تصاویر زیبایی از تحفه مرسدس بنز؛ کلاس SL مرسدس بنز با معرفی مدل انقلابی R۱۰۷
مرسدس بنز کلاس SL (که از سال ۲۰۲۲ با نام مرسدس-آامگ SL عرضه میشود)، یک خودروی اسپرت «گرند تورینگ» است که از سال ۱۹۵۴ توسط مرسدس بنز تولید میشود. نام "SL" برگرفته از عبارت آلمانی "Sport-Leicht" است که به معنای «اسپرت سبک» ترجمه میشود.
چانگان UNI-V ۲.۰ در دبی مدل عکاسی شد!
خودروی سدان چانگان UNI-V ۲.۰ با ترکیبی از طراحی آیرودینامیک، شیک و جذاب، یک موتور ۲.۰ لیتری قدرتمند و همچنین هندلینگ دقیق و کنترلپذیر، برای ارائه یک تجربه رانندگی بینظیر و نهایی معرفی شده است.
شاسی بلند لوکس بی وای دی یانگ وانگ U۸L با قیمت ۱۸۰ هزار دلار عرضه شد
یانگ وانگ، زیربرند لوکس بی وای دی، شاسی بلند U۸L دینگشی ادیشن را عرضه کرد. پیشفروش این مدل لوکس با قیمت ۱.۳ میلیون یوان (۱۸۱۱۳۰ دلار) و سپرده ۲۰ هزار یوان (۲۷۸۰ دلار) در ۳۱ ژوئیه آغاز شده بود.
نسل جدید چری تیگو ۸ رونمایی شد؛ بزرگتر و با دو چهره متفاوت
شرکت چری با انتشار تصاویر رسمی، از نسل جدید تیگو ۸ پردهبرداری کرد. این کراساوور سایز متوسط خانوادگی با طراحی کاملاً جدید، ابعادی بزرگتر از نسل فعلی و چیدمان پنجنفره، برای عرضه در سهماهه پایانی سال جاری میلادی آماده میشود.
معرفی منصوری وناتوس SE، لامبورگینی اوروس هیبریدی با ۱۱۰۰ اسب بخار!
منصوری با معرفی وناتوس SE، لامبورگینی اوروس پلاگینهیبریدی را به یک هیولای ۱۱۰۰ اسب بخاری تبدیل کرده است که فقط در ۲.۸ ثانیه به صد کیلومتر میرسد.
انواع تونل باد و چگونگی آزمایش های آیرودینامیکی خودرو
بهبود ویژگی های آیرودینامیکی خودروها، تنها با آزمایش در تونل باد میسر می شود.
هر آنچیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
آب بندی خودروها چیزی نیست که متعلق به خودروهای قدیمی باشد و هنوز هم همه خودروها نیاز به آب بندی صحیح دارند تا بتوانند بهترین عملکرد و کیفیت را در اختیار صاحبانشان بگذارند.
سیستم اتوپایلوت تسلا چگونه کار می کند؟
از جمله ویژگی های خودروهای تولیدی تسلا که در ماه های اخیر در کانون توجه خریداران قرار گرفته، می توان به سیستم نیمه خودکار اتوپایلوت این ماشین ها اشاره نمود که بارها و بارها جان بسیاری از سرنشینان اتومبیل های این شرکت را نجات داده و از برخوردشان با موانع جلوگیری کرده است.
هر آن چیزی که در مورد پاور باکس (Power Box) و کاربرد آن در خودرو باید بدانید
بسیاری از صاحبان خودروهای اسپرت و به روز که اغلب جوانان هستند برای افزایش قدرت خودروی خود از موارد بسیار مختلفی استفاده میکنند ولی یکی از مواردی که معمولا به اشتباه و یا درست، از آن برای افزایش قدرت استفاده میشود به تیونینگ باکس یا در اصطلاح علمیتر پاور باکس (Power Box) مشهور است که در ادامه به بررسی جزئیات بیشتری از آن در خودروهای مسابقهای میپردازیم.
علت شاتون زدن موتور خودرو
قطعاتی در خودرو وجود دارد که شاید اسم آن ها را رانندگان تابحال نشنیده باشند. این قطعات کوچک نقش مهمی در سیستم خودرو ایفا می کنند و بی توجهی به آن ها می تواند سبب استهلاک و در نهایت تخریب آن ها شود. شاتون نمونه ای از این قطعات است که غلی رغم اندازه کوچکش، وظیفه مهمی را در سیستم موتور برعهده دارد و استهلاک و آسیب به آن می تواند سبب بروز مشکلاتی در موتور شود که حرکت خودرو هم دچار اختلال می شود.
