(۰۲۱) ۲۲۲ ۷۸ ۷۸ ۹
تصاویری از گرن لوسو کوپه: به اعتقاد خیلی ها، آخرین زیبای ب ام و
دوشنبه، ۱۰ دیماه ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷:۲۵
ب ام و گرن لوسو کوپه نامی برای یکی از خاص ترین محصولات خودرویی جهان است که توسط باواریایی ها در همکاری با کمپانی افسانه ای پینینفارینا متولد شد.
ادامه مطلب
ارزانترین و بهترین شهر برای خرید ماشین دست دوم کجاست؟
دوشنبه، ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸:۹۹
بازار خودرو ایران از حدود پنج سال گذشته تاکنون در شرایط رکود، تورم و تردید به سر میبرد. در نتیجه کاهش عرضه خودروهای صفرکیلومتر به بازار، اکنون مشتریان بیش از هر زمان دیگر به خرید خودروهای کارکرده علاقهمند شدهاند.
خریداران تارا در بورس کالا بیش از ۱۰۰ میلیون سود کردند!
شنبه، ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴:۱۸
اگر هفته پیش از بورس کالا، خودروی تارا خریداری کرده بودید، بین ۱۰۱ تا ۱۳۴ میلیون نسبت به بازار، تارا را ارزانتر دریافت میکردید!
اشتباه رایج رانندگان در مورد سن الزامی شدن معاینه فنی خودرو
شنبه، ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶:۲۶
یک باور غلط درباره سن الزامی شدن معاینه فنی خودروها وجود دارد که باعث طولانی شدن صف معاینه فنی خودرو میشود.
سخنگوی وزارت، معدن و تجارت خبر داد
آغاز واردات خودرو از اول مهرماه
شنبه، ۵ شهریورماه ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷:۱۴
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از ابتدای مهرماه آغاز میشود، اعلام کرد واجدین شرایط واردات خودرو، تا ۱۹ شهریور ماه فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.
مهمترین نکات برای بازدید ماشین قبل از سفر
دوشنبه، ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰:۲۲
قبل از شروع سفر نوروزی خود با خودرو، بررسی دقیق و کامل وضعیت خودرو از اهمیت بسزایی برخوردار است. این بررسی شامل بررسی سطوح مایعات، تایرها، ترمزها، باطری، چراغها و تایمینگ بلتها میشود.
فرداموتورز با دست پر در بازار سدانها
ماشین MG۵ ماجراجوی جدید بازار خودرو
دوشنبه، ۱۶ بهمنماه ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷:۰۴
شرکت فردا موتورز در تلاش است تا برای حضور پر رنگ تر در بازار خودرو ایران دست بالاتری در زمینه خودروهای سدان داشته باشد و از همین رو زنگ خطر را با محصولات ام جی به صدا درآورده است.
کم هزینهترین روش نگهداری خودرو در ده گام
دوشنبه، ۳۰ آبانماه ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷:۱۲
حفظ سلامت خودرو و مراقبت از آن یک هنر است. برای آنکه فردی خودش را یک راننده قلمداد کند، بایستی روشهای نگهداری از خودرو را به خوبی آموخته باشد.
نکات مهم در زمان خرید اقساطی خودرو
چهارشنبه، ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳:۳۶
در شرایط حال حاضر خرید خودرو صفر برای قشر بزرگی از جامعه غیر ممکن شده، فروش اقساطی خودرو در شرکت های کوچک و بزرگ انجام می شود. در خرید خودروی اقساطی باید حسابی زبر و زرنگ باشید تا سر شما کلاه نگذارند؛ چون بسیاری از دلالان و کلاهبرداران به انتظار آدم هایی نشسته اند که از بازار خودرو سر در نمی آورند و به راحتی وارد بازی چنین افرادی می شوند.
راهنمای خرید MVM X۲۲؛ مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت و شرایط فروش
چهارشنبه، ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲:۵۵
MVM X۲۲ بی شک یکی از خوش استایل ترین کراس اوورهای درون شهری بازار است اما این خودرو نقاط ضعفی را نیز همراه دارد.
