در زمان عرضه این خودرو همه افراد عاشق خرید مرسدس بنز E۲۳۰ بودند؛ فرقی نداشت پیر باشید یا جوان، مرد باشید یا زن، در دهه ۹۰ هر فردی که توانایی خرید یک خودروی نسبتاً لوکس را داشت به سراغ خرید مرسدس بنز e۲۳۰ میرفت. این خودرو آنقدر خوب بود که حتی باگذشت ۳۰ سال از عرضه آن، بازهم بازار خریدوفروش مرسدس بنز e۲۳۰ جایگاه خوبی دارد. به همین بهانه میخواهیم با این محبوب دهه ۹۰ میلادی در ایران و جهان خاطره بازی داشته باشیم.
طراحی و ساخت مرسدس بنز E۲۳۰؛ طراحی که هیچگاه قدیمی نمیشود
مرسدس بنز E۲۳۰ با کد w۱۲۴ در واقع قرار بود جانشین دو نسل از بهترین خودروهای مرسدس بنز یعنی w۱۲۳ و w۱۱۵ شود. خودروهای قبلی کیفیت ساخت بسیار قابل قبولی داشتند و در همان دوران بود که کیفیت آلمانی شهرت جهانی پیدا کرد. بههمیندلیل مرسدس برای ساخت E۲۳۰ وسواس خاصی به خرج داد تا خودرویی به بازار ارائه دهد که استانداردهای سدانهای نیمه لوکس را بازنویسی کند. جالب است بدانید که طراحی این خودرو حدود ده سال قبل از عرضه آن آغاز شد. برونو ساکو معروف که خودروهای سه نسل از مرسدس حاصل طراحیهای او است برای مرسدس بنز e۲۳۰ بهترین کار خود را ارائه کرده است. طراحی این خودرو به عقیده خیلی از طرفداران آن هیچگاه قدیمی نمیشود. چراغ های جذاب و طراحی بدنه با قوسهای چشم نواز، یک خودروی زیبا را خلق کرده است.
در قسمت داخلی خودرو از همنسلهای خود چند قدم جلوتر بود. طراحی چرمی و چوبی به همراه تکنولوژیهایی که بعضا در خودروهای روز نیز دیده نمیشود، خرید مرسدس بنز E۲۳۰ را همچنان به یک انتخاب مناسب تبدیل کرده است.
مشخصات فنی مرسدس بنز E۲۳۰؛ معرفی تکنولوژیهای آینده در دهه ۹۰
برای سری W۱۲۴ موتور های مختلفی در نظر گرفته شده بود. اما موتور E۲۳۰ همانطور که از نام آن پیدا است از نوع ۲.۳ لیتری بود. این موتور توانایی تولید ۱۳۶ اسب بخار و حداکثر سرعت ۲۰۴ کیلومتر بر سرعت را دارد. شتاب مرسدس بنز E۲۳۰ در حدود ۱۰ تا ۱۱ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. البته مصرف سوخت این خودرو بعد از ۳۰ سال استهلاک، در نمونههای دست دوم بیشتر از این خواهد بود. گیربکس دستی این خودرو از نوع ۴ دنده و ۵ دنده دستی یا ۴ دنده و ۵ دنده اتوماتیک است که ترکیبهای مختلف آن در ایران دیده میشود.
به همراه این ترکیب فنی، تکنولوژیهایی مانند ASD و ASR اولین بار در این خودرو معرفی شدند. سیستمهایی که به رانندگی راحتتر در شرایط سخت مانند شرایط برفی و سراشیبی کمک زیادی میکردند. همچنین حالت یا MODEهای هوشمند مختلفی برای این خودرو در نظر گرفته شده بود که به نوعی همان سیستم چهار چرخ فعال امروزی محسوب می شود.
مرسدس بنز E۲۳۰ در ایران
اگر سری به آگهیهای فروش مرسدس بنز E۲۳۰ در سایت دیوار بزنیم متوجه خواهیم شد که مدلهای مختلف این خودرو از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴ در ایران حضور دارند. در این فاصله زمانی ۳۳۰ هزار دستگاه از این مدل در سراسر دنیا فروخته شده است که این خودرو را به محبوبترین مدل سری W۱۲۴ تبدیل میکند. تعداد زیادی از این خودرو نیز به ایران وارد شده است که هم اکنون به صورت دستدوم در بازار خرید و فروش میشوند. قیمت مرسدس بنز E۲۳۰ افسانهای در حال حاضر بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. اگر هزینه نگهداری و قدیمی شدن تجهیزات این خودرو را در نظر نگیریم، میتوان گفت خرید مرسدس بنز E۲۳۰ از خیلی از خودروهای داخلی و چینی هم قیمت به صرفهتر است.