صفر کیلومتر وطنی یا کارکرده کره ای؟

هیوندای i۲۰ کارکرده یا پژو ۲۰۷ اتوماتیک صفر؟

  این روز ها آنچنان قیمت خودرو در بازار به صورت افسار گسیخته افزایش یافته که باورش سخت است برای یک پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای یا پانوراما اتوماتیک باید مبلغی در حدود ۵۵۰ میلیون تومان هزینه کرد و یا یک هیوندای i۲۰ مونتازی مدل ۹۶ در بهترین حالت ممکن ۶۵۰ میلیون تومان برایتان آب می خورد.  

یک‌‌شنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴:۲۰ |

با در نظر گرفتن شرایط بالا و اختلاف حدودا ۱۰۰ میلیون تومانی این دو گزینه بر آن شدیم تا مقایسه ای را میان این دو خودرو ترتیب دهیم و ببینیم آیا هیوندای i۲۰ کارکرده ارزش بیشتری دارد یا پژوی صفر کیلومتر.

ظاهر ماشین هیوندای i۲۰ و پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای
ابتدا کار را با i۲۰ شروع میکنیم. کرمان موتور یکی از خودروسازان خصوصی بود که به دلیل ارتباط خوبی که با هیوندای داشت، بلافاصله پس از توافق برجام، اقدام به مونتاژ نسل جدید i۲۰ و i۱۰ کرد. نسل دوم هیوندای i۲۰ که در سال ۲۰۱۵ به بازار جهانی معرفی شد، در کنار رعایت اصول محصولات اقتصادی و هاچبک های میان رده، طراحی نسبتا جذابی دارد و همین امر سبب شد تا در ایران نیز در زمان تولید و عرضه به محبوبیت بالای دست یابد. در نمای جلوی این خودرو چراغ های اصلی، با طرح موسوم به عقابی، از اصلی ترین المان‌ها به شمار می روند. ادغام جلوپنجره با سپر حجیم در این خودرو نیز از دیگر نکات جالب توجه است. متأسفانه در نمونه های مونتاژی شاهد حذف آپشن های زیادی از i۲۰ هستیم. به عنوان مثال دی‌لایت‌ها از قسمت زیرین چراغ های اصلی حذف شده و به پایین سپر در بخش مه‌شکن ها انتقال پیدا کرده است ان هم با نور زرد و قدیمی!

در نمای جلوی ۲۰۷ همان چهره نسبتا خشمگین اما سالخورده را شاهد هستیم که از امضای دو نسل قبل کمپانی پژو بهره می‌گیرد با این تفاوت که ایران خودرو برای باقی نگه‌ داشتن پژو ۲۰۷ در میدان رقابت با محصولات جدیدتر و همچنین پاس کردن استاندارد‌های جدید، دی لایت های نواری را که در دل چراغ‌های جلو به شکلی به واقع زیبا جانمایی شده‌اند، به این خودرو افزوده است.

در نمای جانبی طول بیشتر خودرو و طراحی به روزتر به همراه استفاده از خطوط تند و تیز در i۲۰ نسبت به ۲۰۷ به وضوح به چشم می‌آید؛ ضمن اینکه رینگ ‌های بزرگ ‌تر i۲۰ و همچنین نحوه‌ اتصال شیشه ‌های جانبی به شیشه عقب در این خودرو و ترکیب آن با سقف که درست مانند کلاه لبه داری است که برعکس به سر گذاشته شده باشد، به شدت از ۲۰۷ جذاب‌ تر بوده و جای هیچگونه حرفی را برای حریف باقی نمی‌گذارد. در نمای جانبی ۲۰۷ نیاز به یک سری از تحولات مانند تغییر شکل دستگیره‌ درها و حذف زه ضربه گیر از روی آنها و همچنین طراحی رینگ‌های جدید و حتی دو رنگ، کاملا احساس می شود.

نمای عقب i۲۰ یکی از جنجالی ترین قسمت ها است؛ به عقیده بسیاری، به طور کل بخش انتهایی خودرو و به خصوص چراغ های عقب، نمونه ای کوچک شده از هیوندای توسان است و با ابعاد این هاچبک شهری هماهنگی لازم را ندارد. سایر بخش ها در این قسمت ساده به نظر می رسند و به دور از هرگونه شلوغی طراحی شده اند. قسمت پلاستیکی مشکی رنگی که در پایین سپر تعبیه شده، مانند دیفیوزری کوچک است که ظاهری اسپرت به  i۲۰ بخشیده.