دوشنبه، ۲۱ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۱
شنبه، ۱۹ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۲
شنبه، ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۲
دوشنبه، ۷ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۷
شنبه، ۵ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۰
بزرگان دنیای فناوری با چه خودروهایی رانندگی میکنند
دوشنبه، ۱۴ بهمنماه ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
بهترین هاچبکهای سال ۲۰۱۹
سهشنبه، ۲۳ بهمنماه ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
راهنمای خرید صندلی ماشین برای کودکان
سهشنبه، ۸ تیرماه ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
بهشت چهار چرخ
مرسدس بنز ۶۰۰ W100
دوشنبه، ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
مراقب باشید کلاه سرتان نرود
نکات مهمی که قبل از خرید خودرو باید بدانید
چهارشنبه، ۱۷ دیماه ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
۵ اقدام مهم درباره خرید خودروی دست دوم کارکرد بالا که باید انجام دهید
دوشنبه، ۹ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۲
بهترین خودروهای سه صندلی تاریخ
مکلارن F۱ بهعنوان یکی از ماندگارترین خودروهای تاریخ، سه صندلی داشت. خودروهای برجستهی دیگر که از این طرح استفاده کردند، چه مدلهایی هستند؟
سهشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷:۵۵ |
معمولاً از عدد ۴ بهعنوان یک استاندارد در خودروسازی یاد میشود. خودروهای تولیدانبوه و اقتصادی در بخش چرخها، ظرفیت کابین و صندلی و حتی پیشرانه با عدد ۴ همراه شدهاند. درواقع خودروهای ۳ چرخ با پیشرانههای ۳ سیلندر هم تولید شدهاند. بنابراین چرا خودرویی با ۳ صندلی نداشته باشیم؟ در طول تاریخ خودروسازی، مدلهای مختلفی با ظرفیت و چینش متفاوت ۳ سرنشین و صندلی تولید شده است. بهعقیدهی بسیاری از طراحها و مهندسهای خودرو، طرح کابین ۳ صندلی ویژگیهای خاصی دارد که در منحصربهفرد کردن تجربهی رانندگی و سواری بااهمیت است. احتمالاً هر وقت صحبت از خودروهای ۳ سرنشینه باشد، اولین برند مطرح، مکلارن و مدل F۱ هستند. این شرکت بریتانیایی را باید یکی از موفقترین تولیدکنندههای خودروهای ۳ سرنشینه بنامیم؛ البته هنوز مدل جدید اسپیدتیل (Speedtail) عرضه نشده است، اما مکلارن با دو خودروی ویژه در بین برندهای دیگر شهرت بیشتری دارد. در این مقاله، بهترین نمونهها از خودروهای سه سرنشینه را معرفی میکنیم؛ درکنار دو خودروی مکلارن، مدلهای ناشناخته و کمسروصدای دیگری هم تولید شدهاند که بهترتیب تاریخ عرضه بررسی میشوند. مرسدس بنز SL Pagoda محصول سال ۱۹۶۳ مرسدس بنز مدل کوپه و رودستر W۱۱۳ را از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱ در نسخههای ۲۳۰SL، ۲۵۰SL و ۲۸۰SL با پیشرانهی ۶ سیلندر خطی در حجمهای ۲.۳ و ۲.۵ و ۲.