چالش ۱۰ سال خودروهای پرفروش جهان

  در چالش ۱۰ سال خودروهای پرفروش، مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ مثل فورد موستانگ، تویوتا کمری و هوندا سیویک، تغییرات و بهینه‌سازی کیفی و کمّی درکنار قیمت‌گذاری منطقی مشاهده می‌شود.  

چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴:۲۳ |

اگر در هفته‌های گذشته به شبکه‌های اجتماعی مختلف توجه کرده باشید، قطعا با چالش ۱۰ سال‌ (۱۰Year Challenge) آشنایی دارید. در این چالش جالب، تصاویر مختلف در موضوع‌های متنوع از سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ را کنارهم قرار می‌دهند تا تغییرات یک دهه را مشخص کنند. چالش ۱۰ سال از تصاویر اشخاص مهم تا مکان‌های تاریخی و برندهای تولیدکننده را شامل می‌شود.

البته شاید این چالش در نوع خودروسازی، برای بسیاری از ایرانی‌ها بیشتر باعث ناراحتی باشد. تنها کافی است تصاویر خودروهای داخلی مدل ۱۰ سال پیش و امروز را کنارهم قرار دهیم تا تغییر درخورتوجه قیمت و حتی کاهش کیفیت و حذف برخی تزیینات ظاهری بدنه‌ی خودرو، سؤال‌های فراوان ایجاد کند. یافتن جواب این سؤال‌ها اگر خیلی خوشبین باشیم، نیازمند عبور از هفت‌خان رستم است. باوجوداین، چالش تغییر ۱۰ سال در خودروهای خارجی بسیار تفاوت دارد و شاید در بسیاری از این مدل‌ها، تنها مشخصه‌ی ثابت مدل ۱۰ سال پیش با امروز، قیمت‌گذاری مناسب و منطقی باشد. در این مقاله، چالش ۱۰ سال را روی تعدادی از محبوب‌ترین خودروهای جهان مثل تویوتا کمری، هوندا سیویک، فورد موستانگ، بی‌ام‌و سری ۳ و… پیاده می‌کنیم.

قیمت‌های نوشته‌شده به مدل استاندارد و پایه‌ی هر خودرو مربوط هستند.

بی‌ام‌و سری ۳


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۳۷ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۴۱ هزار دلار


اگر واقع‌بین باشیم، مدل E۹۰ یکی از نسل‌های ناکام‌ سری ۳ بی‌ام‌و است؛ به‌ویژه اینکه E۹۰ مجبور بود جای خالی E۴۶ را پر کند. با نگاهی کوتاه به طراحی این مدل، کاملا می‌توان دلیل محبوب‌نبودن سری ۳ کد E۹۰ را درک کرد: نمای رو‌به‌رو با چراغ‌های ساده و جلوپنجره‌ی قلوه‌ای بزرگ‌تر از E۴۶، اصلا جذاب نیست. خط تیز جانبی با رینگ‌ها و طراحی چراغ‌های عقب همخوانی ندارد. درواقع، بی‌ام‌و E۹۰ سری ۳ در تیپ استاندارد و پایه هیجان‌انگیز نیست. البته، این ایرادها تاحدودی در M۳ برطرف شد. نسل هفتم سری ۳ سال گذشته‌ی میلادی در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد. G۲۰ قطعا جذاب‌تر از E۹۰ و تغییرات ۱۰ ساله کاملا مشخص است. جلوپنجره‌ی‌ عریض شاید کمی جای بحث داشته باشد؛ اما بخش‌های دیگر بدنه، به‌خوبی کنارهم قرار می‌گیرند. چراغ‌های جلویی باریک درکنار فناوری LED و طراحی زاویه‌دار، نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کنند. همچنین، خط طولی جانبی بدنه پیوند زیبایی بین گِل‌گیر جلو و عقب ایجاد کرده است و چراغ‌های عقب را باید یکی از بهترین طراحی‌های بی‌ام‌و تابه‌امروز دانست. بی‌ام‌و M۳ مدل ۲۰۰۹ پیشرفت درخورتوجهی دربرابر E۹۰ بود؛ بنابراین، باید دید M۳ در G۲۰ چه وضعیتی خواهد داشت.