در خصوص ۲۰۷ هم باید گفت همچنان همان ترکیب هماهنگ و البته بازهم سالخورده را شاهد هستیم؛ چراغ های عقب و گرافیک داخلی آن ها بی تردید جلب توجه کننده ترین نکته در این نما هستند و زیبایی خاصی دارند.

در انتها و پیش از ورود به فصای داخلی دو خودرو باید بیان کرد که اگرچه در هیوندای طراحی به مراتب به روزتری را شاهد هستیم اما پژو ۲۰۷i نیز همچنان زیبایی های خاص خود را دارد؛ در خصوص این خودرو به نظر وقت آن رسیده است که ابی های جاده مخصوص فارغ از دو رنگ کردن بدنه! دستی بر سر و روی طاهری این پزوی ایرانیزه کشیده و سعی نمایند طرح کلی آن را به محصولات روز پژو نزدیک تر کنند.

داخل هیوندای i۲۰ و پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای (پانوراما)
هیوندای i۲۰ در این بخش هم شرایط مطلوب تری را نسبت به حریف دارد و با طرحی ساده و شیک و در عین حال شبیه به سایر محصولات هیوندای، موفق ظاهر شده است. البته شکل و شمایل آمپرها واقعا قدیمی و از مد افتاده به نطر می رسند.

جنس متریال بکار رفته هم برای یک هاچبک اقتصادی (البته منظورمان از واژه اقتصادی در شرایط کنونی بازار ایران نیست!) قابل قبول است. کیفیت مونتاژ و ارگونومی داشبورد هم مناسب می‌باشد. خوشبختانه “کرمان موتور” نمونه دو رنگ داشبورد را ارائه نموده که همین نکته ساده تاثیر زیادی در زیبایی و پویایی فضای کابین داشته است. از نکات مورد توجه در خصوص این خودرو نسبت به پژو ۲۰۷، فضای بیشتر سرنشینان در قسمت عقب است.

به سراغ ۲۰۷می‌رویم. غربیلک فرمان این خودرو با کلید‌های کنترلی و کروز کنترل، طرحی برگرفته از طرح‌ های شرکت هیوندای را در ذهن تداعی می کند. البته باید اذعان داشت که این غربیلک در زمینه‌ی کیفیت بیشتر به خودروهای چینی بازار شباهت دارد تا محصولات کره‌ای. دومین چیزی که در کابین پژو ۲۰۷ توجه شما را به خود جلب خواهد کرد مانیتور لمسی است که در بالاترین بخش داشبورد نصب شده و دارای کیفیت تصویر و تاچ مناسبی است. در کل می‌توان طراحی داشبورد ۲۰۷ را در بین محصولات تولید داخل  زیبا، نسبتا به روز، جوان‌ پسند و با ارگونومی مناسب توصیف کرد. اما همان‌طور که حتما مطلع هستید روی صندلی‌های ردیف دوم خانواده ۲۰۶، به لحاظ فضای پا اصلا نباید حساب باز کرد و تنها در صورتی که یک جوان، یک زن و شوهر و یا یک خانواده با فرزندی خردسال هستید، این خودرو می‌تواند برای شما مناسب و کاربردی باشد.

در زمینه امکانات ایمنی و آپشن هر دو رقیب با دارابودن مواردی همچون دو عدد ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل، مانیتور، سیستم رهیاب، دوربین و سنسور عقب، تهویه مطبوع اتومات و… در سطح مشابهی قرار دارند اما تفاوت عمده آنها مربوط به وجود سیستم کنترل پایداری و کنترل ایستایی برای i۲۰ و در مقابل کروز کنترل برای پژو ۲۰۷ است که قطعا وجود سیستم کنترل پایداری نسبت به کروز کنترل، از ارجحیت و درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.

به عنوان آخرین نکته نیز باید بیان کرد که فضای بار i۲۰ حدود ۵۵ لیتر از ۲۰۷ بزرگتر است.

