Pro Ceed GT اولین اتومبیل تمام اسپرت کیا

  بدون شک ، برنامه ای که «کیا» از حدود پنج سال پیش برای ارتقاء ظاهری، افزایش آمار فروش و البته بالا بردن محبوبیت محصولات برند خود پیاده کرده را، می توان به عنوان یکی از موفق ترین پروژه های مدیریتی صنعت خودرو برشمرد  

سه‌‌شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰:۳۹ |


Pro Ceed GT
اولین اتومبیل تمام اسپرت کیا

بدون شک ، برنامه ای که «کیا» از حدود پنج سال پیش برای ارتقاء ظاهری، افزایش آمار فروش و البته بالا بردن محبوبیت محصولات برند خود پیاده کرده را، می توان به عنوان یکی از موفق ترین پروژه های مدیریتی صنعت خودرو برشمرد. خودروسازی که تا همین یک دهه پیش، به تولید و فروش محصولاتی با طراحی کپی شده و کیفیت نه چندان بالا راضی بود، امروزه در جایگاهی قرار گرفته که به شاخصه های طراحی انحصاری (مانند پنجره جلو رادیاتور Tiger46Nose) و تولید محصولاتی در حد رقابت با اتومبیل های لوکس معروف (مانند سدان کاندنزا) می بالد و البته به لطف تنها ویژگی که از گذشته خود به همراه دارد (قیمت رقابتی)، خوب می فروشد! مع الوصف، این کمپانی به تازگی اولین اتومبیل تمام اسپرت خود با نام Pro Ceed GT را معرفی کرده که در کلاس اتومبیل های Hot Hatch قرار می گیرد، و البته برای نخستین بار در تاریخ «کیا»، نسخه خاص آن با پسوند 1st Edition و در تعداد 500 دستگاه تولید می شود. 

شاخصه های ظاهری 

استفاده از خطوط تیز با زوایای تند در تمامی بخش های بدنه، مفاهیمی نظیر قدرت، پویایی و هیجان را منتقل می کنند. نخستین شاخصه ای که هنگام بررسی قسمت جلو جلب نظر می کند، طرح زاویه دار و خاص چراغ های LED برای سیستم روشنایی در روز بوده که به همراه چراغ های مه شکن پایین آنها، درون قابی به رنگ مشکی گرافیتی (سربی)، جای گرفته اند. سپر جلو فاصله کمی با سطح زمین دارد و به لطف حجم پردازی های نسبتاً اغراق آمیز و خطوط برجسته، بسیار جلوه می کند. پایین سپر، ورودی بزرگ هوا قرار داشته که با نواری قرمز رنگ تزئین شده است. پنجره جلو رادیاتور انحصاری «کیا» به همراه لوگوی GT در گوشه سمت چپ، به زیبایی این نما کمک کرده و برجستگی های روی درپوش موتور با زوایای منحنی که از طرفین قاب پنجره جلو رادیاتور شروع شده حالتی خشن به خودرو بخشیده اند، البته فرم و گرافیک زیبای چراغ ها را نیز نباید دور از نظر داشت. 

در نمای جانبی، فرم درها به همراه خطوط نسبتاً تند و زاویه دار جلب توجه می کنند. نوار یک تکه و کرومی دور پنجره، جلوه خاصی به این قسمت بخشیده و رکاب های پهن و اسپرت در کنار مواردی نظیر: طراحی زیبای قاب آینه ها به همراه چراغ های راهنمای LED روی آنها، رینگ های 18 اینچی آلومینیومی که دور آنها تایرهای «میشلن پایلوت اسپرت 3» به اندازه 40/225 قرار دارند، کالیپرهای ترمز قرمز رنگ و البته شیب ملایم سقف، روی زیبایی و کارایی خودرو تأثیر گذاشته اند. 