شورولت سیلورادو


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۱۹ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۹ هزار دلار


مدل ۲۰۰۹ از وانت پرطرفدار شورولت سیلورادو (Silverado) نمونه‌ای کامل از طرح ساده‌ی پیکاپ استاندارد آمریکایی است. به‌جرئت می‌توان گفت سیلورادوی ۲۰۰۹ هیچ بخش ویژه‌ای برای جذابیت بصری ندارد و حتی با اضافه‌کردن بسته‌ی اسپرت Z۷۱ نیز وضعیت تغییر نخواهد کرد. طرح جعبه‌ای در نمای رو‌به‌رو و عقب و استفاده از تزیینات کروم فراوان و رینگ‌های پنج‌پره‌‌ی نقره‌ای، دستور ساخت هر وانت معمولی آمریکایی است. شاید تنها ویژگی جذاب سیورادو مدل ۲۰۰۹، رنگ قرمز بدنه باشد. با اینکه جدیدترین نسل و مدل ۲۰۱۹ از سیلورادو تغییرات چشمگیری کرده؛ اما بسیاری از کارشناسان آمریکایی، طرفدار ظاهر جدیدش نیستند. هیئت‌تحریریه‌ی موتور وان طراحی مدل جدید را با عبارت «تماشای آن مشکل است» توصیف کرده‌اند؛ اما شورولت سیلورادو ۲۰۱۹، چه زیبا یا زشت، قطعا منحصربه‌فرد و خاص است. درمجموع، شاید طراحی این پیکاپ زیبا نباشد؛ اما در بین مدل‌های دیگر، توجه بیشتری را جلب می‌کند. سیلورادو ۲۰۱۹ در تیپ Taril Boss با حذف تزیینات کروم و انتخاب نمونه‌ی سیاه‌رنگ درکنار لاستیک‌های بزرگ آفرود، نمای جذاب‌تری دارد. درهرصورت، سیلورادوی امروز دربرابر مدل ۲۰۰۹، پیشرفت زیادی کرده است.

رم ۱۵۰۰


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۲ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۳۱ هزار دلار


مدل ۲۰۰۹ پیکاپ رم ۱۵۰۰ طراحی زیبایی داشت. می‌توان گفت ۱۵۰۰ دربرابر شورولت سیلورادو و فورد F-۱۵۰ زیباتر و ظاهر متفاوت‌تری داشت. جلوپنجره‌ی بزرگ کروم درکنار چراغ‌های افتاده، امضای این پیکاپ در ۱۰ سال گذشته بود و نسخه‌های دیگر آن با تکیه بر همین الگو عرضه شدند. مدل ۲۰۱۹ پخته‌تر شده است؛ ولی هنوزهم جلوپنجره‌ی بزرگ با تزیینات کروم در مدل جدید وجود دارد؛ با این تفاوت که چراغ‌های جلو باریک‌تر و تهاجمی‌تر شده‌اند. در نسخه‌های مختلف با آپشن‌های متنوع، ظاهر رم ۱۵۰۰ جدید کمی تغییر می‌کند؛ اما درمجموع، پیکاپ مدرن و زیبا و جذابی است.

دوج چلنجر


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۲ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۷ هزار دلار


نسل سوم دوج چلنجر (Challenger) پس از ۲۵ سال غیبت در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. چلنجر ۲۰۰۹ با طراحی جذاب و عضلانی درکنار پیشرانه‌ی ۸ سیلندر Vشکل با قدرت ۴۲۵ اسب‌بخار در تیپ SRT۸، به تمام خواسته‌های علاقه‌مندان پاسخ کامل داد. درحقیقت، طراحی چلنجر به‌قدری زیبا است که هنوزهم پس از گذشت سال‌ها از عرضه‌ی نسل سوم، جذابیت دارد؛ به‌همین‌دلیل، این مدل همچنان در نسل سوم با تغییرات ظاهری و فنی جزئی تولید می‌شود. شاید تولید یک مدل خودرو در طول ۱۰ سال عجیب باشد؛ اما زمانی‌که تقاضا برای آن وجود داشته باشد، مقام‌های دوج به تولید عجولانه نسل چهارم چلنجر نیازی نخواهند داشت و به نسخه‌های خاص مثل دیمن (Demon) و هلکت و رِدآی (Redeye) بسنده می‌کنند.

