مروری بر خودروهای فراموش شده بازار ایران

تاج و تخت پادشاه شکست خورده! ( سمند سریر)

  حدود ۱۶ سال از آغاز عرضه سمند به ایران می گذرد و در طی این مدت ایران خودرو با روش های گوناگون، در پی گسترش اعضای خانواده سمند برآمده است؛ از ارائه سمند در تیپ های مختلف نظیر SE،EL و LX گرفته تا عرضه نسخه های تغییر یافته و بروزرسانی شده آن یعنی سورن و دنا.  

چهارشنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰:۰۱ |

در این بین بدون شک باید سریر ( که در نیمه اول دهه 80 شمسی معرفی شد) را ناکام ترین عضو خانواده سمند دانست که با استقبال سردی از سوی بازار مواجه و نهایتا در اوایل دهه 90 شمسی پرونده تولید آن بسته شد. اما سریر ( که نام آن در لغت به معنای تخت پادشاهی است) چگونه خودرویی بود و چرا به چنین سرنوشت تلخی دچار شد؟

 سریر در واقع نسخه LWB (یا دارای فاصله بین دو محور بیشتر) سمند بود که از همان ابتدا بسیاری آن را خودرویی در کلاس لیموزین به حساب می آوردند اما با نگاهی به مشخصات سریر و استاندارهای تعریف شده و پذیرفته شده در سطح جهانی برای یک خودرو لیموزینف به راحتی می توان دریافت که اطلاق چنین عنوانی به سریر، تا حدود زیادی اشتباه است و شاید بتوان با ارفاق بسیار، آن را یک خودرو شبه لیموزین خطاب کرد. پیش از سریر و در اواسط دهه 70 شمسی، آبی پوشان جاده مخصوص تجربه تولید پژو 405 لیموزین ( به منظور استفاده در ناوگان تشریفات اجلاس سران کشورهای اسلامی) را در کارنامه داشتند اما این بار آنها با سریر، عرضه در تیراژی قابل توجه و گسترده تر را هدف قرار داده بودند. سریر در مقایسه با سمند 299 میلیمتر فاصله بین دو محور بیشتر، 208 میلیمتر طول بدنه بیشتر و حدود 87 کیلوگرم وزن سنگین تری داشت (معیار مقایسه، سمند سال است) و بالطبع با تغییر در فاصله بین دو محور، ستون B خودرو نیز دستخوش تغییر و افزایش طول شده بود و نوشته Sarir روی آن خودنمایی می کرد. با توجه به تغییرات اعمال شده در خودرو، نیاز به قوای محرکه ای قوی تر از پیشرانه مورد استفاده در سمند احساس می شد که در نهایت پیشرانه 1.8 لیتری 16 سوپاپ XU7JPL4 با قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 156 نیوتون متر برای قوای فنی سریر برگزیده شد ( پیشرانه و گیربکس مشابه نمونه مورد استفاده در پژو پارس ELX و سیتروئن زانتیا). به جز بخش ستون B خودرو، سریر در نمای ظاهری تفاوتی با سمند LX نداشت و سازنده حتی جزئیات و موارد پیش پا افتاده ای همچون زه های جانبی همرنگ بدنه، آینه های جانبی راهنما دار، گرافیک متفاوت چراغ های جلو وعقب، رینگ های آلومینیومی جدید (متفاوت با رینگ های سمند LX) و شیشه های دودی را نیز از خودرویی که ان را لوکس توصیف می کرد، دریغ کرده بود. در داخل کابین سریر اما حکایت اندکی متفاوت بود و اگرچه کلیت طراحی جلو داشبورد و صندلی ها و رودری ها دستخوش تغییر نشده بود اما مواردی نظیر تریم داخلی با رنگ روشن و متفاوت با مدل های دیگر سمند، پوشش چرمی جلو داشبورد و صندلی ها و رودری ها، روکش چرم و چوب غربیلک فرمان، فضای عالی و بسیار جادارردیف عقب همراه با امکاناتی نظیر سینی غذا تاشو، محفظه نگهداری روزنامه و مانیتور 6.5 اینچی تعبیه شده در پشت سری صندلی های جلو برای سرنشینان عقب در کابین خودرو جلب توجه می کردند ضمن اینکه کیفیت متریال مصرفی در کابین سریر نیز رضایت بخش و قابل قبول بود. البته کم و کاستی های انکارناپذیری نیز در کابین خودرو (علی الخصوص در ردیف عقب) به چشم می آمد؛ جایی که با توجه به کاریزمای با وقارتر و شکیل تر سریر، باید بیش ار اینها به رفاه و اسایش سرنشینان توجه می شد. به طور مثال بهتر بود راحتی و امکانات صندلی های عقب مورد بازنگری و ارتقاء قرار می گرفت ( در کمال تعجب حتی پشت سری های صندلی عقب همانند سمند یکپارچه و غیر مجزا بودند)، دریچه های تهویه هوا با قابلیت تنظیم جهت برای ردیف عقب تعبیه می شد (کنسول وسط صندلی های جلو برخلاف تصاویر تبلیغاتی اولیه سریرف دقیقا همان سمند بود و تغییری متناسب با خودرویی در کلاس سریر در آن اعمال نشده بود) و قابلیت های بیشترو کاربردی تری برای سامانه مولتی مدیا خودرو در نظر گرفته می شد اما سازنده به هیچ کدام از این موارد توجهی نکرد. از دیگر تجهیزات رفاهی وایمنی سریر باید به صندلی های برقی جلو، آیینه های جانبی برقی گرمکن دار و ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ همراه با سامانه های کمکی ترمز ABS و EBD  اشاره کرد.
 