۸ لیتر تولید کرد. W۱۱۳ که جایگزین مدل W۱۹۸ بود، در حالت استاندارد با ظرفیت دو سرنشین تولید میشد اما سپس آپشن اضافهکردن یک صندلی بیشتر هم برای این خودرو درنظر گرفته شد. کد پاگودا به طرح ویژهی سقف اشاره دارد که در مدلهای دیگر این سری مرسدس بنز هم وجود داشت. البته صندلی سوم SL Pagoda بسیار خاص و ویژه بود؛ این صندلی بهطور عرضی در عقب قرار گرفته بود. فرد بالغی که بهسختی در این صندلی مینشست، باید برخورد جریان هوا به سر و صورت را تحمل میکرد. البته تنها در صورت باز بودن سقف میتوان از صندلی عقب مرسدس بنز SL Pagoda استفاده کرد؛ در شرایطی که سقف پارچهای بسته باشد، اصلا فضایی برای سر و گردن سرنشین عقب وجود نخواهد داشت. محصول کلاسیک مرسدس بنز امروز یکی از ارزشمندترین خودروهای کلکسیونی است. فراری P۳۶۵ Berlinetta Speciale محصول سال ۱۹۶۶ سالها پیش از آنکه مکلارن با مدل F۱ و ایدهی سه صندلی در کابین با طرح صندلی مرکزی راننده از راه برسد، ایتالیاییها چنین مدلی تولید کرده بودند. نسخهی پروتوتایپِ بریلنتا اسپشیاله از فراری ۳۶۵ P سال ۱۹۶۶ در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد؛ این مدل منحصربهفرد، حاصل همکاری فراری و پینینفارینا و لوییجی کینِتی، صادرکنندهی خودروهای اسب سرکش ایتالیا به آمریکا بود. فراری ۳۶۵ P Berlinetta Speciale براساس مدل مسابقهای ۳۶۵ P۲ طراحی شده بود و درابتدا تنها یک مدل نمایشی برای جذب بازدیدکنندهی بیشتر در نمایشگاهها و رویدادها بود. پس از رونمایی در پاریس، بهسفارش جانی اَنیِلی، مدیرعامل سابق فیات، مدل دوم از فراری سهسرنشینه بااستفادهاز قطعات دینو ۲۰۶GT و دینو ۲۴۶ و پیشرانهی ۱۲ سیلندر Vشکل ۴.۴ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۳۸۰ اسببخار تولید شد. این مدل که در کارگاه پینینفارینا با کد Coupe Ferrari ۳ Posti شناخته میشد، هنوز هم سرحال و بازسازیشده، دراختیار یک کلکسیونر است. بیزارینی مانتا محصول سال ۱۹۶۸ سال ۱۹۶۴ جوتو بیزارینی، مهندس سابق شرکتهای آلفارومئو و فراری و ایزو (Iso)، شرکت بیزارینی (Bizzarrini) را ایجاد کرد که تنها تا سال ۱۹۶۹ دوام آورد. بیزارینی یکی از برجستهترین مهندسهای خودروسازی ایتالیا است؛ او پس از تجربهی کار کردن در آلفارومئو بهعنوان رانندهی تست، به تیم فراری پیوست. بیزارینی رانندهی تست، مهندس ارشد، طراح، توسعهدنده و مکانیک فراری بود. مهمترین و بزرگترین موفقیت شغلی بیزارینی در فراری، امروز گرانترین خودروی تاریخ است؛ فراری ۲۵۰GTO با مهندسی فوقالعادهی بیزارینی در شاسی و پیشرانه و طراحی آیرودینامیک خلق شده است. اما سال ۱۹۶۱ با جنجال بزرگ فراری و توقف توسعهی این مدل همراه شد؛ بهدنبال مشاجرهی مدیرفروش با همسر انزو فراری، ماهرترین مهندسهای شرکت برای اولینبار در تاریخ خواستهای برخلاف میل کامنداتوره داشتند. انزو فراری درست در زمانیکه مدل ۲۵۰GTO مراحل پایانی طراحی و توسعه را میگذارند، پنج مهندس ارشد شرکت را اخراج کرد که بیزارینی هم یکی از این افراد بود. بیزارینی سپس به شرکت ATS پیوست که باتلاش دیگر مهندسهای سابق فراری شکل گرفته بود. مدل جادهای و مفهومی مانتا (Manta) طرح جدید جورجتو جوجارو برای نمونهی مسابقهای بیزارینی P۵۳۸ بود؛ مانتا با کابین سهسرنشینه با طرح صندلی مرکزی راننده، از پیشرانهی ۸ سیلندر Vشکل ۵.