فورد موستانگ


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۱ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۷ هزار دلار


نسل پنجم فورد موستانگ با کد S-۱۹۷ و طراحی مشابه با نمونه‌های کلاسیک، در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. موستانگ ۲۰۰۹ جرقه‌ای بود که احیای دوج چلنجر و شورولت کامارو را آغاز کرد؛ اما طرفداران بین پونی‌کار آمریکایی اختلاف هم وجود داشت. بسیاری از افراد طراحی موستانگ ۲۰۰۹ با الهام از مدل دهه‌ی ۱۹۶۰ را تحسین می‌کردند؛ اما برخی نیز طراحی نمای عقب آن را نقد کردند. موستانگ ۱۰ سال پیش برخلاف امروز، خودرویی عضلانی با مهندسی ساخت ساده‌تر بود؛ محورعقبی صلب که با کمک پیشرانه‌ی ۶ یا ۸ سیلندر Vشکل به‌‌حرکت می‌افتد. نسخه GT موستانگ ۲۰۰۹ از پیشرانه ۴.۶ لیتری ۸ سیلندر ۳۰۰ اسب‌بخار می‌گرفت. باوجوداین، نمونه‌ی تولیدمحدود شلبی GT۵۰۰KR که هفته‌ی گذشته نسل جدیدش رونمایی شد، از پیشرانه‌ی ۵.۴ لیتری سوپرشارژ V۸ با قدرت ۵۵۰ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. فورد موستانگ ۲۰۱۹ درمقایسه‌با مدل ۲۰۰۹، تغییرات فراوانی کرده است. برای مثال، موستانگ بازار بیشتری پیدا کرده و هم‌اکنون، پرفروش‌ترین خودروِ اسپرت کوپه‌ی جهان است. در طراحی مدل ۲۰۱۹، هنوز‌هم در طراحی چراغ‌های عقب کمی وفاداری به گذشته دید می‌شود؛ اما به‌طورکلی، موستانگ مدرن با مدل کلاسیک دهه‌ی ۱۹۶۰ مقایسه‌کردنی نیست. شلبی GT۵۰۰ مدل ۲۰۲۰ جدیدترین نسخه از سری موستانگ است که احتمالا بیش از ۷۰۰ اسب‌بخار قدرت خواهد داشت.

هوندا سیویک


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۱۶ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۱۹ هزار دلار


سیویک ۲۰۰۹ قطعا خودروِ زیبایی نیست؛ اما دربرابر دیگر مدل‌های کامپکت آن دوران متفاوت‌تر بود. برگ برنده‌ی هوندا سیویک ۲۰۰۹، سواری هیجان‌انگیز و عملکرد فنی فوق‌العاده بود. تیپ Si از پیشرانه‌ی ۲ لیتری با قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار و جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته استفاده می‌کرد. نسل هشتم سیویک دربرابر مدل ۲۰۱۹ و نسل دهم، تغییرات فراوان فنی و ظاهری به‌خود دیده است. مدل ۲۰۱۹ سیویک مانند مدل ۲۰۰۹، در نسخه‌های کوپه و سدان و هاچ‌بک عرضه می‌شود؛ اما در بخش طراحی نگاهی عمیق‌تری به گذشته داشته است. بااین‌حال، سیویک، به‌‌ویژه در نسخه هاچ‌بک، جوان‌پسند است. در بخش قوای فنی، پیشرانه‌ی ۲ لیتری با توربوشارژر همراه شده است. درکنار تمام تغییرات هوندا سیویک از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹ که نسل هشتم تا دهم را شامل می‌شود، بهترین اتفاق تولید نسخه‌ی پرفرمنس تایپ R مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۳۰۶ اسب‌بخار است. احتمالا در سال ۲۰۲۹ هم، سیویک خودروِ کوچک تمام‌عیاری خواهد بود.

هیوندای سانتافه


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۳ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۵ هزار دلار


سانتافه ۲۰۰۹ با معمولی‌ترین طراحی ممکن برای مدل کراس‌اور عرضه شد: دو بخش جلو و عقب جعبه‌مانند به‌اضافه کاپوت و اتاق. طراحان هیوندای با قراردادن نشان این شرکت در جلوپنجره، کارش را به‌پایان رسانده‌اند. سانتافه ۲۰۰۹ بی‌شک یکی از طراحی‌های یکنواخت و تکراری خودروسازی را دارد؛ اما ۱۰ سال بعد، تیم طراحی هیوندای با استخدامافراد جدید و کسب تجربه‌ی بیشتر، سانتافه‌ی جذاب‌تری تولید کرده‌اند. هیوندای سانتافه جدید با چراغ‌های باریک جلو و هماهنگ با جلوپنجره‌ی ۶ ضلعی، خطوط پیچیده در گِل‌گیرها، پنل‌های جانبی، رینگ‌های زیباتر و ابعاد بزرگ‌تر، با کراس‌اور معمولی فاصله‌ی زیادی دارد.

