به گزارش کاردو به نقل از خبرماشین، رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل از نظر قد و قامت و مشخصات فنی تقریبا یکسان هستند اما در برخی موارد تفاوت هایی با هم دارند؛ اما به قول یک خودرونویس اهل اسلوونی: اگر جز آن دسته از افراد هستید که تمایل به خرید یک خودرو با برند اصیل دارید که با خیال راحت تا چند سال گذرتان به تعمیرگاه نیافتد یک خودرو ژاپنی مانند ایکس تریل را انتخاب کنید و همچنین اگر به دنبال ظاهر و طراحی مدرن هستید کولئوس گزینه مناسبی برای شما است.
در ایران، بسیاری از مردم خاطرات زیادی با خودروهای شاسی بلند نیسان دارند. از تولید پاترول در سال ۱۳۶۴ توسط شرکت پارس خودرو و بعد از آن رونیز و ... گرفته تا به امروز که پس از گذشت سال ها، به ایران بازگشته و دو مدل کراس اوور را به عنوان نخستین خودروهای خود برای بازار کشورمان انتخاب کرده است. البته تجربه و تخصص این برند ژاپنی به مراتب بیشتر از رقیب فرانسوی خود در زمینه تولید خودروهای شاسی بلند است. شاید یکی از دلایل همکاری این شرکت و تشکیل برند رنو-نیسان استفاده از تجربیات ژاپنی ها در ساخت این کلاس خودرو است.
اما از بحث قدمت و تجربه که بگذریم، یکی از دلایل موفقیت یا عدم موفقیت یک برند خودرویی در ایران عملکرد نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش آن در ایران است. جهان نوین آریا که مسئولیت نمایندگی نیسان در ایران را برعهده دارد، خیلی سریع توانست اعتماد خریداران را به خود جلب کند. انجام تعهدات، پایبندی به قرارداد فروش، خدمات مناسب پس از فروش و تحویل به موقع خودروها، مواردی است که این شرکت توانسته راه چند ساله را در مدت کوتاهی برود. در مقابل نگین خودرو، نماینده رنو در ایران قرار دارد که وقتی پای صحبت اکثر خریداران این برند می نشینید، از موارد فوق مخصوصا تحویل به موقع خودرو اظهار نارضایتی می کنند. البته که این شرکت توانسته نسبت به سال های قبل تا حدودی این مشکل را حل کند، اما برای کسب رضایت حداکثری مشتریان، راه طولانی در پیش دارد.
رنو کولئوسکولئوس یکی از خودروهای جدید رنو است که با طراحی متفاوت به بازار عرضه شده است. نسل قبلی رنو کولئوس طی سالها حضور خود در ایران بازار فروش مناسبی نداشت، با وجود اینکه سطح امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی به کار رفته در آن، از خودروهای ۲۰۰ میلیونی هم بیشتر بود. احتمالاً عدم اقبال این خودرو در بازار کشور، به دلیل ظاهر نه چندان رقابتی آن با رقیبان کرهای اش بوده است؛ حال کولئوس با امکانات متعدد برای قدرتنمایی و رقابت با رقبای قدرتمند آسیایی خود به بازار ایران وارد شده است. نسل جدید این خودرو با ۱۶ سوپاپ به گونهای طراحی شده که از یک پیشرانه چهار سیلندر ۲.۵ لیتری منطبق با استاندارهای روز جهان استفاده میکند. کولئوس توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتون متر گشتاور در دور موتور ۴۰۰۰ در دقیقه دارد که این نیرو توسط جعبه دنده از نوع (CVT) که مورد بازنگری قرار گرفته است به چرخها ارسال میشود. از جمله مشخصات ایمنی این خودرو میتوان به ۶ کیسه هوای ایمنی، سیستم ترمز ضدقفل ABS ، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD، سیستم ترمزگیری اضطراری EBA، سیستم ضدلغزندگی، سیستم هشداردهنده موانع جلو وعقب، هشدار نقاط کور و سیستم کنترل سرعت در سراشیبیها اشاره کرد. مشخصات رفاهی این خودرو فرانسوی نیز در حد مطلوبی است و میتوان از جمله آنها سقف پاناروما شیشهای، شیشهشوی چراغهای جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، برف پاککن اتوماتیک به همراه سنسور باران، ترمز دستی برقی، کروز کنترل محدودکننده سرعت و صندلی برقی راننده به همراه تنظیم ارتفاع را نام برد. این خودرو روی پلت فرم مشترک CMF-C/D شرکت رنو- نیسان طراحی شده؛همان پلتفرمی که نیسان X-Trail، نیسان قشقایی رنو Espace، رنو Kadjar و رنو Talisman روی آن ساخته شده اند. نمای نسل جدید رنو کولئوس همانند مدل لوکس تالیسمان امضای جدید رنو یعنی چراغهای کشیده و تغییر یافته عقب و جلو را دارد که نسل دوم کولئوس است و در کشورهای دیگر با عنوان رنو سامسونگ QM۶ نیز شناخته می شود. در تمام کابین خودرو، نورپردازی اتاق توسط تکنولوژی LED صورت گرفته است که به دلخواه در پنج رنگ آبی، سبز، قرمز، زرد و بنفش، قابل تنظیم است. داشبورد بلند و پهن خودرو، حس امنیت و حفاظت را به راننده و سرنشین جلو القاء میکند و دستگیره های اریبی که کنسول وسط و داشبورد را به هم متصل کرده اند، علاوه بر نمایش خواص اسپرت خودرو، ویژگی آفرود آن را نشان می دهند.
