با قیمت شاهین اتوماتیک در دنیا چه خودروهایی می‌توان خرید؟

  سایپا با قیمت‌گذاری بحث‌برانگیز شاهین اتوماتیک، آن را به گران‌ترین خودروی داخلی تبدیل کرده است.  

شنبه، ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶:۰۳ |

برای این خودرو ابتدا قیمت ۶۲۵ میلیون تومان اعلام شد که بعداً با وجود اعتراض ثبت‌نام کنندگان، به ۶۴۱ میلیون تومان افزایش یافت و چندی بعد سایپا دوباره قیمت جدید ۶۱۳ میلیونی را برای آن اعلام کرد و هنوز هم نمی‌دانیم این سدان اتوماتیک ایرانی قرار است با کدام قیمت راهی بازار شود! درهرحال، اگر همان قیمت اولیهٔ ۶۲۵ میلیون تومانی را با نرخ دلار ۵۰ هزار دلار در نظر بگیریم، قیمت شاهین اتوماتیک معادل ۱۲,۵۰۰ دلار خواهد بود. حال در این مطلب قصد داریم ببینیم با چنین قیمتی در بازارهای جهانی چه خودروهایی می‌توان خرید.

البته در بازارهای توسعه‌یافته مثل اروپا و آمریکا به دلیل سطح ایمنی و تجهیزات بالای خودروها، با چنین قیمتی گزینه‌های چندانی نمی‌توان پیدا کرد اما اگر سری به بازارهایی مثل هند و چین بزنیم، انتخاب‌های فراوانی خواهیم دید. شاهین اتوماتیک از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ M۱۵ هشت سوپاپ استفاده می‌کند که ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور اما توسط یک گیربکس CVT با هفت دنده مصنوعی صورت می‌گیرد. این خودرو همچنین به کروز کنترل و نمایشگر بزرگ‌تر ۱۰ اینچی هم مجهز است. با این توضیح، سراغ خودروهای هم‌قیمت شاهین اتوماتیک در بازارهای جهانی می‌رویم.

جتا VA۳
قیمت: ۱۲,۷۰۰ دلار


جتا برند اقتصادی فولکس‌واگن برای بازار چین است که هم‌اکنون سه محصول را به بازار عرضه می‌کند. تنها سدان این برند VA۳ نام دارد که روی پلت‌فرم A۰۵ گروه فولکس‌واگن ساخته شده است. البته VA۳ خودروی چندان جدیدی نیست و پیشینهٔ آن به نسل دوم نسخهٔ چینی فولکس‌واگن جتا بازمی‌گردد که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد اما در قیاس با شاهین قطعاً خودروی بروزی به‌حساب می‌آید. جتا VA۳ در چین با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکس‌های پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است. قیمت جتا VA۳ از تنها ۶۵,۸۰۰ یوآن معادل ۹ هزار دلار آغاز می‌شود که این رقم در بالاترین مدل با گیربکس اتوماتیک و تجهیزات کاملی مثل چهار ایربگ، کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز کمکی، سنسور باران و… به ۹۲,۸۰۰ یوآن معادل ۱۲,۷۰۰ دلار می‌رسد که دقیقاً هم‌سطح شاهین اتوماتیک است. بااین‌حال، جتا VA۳ که قرار است به‌صورت وارداتی توسط شرکت ماموت در کشورمان عرضه شود، قطعاً با قیمتی حدود دو میلیارد تومان و یا حتی بیشتر به دست خریداران خواهد رسید.

ام‌جی ۵
قیمت: ۱۲,۷۰۰ دلار


هرچند ام‌جی سال‌ها است که در اختیار چینی‌ها قرار گرفته اما سطح کیفی محصولاتش مناسب بوده و در بازار اروپا نیز فروش خوبی دارد. این برند بریتانیایی سابق، در چین سدان‌های جذابی را عرضه می‌کند که کوچک‌ترین آن‌ها MG ۵ است. نسل دوم این خودرو در نمایشگاه پکن ۲۰۲۰ با زبان طراحی جدید و جذاب ام‌جی معرفی شد. MG ۵ با پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و توربو به بازار عرضه می‌شود که اولی ۱۲۹ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکس‌های دستی و CVT ارائه می‌شود. هرچند این مدل از لحاظ مشخصات کاملاً با شاهین اتوماتیک قابل‌مقایسه است اما قیمت آن از تنها ۶۷,۹۰۰ یوآن معادل ۹,۳۰۰ دلار آغاز می‌شود که بسیار از شاهین ارزان‌تر است. به همین دلیل، سراغ نسخهٔ توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور می‌رویم که با گیربکس ۷ سرعتهٔ دوکلاچه و قیمت پایهٔ ۹۲,۹۰۰ یوآن معادل ۱۲,۷۰۰ دلار عرضه می‌شود و قطعاً شاهین را تار و مار می‌کند.