سریع ترین راه توقیف خودرو | مراحل توقیف خودرو در کمترین زمان
یکشنبه، ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵:۰۶
این روزها خریدوفروش خودرو به یک جنجال جدید برای مصرفکنندگان ایرانی تبدیل شده است. قیمتها در هر لحظه تغییر میکنند و همین مساله باعث برهم خوردن معاملات میشود. همچنین اختلاف قیمت بازار و کارخانه، موجب حضور پررنگ سودجویان در بازار خودرو است. در چنین شرایطی نیاز مشتریان به یافتن سریع ترین راه توقیف خودرو یا سریع ترین راه برای گرفتن حکم توقیف خودرو دور از انتظار نیست.
علت خرابی دینام خودرو چیست؟
شنبه، ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲:۲۲
دینام یا آلترناتور یکی از قطعات مهم سیستم برق خودروست که همانند هر قطعه دیگری شاید با گذشت زمان مشکلاتی را تجربه کند.
چگونه روغن موتور ماشین را خودمان در منزل تعویض کنیم
دوشنبه، ۸ مردادماه ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳:۳۲
در بحث نگهداری خودرو، کمتر چیزی به اندازه پایبندی به برنامه زمانی تعویض روغن، آسان و در عین حال مهم است. مزایای تعویض به موقع روغن موتور بسیار زیاد و غیرقابل کتمان است. تعویض منظم روغن، عملکرد موتور را بهبود میبخشد، طول عمر آن را افزایش میدهد و به خودرو کمک میکند تا به بالاترین بازده مصرف سوخت دست یابد. روغن تمیز برای روغن کاری مناسب و تضمین عملکرد روان موتور و تمیز ماندن اجزای داخلی پیشرانه کاملا ضروری است.
علت استارت نخوردن ماشین در شرایط مختلف + روش حل مشکل
دوشنبه، ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹:۵۶
استارت نخوردن خودرو یکی از اتفاقات ناگواری است که ممکن است برای هر رانندهای پیش بیاید. پیداکردن علت استارت نخوردن ماشین نقش مهمی در کشف و رفع مشکل دارد. ممکن است فقط موضوعی ساده و پیشپاافتاده باعث این اتفاق شده باشد یا اینکه دردسرهای بزرگتری گریبان راننده را بگیرد؛ بنابراین پاسخ به پرسشهایی مثل «چرا ماشین استارت نمیخورد؟» بهسادگی امکانپذیر نیست.
راهنمای صفر تا صد بیمه بدنه خودرو
شنبه، ۲۷ آبانماه ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳:۵۲
خرید بیمه بدنه خودرو برای افراد اجباری نیست؛ اما پوشش های زیادی که برای بیمه بدنه خودرو در نظر گرفته شده است، باعث می شود که بسیاری از افراد متقاضی خرید این بیمه باشند.
داستان ایرانخودرو به روایت رسانههای آلمانی، از تأسیس تا خصوصیسازی
شعبهٔ آلمانی وبسایت Motor۱ پس از خصوصی شدن ایرانخودرو به مرور تاریخچهٔ این شرکت پرداخته که در ادامه برگردان فارسی آن را ملاحظه میکنید.
دوشنبه، ۲۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴:۲۲ |
شرکت دولتی ایرانخودرو، بزرگترین تولیدکنندهٔ خودرو و کامیون در ایران، ماه گذشته خصوصی شد. این احتمالاً آغازگر دورهٔ جدیدی برای صنعت خودروسازی ایران خواهد بود که چندین دهه به خودروهای قدیمی غربی و بهویژه پژو پرداخته است. پژو که سالها در صنعت خودروسازی ایران سرمایهگذاری کرده بود، در سال ۲۰۱۸ در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شد و درحالیکه ۳۴ درصد از بازار خودروی ایران را در اختیار داشت، مجبور به خروج از این کشور شد. هرچند پژو رسماً از ایران خارج شد ولی میراث این شرکت از طریق ایرانخودرو همچنان بر جای ماند. ارتباط تصادفی شرکتی که امروز با نام ایرانخودرو شناخته میشود، در سال ۱۹۶۲ بهعنوان یک شرکت خصوصی با نام ایران ناسیونال توسط برادران خیامی تأسیس شد. اولین خودروی سواری این شرکت پیکان نام داشت که نسخهٔ ایرانی هیلمن هانتر محصول گروه روتس بریتانیا بود. در دههٔ ۶۰، کرایسلر گروه روتس را خرید و این شرکت بریتانیایی به کرایسلر اروپا با کارخانههایی در بریتانیا، فرانسه و اسپانیا تبدیل شد. با اینحال، این گسترش فعالیتها کارساز نبود و کرایسلر خیلی زود مجبور شد فقط روی بازار آمریکا تمرکز کند یعنی جایی که در آستانهٔ ورشکستگی قرار گرفته بود. درنتیجه، پژو-سیتروئن در سال ۱۹۷۸ کرایسلر اروپا را خرید و بدین ترتیب، حقوق تولید هیلمن هانتر را به دست آورد. پسازاین اتفاق، خطوط تولید این سدان بریتانیایی به ایران منتقل شد و درنتیجه بومیسازی پیکان افزایش یافت. اینگونه بود که بهصورت اتفاقی همکاری طولانیمدت پژو و ایرانخودرو آغاز شد. پس از انقلاب پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹، دولت جدید صنعت خودروسازی کشور را ملی کرد، ایران ناسیونال را مصادره کرد و نام شرکت را به ایرانخودرو تغییر داد. هرچند این شرکت همچنان پرفروشترین خودروساز ایران بود ولی به دلیل وقوع جنگ ایران و عراق، در آستانهٔ ورشکستگی قرار گرفت. پس از پایان جنگ، ایرانخودرو با کمک پژو احیا شد. ازآنجاییکه پژو حقوق تولید هیلمن هانتر قدیمی را به دست آورده بود، حالا حق امتیاز قابلتوجهی برای تولید پیکان از ایرانخودرو میگرفت. همچنین به دلیل پایان تولید پیشرانهٔ اصلی پیکان، این خودرو برای مقطعی به موتور پژو ۵۰۴ مجهز شد. ایرانخودرو که در اواخر دههٔ ۸۰ میلادی (دههٔ ۶۰ شمسی) قصد نوسازی تولیدات خود را داشت و به دنبال جایگزینی برای پیکان بود، طبیعتاً سراغ پژو رفت که بهتازگی ۴۰۵ را در اروپا عرضه کرده بود. پس از انعقاد قرارداد بین دو شرکت، تولید پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۹۱ در ایران آغاز شد. نسخهٔ اول ۴۰۵ مونتاژی ایرانخودرو به پیشرانههای ۱.۶ لیتری یا ۲ لیتری کاربراتوری مجهز بود و تا سال ۲۰۰۲ مطابق با نسخهٔ فرانسوی تولید میشد. بااینحال، تولید ۴۰۵ در سال ۱۹۹۶ در اروپا خاتمه یافت درحالیکه ایرانخودرو میخواست این سدان فرانسوی را برای ادامهٔ تولید، مدرنتر کند. اینگونه بود که پژو سفیر متولد شد یعنی خودرویی که بعداً به پارس تغییر نام داد. پژو پارس هرچند اتاق اصلی ۴۰۵ را حفظ کرده بود ولی در جلو و عقب با طراحی مشابه ۴۰۵ کاملاً بازطراحی و به پیشرانهٔ مدرنتر ۱.۸ لیتری انژکتوری مجهز شد. البته پژو در نظر داشت ۴۰۶ واقعی را در ایران تولید کند ولی ایرانخودرو مسیر سادهتر و ارزانتر را ترجیح داد. طی سالهای بعد نیز تغییراتی در پژو پارس صورت گرفت که ازجملهٔ آنها میتوان به داشبورد و فرمان جدید برای تجهیز به ایربگ، آینههای جانبی جدید با راهنما و دیلایت در آخرین نمونهها اشاره کرد. پژو پارس در ایران به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد و حتی برای مونتاژ به مصر، سنگال و عراق هم صادر شد. این خودرو از طریق جوینت ونچر با شرکت آذرمش در آذربایجان هم با نام پژو خزر ۴۰۶ تولید شد. پارس آنقدر موفق بود که تا سال ۲۰۲۴ در ایران تولید میشد و درنهایت به خاطر الزامات ایمنی جدید سازمان ملی استاندارد اصفهان از روی خط تولید کنار رفت. در سال ۲۰۱۸، زمانی که پژو مجبور به قطع همکاری خود با ایرانخودرو شد، پژو پارس با فروش سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه، سومین خودروی پرفروش برند فرانسوی در کل جهان محسوب میشد. با خاتمهٔ تولید پارس، فروش ایرانخودرو ۴۲ درصد کاهش یافت و این شرکت در ژانویهٔ ۲۰۲۵ خصوصی شد. دیگر نوادگان ۴۰۵ پلتفرم پیکان که تا سال ۲۰۰۵ در ایران تولید میشد، باعث خلق عجیبترین پژوی جهان در ایران شد. این خودرو که پژو آردی نام داشت و بعداً به روآ تغییر نام داد، ترکیب قوای محرکهٔ پیکان با