تارا توربو یا دنا پلاس توربو؛ رقابت خانوادگی جذاب ایرانی!

  تارا توربو و دنا پلاس توربو دو محصول پرقدرت ملی بوده‌ که رقابت تنگاتنگی با هم دارند. در این محتوا به مقایسه این دو‌ برادر پرداخته‌ایم.  

دوشنبه، ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۷:۳۳ |


در بازار خودرو ایران، رقابت میان سدان‌های ملی با حضور تارا توربوشارژ و دنا پلاس توربو اتوماتیک به مرحله‌ای تازه رسیده است. هر دو خودرو نماینده‌ی تلاش خودروسازی داخلی برای گذر از نسل‌های قدیمی و دستیابی به تعادل میان فناوری، طراحی و کیفیت محسوب می‌شوند. تارا توربو با ریشه‌ای اروپایی و بهره‌گیری از پلتفرم پژو ۳۰۱، ساختاری دقیق‌تر و هماهنگ‌تر میان موتور، گیربکس و سیستم تعلیق ارائه می‌دهد در حالی که دنا پلاس توربو اتوماتیک نمایانگر رویکرد استقلال‌ یافته ایران‌ خودرو در ادامه‌ی معماری سمند است.

این رقابت، بیش از آنکه صرفا مقایسه‌ای میان شتاب یا امکانات رفاهی باشد، بیانگر دو نگرش متفاوت در توسعه صنعت خودرو ایران است: یکی با تکیه بر بنیان‌های فنی جهانی و دیگری مبتنی بر سرمایه‌ گذاری داخلی برای ارتقای موجودی‌های ملی. بررسی تارا توربو و دنا پلاس توربو، در واقع سنجشی از موفقیت این دو مسیر در رسیدن به استانداردهای کیفی و تجربه‌ی رانندگی روزآمد است. نبردی جدی میان دو فلسفه مهندسی که آینده سدان‌های ملی را رقم خواهد زد.

طراحی ظاهری 
مشخصا در بخش طراحی ظاهری نظر به اینکه کدام خودرو زیباتر است امری سلیقه‌ای است. به هر حال با دو خودروی کاملا متفاوت روبروییم، تارایی که با پلتفرمی جدید اما ظاهری نسبتا ساده فریاد می‌زند که برای خانواده‌ها مناسب‌تر است اما دنا پلاس با آن خشم درونی‌اش دل جوانان را بیشتر ربوده است. 

تارا اتوماتیک در بخش طراحی هیچ تفاوتی با نسخه‌های پیشین خود نداشته و در نمای جلو همان چراغ‌های کشیده و نسبتا بزرگ را دارد که در ترکیب با جلوپنجره چند وجهی و عریض جلو نمای عامه پسندی را به این سدان ملی داده است. در نمای عقب نیز که ترند روز طراحی دنیا یعنی چراغ‌های بهم پیوسته البته با گرافیکی بهتر از قبل خودنمایی می‌کند اما سپر مانند جلو ظاهری ساده دارد. 

دنا پلاس توربو اما در نمای جلو میزبان چراغ‌هایی است که به سبب نوع طراحی که دارند چهره خشن و جدی به خودرو داده‌اند. جلوپنجره نیز به صورت دو تکه با بخش‌های کروم همراه شده و این بخش‌های کرومی در نمای کناری و عقب نیز به کار رفته‌اند. در نمای عقب نیز چراغ‌های اصلی اما چراغ‌های اصلی به صورت سه گوش و کمی ساده طراحی شده که در مجموع هماهنگی خاصی با نمای جلو ندارد. 

کابین 
در بخش کابین نیز با دو خودروی متفاوت روبروییم که اشتراک میان‌شان این است که هیچ کدام از ترند روز دنیا پیروی نکرده‌اند. البته لازم به ذکر است که هر کدام در بخشی نسبت به دیگری برتری با ضعف دارد. 