سوزوکی سیاز
قیمت: ۱۳,۳۰۰ دلار


سوزوکی سیاز سدان ساب‌کامپکت یا سگمنت B است که در بازارهای آسیایی مثل هند، فیلیپین، تایلند، اندونزی و چین عرضه می‌شود. این خودرو با طول ۴,۴۹۰ میلی‌متر دقیقاً هم‌اندازهٔ شاهین است. سیاز که در برخی بازارها با برند تویوتا به فروش می‌رسد، در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و در سال ۲۰۱۸ فیس‌لیفتی را تجربه کرد. این سدان ژاپنی علاوه بر اندازه، از لحاظ قیمت هم دقیقاً هم‌سطح شاهین اتوماتیک است. قیمت پایهٔ سیاز با گیربکس دستی در هند از ۹۳۰ هزار روپیه معادل ۱۱,۲۰۰ دلار آغاز می‌شود ولی ما برای هماهنگی با سدان ایرانی، سراغ نسخهٔ اتوماتیک با گیربکس چهار سرعته می‌رویم که قیمت آن از ۱.۱۱ میلیون روپیه معادل ۱۳,۳۰۰ دلار آغاز می‌شود و فقط کمی از شاهین گران‌تر است. سیاز از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور دارد. این سدان سوزوکی با تجهیزاتی مثل دو ایربگ، کنترل کشش و کنترل پایداری، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، سیستم تهویهٔ اتوماتیک و… ارائه می‌شود. سیاز هم قرار است به‌صورت وارداتی در کشورمان عرضه شود که البته مطمئناً حداقل با سه برابر قیمت واقعی به فروش خواهد رسید.

چانگان لامور
قیمت: ۱۱,۵۰۰ دلار


این خودرو که در چین با نام Yida شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین محصولات چانگان به‌حساب می‌آید. این سدان کامپکتی است که در سبد محصولات چانگان، بالاتر از سدان کمی کوچک‌تر ایدو و پایین‌تر از یونی‌وی قرار می‌گیرد. لامور که در اوایل سال ۲۰۲۳ معرفی شد، پس از سدان یونی‌وی دومین مدلی است که روی پلت‌فرم آرک چانگان ساخته شده است. این سدان چینی ظاهر جذاب و اسپرتی دارد که با چراغ‌های باریک کشیده و جلوپنجرهٔ بدون قاب، از مدل‌های سری یونی الهام گرفته است. تمام تیپ‌های لامور با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه ارائه می‌شوند. قیمت لامور از ۸۳,۹۰۰ یوآن معادل ۱۱,۵۰۰ دلار آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ به ۱۴,۷۵۰ دلار می‌رسد. این سدان جدید چانگان در داخل به یک نمایشگر عمودی بزرگ ۱۳.۲ اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی کوچکی مجهز است و با تجهیزاتی مثل شارژر بی‌سیم گوشی، گرم‌کن صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و دوربین ۳۶۰ درجه ارائه می‌شود.

هیوندای ورنا
قیمت: ۱۳,۲۰۰ دلار


ورنا یا اکسنت، سدان ساب‌کامپکت اقتصادی هیوندای است که نسل‌های قبلی آن توسط کرمان موتور در کشورمان مونتاژ می‌شدند. این خودرو به دلیل کاهش محبوبیت سدان‌ها، از بازارهایی مثل آمریکا حذف شده اما هیوندای در کشورهای درحال‌توسعه همچنان آن را عرضه می‌کند و حتی در اوایل امسال، نسل ششم آن را در هند معرفی کرد. این نسل از زبان طراحی کاملاً جدید و جذاب‌تری استفاده می‌کند که از الانترا الهام گرفته و با نوار LED سراسری جلو، مدل‌هایی مثل نسل جدید کُنا و فیس‌لیفت سوناتا را به یاد می‌آورد. ورنا در هند با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب است اما نسخهٔ اتوماتیک در هند ۱.۴۲ میلیون روپیه معادل ۱۷ هزار دلار قیمت دارد که بسیار از شاهین گران‌تر است و به همین دلیل سراغ ارزان‌ترین تیپ گیربکس دستی با قیمت ۱.۰۹ میلیون روپیه معادل ۱۳,۲۰۰ دلار رفته‌ایم که اختلاف قیمت بسیار کمتری با شاهین اتوماتیک دارد.

داچیا ساندرو
قیمت: ۱۲,۶۰۰ دلار


داچیا ساندرو ارزان‌ترین خودروی بازار اروپا محسوب می‌شود و البته برخلاف شاهین، خودرویی هاچ‌بک است. نسل کنونی یا سوم این ماشین در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و در اواسط سال ۲۰۲۲ به‌روزرسانی و فیس‌لیفتی جزئی را تجربه کرد. قیمت ساندرو در بریتانیا از ۸ هزار پوند معادل ۹,۷۰۰ دلار آغاز می‌شود اما این تیپ با یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی با تنها ۶۷ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود و از لحاظ تجهیزات هم بسیار فقیر است به‌گونه‌ای که حتی از سیستم تهویه و پنجره‌های برقی عقب هم بی‌بهره است. به همین دلیل، سراغ تیپ بالاتر اسنشال با پیشرانهٔ قوی‌تر ۱ لیتری سه سیلندر توربو می‌رویم که ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل است. البته این تیپ هم تجهیزات چندانی ندارد ولی بااین‌حال حداقل به‌صورت استاندارد با سیستم تهویه، کروز کنترل و بلوتوث ارائه می‌شود. در این مدل رینگ‌ها ۱۵ اینچی فولادی هستند و خبری هم از نمایشگر لمسی نیست و در عوض پایه‌ای روی داشبورد برای قرار دادن گوشی هوشمند در نظر گرفته شده است. این تیپ ۱۰,۴۰۰ پوند معادل ۱۲,۶۰۰ دلار قیمت دارد.


با قیمت شاهین اتوماتیک در دنیا چه خودروهایی می‌توان خرید؟
نقد و بررسی

کد محتوا: ۲۲۶۲۰

ارسال: شنبه، ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶:۰۳

به روز شده: شنبه، ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷:۰۶

کلید واژه‌‌ها: سایپا، شاهین،

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: پدال

بازدید: ۳۱۴

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.