هنگام بررسی قسمت عقب، شانه های برجسته و زاویه تند شیشه، قبل از هر نکته ای جلب توجه می کنند. رفلکتورها عمودی هستند و درون قابی به رنگ مشکی گرافیتی قرار دارند، برای جای پلاک نیز قابی مشابه در نظر گرفته شده که بسیار زیباست. چراغ های اصلی از نوع LED هستند و گرافیک جذابی دارند. سپر حجیم و عضلانی، به همراه خروجی های اگزوز اسپرت طرفین آن، دیفیوزر زیبا، لوگوی GT روی در صندوق، برف پاک کن کوچک شیشه و براگیر روی سقف، از دیگر نکاتی هستند که به نمای عقب مدل مورد بحث، جذابیتی دو چندان می بخشند. 

حس اسپرت بدنه، درون کابین نیز ادامه یافته که این موارد به القاء آن کمک می کنند: صدلی های اسپرت «ریکارو» به همراه لوگوهای ریکارو و GT روی آنها، روکش چرمی با تودوزی قرمز رنگ برای صندلی ها، غربیلک فرمان، اهرم تعویض دنده و رودری ها، پدال های استیل با بخش های چرمی، نوار مشکی براق دور دریچه های سیستم تهویه و بخش هایی از کنسول مرکزی، لوگوی قرمز رنگ GT روی غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر با قابلیت نمایش اطلاعات در دو حالت آنالوگ یا دیجیتال. 
شایان توجه اینکه، حدود 57 درصد از سازه بدنه این ماشین از فلزات مقاوم قابل انبساط ساخته شده که در کنار مواردی نظیر: تقویت ستون های A و B، درها، سقف و ... باعث گردیده تا Pro Ceed GT بتواند بالاتین ضریب ایمنی را از طرف مؤسسات ذیربط، دریافت نماید. 

شاخصه های فنی 

پیشرانه این ماشین (Gamma)، یک نمونه 6/1 لیتری بنزینی است که به سیستم تزریق مستقیم سوخت، سامانه اعمال زمان بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها روی هر دو میل بادامک ورودی و خروجی و توربوشارژر مجهز بوده و نسبت به نمونه اتمسفریک 51 درصد قوی تر است، 61 درصد گشتاور بیشتری دارد و البته 25 درصد نیز کمتر سوخت مصرف می کند. کارکرد تراتل ها و نحوه جرقه زنی شمع های این پیشرانه به صورت الکترونیکی کنترل شده و بین سیلندرهای یک- چهار و دو- سه آن، دیواره جدا کننده قرار دارد که به کمک آن، از لرزش پیشرانه کاسته شده، روان تر کار می کند و درصد زیادی از گشتاور را (بیش از 85 درصد) در دورهای پایین، در اختیار راننده قرار می دهد. البته این تمام ماجرا نیست! توربوشارژر و منیفولد اگزوز یکپارچه هستند و همین امر باعث گردیده تأخیر توربو (Lag) عملاً از بین برود، زیرا هم زمان که راننده پا را روی پدال گاز می فشارد و توربوشارژر نیروی مضاعف تولید می کند، گازهای گرم از طریق اگزوز خارج می شوند و بدین صورت، بالاترین میزان بهره وری حاصل می آید. 

در هر حال، قدرت و گشتاور این پیشرانه معادل 204 اسب بخار و 265 نیوتن متر بوده که به ترتیب در دور موتور 6 هزار و 1750 الی 4500 حاصل شده و از طریق گیربکس 6 دنده غیراتوماتیک با ضرایب نزدیک، به چرخ های جلو منتقل می شود. 

آمار شتاب و سرعت Pro Ceed GT با اتکاء به کارایی این مجموعه بدین شرح است: 

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در 9/7 ثانیه، شتاب 60 تا 96 کیلومتر در 4/5 ثانیه، شتاب 80 تا 120 کیلومتر با دنده پنج در 3/7 ثانیه و توانایی حرکت با حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت. این آمار در حالی ثبت می شود که میانگین مصرف سوخت در سیکل ترکیبی و میزان انتشار گازهای آلاینده پیشرانه TGDI اتومبیل مورد بحث، به ترتیب معادل 16/6 لیتر در 100 کیلومتر و 171 گرم در هر کیلومتر است! 

