تصاویر زیبایی از تحفه مرسدس بنز؛ کلاس SL مرسدس بنز با معرفی مدل انقلابی R۱۰۷
مرسدس بنز کلاس SL (که از سال ۲۰۲۲ با نام مرسدس-آامگ SL عرضه میشود)، یک خودروی اسپرت «گرند تورینگ» است که از سال ۱۹۵۴ توسط مرسدس بنز تولید میشود. نام "SL" برگرفته از عبارت آلمانی "Sport-Leicht" است که به معنای «اسپرت سبک» ترجمه میشود.
چانگان UNI-V ۲.۰ در دبی مدل عکاسی شد!
خودروی سدان چانگان UNI-V ۲.۰ با ترکیبی از طراحی آیرودینامیک، شیک و جذاب، یک موتور ۲.۰ لیتری قدرتمند و همچنین هندلینگ دقیق و کنترلپذیر، برای ارائه یک تجربه رانندگی بینظیر و نهایی معرفی شده است.
شاسی بلند لوکس بی وای دی یانگ وانگ U۸L با قیمت ۱۸۰ هزار دلار عرضه شد
یانگ وانگ، زیربرند لوکس بی وای دی، شاسی بلند U۸L دینگشی ادیشن را عرضه کرد. پیشفروش این مدل لوکس با قیمت ۱.۳ میلیون یوان (۱۸۱۱۳۰ دلار) و سپرده ۲۰ هزار یوان (۲۷۸۰ دلار) در ۳۱ ژوئیه آغاز شده بود.
نسل جدید چری تیگو ۸ رونمایی شد؛ بزرگتر و با دو چهره متفاوت
شرکت چری با انتشار تصاویر رسمی، از نسل جدید تیگو ۸ پردهبرداری کرد. این کراساوور سایز متوسط خانوادگی با طراحی کاملاً جدید، ابعادی بزرگتر از نسل فعلی و چیدمان پنجنفره، برای عرضه در سهماهه پایانی سال جاری میلادی آماده میشود.
معرفی منصوری وناتوس SE، لامبورگینی اوروس هیبریدی با ۱۱۰۰ اسب بخار!
منصوری با معرفی وناتوس SE، لامبورگینی اوروس پلاگینهیبریدی را به یک هیولای ۱۱۰۰ اسب بخاری تبدیل کرده است که فقط در ۲.۸ ثانیه به صد کیلومتر میرسد.
راهنماییهای لازم قبل از خرید خودروی نو!
مهم ترین و نخستین مرحله خرید اتومبیل درنظر گرفتن بودجه مالی است. مبلغی که میخواهید برای خرید خودرو کنار بگذارید را به طور دقیق تعیین کنید تا در یک بازه قیمتی مشخص، به دنبال خودروی مورد نظر خود بگردید. توجه داشته باشید که همه بودجه خود را برای خرید خودرو صرف نکنید زیرا بعدا هزینههای جانبی خودرو بیمه، سوخت، استهلاک قطعات و … به سراغ شما خواهند آمد.
هر آنچیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
آب بندی خودروها چیزی نیست که متعلق به خودروهای قدیمی باشد و هنوز هم همه خودروها نیاز به آب بندی صحیح دارند تا بتوانند بهترین عملکرد و کیفیت را در اختیار صاحبانشان بگذارند.
هنگام ترکیدن لاستیک خودرو، مناسب ترین واکنش چیست؟
به طور کلی چرخ ها و لاستیک های خودرو یکی از استراتژیک ترین و مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک وسیله نقلیه محسوب می شوند و بروز حادثه ای برای این قسمت، قطعا ایمنی خودرو و وضعیت حرکت ان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
اجزای جلوبندی خودرو و علائم خرابی آن ها
جلوبندی یکی از قسمت های خودرو است که در قسمت جلو و زیرین خودرو قرار دارد. وظیفه مجموعه قطعات آن راحتی در رانندگی و ایجاد تعلیق یا هندلینگ خودرو به هنگام عبور از سطوح ناهموار همانند دست اندازها و چاله ها است. قطعات جلوبندی شامل سیبک ها، دستگاه تعلیق، اکسل، سیستم فرمان، کمک فنر، فنر، سگ دست، شغال دست، طبق، میل تعادل و میل موجگیر است.