نیسان ایکس تریلنیسان ایکستریل یک SUV باکیفیت، فوقالعاده، کاربردی و جادار است. اگر در جستوجوی خودرویی هستید که هزینههای نگهداری پایین، کابین جادار و عملکرد دینامیکی شایستهای داشته باشد، نیسان ایکس تریل بهعنوان یک گزینه مناسب ارزش خرید دارد. شرکت نیسان پس از استقبال بسیار خوب بازار از نیسان جوک و نیسان قشقایی به فکر ساخت خودرویی با ظاهر زیبا و مدرن مثل جوک، ولی خانوادگی و پرقدرت مثل ایکستریل نسل قدیم افتاد. نتیجه این تلاش، ایکستریل نسل جدید است که بسیار مدرنتر و جذابتر از پدرش از آب در آمده و حتی میتواند خودروی شخصی یک جوان عاشق خودروهای اسپرت باشد. فضای داخلی ایکستریل بسیار بزرگتر از همکلاسهایاش است. حتی بلندقدترین افراد هم بهراحتی میتوانند در ردیف عقب ایکستریل بنشینند. نکته جالبتر صندلیهای تئاتری ایکستریل است. اما چرا «تئاتری»؟ چون صندلیهای ردیف عقب خودرو، از صندلیهای ردیف جلو بالاتر قرار گرفتهاند. حتی با بالاتر بودن صندلیهای عقب سرنشینان عقب احساس نمیکنند سقف کوتاه است یا ممکن است سرشان در ناهمواری راه با سقف برخورد کند. یکی از مهمترین دلایل انتخاب یک شاسیبلند، این است که بتوانید بار و سرنشین زیادی با خود حمل کنید. در نسل جدید ایکستریل، امکانات قابلتوجهی به خودرو افزوده شده است، از جمله نگهدارنده خودرو در شیب، دید ۳۶۰ درجه، صندلی گرمکن، سقف پانارومیک، سیستم تهویه دوگانه، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت، گرمکن صندلیهای جلو، سانروف پانوراما، چراغهای LED مخصوص روز، آینههای جانبی جمعشونده، سنسور باران، سیستمهای ترمز ABS و EBD و ESP، و … نصب شده است. ایمنی مثالزدنی، اولین و مهمترین خصوصیت ایکستریل است. موسسه Euro NCAP ایکستریل را از نظر ایمنی ۵ ستاره ارزیابی کرده است. در تمام ایکس تریلهای عرضه شده در ایران با پلاک ملی، امکاناتی نظیر ۶ ایربگ، سیستم کنترل هرزگردی و کنترل پایداری، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی، سیستم دید اطراف ۳۶۰ درجه، و سیستم «سپر ایمنی نیسان» که ۳ بخش شامل هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط و سیستم تشخیص اجسام متحرک میشود، دیده میشود. موتور ۴ سیلندر ۲۵۰۰ سیسی با توان ماکسیمم ۱۷۱ اسببخار و گشتاور بسیار زیاد ۲۴۰ N.m این خودرو را حرکت میدهد. اما مصرف سوخت شهری این کوه خودرو، ۱۱.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف جادهای آن، ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.