آشنایی با اتومبیل های کلاسیک موجود در کشور

  در مقالات قبل اتومبیل AMC Pacer را معرفی کردیم و در آن گزارش به یک نکته اشاره شد.اینکه...  

چهارشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱:۵۳ |

آشنایی با اتومبیل های کلاسیک موجود در کشور

بیوک رگال مدل 1978


در مقالات قبل اتومبیل AMC Pacer را معرفی کردیم و در آن گزارش به یک نکته اشاره شد. اینکه AMC Pacer یک ماشین آمریکایی اصیل ولی با ابعاد کوچک بود، یعنی چیز یکه صنعت خودروی ایالات متحده می توانست با پیگیری آن از روند مشکلات بعدی جلوگیری کند و در یک کلام، روح آمریکایی در وجود خود داشت. اکنون نیز یکی از محصولات آمریکایی ساخت بیوک را در مقابل خود داریم. 

به هنگام بررسی ظاهری، اولین برداشت، تعادل و حفظ ریشه های آمریکایی آن است. در سال 1978 اتومبیل های آمریکایی آن است. در سال 1978 اتومبیل های آمریکایی رژیم سخت لاغری را آغاز کردند. برخی مانند فورد ماستنگ و پینتو، تمام هویت و زیبایی خود را برای این سیاست به مسلخ فرستادند. گونه های دیگر مانند کرایسلر، هنوز مقاومت می کنند و محصولات بزرگ با موتورهای حجیم می سازند و برخی مانند بیوک نیز در عین نیاز زمانه به کوچک شدن، همچنان بیوک مانده اند! 

آیا نشان تجاری بیوک، میراث کوچکی است که بتوان به این راحتی آن را از دست داد؟! به یاد بیوک کانسپت Y-Job مدل 1939 می افتم. خودرویی که در آن سال دارای چراغ های مخفی شونده، گلگیرهای ادغام شده در بدنه، شیشه برقی و دستگیره های در کششی بود و تا حدود 15 سال بعد، الهام بخش کلیه مدل های تولیدی کمپانی شد. یا LeSabre کانسپت، مدل 1950 که عملاً تب طرح های موشکی آن دهه را در خودروهای آمریکایی به راه انداخت! 

بیوک 6 سال بعد از آن توانست با مدل Centurion، دنیا را با سقف شیشه ای که امروزه به پدیده ای عادی تبدیل شده آشنا کند. ولی شاید آخرین باری که این کمپانی، علاقه مندان به خودرو را با یک کانسپت کم نظیر مدهوش ساخت، سال 1986 باشد که مدل Wildcat را رونمایی کرد و تصور خود را از یک اتومبیل قرن بیست و یکمی به نمایش گذاشت. در آن زمان «مجله ماشین» نیز درباره این خودرو گزارشی چاپ کرد که هنوز آن را به خاطر دارم. کدام کارخانه اتومبیل سازی کره ای یا چینی، چنین افسانه هایی ار در کارنامه کاری خود دارد؟! 

بدنه رگال، ساده و شکیل طراحی شده است. زاویه ها کاملاً عریان هستند و در منحنی ها پنهان نشده اند. چراغ های جلو هنوز به سبک دهه 1980، چهارتایی نشده و سپرها کرومی هستند. پنجره جلو رادیاتور، از تعدادی خطوط عمودی تشکیل شده که با هم ترکیبی شبیه به بنای تاریخی آکروپولیس یونان را پدید می آورند! 

سقف، در بخش انتهایی چرمی است. پلاک عقب، پلاک کالیفرنیای اصلی است، نه از پلاک های دست ساز امارات که برخی استفاده می کنند! اصولاً نصب پلاک تقلبی امارات را روی برخی اتومبیل ها، توهین به شخصیت ایرانی خود می دانم. 

نمونه مورد آزمایش با نام Sport Coupe متمایز می شود، گرچه خیلی اسپرت نیست و بیشتر یک اتومبیل لوکس به حساب می آید.  این مدل جزئ نسل دوم رگال بوده که در چند مدل مختلف عرضه می شد. رگال های ساده شامل مدل Coupe و Limited Coupe بودند که عمدتاً قالپاق و سقف ساده غیر چرمی عرضه می شدند و در اصل، مدل آزمایشی با رینگ اسپرت و تجهیزات خاص خود، یک سر و گردن بالاتر از آنهاست.

این خودرو به پیشرانه 6 سیلندر خورجینی با حجم 3791 سی سی، معادل 231 اینچ مکعب و قدرت 165 اسب بخار متکی است. اما نکته جالب درباره این پیشرانه، تجهیز آن به سیستم توربو بوده که در سال تولید، نوآوری بزرگی به حساب می آمده و تنها دو محصول پورشه و ساب توربو در بازار آمریکا با این تکنولوژی عرضه می شده اند. توربو و ورودی هوای موتور به رنگ قرمز بوده که با بالازدن کاپوت، کاملاً از بقیه اجزاء متمایز است. کاربراتور از نوع چهار دهانه ساخت Rochester است. 