مقایسه کیفیت سواری هیوندای i۲۰ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک
پشت فرمان هیوندای i۲۰ مونتاژی، میدان دید خوب و تسلط کافی نسبت به محیط اطراف خودرو از همان ابتدا مشهود است. همچنین طراحی صندلی ها به گونه ای است که می‌توان گفت به نسبت راحت بوده و بدن را به خوبی در بر می گیرند. با سوییچ خودرو را استارت می‌زنیم زیرا در مدل‌های سال ۹۶ خبری از سیستم کی‌لس و استارتر نیست.

خودرو به نرمی شروع به حرکت می‌کند و سر و صدای موتور نیز به درون کابین نمی‌آید. در شتاب گیری اولیه اگرچه تاخیر و تقه در تعویض‌ها وجود ندارد (موتور و گیربکس به خوبی کوپل شده‌اند) اما اصلا تند و تیز نیست. فرمان، دقت کافی را دارد و ترمزهای چهار چرخ دیسکی نیز واکنش‌های مناسبی به دستور راننده نشان می‌دهند و همچنین وجود سیستم کنترل پایداری نیز از دیگر نکات مورد توجه و دلگرم کننده در حین راندن این هاچبک اقتصادی می‌باشد. سیستم تهویه مطبوع اتومات نیز عملکرد مطلوبی دارد اما صدای آن در دورهای بالا کمی زیاد است.

به سراغ ۲۰۷ می‌آییم. کمتر کسی را می‌توان یافت که حداقل یکبار تجربه راندن پژو ۲۰۶ و مشتقات آن را نداشته باشد. موتور به نرمی استارت خورده و نیروی آن از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتومات به چرخ های جلو منتقل می شود. سواری پژو ۲۰۷در مقایسه با رقبایی چون رنو ساندرو و i۲۰ خشک تر است اما در عوض هندلینگ خوبی داشته و لذت رانندگی بیشتری را ارائه می دهد. ترمز ها نیز در هر چهار چرخ دیسکی هستند و توقف ایمن و مطمئنی را به کمک سامانه های ABS، EBD و EBA فراهم می کنند.

نکته جالب توجه در خصوص ۲۰۷ نسبت به i۲۰ شتاب گیری اولیه آن است که تا حدودی نسبت به رقیب بهتر است و این دلیلی ندارد جز حجم و قدرت بالاتر پیشرانه.

به عنوان نکته آخر باید بیان کرد صدای سیستم تهویه در دورهای بالا در خودروی ۲۰۷i سرسام آور بوده و درست مانند اوج گرفتن یک هواپیمای مسافربری از روی باند است.

سخن پایانی
با توجه به قیمت حدودا ۵۵۰ میلیونی پژو ۲۰۷i اتوماتیک پانوراما صفر کیلومتر و همچنین شروع قیمت ۶۵۰ میلیونی هیوندای i۲۰ مدل ۹۶ باید گفت که اگر طراحی به روزتر، کیفیت بالاتر قطعات، برند خوشنام تر و سواری نرم تر برایتان فاکتورهای مهمی محسوب می‌شوند، i۲۰ ارزش اضافه پرداختی حدودا ۱۰۰ میلیونی را نسبت به ۲۰۷i اتوماتیک دارد اما در نطر داشته باشید که این خودرو کارکرد نسبتا بالایی خواهد داشت؛ در مقابل اگر به صفرکیلومتر بودن خودرو اهمیت می‌دهید و به رانندگی اسپرت تر، شتاب گیری بهتر و همچنین فروانی قطعات و خدمات پس از فروش گسترده تر می‌اندیشید، ۲۰۷ اتومات انتخاب منطقی تری برایتان خواهد بود.


صفر کیلومتر وطنی یا کارکرده کره ای؟
هیوندای i۲۰ کارکرده یا پژو ۲۰۷ اتوماتیک صفر؟
گزارش

کد محتوا: ۲۲۴۴۵

ارسال: یک‌‌شنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴:۲۰

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶:۵۴

کلید واژه‌‌ها: پژو ۲۰۷، هیوندای i۲۰

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۶۸۲

زبان: پارسی

(۱ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.