بدنهٔ پژو ۴۰۵ بود. این ۴۰۵ عجیب با پیشرانهٔ طولی. دیفرانسیل عقب، تا سال ۲۰۱۲ تولید شد و بعداً باعث خلق وانتی بنام آریسان شد که تا سال ۲۰۲۲ تولید میشد. سمند بر اساس ۴۰۵ در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی، ایرانخودرو تصمیم به تولید اولین خودروی ملی با برند ایرانی گرفت تا در کنار پیکان، پژو ۴۰۵ و پارس تولید شود و بدین منظور، یک پروژهٔ تمامشده در بریتانیا را پیدا کرد. یک شرکت تایوانی سفارش ساخت سدانی میان سایز بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ را به شرکت بریتانیایی فرست اتوموتیو داده بود اما شرکت تایوانی پیش از تولید این خودرو ورشکست شد. سپس ایرانخودرو حقوق تولید این ماشین را خرید، طراحی آن را در مرکز تحقیقات خود اصلاح کرد و تولید این سدان را با نام سمند آغاز کرد که نام نژاد اسبهای تندروی ایرانی است. سمند از زمان تولید در سال ۲۰۰۲ چند بار موردبازنگری قرار گرفت و مدلهایی مثل سریر، سورن و دنا بر اساس آن ساخته شدند. جدیدترین خودرو از نسل سمند، دنا پلاس نام دارد که حدود ۸۰ در آن در ایران توسعه پیدا کرده ولی بااینوجود، پلتفرم این خودرو همچنان متعلق به پژو ۴۰۵ است و از پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ استفاده میکند که بر اساس موتور ۱.۶ لیتری TU۵ پژو ساخته شده است. پژو ۲۰۶ و فرزندانش پژو ۲۰۶ که در سال ۱۹۹۸ در فرانسه معرفی شد، هنوز در ایران در حال تولید است. این هاچبک فرانسوی در سال ۲۰۰۱ روی خط تولید ایرانخودرو رفت و نسخههای مختلفی از آن شامل ۲۰۶ SD (صندوقدار)، ۲۰۷ (نسخهٔ فیسلیفت ۲۰۶ که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در برزیل تولید میشد)، ۲۰۷ SD و رانا ساخته شدند. ایرانخودرو در سال ۲۰۱۹ مجوز تولید پژو ۳۰۱ را هم گرفت ولی بعداً این خودرو به تارا تغییر نام داد و لوگوی شیر پژو با اسب ایرانخودرو جایگزین شد. آینده ایرانخودرو با ۹۰ میلیون جمعیت، تولید سالانه ۱.۱ میلیون دستگاه خودرو و تحریمهایی که مانع از ورود برندهای غربی به ایران میشود، طبیعی است که ایرانخودرو برای ادامهٔ حیات خود سراغ شرکتهای چینی رفته باشد. در حال حاضر این شرکت کراساوورهای چینی هایما را تولید میکند و به نظر میرسید پژوهای قدیمی برای همیشه کنار گذاشته شده باشند ولی سال گذشته این شرکت تولید کراساوور ریرا را آغاز کرد که بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است. این یعنی ردپای پژوی به این زودیها از صنعت خودروسازی ایران پاک نمیشود.
کد محتوا: ۲۲۷۴۶
ارسال: دوشنبه، ۲۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴:۲۲
به روز شده: دوشنبه، ۲۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷:۲۶
کلید واژهها: ایران خودرو، پژو، پژو پارس، پژو ۴۰۵، سمند، پژو ۲۰۶، دنا پلاس، ری را، رانا، کراس اوور
نوع: گزارش
موضوع:
فرستنده: دبیر محتوا
منبع: پدال
بازدید: ۷۰
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
این سایت ماحصل، تلاشهای چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخابها فراهم باشد.
«کاردو» واژهی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو میباشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام میدهد تا شایسته خدمترسانی به شما باشد.
به دلیل حجم بالای آگهیهای ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آنها امکانناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز میتوانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باریرسانی استفاده کنید.
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.