با باز کردن در سنگین اتومبیل، وارد فضای تأثیرگذار داخلی شده و با نشستن پشت فرمان، احساس می کنم که مهندسان بیوک به خریدار بسیار احترام گذاشته اند و روی تک تک اجزاء به گونه ای کار کرده اند که در بالاترین سطح کیفی باشد.این دقیقاً متضاد حسی است که در یک خودروی وطنی به شما دست می دهد: «همین است، خواستی بخر، نخواستی نخر...!»

ترکیب رنگ اجزای داخلی زیباست. رنگ غالب، خاکستری مایل به آبی بوده و اجزای طرح چوب در جابجایی آن کار شده است. نشان دهنده ها به صورت چند مربع کنار هم چیده شده اند و اطلاعاتی از قبیل سطح سوخت، دنده، سرعت، ساعت و نیز وضعیت درگیری سیستم توربو را به اطلاع راننده می رسانند. 

مشاهده نمای داخلی، نگارنده را به این فکر می اندازد که استفاده از مربع در طراحی داشبورد چقدر زیباست ولی حیف که خیلی کم مورد استفاده قرار گرفته و اشکالی نظیر دایره و بیضی، بیشتر مورد استقبال طراحان بوده اند! فرمان دو شاخه خمیده بوده و اهرم تعویض دنده اتوماتیک از نوع کنار فرمانی است. 

کنسول میانی نیز چهار گوش بوده و تنظیم سیستم های تهویه مطبوع و رادیو پخش کاست (که برخلاف برخی اتومبیل های کلاسیک، با سیستم های مدرن جایگزین نشده)، در آنجا قرار گرفته است. رودری ها لوکس بوده و دستگیره در، باشکوه به نظر می رسد. رگال مورد آزمایش در خط تولید شهر Flint در ایالت میشیگان آمریکا تولید شده است. 

ابعاد رگال، تأثیر منفی روی چگونگی رانندگی نمی گذارد. طول آن حدود 5 متر بوده که در مقایسه با هیوندای آزرای جدید فقط چند سانتی متر بلندتر و تقریباً با مرسدس بنز کلاس S همسن خود برابر است. شتاب اولیه رگال 7/9 ثانیه بوده و قادر است به حداکثر سرعت 188 کیلومتر بر ساعت دست یابد. 

اگر در ایران سال 1357 زندگی می کردید و قصد خرید یک اتومبیل کوپه را داشتید، می توانستید از بین طیف گسترده ای از محصولات لوکس و اسپرت، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته عملاً با توجه به وضعیت سیاسی کشور، تعداد بسیار محدودی اتومبیل های ساخت 1978 و 1979 به کشور وارد شد که عمده آنها ب ام و سری 6، شورولت کامارو، کاپریس کوپه، شورولت کوروت، آلفارومئو GTV و مرسدس بنز SLC بودند. 

البته باید به این نکته اشاره داشت که تعداد انگشت شماری از آنها تا به این حد بکر و سالم هستند. تفاوت اتومبیل بازسازی شده و خودرو بازسازی نشده ای مانند رگال مورد بحث این نوشتار، در این است که انسان در مورد دوم با استاندارد کارخانه طرف بوده و این حس را تجربه می کند که تک تک پیچ ها در کارخانه مادر بسته شده اند، ولی یک اتومبیل بازسازی شده، در اصل تلاشی برای نزدیک شدن به استاندارد خط تولید اصلی محسوب می شود. به همین دلیل، قیمت یک خودرو بازسازی نشده همیشه بالاتر از انواع بازسازی شده است. 

البته بدیهی است مدل هایی که پایه خوبی داشته و مورد بازسازی اصولی قرار می گیرند نیز ارزش خاص خود را دارند. 

اما داستان رگال به کجا انجامید؟! نسل دوم تا سال 1987 روی خط تولید بود و هر سال تنها مورد، اصلاح و تکمیل قرار می گرفت و یک مدل استثنایی را به نام GNX نیز به یادگار گذاشت. نسل سوم یک سال پس از آن عرضه شد. گرچه طراحی بدنه، آرام آرام از شکوه گذشته فاصله می گرفت ولی هنوز هم اصالت در آن حفظ شده بود. اما نسل چهارم که در آخرین سال های قرن بیستم عرضه شد، دیگر بیوک نبود و بیننده، آن را به راحتی با هر اتومبیل کلاس متوسط دیگری اشتباه می گرفت!

البته تیر خلاص را GM در نسل اخیر رگال به این نام زد که اپل Insignia را در برخی بازارها مانند چین، به نام بیوک عرضه کرد! شاید در سال 1978 حتی تصور عرضه اپل Rekord با نام بیوک رگال اشرافی در جهان کمی سخت بود اما امروز بیوک به قدر کافی افول کرده که بتواند به این خفت تن دهد! 


آشنايي با اتومبيل هاي كلاسيك موجود در كشور
آشنايي با اتومبيل هاي كلاسيك موجود در كشور


آشنایی با اتومبیل های کلاسیک موجود در کشور
گزارش

کد محتوا: ۱۱۴۰

ارسال: چهارشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱:۵۳

به روز شده: چهارشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱:۵۳

کلید واژه‌‌ها: کلاسیک/اتومبیل کلاسیک/بیوک/بیوک رگال/بیوک رگال ۱۹۷۸/رگال ۱۹۷۸/بیوک ۱۹۷۸

نوع: گزارش

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۵۸۸۵

زبان: پارسی

(۹ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.