۴ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۳۵۰ اسببخار استفاده میکرد. جوتو بیزارینی که امروز ۹۲ سال سن دارد، طراح اصلی پیشرانهی ۱۲ سیلندر Vشکل لامبورگینی در سال ۱۹۵۳ است؛ این پیشرانه اولینبار در مدلهای ۳۵۰GTV و ۳۵۰GT نصب شد و نمونههای بهروزرسانیشدهاش تا سال ۲۰۱۰ در محصولات لامبورگینی استفاده شدند. ماترا باگیرا محصول سال ۱۹۷۳ مدل متفاوت باگیرا (Bagheera)، محصول مشترک دو خودروساز فراموششدهی فرانسویِ ماترا (Matra) و سیمکا (Simca) است. بیشتر قطعات باگیرا مثل پیشرانه، جعبهدنده و سیستم تعلیق از مدل سیمکا ۱۱۰۰ قرض گرفته شد؛ البته برخلاف سیمکا ۱۱۰۰، ماترا باگیرا موتورمیانی بود و سه صندلی در یک ردیف داشت. ماترا باگیرا از پیشرانهی ۴ سیلندر ۱۲۹۴ سیسی سیمکا با قدرت ۸۴ اسببخار استفاده میکرد؛ درکنار این پیشرانه و وزن ۸۸۳ کیلوگرم، باگیرا با نهایت سرعت ۱۸۶.۵ کیلومتربرساعت برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت حدود ۱۲.۲ ثانیه زمان نیاز داشت. این عملکرد از الفارومئو GT۱۳۰۰ Junior که ۳ اسببخار قدرت بیشتر داشت هم بهتر بود. از بزرگترین دستاوردهای باگیرا علاوهبر فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاه در طول ۱۸ ماه، برندهشدن عنوان بهترین طراحی Style Auto Award دربرابر مدلهایی چون لانچیا استراتوس، لانچیا بتا کوپه و فراری دینو ۳۰۸ GT۴ بود. مکلارن F۱ محصول سال ۱۹۹۳ احتمالاً معروفترین و موفقترین خودروی سهسرنشینه تاریخ، مدل جاودانهی مکلارن F۱ است. وقتی خودرویی در سال ۱۹۹۳ با قیمت پایه نزدیک به ۷۰۰ هزار دلار فروخته میشود، باید از هر نظر منحصربهفرد باشد. مکلارن F۱، اولین خودروی تاریخ بود که از شاسی تمام فیبرکربن استفاده میکرد؛ این سوپراسپرت با ظرفیت سه سرنشین و صندلی مرکزی راننده، بیش از ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگرفت. F۱ که بهتازگی جایگزینش با نام اسپیدتیل (Speedtail) معرفی شده است، از پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل ۶۰۶۴ سیسی تنفس طبیعی بیامو استفاده میکرد. مکلارن F۱ بهعنوان یکی از قدرتمندترین سوپراسپرتهای تنفس طبیعی جهان با ظرفیت تولید ۱۰۶ دستگاه، آغازگر رقابت عصر مدرن خودروسازان در میدان نهایت سرعت است. پیکربندی صندلیهای F۱ بهگونهای بود که دو سرنشین چپ و راست راننده کمی عقبتر قرار میگرفتند تا نیازی به افزایش عرض بدنه در جلو و مرکز نباشد. بدون شک نشستن در کابین محصول تاریخی مکلارن برای سه سرنشین و تجربهی سرعتگیری در زمانی کمتراز ۳.۵ ثانیه تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت، توصیفکردنی نیست. گوردون موری ۷۲ساله پس از طراحی مدلهای فرمول یک و مکلارن F۱ و مرسدس بنز SLR مکلارن در سالهای گذشته، این روزها شرکت مستقل خودش با نام Gordon Murray Design را هدایت میکند. یاماها MOTIV-E و گرندتورر انگلیسی TVR Griffith، جدیدترین طراحیهای موری هستند. ایان GT۳ محصول سال ۲۰۰۳ GT۳ مدل کیت شرکت انگلیسی ایان (Aeon) بود که با وزن کلی ۷۲۰ کیلوگرم و کابین کوچک برای راننده و دو سرنشین مشابه پیکربندی صندلیهای مکلارن F۱ تولید شد. GT۳ که امکان خرید مدل مونتاژشده یا قطعاتش بهصورت کیت وجود داشت، در نمونهی اسپایدر هم عرضه میشد. این مدل نهچندانشناختهشده از پیشرانههای ۴ سیلندر دوراتِک یا زِتک فورد (Duratec، Zetec)، آئودی و دوراتک ۶ سیلندر V شکل فورد استفاده میکند. GT۳ این روزها در شرکت Exceed Autocraft هنوز هم تولید میشود اما ظرفیت کابین به دو صندلی و سرنشین محدود شده است. ولوو ۳CC محصول سال ۲۰۰۵ مدل مفهومی ولوو ۳CC، سال ۲۰۰۵ رونمایی شد؛ اگر طراحی این مدل کمی آشنا بهنظر میرسد، به این خاطر است که ۳CC پیشنمایش زبان طراحی جدید خودروساز سوئدی بود که بعدها در هاچبک C۳۰ به مرحلهی نهایی رسید. باتوجهبه الگوی کابین سه صندلی بهصورت ۱+۲ و قوای فنی تمام برقی، ولوو ۳CC هیچوقت با هدف تولید نهایی طراحی نشده بود. موتور برقی که ولوو برای این مدل درنظر گرفته بود، اصلا قدرتمند نبود؛ توانایی ۳CC به نهایت سرعت ۱۳۵ کیلومتربرساعت و زمانی حدود ۱۰ ثانیه در آزمایش سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت محدود بود. یکی از ویژگیهای جالب این مفهومی، کابین با سه صندلی بود که برخلاف بسیاری از نمونههای سهسرنشینه، دو صندلی در جلو و یک صندلی در عقب قرار داشت. این پیکربندی متفاوت اجازه داد که شیب و طراحی سقف ولوو ۳CC آیرودینامیک باشد. البته تنها صندلی عقب بهراحتی پذیرای یک فرد بالغ یا دو کودک بود؛ شاید ولوو ۳CC تنها خودروی سهسرنشینه باشد که تمام صندلیهایش برای بزرگسالان طراحی شده است. HTT پِلِدور محصول سال ۲۰۰۷ برند HTT، خودروساز جاهطلب کانادایی بود؛ هدف اصلی این شرکت، تولید اولین سوپراسپرت ساخت کانادا بود. زمانیکه پلدور (Plethore) رونمایی شد، پیشرانهی ۸سیلندر Vشکل ۶.۲لیتری بههمراه یک سوپرشارژر در پشت سه صندلی کابین با طراح مرکزی راننده و مشابه مکلارن F۱ و فراری ۳۶۵P و بیزارینی مانتا قرار داشت. از سال ۲۰۰۷ تا امروز، محصول پرسروصدای HTT نمایش بزرگی نداشته است؛ سوپراسپرتی که قرار بود از پیشرانهی V۸ شورولت کوروت با شاسی و بدنهی فیبرکربن، ۱۰۸۹ کیلوگرم وزن و نهایت قدرت ۱۳۰۰ اسببخار استفاده کند و نسبت قدرت به وزن در سطح خودروهای فرمول یک داشته باشد. HTT چند سال گذشته بیش از یک میلیون دلار سرمایه جذب کرد تا اولین محصولش را عرضه کند؛ ۶ دستگاه از مدل پلدور پیشفروش شده اما هنوز نمونهی تولیدی این سوپراسپرت کانادایی به واقعیت تبدیل نشده است. V-Storm WR۳ محصول سال ۲۰۰۸ طرح خودروی کیت V-Storm WR۳ رقیب سه سرنشینهی اریل اتم (Ariel Atom) است که قرار بود از پیشرانهی موتورسیکلت اپریلیا استفاده کند. باتوجهبه طراحی خاص و پیکربندلی صندلیها، در این مدل مخصوص پیست دو سرنشین عقب باید با جریان شدید هوای که در سرعتهای بالا ایجاد میشود، دستوپنچه نرم کنند. V-Storm WR۳ پس از طرح اولیه حالا در اختیار شرکت DJC Sportcars قرار دارد و از پیشرانه و جعبهدندهی سوبارو ایمپرزا استفاده میکند. نصب پیشرانهی خودروساز اصیل ژاپنی باعث شده است تا تیونینگ و تقویت قدرت بهراحتی و باکمترین قطعات اضافی تا ۴۰۰ اسببخار انجام شود. هوندا FC Sport محصول سال ۲۰۰۸ هوندا سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه خودرو لسآنجلس مدل مفهومی FC Sport را رونمایی کرد تا پیشنمایشی از خودروی اسپرت آینده مجهزبه فناوری هیدروژنی داشته باشد. FC Sport و سپس مدل مفهومی P-Nut هر دو از طرح کابین سه صندلی مانند مکلارن F۱ استفاده میکردند؛ قرار دادن صندلی