با علائم سوختن واشر سرسیلندر آشنا شوید؛ از دود سفید رنگ تا قاطی شدن آب و روغن
سوختن واشر سرسیلندر یکی از عیوب رایج در پیشرانههای احتراقی است که تعمیر آن معمولا هزینه و وقت نسبتا زیادی را طلب میکند.
دوشنبه، ۲۱ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۱
شنبه، ۱۹ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۲
شنبه، ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۲
دوشنبه، ۷ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۷
شنبه، ۵ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۰
در نمایشگاه نیویورک رونمایی خواهد شد
وقتی راش موستانگ و F-۱۵۰ را یکجا تیونینگ میکند
پنجشنبه، ۲۲ فروردینماه ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
خودروهای مدل ۲۰۱۹ با کمترین هزینههای نگهداری
شنبه، ۱۸ خردادماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
استون مارتین Rapid AMR؛ سدان بزرگ لوکس با پیشرانه V۱۲+فیلم
یکشنبه، ۱۸ فروردینماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
نکات مهم در زمان خرید اقساطی خودرو
چهارشنبه، ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
FIAT 500L Living 2014 اتومبیلی برای یک عمر زندگی!
جمعه، ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
۵ اقدام مهم درباره خرید خودروی دست دوم کارکرد بالا که باید انجام دهید
دوشنبه، ۹ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۲
بهبود آیرودینامیک مسئلهای کاملا مهندسیشده است که در تمام خودروسازیهای جهان به آن توجه میشود؛ پس چرا برخی در اجرای آن شکست میخورند؟
دوشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷:۵۱ |
احتمالا بارها و بارها با واژه «آیرودینامیک» برخورد کردهاید. اما وقتی حرف از خودرویی آیرودینامیک میزنیم یا درباره آیرودینامیک کامیون صحبت میکنیم، منظورمان چیست؟ آیا یک افزودنی برای آنها به شمار میرود؟ آیا راهی برای بهبود آیرودینامیک خودروها و کشندههای ما وجود دارد؟ در این مطلب، راهنمایی جامع اما قابلدرک را برای شما آماده کردهایم که پس از مطالعه آن، با مفهوم آیرودینامیک خودرو آشنا خواهید شد. آیرودینامیک خودرو چیست؟ همه ما میدانیم که هوا، دورتادور ما را احاطه کرده است و وقتی یک وسیلهنقلیه مثل خودرو شروع به حرکت میکند، درحقیقت هوای اطراف خود را کنار میزند. آیرودینامیک، بررسی رفتار این هوا محسوب میشود. زمانیکه هوا از روی بدنه، کنارهها و زیر آن عبور میکند، مقاومتی را برای خودرو ایجاد میکند و جلوی حرکتش را میگیرد؛ انگار که یک غول نامرئی، با حرکتکردن خودرو مخالف است و آن را در جهت خلاف حرکت، میکشد. وقتی میگوییم یک خودرو (بر پایه اصول) آیرودینامیک طراحی شده یا بهاصطلاح آیرودینامیک است یعنی بهشکلی ساخته شده که میتواند راحتتر از نمونههای مشابه باد را کنار بزند و با مقاومت کمتری حرکت کند. انسانها از ابتدای آغاز مهندسی وسایلنقلیه به این مسئله واقف بودند و با گذر زمان، روشهای دستیابی به این هدف را ارتقا دادهاند؛ اما چرا؟ چه دلیلی برای طراحی آیرودینامیک وجود دارد؟ اهمیت آیرودینامیک در خودرو
