مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی

  واردات مزدا ۳ جدید به ایران آغاز شده است. این خودرو از برند ژاپنی، با تیپ بدنه‌ی سدان، می‌تواند جذاب‌ترین محصول صفر کیلومتر برای کشورمان باشد.  

دوشنبه، ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳:۰۹ |

واردات مستقیم خودرو از ژاپن یا کشورهای اتحادیه اروپا، ماموریت غیرممکن برای شرکت‌های ایرانی است. از سویی دیگر، مبادلات اقتصادی بین ایران و چین سهولت بیشتری دارد. این شرایط، می‌تواند برای واردات خودروهای مونتاژ چین که ساخت برندهای مشهور دنیا هستند، استفاده شود.

بهمن موتور، سابقه مونتاژ دو نسل از مزدا ۳ در ایران دارد و سال‌ها، یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای بازار کشورمان را ارایه کرده است. مهم‌ترین عاملی که همکاری گروه بهمن با مزدا ژاپن را به انتها رساند، تحریم‌های امریکا بود. حالا ظاهرا برای ورود مزدا ۳ مونتاژ چین به ایران، مشکل قانونی وجود ندارد و  شرکت آفتاب خودرو می‌تواند به عنوان خریدار با واسطه، اقدام عملی برای واردات را انجام دهد.

مزدا ۳۲۳ تولید ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸

مزدا ۳ یکی از موفق‌ترین خودروهای تولیدی در تاریخ شرکت سازنده است. این محصول، سال ۲۰۰۳ جای‌گزین مزدا ۳۲۳ شد که از سال‌ ۱۹۶۳ به مدت چهار دهه، فروش بسیار موفق را تجربه کرده بود. دو مدل آخر ۳۲۳، توسط گروه بهمن به مصرف‌کننده ایرانی رسید و بعد برای مدتی حدود ۱۷ سال، مزدا ۳ نسل اول و دوم در کشورمان مونتاژ شد. آخرین نمونه این خودرو با مونتاژ بهمن موتور، سال ۱۴۰۰ به مصرف کننده ایرانی رسید.

درحالی که مردم ما، هرگز مزدا ۳ نسل سوم را برای بازار ایران ندیدند (البته به جز در مناطق آزاد) حالا احتمال ورود نسل چهارم وجود دارد. این مدل، سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و هم‌اکنون، ۵ خط تولید بزرگ در ژاپن، مکزیک، تایلند، ویتنام و چین دارد. طبیعتا مزدا ۳ ساخت کشورهای مختلف، از نظر فنی متفاوت است. این خودرو با انواع پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبرید تولید می‌شود؛ اما نسخه سدان ۲ لیتر تنفس طبیعی، شانس بیشتری برای واردات به کشورمان دارد. برای بهبود اطلاع رسانی به مخاطبان، در مطلب پیش رو از تصاویر مزدا ۳  سدان و هاچبک استفاده شده است.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی مزدا ۳ جدید
بدون شک مزدا ۳ در کلاس خودروهای کامپکت خانوادگی، یکی از زیباترین مدل‌های دنیا محسوب می‌شود. حس اسپرت و تهاجمی به خوبی در ادوات جلو فراهم شده است؛ ضمن اینکه تمایز قابل ملاحظه با رقبا شامل هوندا سیویک و تویوتا کرولا نیز دارد.

چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ، تناسب بسیار خوبی دارند. همچنین المان‌های براق که زیر چراغ و جلوپنجره نصب شده‌اند، جذابیت ظاهری مزدا ۳ را افزایش می‌دهند. حجم‌دهی بدنه در نمای جلو، بسیار خوب است و ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در پایین سپر، چندان آزاردهنده محسوب نمی‌شوند. دیگر نکته جالب اینکه، مه‌شکن سنتی در طرفین سپر وجود ندارد و داخل کاسه چراغ است.

در نمای جانبی، حالت ساده و قوس‌دار (محدب) بدنه دیده می‌شود. این ترفند، مزدا ۳ را حجیم‌تر نشان می‌دهد. در راستای چراغ‌ها و درهای ورود به کابین، عملا خط خاصی دیده نمی‌شود. چرخ‌های  ۱۶ اینچ در مدل پایه هم، بسیار ساده هستند.  رینگ ۱۷ و ۱۸ اینچ برای مزدا ۳، مخصوص مدل‌های سفارشی است.

در پشت، حجم‌دهی متناسب بدنه با پرهیز از شلوغ‌کاری وجود دارد. چراغ‌ها باریک هستند و برای مدل سدان، لبه‌ی درپوش صندوق به شکل تیز ارایه شده است تا شخصیت انتقام‌جو، تاکید شود. در مدل هاچبک، حالت تخم مرغی و حجیم مورد انتظار از یک هاچبک ژاپنی به خوبی برای مزدا ۳ فراهم است.

