خودروی ژاپنی یا کرهای؟ رقابت خودروسازان شرق آسیا در ایران!
تحلیل کامل تفاوت کیفیت، دوام، طراحی و خدمات دو رقیب دیرینه ژاپنی و کره ای در بازار ایران
معرفی لامبورگینی روئلتو منصوری با قدرت بیشتر و ماسک فیبر کربنی!
منصوری با پکیجی به نام Initiate، لامبورگینی روئلتو را به یک هیولای ۱۰۷۰ اسب بخاری با ظاهری تهاجمی از فیبر کربن تبدیل کرده است.
معرفی پورشه ماکان GTS: اسپرتترین شاسیبلند برقی پورشه
پورشه با معرفی مدل ماکان GTS، خط تولید شاسیبلندهای تمامبرقی خود را گسترش داده است. این مدل که پنجمین عضو از خانواده ماکان برقی محسوب میشود، با تمرکز ویژه بر ویژگیهای اسپرت و رانندگی پویا (Driver-Focused) طراحی شده و استانداردهای جدیدی را در چابکی و دینامیک رانندگی تعریف میکند.
هزینه باورنکردنی تعمیر بوگاتی با قطعاتی گرانتر از فراری صفرکیلومتر!
هزینه بازسازی یک بوگاتی شیرون تصادفی سرسامآور است تا جایی که فقط قیمت چراغهای جلو بهتنهایی با یک پورشه ۹۱۱ صفرکیلومتر برابری میکند.
مزایا و معایب خودروهای سدان، هاچبک، شاسیبلند و وانت پیکاپ
خریداران خودروهای سدان، هاچبک، شاسیبلند و وانت پیکاپ در زمان انتخاب خود باید هدف کاربری و فاکتورهای مهم دیگر را در نظر بگیرند.
با علائم سوختن واشر سرسیلندر آشنا شوید؛ از دود سفید رنگ تا قاطی شدن آب و روغن
سوختن واشر سرسیلندر یکی از عیوب رایج در پیشرانههای احتراقی است که تعمیر آن معمولا هزینه و وقت نسبتا زیادی را طلب میکند.
ده راه کار برای بالا بردن عمر خودرو
طبق آخرین گزارش شرکت معتبر اچ آیاس مارکیت (HIS Markit) تعداد خودروهای موجود در جهان از یک میلیارد دستگاه عبور کرده است. این در حالی است که میانگین سن هر خودرو ۶/۱۱ سال بوده و براساس همین گزارش صاحبان خودروها شش سال و نیم اتومبیلهای خود را نگهداری میکنند.
راهنمای تعریف ریموت انواع خودرو
در مطلب زیر سعی شده به دور از هر گونه حاشیه پردازی به اموزش نحوه تعریف ریموت در انواع خودرو بپردازیم.
راهنمای صفر تا صد بیمه بدنه خودرو
خرید بیمه بدنه خودرو برای افراد اجباری نیست؛ اما پوشش های زیادی که برای بیمه بدنه خودرو در نظر گرفته شده است، باعث می شود که بسیاری از افراد متقاضی خرید این بیمه باشند.
انواع مایع خنککننده موتور و علت تفاوت رنگ آنها
آشنایی با انواع مایع خنککننده موتور خودرو: چرا خنککنندهها رنگهای گوناگونی دارند؟ تفاوت آنها چیست و چه افزودنیهایی دارند؟
دوشنبه، ۱۲ آبانماه ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۵
شنبه، ۱۰ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۶
دوشنبه، ۵ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۵
شنبه، ۳ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۱
دوشنبه، ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۴
هفت خودروی کپی برداری شده از خودروهای موفق دنیا که در ایران وجود دارد
سهشنبه، ۷ اسفندماه ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
برترین خودروهای ۱۰۰ هزار دلاری بازار جهانی ( قسمت آخر )
دوشنبه، ۱۹ آبانماه ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
اولین رانندگی با فورد موستانگ شلبی GT۵۰۰
شنبه، ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
نگاهی کوتاه به پژو ۳۰۱ ۲۰۱۶ + قیمت خودرو در بازار
سهشنبه، ۲۸ مردادماه ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
افزایش سطح کیفی روغن موتور، به وسیله مکمل
جمعه، ۲۲ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
کارشناسی خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
سایپا سیلک، مشخصات و قیمت کراساوور مونتاژی سیتروئن در ایران
سیتروئن C۳ XR که با نام سیلک در ایران عرضه خواهد شد، نسخهٔ کراس هاچبک تارا محسوب میشود و به پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۳۶ اسب بخار قدرت مجهز خواهد بود.
