خوشامدگویی به یک پدیده+فیلم

  بازار خودرو ایران بزودی شاهد ظهور یک پدیده خواهد بود، یک محصول صنعتی مشترک از ایران و فرانسه که از قضا در بحبوحه خروج جنجالی آمریکا از توافق نامه برجام قرار است به بازار بیاید و شاید تاثیر قابل توجهی بر ذهن نگران صنعت و تجارت ایران بگذارد. حدود دو سال از ایجاد شرکت سایپا-سیتروئن می گذرد و حالا در یکی از بزنگاه های تاریخی ایران، محصول این شرکت به مرحله تولید رسیده و می تواند نمادی از زنده ماندن برجام و امن بودن ایران در زمینه سرمایه گذاری خارجی باشد.  

سه‌‌شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸:۴۵ |

شرکت سایپا-سیتروئن در آستانه پیش فروش سیتروئن C۳، فرصتی برای آزمایش و آشنایی بیشتر خبرنگاران حوزه خودرو با این محصول فراهم کرد. یک برنامه دو روزه که از دل خط تولید این خودرو در سایپا کاشان آغاز شد و تا نصف جهان ادامه یافت. سواری با سیتروئن C۳ در مسیری به طول حدود ۵۰۰ کیلومتر، دریچه های جدیدی از این ماشین نو ظهور و منحصر به فرد را در ذهن خبرنگاران ایجاد کرد.

سرعت فدای کیفیت
کاشان شهر گلاب و فرش، حالا یکی از مدرن ترین خطوط تولید خودرو در ایران را در اختیار دارد. جایی که می توان خودرویی در کلاس اروپایی را بسازد. یان مارتین از مدیران فرانسوی شرکت سایپا-سیتروئن در آغاز بازدید از کارخانه توضیحاتی به خبرنگاران داد و از چندو چون تولید سیتروئن C۳ گفت. سیتروئن C۳ با وسواس فراوان و دقت بسیار بر روی کیفیت تولید می شود و شریک فرانسوی خواسته مونتاژ قطعات و کنترل کیفی آن دقیقا مطابق با نمونه اروپایی انجام شود. در حال حاضر تیراژ تولید این خودرو در هر روز به ۵ دستگاه می رسد اما یان مارتین امیدوار است که این تعداد به زودی تا ۸ دستگاه در روز افزایش یابد.

خط تولید در سایپا کاشان در کنار تولید سیتروئن C۳، خودروهای دیگر از جمله چانگان CS-۳۵ و تیبا را نیز در برنامه تولید دارد و به مرور قرار است با افزایش تیراژ تولید سیتروئن C۳، از تیراژ تیبا کاسته شود. تولید آزمایشی سیتروئن C۳ با افزایش مهارت کارگران به تدریج به تولید انبوه خواهد رسید. در عین حال تولید این خودرو با افزایش میزان داخلی سازی قطعات نیز همراه خواهد شد و به گفته مدیران کارخانه، قرارداد با صنعتگران داخلی در این زمینه منعقد شده است.

مهندس شهباز مدیر عامل سایپا-سیتروئن نیز در ادامه برنامه دقایقی درباره شرایط این کارخانه، تولید سیتروئن C۳ و دو محصول آینده این شرکت صحبت کرد. سیتروئن C۳  با موتور ۱.۶ لیتری توربو و نیروی ۱۶۳ اسب بخار فقط در ایران تولید می شود و قرار است یک مدل کراس اوور و یک سدان نیز در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اختصاصا برای یازار ایران طراحی و ساخته شود تا سبد محصولات سیتروئن در ایران توسعه یابد.

پیش به سوی جاده
پس از بازدید خبرنگاران از کارخانه سایپا در کاشان، نوبت به تست جاده رسیده و خبرنگاران در ۵ خودرو تقسم شدند. برنامه روز اول حرکت از کاشان تا ابیانه و سپس حرکت به شهر اصفهان بود. در روز دوم خبرنگاران از مسیر جاده قدیم اصفهان تا میمیه رفتند و پس از عبور از شهرهای کوچک جوشقان و قهرود و قمصر کاشان بازگشتند.

مسیرهای متنوع در این دو روز باعث شد که کیفیت سواری و توانایی های حرکتی سیتروئنC۳ بیشتر اشکار شود.

سیتروئن C۳ به صورت دو رنگ (bi-tone) ساخته می شود یعنی بدنه آن به رنگ سفید و سقف آن به رنگ قرمز است. یکی از دلایل تولید کم تعداد این خودرو نیز به دلیل همین پیچیدگی در رنگ آمیزی است . مدیران سایپا-سیتروئن اعلام کردند که تا یک سال آینده تنها همین رنگ برای این خودرو استفاده خواهد شد.