تارا توربوشارژ داشبوردی دارد که طراحی واقعا زیبا و جذابی ندارد. همچنین غربیلک فرمان نیز با اینکه به صورت دی کات طراحی شده اما چهره کاملا ساده‌ای دارد که اصلا هارمونی طراحی در آن رعایت نشده اما در مقابل فضای کابین خصوصا در بخش عقب بسیار جادار و بزرگ بوده که برای خانواده‌ها یک مورد مهم است. همچنین موردی که در تارا وجود دارد فضای قرار دادن برای اشیا مختلف بوده که اصلا مناسب و در دسترس نیست. 

تارا توربو اما با اینکه به مراتب طراحی داشبورد ساده‌تری دارد اما ظاهر برتری از رقیب دارد، البته که در نسخه‌های جدید فرمان خودرو دی کات شده و اصلا جذابیتی به خودرو اضافه نکرده است. با اینکه طراحی داخلی دنا پلاس مورد توجه مردم قرار گرفته اما فضای محدود آن خصوصا در ردیف عقب نکته‌ای منفی است که این سدان ملی با خود به همراه دارد. از نظر متریال نیز هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند. 

مشخصات فنی 
رقابت اصلی این دو برادر بیشتر در بخش فنی و قوای محرکه است. جایی که هر کدام حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و با اینکه از نظر موتور و گیربکس تا حدودی مشترک هستند اما تفاوت در برخی بخش‌هاست که برتری را مشخص می‌کند. 

دنا پلاس توربو در بخش فنی و قوای محرکه به پیشرانه EF۷ توربوشارژ مجهز شده که توان تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند. این قدرت از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این مشخصات برای دنا پلاس توربو شتاب ۱۰ ثانیه‌ای داشته و مصرف سوخت ترکیبی آن هم حدود ۷.۸ لیتر اعلام شده است. 

تارا توربوشارژ اما این سوی میدان به نسل جدید پیشرانه EF۷ توربوشارژ مجهز شده که EFP TC نام داشته و قدرتی حدود ۱۶۰ اسب بخار و گشتاوری حدود ۲۴۰ نیوتن متر را داراست. جعبه دنده این خودرو هم از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است. شتاب این سدان ملی حدود ۱۰.۳ بوده اما مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۵ لیتر اعلام شده است. 

جمع بندی
از دید تحلیلی و فنی، تارا توربوشارژ در مجموع محصولی پخته‌تر و مهندسی‌ شده‌تر از سوی ایران‌ خودرو به شمار می‌رود. بهره‌گیری از پلتفرم به‌روز PSA و هماهنگی دقیق میان موتور جدید EFP و جعبه‌ دنده‌ی ۶ سرعته اتوماتیک به آن رفتاری نرم، منطقی و یکنواخت در رانندگی روزمره می‌بخشد.

در سوی دیگر، دنا پلاس توربو اتوماتیک محصولی است که با اتکا بر موتور EF۷ توربوشارژ و تمرکز بر شخصیت اسپرت‌تر، در پی ارائه حسی پرانرژی از رانندگی است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ ترونیک و حالت‌های اسپرت و برفی، شتاب‌گیری تندتر و واکنش سریع‌تری به ورودی پدال گاز فراهم می‌کند.

در نتیجه، از دید فنی می‌توان گفت تارا انتخاب حرفه‌ای‌تر برای استفاده شهری و بلندمدت است، در حالی‌که دنا پلاس توربو اتوماتیک مخاطب جوان‌تر و جویای هیجان را هدف گرفته است.


تارا توربو یا دنا پلاس توربو؛ رقابت خانوادگی جذاب ایرانی!
نقد و بررسی

کد محتوا: ۲۲۸۰۵

ارسال: دوشنبه، ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۷:۳۳

به روز شده: دوشنبه، ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۶:۳۸

کلید واژه‌‌ها: تارا، دنا، تارا توربو، دنا پلاس توربو

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: اسب بخار

بازدید: ۹

زبان: پارسی

(۱ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.