کاهش مصرف سوخت با ایجاد مقاومت در خلاف جهت حرکت، موتور خودرو با سختی مواجه میشود و درنتیجه، سوخت بیشتری را هم میسوزاند. هر چه فشار هوای مقاوم کمتر شود، موتور هم کمتر به خود فشار میآورد و در نتیجه، مصرف سوخت هم کاهش مییابد. افزایش سرعت و شتاب همانگونه که در بخش قبل گفتیم، با نبود توده هوای مقاوم، موتور انرژی کمتری را صرف خنثی کردن اثر آن میکند پس انرژی بیشتری برای حرکت خودرو ایجاد شده و میتواند هم سریعتر شتاب بگیرد و هم به سرعتهای بالاتری دست پیدا کند. بهبود ایمنی و پایداری البته تنها اثر توده هوای پیرامون خودرو، کاهش سرعت نیست. اگر طراحی یک خودرو بهدرستی انجام نشده باشد، رفتار باد دور آن تغییر میکند؛ برای درک این مسئله خود را تصور کنید که در یک پیادهرو راه میروید اما ناگهان شخصی شما را به بغل هل میدهد و تعادل خود را از دست میدهید! طراحی آیرودینامیکی اشتباه میتواند پایداری خودرو را کاهش داده و در سرعتهای بالا خطرآفرین باشد. کاهش سروصدا اگر سوار خودروهای صفرکیلومتر، مدلبالا یا برقی شده باشید، متوجه میشوید که بیشترین صدا از سمت شیشه یا تایرها به گوش میرسند؛ اما آن بخش از صدا که از گذر باد بر شیشه خودرو شنیده میشوند را میتوان با طراحی آیرودینامیکی مناسب، کاهش داد. گویا مولکولهای هوا درحال اعتراضکردن هستند اما با هدایت درست، دست از اعتراض میکشند. اما چه چیزی باعث ایجاد این تاثیرات میشود؟ اصلا مهندسان چگونه باد را هدایت میکنند؟ برای درک این مسئله باید با شالوده این دانش آشنا شویم. نیروهای آیرودینامیکی هوا (یا هر سیال دیگری) برای مقاومتکردن، از نیروهایی استفاده میکند که به آنها نیروهای آیرودینامیکی میگوییم. نیروهای آیرودینامیک را بهطور کلی میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد. نیروی پسا (درگ) نیروی پسا به همان نیروی مقاومت هوا (یا هر سیال دیگری) گفته میشود. این نیرو با اثرات فیزیکی خود روی جسمی مانند خودرو، تلاش میکند تا از حرکت آن جلوگیری کند. ضریب پسا (درگ) یک عدد است که تاثیر شکل جسم در مقابله با هوا (یا هر سیال دیگری) را نشان میدهد؛ هر چه این عدد کوچکتر باشد، طراحی خودرو بهتر و بهینهتر است. هر چند که محاسبه ضریب درگ ظرافتهای مهندسی خود را دارد. نیروی برآ (لیفت) نیروی بعدی، برآورنده جسم محسوب میشود. زیر تمام خودروها فضایی خالی وجود دارد که مسیری برای عبور هوا است. وقتی باد از زیر خودرو یا هر بخش دیگری از بدنه (مانند بال یا اسپویلر) گذر میکند، بدنه را به سمت بالا هل میدهد و تلاش میکند تا ارتباط آن از سطح جاده را از بین ببرد. این نیروی برآورنده، همان چیزی است که در صنعت هوافضا برای پرواز هواپیماها مورد استفاده قرار میگیرد. نیروی عمودی (دانفورس) نیروی عمودی یا همان دانفورس، به نیرویی گفته میشود که در اثر گذر باد از روی بدنه خودرو به آن اعمال میشود بدنه آن را به جاده میچسباند. این نیرو، یکی از مهمترین عوامل حفظ چسبندگی خودرو بهویژه در سرعتهای بالاتر است. روش های بهبود آیرودینامیک خودرو
