نگاهی متفاوت به اتومبیل MVM 530
از زمانی که حضور اتومبیل های چینی با نام ها و مدل های مختلف در کشورمان پر رنگ تر شده، کنجکاوی مردم و خریداران را برانگیخته تا اطلاعات بیشتری از آنها کسب کنند. ما نیز بنا بر خواست خوانندگان بطور مرتب این اتومبیل ها را مورد بررسی قرار می دهیم. یکی از نمونه های خوش اقبال MVM 530 محصول کمپانی «چری» است که با توجه به مشخصات فنی مناسب این روزها بیش از ابتدای ورود مورد توجه قرار گرفته و آنچه در پی می آید مروری دیگر بر مشخصات این اتومبیل است:
در بخش طراحی چراغ های بزرگ جلو، کمی به بهتر شدن ظاهر اتومبیل کمک کرده است. روی بدنه خطوطی وجود ندارد که باعث سادگی طرح ظاهری می شود، سپر جلو نیز طراحی ساده ای دارد. پروژکتورهای کوچک در پایین و فضای تو رفته و مشکی رنگ، به همراه پنجره جلو رادیاتور کرومی بزرگ، جذابیت بیشتر به ظاهر این ماشین هدیه می کنند. چراغ های عقب از طرح جعبه ای الهام گرفته اند و از ساده ترین شاخص های طراحی و زیبایی نیز برخوردار شده اند و بزرگ بودن آنها باعث شده تا لبه گلگیر عقب را بپوشاند که این مورد، به بهبود نمای عقب کمک می کند. لبه گلگیرهای جلو و عقب کمی برآمده هستند، طرح رینگ های آلومینیومی پنج پره 15 اینچی نیز، ساده و معمولی بوده و دور آنها با تایرهای 55/195 احاطه شده است. آینه های جانبی به وسیله پایه پهنی به درها نصب شده است. دستگیره های هم رنگ بدنه، به یک دست شدن طرح کناری کمک کرده اند ضمن اینکه، فرم ستون C نیز باعث شده تا فضای کافی برای سرنشینان فراهم آید.
طراحی داخل ساده است و رنگ روشن داخل به همراه دو رنگ بودن داشبورد جلو،ل به طرح کابین کمی جلوه داده است اما روی داشبورد از خطوط منحنی و جذاب خبری نیست و فرمان از نوع سه پره بوده و روی آن، کنترلرهای سیستم صوتی وجود دارند.
امکانات این مدل در سطح نسبتاً قابل قبولی قرار دارد که شامل مواردی نظیر آینه ها و شیشه های برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان هیدرولیک، پوشش چرم فرمان، قفل مرکزی با ریموت، ایموبیلایزر، رایانه سفری، سانروف دو حالته برقی، سیستم پخش صوت CD/MP3 با ورودی USB و کنترلرهای روی فرمان، تنظیم شدت نور زمینه نشانگرهای جلو، سنسور پارک، دو کیسه هوای هوشمند و ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ به همراه ABS و EBD (ضد قفل، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) هستند.
کلیدهای مربوط به مه شکن های جلو و عقب، در بخش بالایی جلو داشبورد قرار گرفته اند. یکی از امکاناتی که به نسبت این کلاس خودرویی دور از انتظار و قابل توجه است، امکان خواباندن پشتی های صندلی عقب بوده که به لطف آن، فضای صندوق عقب بیشتر می شود. پیشرانه 2 لیتری این مدل به آرامی و با صدایی کم به حرکت در می آید. این موتور DOHC که 1971 سی سی حجم دارد، با قدرت 139 اسب بخار (در دور موتور 5750)، توان قابل قبولی را برای حرکت اتومبیل فراهم می آورد و شتاب گیری میانی این اتومبیل 1290 کیلوگرمی نیز، با توجه به 182 نیوتن متر گشتاور که بیشینه آن در دور موتور 4500 حاصل می شود، راضی کننده است.
بلند و کشیده بودن اهرم تعویض دنده، روی سرعت تعویض دنده ها اثر منفی می گذارد. از دیگر نکات منفی درباره طراحی کابین این ماشین، تاریک بودن صفحه کیلومتر شمار بوده، به طوری که برای مشاهده اطلاعات باید بیش از حد دقت کرد همچنین، به دلیل طراحی صاف و دیواره ای شکل وسط داشبورد، صفحه سیستم تهویه به راحتی قابل خواندن نیست که این امر با وجود کاور پلاستیکی روی صفحه، تشدید می گردد. فضای پاها برای سرنشینان عقب کافی نیست اما صندلی ها راحت هستند. سیستم ترمز به لطف برخورداری از سامانه های کمکی عملکرد مطمئنی داشته و کمک فنرها نیز نرمی قابل قبولی دارند.
درکل می توان گفت که MVM 530 با قیمت فروش نقدی 40 میلیون تومان به عنوان یک سدان راحت و جمع و جور، عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشته و شتاب و عملکرد آن برای «رانندگی روزمره» مناسب است.