دوشنبه، ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶:۵۰ |
اولین بار در نخستین دورهٔ نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور ۱۴۰۱ بود که سایپا از سیتروئن C۳ XR با کد M۴۴ رونمایی کرد. این خودرو قرار بود در دوران برجام توسط شرکت سایپا سیتروئن تولید شود اما به خاطر تحریمها این برنامهها هیچگاه عملی نشدند. بااینحال، به گفته سایپا، قالبهای بدنه C۳ XR قبلاً وارد ایران شدهاند و با توجه به اشتراکات زیاد این خودرو با تارا، هماکنون امکان تولید آن فراهم شده است. در ادامه به بررسی مشخصات این کراساوور فرانسوی خواهیم پرداخت. سیتروئن C۳ XR یا سایپا سیلک هرچند در ایران سیتروئن C۳ XR تازه قرار است روی خط تولید برود اما این خودرو هرگز جدید نیست زیرا نسخه تولیدی آن برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این خودرو کراساوور سابکامپکتی است که فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده و از طریق جوینت ونچر دانگفنگ پژو-سیتروئن در این کشور تولید میشود. C۳ XR بر پایه سیتروئن الیزه (C-Elysée همان پژو ۳۰۱ با برند سیتروئن) شکل گرفته و در اصل نسخه کراس هاچبک الیزه و ۳۰۱ محسوب میشود. به همین دلیل، این خودرو اشتراکات فراوانی با ۳۰۱ دارد تا جایی که حتی درهای جلوی دو خودرو هم باهم مشترک است. بنابراین، ازآنجاییکه تارای ایرانخودرو هم نسخهٔ ایرانیزهٔ پژو ۳۰۱ محسوب میشود، C۳ XR و تارا قطعات مشترک زیادی خواهند داشت و هردو از پلتفرم PF۱ پژو سیتروئن استفاده میکنند. سایپا برای این خودرو در ایران نام سیَلک (Sialk) را در نظر گرفته است. این نام برگرفته از تپه باستانی سیلک در کاشان است و سایپا به دلیل قرارگیری سایت تولیدی سایپا سیتروئن در این شهر اقدام به انتخاب این نام کرده است. طراحی بیرونی سایپا سیلک سیتروئن C۳ XR تاکنون دو بار فیسلیفت شده است که در نمایشگاه تحول صنعت خودروی سال گذشته، سایپا نسخهٔ اولیه آن را به نمایش درآورد. این نسخه چهرهای قدیمی داشت و از همان داشبورد تارا استفاده میکرد اما حدود یک سال بعد در نمایشگاه مشهد شاهد نمایش جدیدترین نسخهٔ C۳ XR بودیم که این نشان میدهد سایپا به دنبال مونتاژ آخرین نسخهٔ کراساوور سیتروئن است. این بهعنوان دومین فیسلیفت C۳ XR، در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و طراحی جدید جلوپنجره و سپر جلو را به همراه داشت. البته علیرغم این فیسلیفتها، ظاهر سیلک رنگ و بوی کهنگی گرفته است خصوصاً با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۴ تاکنون در قسمت جانبی و عقب تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان نمای اولیه هستیم. بااینحال، قسمت جلوی سیلک به لطف تغییراتی که طی دو نوبت در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ تجربه کرده است، بروزتر به نظر میرسد و میتواند در برابر رقبای خود در بازار ایران مثل امویام X۲۲ و ریرا حرفهایی برای گفتن داشته باشد. در اینجا شاهد چراغهایی هستیم که توسط یک جلوپنجرهٔ باریک به هم متصل شدهاند درحالیکه در پایین ورودی هوای بسیار بزرگی به چشم میخورد که بخش بزرگی از سپر را پوشانده است. در طرفین سپر هم دیلایتهای عمودی خودنمایی میکند. سیلک با ۴,۲۶۰ میلیمتر طول، ۱,۷۹۰ میلیمتر عرض و ۱,۵۶۰ میلیمتر ارتفاع، ابعادی مشابه X۲۲ مدیران خودرو دارد و کراساوور کوچکی است. داخل سایپا سیلک همانطور که اشاره شد، C۳ XR در ابتدا از همان داشبورد تارا استفاده میکرد که هماکنون کاملاً قدیمی شده است اما در فیسلیفتهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ سیتروئن اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی برای این کراساوور کرد که فضای بهمراتب مدرنتر و جذابتری