سریر ازمجموعه محرکه ای بهره می برد که میان مشتریان و اهالی بازار بسیار خوش نام و محبوب بود و در مجموع کیفیت سواری و توانایی های حرمتی خودرو نیز در سطح قابل قبول و نسبتا مناسبی قرار داشت و از طرفی کیفیت ساخت و دقت مونتاژ آن اگر بهتر از سمند نبود، وضعیت بدتری هم نداشت. اما چرا سهم سریر از بازار در نهایت تنها شکست و ناکامی بود؟ تقریبا همه می دانیم که ظاهر خودرو تا چه اندازه در انتخاب و تصمیم گیری مشتریان ایرانی تاثیرگذار است. سریر در دوران عرضه اش در نیمه دوم هه 80 شمسی حدود 22 میلیون تومان قیمت داشت. برای بسیاری منطقی به نظر نمی رسید که چنین مبلغی را برای خودرویی بپردازند که تنها تفاوتش در نمای ظاهری با سمند LX 15 میلیون تومانی، بدنه درازتر و بهره مندی از تجهیزاتی است که در همان زمان اکثرا آنها (نظیر پوشش چرم و مانیتورهای پشت سری) خیلی راحت و با هزینه ای نه چندان زیاد، روی خودرویی چون سمند هم قابل نصب بود. از طرفی طول 4.7 متری سریر آن را بیشتر مناسب مسافرت های خانوادگی برون شهری جلوه می داد تا استفاده های درون شهری؛ در نتیجه مشتریان دیگر خودروهای موجود در این محدوده قیمتی را به سریر ترجیح می دادند. از سوی دیگر، چشم امید ایران خودرو به استفاده شخصیت ها و نهادهای سیاسی و حتی سفارتخانه های خارج از کشور از سریر به عنوان خودرو تشریفات بود اما بجز چند مورد محدود، این خواب و خیال ایران خودرو هم (در ابعاد وسیع و قابل توجه) برای سریر تعبیر نشد. ایده عرضه و تولید انبوه نسخه لانگ از خودرویی در کلاس ابعادی و قیمتی سمند، از همان ابتدا ایده عجیب اما در عین حال جالب و متفاوتی بود  اگر ایران خودرو به ظاهر سریر و برخی جزئیات اهمیت بیشتری می داد و تجهیزات و آپشن های سفارشی ویژه و چشمگیرتری را برای آن در نظر می گرفت، شاید سریر تبدیل به محصولی نسبتا موفق می شد، اما وقتی ایده های عجیب و جالب با عدم جدیت و برنامه ریزی نا صحیح همراه شوند، نتیجه کار بدون شک تلخ و ناگوار خواهد بود.
 
بازار دست دوم سریر رونق چندانی ندارد اما جذابترین نکته در مورد سریر برای معدود کسانی که خواهان آن هستند، پیشرانه و قوای فنی آن است.
 

مروري بر خودروهاي فراموش شده بازار ايران
تاج و تخت پادشاه شكست خورده! ( سمند سرير)مروري بر خودروهاي فراموش شده بازار ايران
تاج و تخت پادشاه شكست خورده! ( سمند سرير)


مروری بر خودروهای فراموش شده بازار ایران
تاج و تخت پادشاه شکست خورده! ( سمند سریر)
یادداشت

کد محتوا: ۱۸۵۱۳

ارسال: چهارشنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰:۰۱

به روز شده: چهارشنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷:۲۵

کلید واژه‌‌ها: سمند سریر، سمند،مشخصات فنی سمند سریر ، بازار دست دوم سریر

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرو امروز

بازدید: ۳۶۰۹

زبان: پارسی

(۲۱ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.