مرسدس بنز اس ال۵۵؛ یک خودرو دیدنی با ظریف کاری ژاپنی!
مرسدس بنز SL۵۵ مدل ۲۰۰۵ (شاسی R۲۳۰) که یکی از پیشرفتهترین خودروهای دوران خود و آخرین شاهکار طراحی برونو ساکو به شمار میرفت و از موتور افسانهای M۱۱۳K V۸ سوپرشارژ ۵.۵ لیتری AMG بهره میبرد، تبدیل به یک خودروی نمایشگاهی منحصربهفرد شده است.
معرفی جنسیس مگما جیتی ۲۰۲۵: مسیر ۱۰ سال آینده این برند
کانسپت جنسیس مگما جیتی ۲۰۲۵ تازهترین و مهمترین محصول عملکردی جنسیس است؛ مدلی که بهعنوان نقطه عطف، مسیر ۱۰ سال آینده این برند در حوزه خودروهای پرفورمنس و موتوراسپرت را مشخص میکند. این کانسپت در مراسم «جنسیس مگما ورلد پریمیر» برای اولینبار معرفی شد و فراتر از یک طرح مطالعاتی، بیانیهای جدی درباره آینده خودروهای اسپرت جنسیس به شمار میرود.
این نیسان روگ یک میتسوبیشی است!
دلیلی کاملا منطقی وجود دارد که چرا نیسان روگ پلاگین هیبرید جدید هیچ شباهتی به دیگر نسخه های این کراس اوور کامپکت ندارد: این خودرو در واقع یک نیسان واقعی نیست!
فورد اسپرتکا؛ تخم مرغ محبوب اروپایی!
دههها پیش از محبوبیت محصولات کلاس Mini-GTI مانند امروز، فورد با معرفی مدل اسپرتکا تلاش کرد تا به تنهایی وارد این بازار شود. اسپرتکا، نسخهای با توان فنی و ظاهری بهبودیافته از مدل عمومی فورد کا بود که در دوران محصولات خستهکننده فورد معرفی شد.
تارا توربو یا دنا پلاس توربو؛ رقابت خانوادگی جذاب ایرانی!
تارا توربو و دنا پلاس توربو دو محصول پرقدرت ملی بوده که رقابت تنگاتنگی با هم دارند. در این محتوا به مقایسه این دو برادر پرداختهایم.
مقایسه موتور TU۵ با XU۷؛ کدام یک بهترین عملکرد را دارد؟
در این مقاله قصد داریم به بررسی دو پیشرانه مهم ایرانخودرو که روی اکثر محصولات این شرکت قرار دارد بپردازیم. در این مقایسه قرار است دو پیشرانه TU۵ و XU۷ را ازنظر توان خروجی، استهلاک، عملکرد و هزینههای جاری با یکدیگر مقایسه کنیم. بنابراین اگر سردرگم هستید که کدامیک از محصولات ایرانخودرو را انتخاب کنید و دوست دارید اطلاعات بیشتری از مشخصات فنی موتور XU۷ و موتور TU۵ بهدست بیاورید با ما همراه باشید تا به مقایسه این دو پیشرانه استراتژیک و مهم ایرانخودرو بپردازیم.
انواع جعبه دنده اتومبیل
در تمام دوران تاریخچه صنعت اتومبیل گیربکس ها یا همان جعبه دنده ها نقش کلیدی در سیستم انتقال قدرت داشته اند. به طوری که در سال های اخیر انواع متنوعی از گیربکس ها در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرند، که از مزایای یک گیربکس کارامد نداشتن لگ یا تاخیر درفواصل تعویض دنده ها میباشد که به موجب آن شتاب خودرو افزایش میابد و مصرف سوخت تا حدودی کاهش میابد.
نشانه های خرابی کمک فنر چیست؟
کمک فنرها یکی از مهم ترین بخش های خودرو محسوب می شوند و در صورت بی توجهی به آنها ممکن است با عواقب جبران ناپذیری مواجه شوید.
انواع تونل باد و چگونگی آزمایش های آیرودینامیکی خودرو
بهبود ویژگی های آیرودینامیکی خودروها، تنها با آزمایش در تونل باد میسر می شود.