را نسبت به نسخهٔ اولیه که در نمایشگاه تحول دیدیم فراهم کرده است. در آخرین نسخهٔ سیلک شاهد داشبورد بروزی با دریچههای تهویهٔ افقی باریک هستیم که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شدهاند. زیر دریچههای تهویهٔ مرکزی نمایشگری به چشم میخورد که هرچند طبق استانداردهای امروزی بزرگ به نظر نمیرسد اما اندازهٔ معقولی دارد. علیرغم تغییرات گستردهٔ داخلی، کنترلهای تهویهٔ C۳ XR هنوز هم ارتباط با ۳۰۱ را نشان میدهند. علاوه بر این، غربیلک فرمان هم همان نمونهای است که در سال ۲۰۱۴ ارائه شده بود و قدیمی به نظر میرسد. بااینحال، بهطورکلی طراحی و فضای داخلی سیلک برای یک کراساوور اقتصادی (البته نه در ایران) قابلقبول است و تریم مشکی براق و نقرهای روی داشبورد و کنسول مرکزی هم حال و هوای کمی لوکستری به داخل خودرو بخشیده است. همچنین ازآنجاییکه این خودرو بر اساس پژو ۳۰۱ و تارا شکل گرفته است، در عقب صندلیهای جاداری را ارائه میکند و صندوق بار آن با ۴۲۰ لیتر ظرفیت برای این کلاس کاملاً مناسب است. امکانات و تجهیزات سایپا سیلک هنوز نمیدانیم سایپا قصد دارد این کراس هاچبک فرانسوی را با چه سطح امکاناتی در ایران مونتاژ کند اما بهطورکلی، C۳ XR از امکاناتی مثل موارد زیر بهره میبرد:
پیشرانه سایپا سیلک در مورد پیشرانهٔ سیلک در بازار ایران ابهامات زیادی وجود داشت. ابتدا گفته میشد این خودرو قرار است با پیشرانهٔ ME۱۶ تولید شود که نسخهٔ سایپا از موتور TU۵ پلاس ایرانخودرو محسوب میشود. C۳ XR در چین هم ابتدا با همین پیشرانه عرضه میشد که با نام EC۵ شناخته میشود و نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU۵ است. درواقع ابتدا قرار بود سیلک از پیشرانه و گیربکس تارا استفاده کند اما در دیماه ۱۴۰۲ قائممقام مدیرعامل در حوزه مهندسی، کیفیت و تولید شرکت سایپا سیتروئن اعلام کرد این خودرو با همان قوای محرکهٔ جدید نسخهٔ بازار چین در ایران عرضه خواهد شد. بنابراین، سیلک را با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو خواهیم دید که ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت میگیرد. این قوای محرکه ابتدا وارداتی خواهد بود اما گفته شده بعداً توسط مگا موتور داخلیسازی خواهد شد. به لطف این موتور، سیلک میتواند به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت برسد در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۵.۱ لیتر بنزین مصرف میکند. قیمت، رقبا، زمان عرضه سیتروئن C۳ XR هماکنون در چین با قیمت ۱۱۳,۹۰۰ یوآن معادل ۱۶ هزار دلار عرضه میشود؛ بنابراین، با توجه به نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی و سایر هزینهها، برای این خودرو در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. اصلیترین رقیب سیلک در بازار کشورمان ریرای ایرانخودرو خواهد بود که روی پلتفرم PF۱ مشترک با سیلک ساخته شده و قرار است با پیشرانهٔ ۱۶۰ اسب بخار EF۷ توربو عرضه شود. علاوه بر این، امویام X۳۳ کراس و X۵۵ را هم میتوان یکی دیگر از رقبای کراساوور جدید سایپا دانست. طبق گزارشات، قطعات این خودرو ثبت سفارش شده و قرار است تولید و عرضهٔ آن در ششماههٔ اول سال ۱۴۰۳ آغاز شود. تولید سیلک با ۲۰ درصد داخلیسازی شروع خواهد شد و بهتدریج داخلیسازی قطعات آن افزایش پیدا خواهد کرد.
کد محتوا: ۲۲۶۵۸
ارسال: دوشنبه، ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶:۵۰
به روز شده: دوشنبه، ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱:۲۵
کلید واژهها: سایپا سیلک، سیتروئن، کراس اوور، سیتروئن C۳ XR
نوع: نقد و بررسی
موضوع:
فرستنده: دبیر محتوا
منبع: پدال
بازدید: ۳۳۷
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.