مرکزی برای راننده و دو صندلی دیگر بهصورت جانبی و کمی عقبتر، فضای جاداری را حتی باوجود ابعاد بدنهی کوچک فراهم میکرد. از طراحی خارجی FC Sport و درهای قیچیشکل لامبورگینیاش در محصولات تولیدی خودروساز ژاپنی استفاده نشد، اما حداقل فناوری هیدروژنی به برخیاز شرکای هوندا قرض داده شد. هوندا P-Nut محصول سال ۲۰۰۹ نمونهی مفهومی دیگر هوندا با طرح کابین سه صندلی، مدل P-Nut یا Personal Neo Urban Transit بود. ژاپنیها سابقهی طولانی در نامگذاری عجیب خودروها دارند؛ P-Nut درواقع بازی با کلمات بود که خودروی جدید هوندا را با بادامزمینی (Peanut) ارتباط دهد. P-Nut آزمایش جالب مهندسهای هوندا در تولید مدلی کوچک با ظرفیت سه سرنشین و زبان طراحی جدید و تولید خودرویی با قابلیت نصب سه پیشرانهی بنزینی و هیبرید و برقی بود؛ این مدل جذاب بهتولید نرسید، اما باتوجهبه ابعاد ۳۴۰۰ میلیمتر طول، ۱۷۵۰ میلیمتر عرض و ۱۴۳۹ میلیمتر ارتفاع چشمانداز جدیدی از خودروهای کوچک با فضای داخلی جادار بهوجود آورد و اساس طراحی مدل CR-Z را هم شکل داد. تویوتا iQ محصول سال ۲۰۰۹ مدل شهری و کوچک تویوتا iQ بهطور رسمی دربین خودروهای چهارصندلی طبقهبندی میشود اما حتی مقامات بزرگترین شرکت خودروسازی ژاپن هم اقرار میکنند که ظرفیت واقعی کابین iQ، سه سرنشین با حالت ۱+۳ است. درواقع در حالت صندلیهای ۱+۳، صندلی آخر کاربردی ندارد و در دنیای واقعی، فضای داخلی iQ برای سه سرنشین طراحی شده است. iQ را باید جزو معدود خودروهای مخصوص ژاپنی بدانیم که گاهیاوقات از خانه فرار میکند و در کشورهای دیگر فروخته میشود تا به همه یادآوری شود که طرز تفکر خودروسازهای این کشور، بسیار متفاوت است. بهترین خودروی ژاپن در سال ۲۰۰۸، باهدف تولید خودرویی با طول کمتراز مینی و زاویهی پیچیدن بیشتر از تاکسی سیاه معروف لندن شکل گرفت. تویوتا iQ این دو هدف بزرگ را بهخوبی باموفقیت پشتسر گذاشت اما همین دو ویژگی، بهمعنی فضای کمتر بار بود. یکی از جذابترین نسخههای تویوتا iQ، مدل ۴۳۰ اسببخاری استون مارتین سیگنت (Cygnet) است. این مدل از شاسی و بدنهی iQ درکنار پیشرانهی ۸سیلندر Vشکل ۴.۷لیتری استون مارتین ونتیج استفاده میکند. تویوتا iQ تنها در یک نسل تا سال ۲۰۱۶ تولید شد. ریناسپید iChange محصول سال ۲۰۰۹ شرکت سوئیسی ریناسپید (Rinspeed) در بخش تیونینگ و طراحی مدلهای مفهومی و نمایشی فعال است. از سال ۱۹۷۹ تا امروز، ریناسپید بیشاز ۲۹ مدل جذاب و متفاوت در بزرگترین نمایشگاههای خودرو جهان رونمایی کرده است. مدل مفهومی iChange در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ رونمایی شد و تعجب همه را در پی داشت. در این مدل، سقف با طراحی مشابه کابین هوایپمای جنگنده بود؛ با باز شدن سقف، iChange میتوانست از یک خودروی تکسرنشینه به مدل سهسرنشینه تبدیل شود. دلیل اصلی طراحی سقف، ایجاد بهترین شرایط آیرودینامیکی باتوجهبه ظرفیت کابین بود؛ راننده در جلو و دو سرنشین دیگر در عقب قرار میگرفتند. از ویژگیهای دیگر ریناسپید iChange میتوان به موتوربرقی ۱۵۰ کیلوولتساعت، نهایت سرعت نزدیکبه ۲۲۰ کیلومتربرساعت و زمان ۴ ثانیه در آزمون سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت اشاره