آیرودینامیک خودرو چیست؟
بهبود آیرودینامیک مسئلهای کاملا مهندسیشده است که در تمام خودروسازیهای جهان به آن توجه میشود؛ پس چرا برخی در اجرای آن شکست میخورند؟
چهارشنبه، ۵ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۲
شنبه، ۱ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۱
چهارشنبه، ۲۸ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۶
دوشنبه، ۲۶ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۱
دوشنبه، ۱۹ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۷
برترین خودروهای ۱۰۰ هزار دلاری بازار جهانی ( قسمت اول )
چهارشنبه، ۱۴ آبانماه ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
مهمترین نکات برای بازدید ماشین قبل از سفر
دوشنبه، ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
وضعیت صنعت خودروسازی ایران در جهان چگونه است؟
سهشنبه، ۲۷ فروردینماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
بررسی نیسان پاترول جدید به همراه تجربه رانندگی + فیلم
یکشنبه، ۲۸ مهرماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
قدرتمند ترین خودرو های نیسان
سهشنبه، ۶ خردادماه ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
کارشناسی خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
تزریق هیجان به جعبه دنده های CVT توسط تویوتا؛ e-CVT چگونه کار می کند؟
در حال حاضر تویوتا محصول پر فروش خود یعنی کرولا را عموما به صورت هیبریدی عرضه می کند. این خودرو به یک جعبه دنده "e-CVT"مجهز است و از آن جا که عموما ما جعبه دنده های CVT را دوست نداریم، کرولا جدید چندان به مزاق ما خوش نمی آید. اما "e-CVT" چیز چندان جدیدی نیست و تویوتا در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی و در مدل پریوس به طور پیوسته از آن استفاده کرده است.
پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۴۷ |
تویوتا اسم این فن آوری را "THS" و یا همان (سیستم هیبرید تویوتا) نام گذاری کرده است. این کمپانی با معرفی "HSD"، از این فن آوری در خودروهای لکسوس نیز استفاده کرده است و حتی آن را در اختیار دیگر خودروسازان نیز قرار داده است. موتور و جعبه دنده در یک اتصال جدا نشدنی حسی همانند خوردن یک پودینگ و محتویات چسبنده روی آن را به شما می دهند، مگر آن که جعبه دنده شما از نوع CVT باشد. البته بسیاری از رانندگان از رفتار ناهماهنگ دور موتور با میزان سرعت در جعبه دنده CVT متنفر هستند. این حالت در واقع به دلیل اتصال دو پولی به کمک یک تسمه پدید می آید. جعبه دنده CVT اولین بار توسط شرکت DAF در سال ۱۹۵۸ میلادی معرفی شد. به جای داشتن جعبه پیچیده ای از انواع اقسام چرخ دنده ها، دو پولی با قابلیت تغییر در میزان قطر آن به وسیله یک تسمه به یکدیگر متصل می شود. برای داشتن حالتی مشابه با دنده یک، موتور پولی را در کوچک ترین قطر خود به چرخش در می آورد و پولی دوم که توسط تسمه به پولی اول متصل است در بزرگ ترین قطر خود چرخ ها را به حرکت در می آورد. با افزایش سرعت، قطر پولی به حرکت در آمده توسط موتور بزرگ و بزرگ تر می شود و پولی متحرک یا دوم کوچک تر می شود تا ضریب را افزایش و در نتیجه باعث شتاب گیری خودرو شود. این جعبه دنده به جای کنترل توسط کامپیوتر با یک وکیوم کنترل می شود. این وکیوم به طور مرتب و خودکار قابلیت تغییر در سراشیبی ها و تپه ها و همینطور در حالت شتاب گیری سنگین تر را دارد. این سیستم توسط آئودی، فورد و حتی فیات نیز استفاده شده است. البته نمی توان تمامی CVT ها به خصوص e-CVT