طراحی بدنه طراحی بدنه اصلیترین بخش تاثیرگذار در رفتار آیرودینامیکی خودرو به شمار میرود. طراحان خودرو با تکیهبر دانش آیرودینامیکی و پلتفرمی که در اختیار دارند، تلاش میکنند که از طراحی بخشهای شکسته و تیز خودداری کنند و قالب اصلی خودرو را به اشکال آیرودینامیک نزدیک کند. البته راههایی هم برای بهبود آیرودینامیک خودروهای کنونی وجود دارد که با تکیهبر قطعات استاندارد و مهندسیشده به دست میآید. استفاده از رینگهای آیرودینامیک که ساختاری بسته دارند، اسپلیر جلو، اسپویلر عقب، تیغههای آیرودینامیک جانبی، بال عقب و هواکشهای فعال میتواند آیرودینامیک خودروها را بهتر کند. خودروهای آیرودینامیک با وجود تلاش خودروسازان برای بهرهوری از آیرودینامیک مناسب در هر مدل، برخی از خودروها از باقی آنها بهینهتر طراحی میشوند. در بازار خودروهای بینالمللی، مدلهای تولید انبوهی مانند سدانهای کلاس A، کلاس CLA و EQS از مرسدسبنز، پورشه تایکان، تسلا مدل S، تویوتا پریوس، هیوندای آیونیک ۶، لوسید ایر و... اشاره کرد. مزایا و معایب آیرودینامیک شاید تصور کنید که استفاده از طراحی آیرودینامیک همیشه مثبت است. استفاده از این قوانین فیزیکی برای مصرفکننده همیشه مزایایی دارد که از جمله آنها میتوان به زیر اشاره کرد: مزایا صرفجویی در سوخت و بهبود سرعت پایداری در سرعتهای مختلف کاهش سروصدا کاهش آلودگی طراحی زیباتر بدنه اما این مزایا با زحمت زیادی به دست میآیند که برای خودروسازان خوشایند نیست: معایب هزینه طراحی بالا محدودیتهای فیزیکی محدودیت در استفاده از المانهای شکسته دلیل اصلی این مسئله که بسیاری از خودروسازان به تولید خودروهای غیرآیرودینامیک مشغول میشوند هم هزینه بالا و کمبود امکانات بررسی و تست خودرو محسوب میشود؛ چراکه این هزینهها، باعث افزایش قیمت نهایی خودروها خواهند شد. نکات کاربردی برای بهبود آیرودینامیک خودروی رانندگان بهبود آیرودینامیک صرفا وابسته به شرکت سازنده نیست و میتوان با تکیهبر راهکارهایی ساده، خودرویی آیرودینامیکتر داشت. برای نمونه اگر بهطور غیرضروری از باربند استفاده میکنید، بهتر است آن را بردارید. استفاده از رینگهای آیرودینامیک، بستن شیشه خودرو هنگام حرکت، استفاده از لاستیکهای با قطر استاندارد و تجهیز خودرو به آینهبغل با شکل آیرودینامیک میتواند شما را به هدف خود نزدیکتر کند. البته که استفاده از کیت آیرودینامیکی بدنه هم میتواند به این مسئله کمک کند اما تا زمانی که این کیت مهندسی نشده باشد، هیچ تضمینی برای بهبود عملکرد نیست. آیرودینامیک کامیون
کامیونها و کشندهها هم مانند تمام وسایلنقلیه دیگر با در نظر داشتن این اصول فیزیکی طراحی و ساخته میشوند. درست است که بدنه کامیون بهدلیل ابعاد بزرگ و سطح مقطع زیادی که دارد، در مقایسه با خودروهای سواری سبک مقاومت بیشتری در برابر هوا دارد. با این وجود، یکی از بهترین راههای کاهش مصرف سوخت در کامیونها و کشندهها هم بهبود آیرودینامیک آنها به شمار میرود.
کد محتوا: ۲۲۷۷۶
ارسال: دوشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷:۵۱
به روز شده: دوشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۰:۳۳
کلید واژهها: آیرودینامیک
نوع: دانشنامه
موضوع:
فرستنده: دبیر محتوا
منبع: پدال
بازدید: ۴۱۵
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.