سیستم تعلیق Pro Ceed GT در جلو از نوع «مک فرسون» با فنر لول های سفت تر، تعدیل کننده گازی و بازوی ضد واژگونی 19 میلی متری و در عقب، از نوع چند اتصالی با فنرلول های سفت تر و تعدیل کننده گازی بوده که در کنار این موارد، سواری راحت، ایمن و پایداری را، تضمین می کند: فرمان هیدرولیک با موتور مکانیکی (MDPS)، سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری و ترمز پیشرفته با دیسک های هوا خنک 300 میلی متری در جلو و 262 میلی متری در عقب به همراه سامانه های کمکی ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیرو و ترمز اضطراری. عملکرد پیشرانه این ماشین، حدود 6 ماه (بیش از 160 هزار کیلومتر) با سرعت متوسط 152 کیلومتر در ساعت مورد آزمایش قرار گرفته و همچنین نزدیک به 500 دور (بیش از 8 هزار کیلومتر) در پیست «نوربرگ رینگ»، برای آن آزمایش هندلینگ ترتیب داده شده است. 

امکانات 

خودروی مورد بحث در سه تیپ عرضه می شود که این موارد در فهرست امکانات تیپ استاندارد آن به چشم می خورند: کیسه های هوای روبه رو، جانبی و پرده ای (6 عدد) با سوئیچ غیرفعال کردن کیسه هوای سمت سرنشین، هشدار بسته نبودن کمربندهای ایمنی، کروز کنترل پویا با محدود کننده سرعت، پایه صندلی کودک ISOFIX، قفل اتوماتیک درها، چراغ های اتوماتیک، سنسور دنده عقب، بلوتوث، امکان دریافت فرامین صوتی، سیستم صوتی CD/MP3 با 6 بلندگو و ورودی iPod، صفحه نمایش LCD چند منظوره، شیشه ها و آینه های برقی، گرم کننده آینه ها، تهویه مطبوع اتوماتیک و ... 

تیپ دوم که با پسوند GT Tech از مدل پایه متمایز می شود، به جز موارد عنوان شده، از تجهیزاتی نظیر: ناوبری ماهواره ای با نقشه کل اروپا، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، گرم کننده صندلی ها و غربیلک فرمان، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نورپردازی دور دستگیره درها، سنسور باران برای برف پاک کن ها، تهویه اتوماتیک دو ناحیه ای با فیلتر مخصوص یونیزه کننده هوا، آینه داخلی تاریک شونده خودکار، چراغ های 
زنون، چراغ شوی و مه شکن های اتوماتیک، سود می برد. 

اما تیپ 1st Edition که در تعداد 500 دستگاه تولید و فقط با رنگ سفید عرضه خواهد شد، تمامی تجهیزات تیپ GT Tech به اضافه این موارد را در فهرست امکانات خود دارد: رنگ مشکی دور رینگ ها، تزئین قاب آینه ها با رنگ مشکی براق، سانروف برقی اتوماتیک، موکت کف با دوردوزی قرمز، یک پلاک که شماره ماشین از یک تا 500 روی آن حک می شود، امکان مخابره لحظه ای وضعیت ترافیک و ... 
در انتها می توان اینطور جمع بندی کرد که اگر چه Pro Ceed GT نخستین اتومبیل تمام اسپرت «کیا موتورز» محسوب می شود اما کاملاً حرفه ای ساخته شده و نشان از نگاه رو به جلوی این کمپانی دارد. 




Pro Ceed GT
اولين اتومبيل تمام اسپرت كيا
Pro Ceed GT
اولين اتومبيل تمام اسپرت كيا
Pro Ceed GT
اولين اتومبيل تمام اسپرت كيا
Pro Ceed GT
اولين اتومبيل تمام اسپرت كيا


Pro Ceed GT اولین اتومبیل تمام اسپرت کیا
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۰۶۴

ارسال: سه‌‌شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰:۳۹

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵:۲۱

کلید واژه‌‌ها: GT/اسپرت/کیا اسپرت/کیا تمام اسپرت/اولین اتومبیل تمام اسپرت/کیا/محصول تمام اسپرت کیا

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۷۰۷

زبان: پارسی

(۱ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.