جدید تویوتا را مورد سرزنش قرار داد. به طور مثال تویوتا در مدل جدید کرولا به جای استفاده از تسمه و پولی های معمول، از دو موتور الکتریکی در نقش ژنراتور با نام های MG۱ و MG۲ که به یک جعبه دنده سیاره ای متصل شده اند استفاده می کند. در واقع تمامی سیستم به گونه ای طراحی شده که در یک طرف موتور به همراه متعلقات این جعبه دنده قرار گرفته است و در طرف دیگر نیز جعبه دنده با اتصال به چرخ ها خودرو را به حرکت در می آورد. استفاده از دنده های موسوم به خورشیدی یا سیاره ای امری معمول در جعبه دنده های اتوماتیک است که در جعبه دنده جدید تویوتا نیز از آن استفاده شده است. این بسته جمع و جور شامل یک چرخ دنده خورشیدی و سیاره ای و حلقه دنده بسته است که حالت چرخش سیارات به دور خورشید در منظومه شمسی را شبیه سازی می کند. در این بین تنها چند اجزای متفاوت به نسبت جعبه دنده های معمولی وجود دارد که باعث می شود دو ژنراتور در نقش های مختلفی بازی کنند. موتور الکتریکی MG۱ می تواند موتور احتراق داخلی را روشن کند و در ادامه نقش یک ژنراتور را برای شارژ باتری ها بازی می کند. موتور الکتریکی MG۲ به تنهایی و یا با کمک موتور احتراق داخلی خودرو نقش محرک را بازی می کند و حتی می تواند به عنوان یک بازیاب انرژی در زمان ترمز گیری به ایفای نقش بپردازد. MG۱ می تواند مقدار کمی از گشتاور را به مجموعه چرخ دنده ها برای حفظ تعادل بین موتور احتراق داخلی و موتور الکتریکی دوم یعنی MG۲ ارسال کند. همچنین ترکیب های بسیار مختلفی با استفاده از این دو موتور الکتریکی پدید می آید. به طور مثال در حالت تمام الکتریکی هر دو موتور الکتریکی از موتور احتراق داخلی بدون استفاده از کلاچ جدا می شوند و یک برد حرکتی هرچند کوتاه را ممکن می سازند. بنابراین تمامی جعبه دنده های CVT آن چیزی نیستند که ما فکر می کنیم و این راه حل تویوتا یکی از هوشمندانه ترین و کارآمدترین سیستم ها است و جای تعجب نیست که ایده و اجرایی شدن آن بیش از ۲۰ سال به طول انجامیده است. شرکت بوش نیز با کمک کنترل الکترونیکی همان سیستم ساده مکانیکی و معمول جعبه دنده های CVT یعنی پولی و تسمه را کنترل می کند و علیرغم این که جعبه دنده های CVT جایی در مسابقات استقامت اتومبیل رانی جایی نداشته اند اما در دهه ۱۹۷۰ ستاره هلندی رالی کراس "jan de Rooy" این مسابقات را تحت سلطه خود با دو خودرو “DAF ۵۵” و “۵۵۵S” در آورده بود. شرکت DAF در مسابقات قهرمانی دنده عقب (بله قبلا چنین مسابقاتی برگزار می شد) در هلند به قهرمانی رسیده بود و مهم ترین دلیل آن این است که جعبه دنده های CVT امکان حرکت دادن خودرو با همان سرعتی که خودرو به سمت جلو حرکت می کرده را در حالت دنده عقب مهیا می کنند. در پایان جعبه دنده های CVT تبدیل به یکی از اجزای اصلی خودروهای امروزی شده اند و از آن جا که هزینه ساخت و پیچیدگی کمتری به نسبت جعبه دنده های معمولی دارند، توسط بسیاری از خودروسازان مورد استفاده قرار می گیرند و به نظر می رسد تنها راه لذت بخش کردن رانندگی با این دست از جعبه دنده ها ورود فن آوری های جدید و نوینی است که توانسته یک جعبه دنده کارا و هوشمندی همچون e-CVT تویوتا به وجود می آید.
کد محتوا: ۲۰۶۸۴
ارسال: پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۴۷
به روز شده: پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱:۰۳
کلید واژهها: تویوتا، کرولا هیبریدی، لکسوس
نوع: مقاله
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: DIGIATO
بازدید: ۱۴۵۴
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.