کرد. نیسان بِلیدگِلایدر محصول سال ۲۰۱۳ مدل مفهومی بلیدگلایدر (BladeGlider) نمایشی از تواناییهای نیسان در ترکیب خودروی برقی با ظرفیت سه سرنشین بود. بلیدگلایدر که باهمکاری متخصصهای ویلیامز تولید شد، از طرح بدنهی مثلثی و صندلی راننده در جلو استفاده میکرد که کابین جادار و راحتی داشت. خالق مدل مسابقهای دلتاوینگ لمانز (DeltaWing) در طراحی نیسان بلیدگلایدر همکاری کرد. مکلارن اسپیدتیل محصول سال ۲۰۲۰ وقتی یک خودرو پس از سالها الهامبخش محصولی جدید باشد، بنابراین با یک نمونهی ماندگار و جاودانه سروکار خواهیم داشت. این داستان دقیقاً برای مکلارن F۱ و اسپیدتل اتفاق افتاده است؛ ابرخودروی آیندهی خودروساز بریتانیا، دقیقا با طرح کابین سهسرنشینه مدل F۱ تولید میشود. ابرخودروی اسپیدتیل (McLaren Speedtail) بهعنوان جانشین مکلارن F۱ طراحی شده است. با این حساب، حضور فرمان در وسط و استفادهاز پیشرانهی ۱۰۰۰ اسببخار یا قویتر، قابل پیشبینی بود. بنابر ادعای مهندسان مکلارن، ابرخودروی اسپیدتیل، ازنظر آیرودینامیک و هدایت هوا، دارای یکیاز بهترین طرحهای بدنه تاریخ است؛ حتی چرخ جلوی اسپیدتیل دارای قاب مخصوصی است تا هنگام چرخش، مشکلی برای جریان هوا ایجاد نشود. بخش اصلی بدنه، فیبرکربن خواهد بود و این مسئله کمک میکند تا وزن خودرو به ۱۴۳۰ کیلوگرم برسد. مدیران شرکت سازنده، اطلاعات چندانی از مشخصات پیشرانه منتشر نکردهاند؛ اما شایعات، خبر از قدرت بالای ۱۰۰۰ اسببخار از پیشرانهی ۸سیلندر Vشکل ۴لیتری درکنار موتور برقی میدهند. بنابر اطلاعات رسمی مکلارن، اسپیدتیل میتواند سرعتهای بالاتر از ۴۰۰ کیلومتربرساعت را برای سرنشین فراهم کند و در زمانی حدود ۱۲.۸ ثانیه، سرعت خود را از حالت سکون به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند؛ بنابراین در بخش نهایت سرعت، اسیپدتیل دربرابر F۱ سربلند خواهد بود. مشابه مکلارن F۱، در اسپیدتیل هم ۳ صندلی برای سرنشینان وجود دارد. این ابرخودرو، دارای ۳ نمایشگر لمسی است که پیرامون فرمان قرار دارند. بسیاریاز امکانات فنی این مدل، با کلیدهای روی سقف کنترل میشوند. شیشهی جلو، الکتروکروماتیک است و در شرایط نوری مختلف میتواند به انتخاب راننده دارای تیرگی قابلکنترل باشد. مکلارن اسپیدتیل، مشابه مدل افسانهای F۱ با تولید محدودبه ۱۰۶ دستگاه عرضه خواهد شد و از هماکنون، تمامی ظرفیت آن برای تحویل در سال ۲۰۲۰ با قیمت پایه ۱ میلیون و ۷۴۰ هزار پوند (۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار آمریکا) پیشفروش شده است. مکلارن اسیپدتیل بهدلیل داشتن برخی از تجهیزات مثل دوربینهای جانبی بهجای آینه یا نبودن امکاناتی چون کیسههای هوای جانبی، هنوز در تمام کشورهای جهان ازجمله آمریکا، مجوز تردد جادهای و شهری ندارد.
کد محتوا: ۲۰۶۸۸
ارسال: سهشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷:۵۵
به روز شده: سهشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵:۲۰
کلید واژهها: مرسدس بنز، فراری، مک لارن، ولوو، هوندا، تویوتا، نیسان
نوع: مقاله
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: زومیت
بازدید: ۱۸۴۷
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.