌ای که دولت برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده لحاظ کرده بود، قیمت تعیین‎شده یک‌میلیون تومان بود، درحالی‎که اکنون و در بازار فعلی، پیکان مدل ۶۰ هم با یک‎میلیون تومان به فروش نمی‌رسد.

موضوع دیگری که باید بیان کرد این است که درخصوص انتقال ۸هزار گواهی اسقاط شبهه‌ای وجود ندارد و این‎گونه نبوده که صفحه چند مرکز اسقاط باز شود، بلکه کل صفحات مراکز اسقاط سراسر کشور باز شده است.

مشکلی که مراکز در این خصوص داشتند، تعداد گواهی‌هایی بود که به صفحه تجمیع منتقل شده بود؛ زیرا از میان ۸۰هزارگواهی، ۲۳هزار گواهی به این صفحه اضافه شده بود. بر این اساس، ما در حال بررسی هستیم تا بدانیم از چه طریقی می‌توان این گواهی‌ها را به صفحه‌های خود برگردانیم و بررسی کنیم که این مشکل به چه نحوی قابل حل است.

محمدحسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو، انتقال ۸هزار گواهی اسقاط در روز تعطیل غیرقانونی بوده است

انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو با ستاد مدیریت حمل‎ونقل و سوخت کشور تفاهم‎نامه‌ای را مبنی‌بر برون‎سپاری کلی کار امضا کرده‎اند  و بر اساس آن مقرر شد انجمن، گواهی‎های اسقاط را در یک صفحه تجمیع کند و از این طریق به فروش برساند تا عدالت میان مراکز رعایت شود. اما در سالروز ارتحال امام‌راحل (ره) متوجه شدیم ساعت ۱۰ صبح سایت انتقال گواهی اسقاط باز شده است و تعدادی از مراکز خاص توانسته‎اند از آن استفاده کنند و اکثر مراکز به‌علت این‎که از باز شدن سایت اطلاعی نداشته‎اند، از این انتقال عقب مانده‎اند. بیشتر مراکز اسقاط خودرو به علت این‎که برگه‌های اسقاط را به صفحه تجمیع منتقل کرده بودند، نمی‌توانستند حتی با باز شدن سایت، از آن استفاده کنند.

هیچ مرکزی که گواهی‌های خود را به صفحه تجمیع منتقل کرده بود، نمی‌توانست گواهی‎ها را از آن‎جا خارج کند و کار انتقال آن به واردکنندگان خودرو را انجام دهد. بر این اساس، باز شدن سایت انتقال گواهی اسقاط خودرو به واردکنندگان و منتقل‎کردن ۸هزار گواهی از سوی تعداد انگشت‎شماری از این مراکز آن هم در روز تعطیل غیرقانونی و این اقدام نقض عدالت بوده است، امیدواریم هرچه سریع‎تر، موضوع از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود و به نتیجه برسد.


مشکلات صدور گواهی اسقاط خودرو برای شماره‎گذاری وارداتی‎ها؛ مانعی که کسی پیش‎بینی نمی‎کرد
تحویل خودروهای ترخیص ‎شده از گمرک در خان هفتم!
یادداشت

کد محتوا: ۲۰۷۱۵

ارسال: سه‌‌شنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶:۰۹

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷:۳۶

کلید واژه‌‌ها: اسقاط، واردات، ترخیص، گمرک، ستاد مدیریت حمل‎ونقل و سوخت

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: اخبار خودرو

بازدید: ۹۴۸

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.