لکسوس RX


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۳۹ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۴۵ هزار دلار


دَه سال پیش، فیس‌لیفت نسل دوم لکسوس RX روزهای آخر فروشش را پشت‌سر می‌گذاشت تا نسل سوم از راه برسد. در آن زمان، RX بازیگر مهمی در کلاس کراس‌اورهای لوکس بود که با به‌روزرسانی سال ۲۰۰۹، جایگاه بهتری هم پیدا کرد. باتوجه‌به زبان طراحی جدید لکسوس، مدل جدید RX هیچ‌ شباهتی به نمونه‌ی ۱۰ سال پیش ندارد؛ زیرا RX مدل ۲۰۱۹ با تمرکز ویژه بر خطوط تیز طراحی شده است. جلوپنجره‌ی مدرن لکسوس یکی از ویژگی‌های خاص RX مدل ۲۰۰۹ را ازبین برده است. با مدل قدیمی امکان رانندگی بدون جلب‌توجه وجود داشت؛ اما با RX جدید این کار امکان ندارد.

تویوتا کمری


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۰ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۵ هزار دلار


به‌دلیل خاصیت محصولات تویوتا در استهلاک کم و عمر طولانی و کیفیت ساخت بی‌نظیر، هنوزهم مدل ۲۰۰۹ کمری در خیابان‌های کشورهای مختلف دیده می‌شود. در نگاه اول، شاید کمری ۲۰۰۹ سدانی معمولی به‌نظر برسد؛ اما اگر بیشتر دقت کنیم، این مدل چندان هم زشت نیست. درست مانند خودروهای ژاپنی آن سال‌ها، در طراحی کمری بر خطوط ملایم و دایره‌وار تمرکز شده که ظاهر آن را کمی هم اسپرت نشان می‌دهد. کمری با فروش ۳۵۶،۸۲۴ دستگاه، پرفروش‌ترین خودروِ تویوتا در سال ۲۰۱۷ بود. از سال ۲۰۱۰ تاکنون، خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند پرچم‌دار بوده‌اند و به‌نظر می‌رسد تیم طراحی تویوتا برای جذب مشتری‌های بیشتر به سدان، ظاهر کمری را تهاجمی‌تر و اسپرت‌تر کرده است. برخلاف مدل ۲۰۰۹، کمری جدید در تمام بخش‌ها به تزیینات و خطوط تهاجمی پناه‌ برده و قطعا سدانی جذاب‌تر از گذشته است. وجود انواع امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مدرن به‌صورت استاندارد در کمری ۲۰۱۹، مصداق تلاش ژاپنی‌ها برای فروش بیشتر این سدان خوش‌ساخت است.

تویوتا راو۴


قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۳ هزار دلار
قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۴ هزار دلار


در سال ۲۰۰۹، تویوتا نسل سوم RAV۴ را تولید می‌کرد که آغازی برای محبوبیت این مدل بود. ظاهر راو۴ قدیمی منحصربه‌فرد نبود و بیشتر برای جذب مشتری‌ها محافظه‌کارانه طراحی شده بود. سال ۲۰۰۹، از این مدل ۱۷۰،۰۰۰ دستگاه فروخته شد؛ اما در سال ۲۰۰۸، این میزان به ۴۲۷،۰۰۰ دستگاه رسید. همچون بیشتر خودروهای تولیدی تویوتا مدل ۲۰۱۹ کراس‌اور RAV۴ هم در‌مقایسه‌با ۱۰ سال پیش دگرگون شده است. نسل پنجم تویوتا راو۴، احتمالا تهاجمی‌ترین و خاص‌ترین طراحی را در تاریخ این مدل دارد. باید دید با طراحی جدید، فروش این مدل در سال ۲۰۱۹ به ۵۰۰،۰۰۰ دستگاه می‌رسد یا خیر.


چالش ۱۰ سال خودروهای پرفروش جهان
مقاله

کد محتوا: ۱۹۶۰۵

ارسال: چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴:۲۳

به روز شده: چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹:۰۵

کلید واژه‌‌ها: فورد، تویوتا، بی‌ام‌و ،شورولت، هوندا، سانتافه، لکسوس، چالش ۱۰ ساله

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خبر های فوری یا مهم

بازدید: ۸۵۴

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.