طول و عرض و ارتفاع مزدا ۳ سدان،۴,۶۶۰  و ۱,۷۹۵  و ۱,۴۴۰ میلی‌متر با فاصله محوری ۲,۷۲۵  میلی‌متر است. مدل هاچبک، دقیقا ۲۰ سانتی‌متر طول بدنه‌ی کوتاه‌تر دارد.

طراحی کابین و نمای داخلی مزدا ۳ جدید
استفاده از مواد نرم مشابه چرم در بخش بالایی داشبورد، یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در مزدا ۳ مدرن است. این مورد، به خوبی تفاوت یک خودروی اقتصادی با برند ژاپنی را در مقایسه با رقبای چینی‌ نشان می‌دهد.

ترکیب چشم‌نواز از سادگی و المان‌های مدرن در کابین مزدا ۳ وجود دارد. نمایشگر ایستاده روی داشبورد، مستطیل با اضلاع مساوری نیست و هماهنگ با دیگر اجزا، دارای خطوط مورب است. کلیدهای کنترلی مربوط به تهویه مطبوع نیز، مینیمال (کمینه‌گرا) هستند.

در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایره‌ای با نمایشگر دیجیتال مدور استفاده شده است. طرفین این قسمت نیز، خروجی‌های تهویه مطبوع به شکل سه گوش، وجود دارند. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم می‌کند.

غالب مدل‌های مزدا ۳ بازار جهانی، صندلی پارچه‌ای ساده دارند. این موضوع برای سرنشینان صندلی عقب، بیشتر به چشم می‌آید و حالت یک خودروی ارزان‌قیمت را تداعی می‌کند. صرفا مدل‌های سفارشی از چرم برای فرمان و صندلی بهره‌مند هستند. حتی رنگ‌های قرمز، سفید و قهوه‌ای برای پوشش صندلی و داشبورد مزدا ۳ آپشنال وجود دارند.

مزدا ۳ جدید برای سرنشینان بلند قد روی صندلی عقب، چندان جادار و ایده‌آل نیست. مدل هاچبک، صندوق ۳۳۴ لیتری دارد که نسبت به رقبا، کوچک‌تر است. در نسخه سدان، ۴۵۰ لیتر فضای حمل بار وجود دارد. هر دو مدل مزدا ۳، قابلیت خواباندن صندلی عقب دارند و به این شکل، بیش از هزار لیتر فراهم می‌کنند.

پیشرانه و تجهزات فنی مزدا ۳ جدید
در گمرک ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکای‌اکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز گرفته است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو با سیستم محرک جلو تولید می‌شود.

همچنین، مزدا ۳ با موتور ۲ لیتر هیبرید نیز وجود دارد. قدرت این مدل، ۱۲۲ اسب بخار با گشتاور ۲۱۲ نیوتن‌متر است. مزدا ۳  هیبرید، میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۱ ثانیه زمان لازم دارد.

در بازار امریکا و اروپا مزدا با موتور ۲/۵ لیتر، ارزان‌ترین نمونه است. این مدل، ۱۹۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌‌کند. زمان لازم برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۸ تا ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۹ لیتر در صد کیلومتر است. بعضی نسخه‌های ویژه از مزدا ۳ مثل نمونه مجهز به موتور ۲/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متر، همراه سیستم دو دیفرانسیل قابل خرید هستند.

قیمت مزدا ۳ مونتاژ چین در بازار جهانی و ایران
مزدا ۳ موتور ۲ لیتر با قدرت ۱۵۸ اسب بخار و امکانات سطح متوسط، در چین به قیمت ۱۶ هزار دلار فروخته می‌شود. اگر نمونه واردتی برای بازار ایران را حدود ۱۷ تا ۱۸  هزار دلار تصور کنیم، احتمالا مزدا ۳ دنده اتوماتیک برای مصرف کننده ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

در اروپا و امریکا، مزدا ۳ مجهز به موتور ۲/۵ لیتر با قدرت ۱۹۱ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، آستانه قیمت ۲۵ هزار دلار دارد. برای مدل دو دیفرانسیل توربو ۲۲۷ اسب بخار، ۳۶ هزار دلار پرداخت می‌شود. این شرایط به خوبی نشان می‌دهند که واردات نسخه‌های خاص از مزدا ۳ برای بازار ایران، توجیه اقتصادی ندارد.


مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی
گزارش

کد محتوا: ۲۲۶۸۸

ارسال: دوشنبه، ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳:۰۹

به روز شده: دوشنبه، ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۲:۵۳

کلید واژه‌‌ها: مزدا، مزدا ۳، خودرو وارداتی

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: پدال

بازدید: ۷۷

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.