ظاهر و باطن
مهمترین ویژگی در ظاهر این خودرو تمایز آن در طراحی است به گونه ای که در همان نگاه اول متوجه می شوید با یک سیتروئن طرف هستید. طراحی بیرونی C۳ شبیه به کانسپت چند سال قبل سیتروئن به نام کاکتوس است. یک هاچبک جذاب که ترکیب بندی متفاوتی از چراغ های جلو ارائه کرده و جلو پنجره آن با چراغ های روز درآمیخته است. روی درها به جای زهوارهای باریک معمول، ضربه گیرهای پهن جای گرفته که با حجم منفی و گرافیک متناسب با دیگر عناصر طراحی بدنه، به یکی از اجزای مهم در دیزاین خودرو بدل شده. اما داخل کابین سیتروئنC۳ هم عناصر جذابی دیده می شوند که با طراحی کلی خودرو هماهنگ است. صندلی ها به نظر کوچک می آیند اما راحت هستند. فضای بالای سر کافی است اما شاید جای پای کافی برای سرنشینان صندلی عقب فراهم نباشد.

دستگیره چرمی که برای بستن در طراحی شده با آنک عنصر مهمی در ساختار در ورودی نیست اما به دلیل نوستالژیک بودن، حس فوق العاده ای به سرنشین می دهد. به طور کلی سیتروئن C۳ جزئیات بسیار جذابی دارد که بیننده را شیفته خود می کند.

ادوات و ابزار بر روی داشبورد چندان پر تعداد نیستند اما دسترسی های پرتعدادی از طریق مانیتور ۷ اینچی و دست افزارهای کنار فرمان وجود دارد که استفاده از انها نیز آسان است. در کابین نیز تم دو رنگ بدنه تا حدی حفظ شده و علاوه بر نوارهای قرمز کار شده در داشبورد، دوخت قرمز رنگ بر روی صندلی ها و قطعات دیگر نشانگر دقت نظر دکوراتورهای سیتروئن است. یکی از مزایای داشبورد C۳ خوانا بودن اعداد و نوشته ها در نمایشگرهای روی پانل است. فرمان هم برخلاف پژو ۲۰۰۸ مزاحمتی برای دید راننده ایجاد نمی کند.

سیتروئن C۳ برای یک خانواده ۴ نفره در سفر کافی به نظر می رسد. حجم صندوق آن نزدیک به ۳۰۰ لیتر است که از برخی رقبای هم جثه خودش بیشتر است. از نظر ظاهری حجم صندوق عقب بیشتر از آن چیزی است که به چشم می آید.

غوغای حرکت
لحظه جذاب اما وقتی است که اهرم دهنده را در وضعیت D قرار می دهیم. حرکت، نقطه قوت سیتروئن C۳ است. موتور پر قدرت ۱.۶ لیتری توربو و گیربکس ۶ سرعته هوشمند آن بسیار هماهنگ و جسور هستند و این ماشین را در عرض ۸ ثانیه از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسانند که رکورد بسیار خوبی است. عکس العمل فرمان و ترمزها هم خوب است. فرمان برقی در سرعت های پایین نرم و آرام است و به مرور با افزایش سرعت سفت می شود. گاهی به نظر می رسد اما سفتی فرمان در سرعت های بالا آنقدر نیست و باید مراقب عکس العمل های شدید بود. سیستم ترمز بسیار خوب عمل می کند در حالی که تایرهای میشلن روی ماشین قرار گرفته باشند. ممکن است با تغییر در برند تایر عکس العمل ترمز به طور فاحشی افت کند. سیستم کنترل پایداری هم مثل شیر در لحظات اورژانسی به سرعت وارد عمل شده و عملکرد مقبولی از خود نشان می دهد.

سیتروئن C۳ به شدت اشتیاق به سرعت گرفتن دارد و این شتاب گیری حیرت انگیز باعث می شود که در لحظه نتوانید حدود سرعت خود را پیش بینی کنید. گاهی که تصور می کنید سرعت شما حوالی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است سرعت سنج دیجیتال حدود ۱۷۰ کیلومتر را نشان می دهد؛ به خصوص اگر در جاده های بیابانی حرکت می کنید مراقب پلیس راه باشید.

یک مورد عجیب
شاید برای مصرف کننده ایرانی عجیب باشد که چرا این خودرو با طراحی روز آمد و اروپایی، امکاناتی مثل سانروف ندارد یا حتی از دستگیره های سقفی خبری نیست. البته کسانی که با طراحی روز گروه پژو-سیتروئن آشنا هستند می دانند که در نمونه های دیگر این کمپانی نیز خبری از دستگیره های سقفی نیست. ایرادهایی که سیتروئن حداقل تا یک سال آینده پاسخی برای رفع آنها نخواهد داشت.

با این اوصاف شکی نیست که سیتروئن C۳ اتوموبیل خاص است که ظاهر و عملکرد جذاب آن بسیاری از منتقدان را وادار به سکوت خواهد کرد، برای اثبات این موضوع فقط یک جاده لازم است.

 

ویدئوی اختصاصی و دوبله شده توسط کاردو


خوشامدگویی به یک پدیده+فیلم
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۹۵۹۰

ارسال: سه‌‌شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸:۴۵

به روز شده: چهارشنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷:۲۲

کلید واژه‌‌ها: سایپا، ستروئن، سیتروئن C۳،چانگان CS-۳۵ ، تیبا،

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: کاردو

بازدید: ۱۴۱۲

زبان: پارسی

(۷ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.